۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردین

راهنمای جامع خرید ساعت

 

 

 

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، برندهای مختلفی در جهان به تولید ساعت‌های مچی میپردازند که هر کدام از آن‌ها برای ساعت‌های خود طراحی‌های متنوع در نظر می‌گیرند. برخی از این ساعت‌ها در تیراژ محدود تولید می‌شوند و برخی مدل‌ها فراوانند. اما حال شاید بپرسید که چرا باید ساعت عقربه‌ای بخریم؟

 

ساعت عقربه‌ای بخریم یا دیجیتال؟

با همه گیر شدن استفاده از ساعت‌های هوشمند و مچ بند‌های ورزشی، استفاده از ساعت‌های عقربه‌ای کاهش پیدا کرده است. اما حقیقت این است که ساعت‌های آنالوگ جزو جدانشدنی از یک استایل کلاسیک یا لوکس هستند. اگر به دنبال این هستید که استایل خود را از فرم کژوال خارج کنید و به آن اعتبار ببخشید، ساعت مچی آنالوگ یکی از مواردی است که باید حتما خرید آن را در نظر بگیرید.

 

 

 

 

برندهای مطرح ساعت در جهان

رولکس، سیتیزن، امگا، دیزل، سیکو و هوبلو چند نمونه از مشهورترین و محبوب‌ترین برندهای ساعت جهان هستند که ساعت‌هایی را برای انواع سلیقه‌ها به بازار ارائه کرده‌اند.

 

نکات مهم انتخاب ساعت آنالوگ

در هنگام خرید ساعت عقربه‌ای، موارد زیادی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنید. این موارد عبارتند از جنس بدنه، جنس شیشه و نوع موتور که بیشترین تاثیر را بر کارکرد و طول عمر ساعت خواهند داشت. اگر قصد خرید ساعت دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما باشید.

 

 

 

 

 

جنس بدنه ساعت

یکی از مهم ترین ویژگی‌های ساعت جنس بدنه آن است که علاوه بر ظاهر، بر دوام آن نیز تاثیر دارد. در ادامه پرکاربردترین جنس‌های بدنه ساعت را به شما معرفی می‌کنیم که در هنگام خرید ساعت به کار شما می‌آیند.

 

استیل ضد زنگ

 ساعت استیل از دهه 30 میلادی باب شد و یکی از محبوب ترین بدنه‌های ساعت است. چرا که سبک، مقرون به صرفه و ضدخوردگی است. استیل ضد زنگ به دلایل ذکر شده به راحتی جایگزین طلا در ساخت ساعت شد.

تیتانیوم

تیتانیوم سال‌ها بعد از استیل ضد زنگ وارد صنعت ساعت سازی شد. سیتیزن اولین برندی بود که در سال 1970 ساعتی با جنس بدنه تیتانیوم را به بازار ارائه کرد. دلیل محبوبیت تیتانیوم در صنعت ساعت سازی وزن سبک تر آن نسبت به استیل ضد زنگ است.

سرامیک

ممکن است با شنیدن اسم سرامیک به فکر ساخت و ساز خانه بیوفتید، اما نوع این سرامیک که در صنعت ساعت سازی استفاده می‌شود با سرامیکی که تا کنون میشناخته اید متفاوت است. این سرامیک بسیار محکم و مقاوم در برابر نور است که فرسوده نمی‌شود و تغییر رنگ نمی‌دهد. به همین خاطر استفاده زیادی پیدا کرده است.

ساعت‌های سرامیکی تا مدت‌های طولانی رنگ‌های اولیه خود را حفظ می‌کنند و ظاهرشان تغییر نمی‌کند. از نظر وزن هم بسیار سبک هستند. اما یکی از مهم ترین ویژگی‌های ساعت سرامیکی ضد حساسیت بودن آن است.

قیمت ساعت‌های بدنه سرامیکی به دلیل زمان بر بودن پروسه ساخت و تولید آن‌ها، معمولا بالاتر از دیگر موارد است.

 

انواع شیشه ساعت

معمولا روی ساعت صفحه‌ای شفاف قرار دارد که از ورود آب، گرد و غبار و تماس اجسام خارجی با صفحه ساعت و بهم ریختن آن جلوگیری می‌کند. این شیشه‌ها انواع مختلفی دارند که سه نمونه از شناخته شده‌ترین آن‌ها عبارت است از کریستال یاقوت، اکلریک و معدنی.

 

کریستال یاقوت کبود

یاقوت کبود به مقدار کم در طبیعت وجود دارد. به همین خاطر برای استفاده از این ماده در صنعت ساعت سازی، آن را در آزمایشگاه‌ها به روش مصنوعی تولید می‌کنند که سبب کاهش قیمت قابل توجه آن می‌شود.

این ماده بعد از الماس در بالاترین حد مقاومت قرار داد اما به شدت شکننده است و ممکن است وارد موتور ساعت شده و آن را تخریب کند. کریستال یاقوت کبود تنها با تیغه‌های الماس قابل برش است.

کریستال اکریلیک

کریستال اکلریک (پلکسی گلاس) نوعی شیشه پلاستیکی است که در برابر خط و خش مقاوم نیست. عمده مصرف این نوع کریستال در ساعت‌های ارزان قیمت و کودکانه است.

این کریستال بیشتر از اینکه به شیشه شبیه باشد به پلاستیک شباهت دارد. اکریلیک (که پلکسی گلاس هم نامیده می‌شود) بسیار سبک، مقاوم و مقرون به صرفه است. پلکسی گلاس را در صورت بروز خط و خش و کدر شدن می‌توان پلیش کرد.

کریستال معدنی

کریستال معدنی در واقع همان شیشه است که تحت شرایط خاص ساخته می‌شود و در برابر خراش و خرد شدن مقاوم است. این شیشه‌ها از شیشه‌های معمولی مقاوم تر هستند اما از نظر مقاومت به پای کریستال یاقوت کبود نمی‌رسند و کمپانی‌ها ساعت‌های میان رده خود را بجای کریستال یاقوت کبود با این کریستال به بازار ارائه می‌کنند.

 

 

 

انواع موتور ساعت

موتور یا کالیبر ساعت یکی از اصلی ترین اجزا ساعت است که کارکرد آن را ایجاد می‌کند و به صورت معمول قابل دیدن نیست. این بخش ساعت مسئول تنظیم عقربه‌ها و تنظیم تاریخ (در ساعت‌های کرنوگراف) است. موتور ساعت سه مدل کوارتز، مکانیکی و اتوماتیک دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

موتور ساعت کوارتز

شرکت سیکو در سال 1969 اولین ساعت با موتور کوارتز را به بازار ارائه کرد و سبب رکود بازار ساعت‌های مکانیکی شد. در داخل موتور ساعت‌های کوارتز یک باتری وجود دارد که سیگنال‌های الکتریکی را به سمت کریستال کوارتز ارسال می‌کند. این سیگنال سبب می‌شود تا کوارتز 32768 بار نوسان کرده و یک فرکانس دقیق را ایجاد کند که توسط مدار ساعت به ثانیه تبدیل شده و عقربه‌ها به چرخش در می‌آیند.

ساعت‌هایی با موتور کوارتز به مراقبت و قطعات کمتری نیاز دارند و استفاده از آن‌ها آسان تر است. همچنین به نسبت سایر موتور‌ها قیمت پایین تری دارند.

موتور ساعت مکانیکی

موتور‌های مکانیکی دارای یک شاه فنر هستند که به واسطه کوک نیروی حرکت عقربه‌ها را تامین می‌کند. این موتور‌ها نیازمند کوک‌های منظم هستند که بتوانند نیرو را از طریق چرخ دهنده‌ها به عقربه‌ها برسانند و حرکت روان عقربه‌ها را تضمین کنند.

ممکن است به نظر برسد که نداشته باطری برای این ساعت‌ها یک گزینه منفی است، اما سخت در اشتباهید چرا که این ساعت‌ها به صورت مادام العمر و تنها به واسطه کوک در صورت نگهداری صحیح می‌توانند کار کنند. علاوه بر این کوک کردن ساعت می‌تواند یک روتین جذاب و خاص باشد.

موتور ساعت اتوماتیک

ساعت‌های موتور اتوماتیک هم دارای شاه فنر هستند اما نیازی به کوک شدن ندارند و این انرژی را از طریق انرژی جنبشی حاصل از حرکت دست شما در حین پوشیدن ساعت تامین می‌کنند. در این ساعت‌ها یک وزنه فلزی (روتور) به شاه فنر ساعت وصل است که ساعت را کوک می‌کند.

نحوه کار روتور به این صورت است که در حین حرکت آزادانه می‌چرخد و انرژی تولید می‌کند. ساعت‌های دارای روتور ضخیم تر از ساعت‌های معمولی هستند و این نشانه کیفیت ساعت است.

 

 

 

 

ساعت‌های ترند سال 2023

در سال 2023 ساعت‌هایی ترند هستند که دارای ابعادی کوچک، صفحات مربعی، بدنه‌های تیتانیومی، صفحه‌های پر نقش و شلوغ و رنگ‌های روشن مانند سبز، نارنجی و آبی یا ملایم و خاص مانند شامپاینی و بنفش باشند. در موارد اندکی هم ساعت‌ها بیشتر جنبه تزیینی دارند و دیزاین آن‌ها بیشتر از ساعت به جواهرات نزدیک است.

 

خرید ساعت مچی اصل

اگر به دنبال ساعتی اصل از برند محبوب خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه اینترنتی تگموند بزنید. این فروشگاه اینترنتی به واسطه ارتباط نزدیک با نمایندگی‌های اصلی برندها، طیف گسترده ای از ساعت مچی خاص از برندهای مختلف را برای شما عزیزان جمع آوری کرده است که می‌توانید آن‌ها را از طریق این لینک مشاهده نمایید.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

81219