۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردین

هشدار مدیر اسبق گوگل نسبت به خطر توقف توسعهChatGPT

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل به تازگی علیه ممنوعیت شش ماهه توسعه هوش مصنوعی که قبلاً برخی از افراد مشهور فناوری و مدیران تجاری خواستار آن شده بودند، صحبت کرده است.

مدیرعامل پیشین گوگل روز پنجشنبه به نشریه استرالیایی فایننشال ریویو گفت، توقفی که توسط رهبران فناوری مانند ایلان ماسک و استیو وزنیاک حمایت می‌شود، خیلی ساده به نفع چین تمام خواهد شد.

اشمیت که اولین مدیرعامل گوگل است، به این نشریه گفت: من طرفدار این توقف شش ماهه نیستم، زیرا به سادگی به نفع چین خواهد بود. چیزی که من طرفدار آن هستم این است که همه در اسرع وقت دور هم جمع شوند تا در مورد نرده‌های محافظ مناسب برای آن بحث کنند.

با این حال، اشمیت ادعا می‌کند که بشریت ممکن است هنوز نتواند خطرات ناشی از هوش مصنوعی را درک کند، که به خودی خود می‌تواند یک مشکل باشد.

وی با اشاره به توسعه هوش مصنوعی توسط شرکت‌های فناوری گفت: من فکر می‌کنم نگرانی‌ها دست کم گرفته می‌شود. من فکر می‌کنم چیزها می‌تواند بدتر از آن باشد که مردم می‌گویند. شما در اینجا سناریویی دارید که در آن این مدل‌های زبانی بزرگ را دارید که هرچه بزرگتر می‌شوند، رفتارهای نوظهوری دارند که ما درک نمی‌کنیم.

نظرات اشمیت همزمان با انقلاب جهانی هوش مصنوعی ابراز شده است که جرقه آن توسط ابزارهایی مانند ربات گفتگوگر ChatGPT و ربات تولید کننده تصویر Midjourney زده شده است.

شرکت‌هایی مانند گوگل، متا و مایکروسافت و همچنین شرکت‌های چینی مانند بایدو، به شکلی دیوانه‌وار تلاش می‌کنند تا پیش‌بینی کنند که آینده در حوزه هوش مصنوعی چگونه خواهد بود.

هنگامی که Ernie Bot، یک چت‌بات شبیه به ChatGPT در ماه مارس معرفی شد، سرمایه‌گذاران چینی را ناامید کرد و باعث شد شرکت «بایدو» ۳ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست بدهد.

در گزارش پایگاه Fortune اشاره شده است که با این حال، این امر باعث نشد که این شرکت قابلیت‌های چت‌بات خود را توسعه ندهد.

رابین لی، مدیر عامل بایدو در این باره گفت: این[چت‌بات] هنوز کامل نیست، اما دلیل اینکه چرا آن را امروز عرضه می‌کنیم این است که بازار این را می‌طلبد.

نامه‌ای سرگشاده برای توقف هوش مصنوعی

ماه گذشته نامه‌ای سرگشاده خطاب به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی منتشر شد که در آن خواستار توقف توسعه سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی به منظور بررسی و رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد سوء استفاده از آنها و خطرات جدی آنها برای جامعه و بشریت شده بودند.

در این نامه بیش از ۱۰۰۰ رهبر قدرتمند خواستار یک ممنوعیت موقت و یک تنفس قانونی حداقل ۶ ماهه و توقف فوری توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی قوی‌تر از GPT-۴ شده‌اند.

اشمیت بر این عقیده است که با وجود نگرانی‌های مطرح شده در این نامه، پژوهشگران باید الگوریتم‌های هوش مصنوعی را با نوعی کاهش در کارهای منفی که می‌توانند انجام دهند، همراه کنند.

اشمیت فکر می‌کند که اگر این بخش به فکر نباشد، سیاستمداران باید وارد عمل شوند. اما او همچنین خاطرنشان می‌کند که واکنش‌های دولت‌ها در حال حاضر اغلب ناخوشایند هستند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

45184