• © تمامی حقوق این وب سايت متعلق به ICTPress.IR می باشد.
    © Copyright 1998-2013 ICTPress.IR - ICT
Twtitter
نسخه مناسب چاپ

جلوگیری از نیش پشه ها با قرص رژیمی!

1397-11-21 Diet Drugsحمید نیک روش - ICTPRESS - دور نگه داشتن پشه‌ها از انسان یکی از مواردی است که دانشمندان مدتی است در حال کار روی آن هستند؛ یکی از مهم‌ترین دلایل آن احتمال انتقال بیماری‌ها و امراض خطرناکی مانند مالاریا است.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از فیوچریزم، جستجوی دانشمندان برای مبارزه با حشرات گرسنه باعث شده تا آنها راه‌کارهای نوآورانه‌ای را پیدا کنند. یکی از کشفیات جدید دانشمندان آن است که داروهای رژیمی انسان می‌تواند اشتهای بعضی از پشه‌ها را کنترل کند.
این تحقیق که به‌تفصیل در مجله مشهور و معتبر Cell منتشر شده، توسط گروهی از محققان دانشگاه راکفلر انجام شده است. آنها تحقیقات خود را روی پشه‌های Aedes aegypti که پشه‌های تب زرد هم نامیده می‌شوند انجام دادند. این نوع پشه عامل اصلی شیوع بیماری تب دنگی در آمریکای جنوبی، آفریقا و شرق ایالات متحده است.
پشه‌های تب زرد ماده، تمایل دارند با تغذیه از خون انسان پروتئینی که برای تخمگذاری نیاز دارند را تأمین کنند. اما تحقیقات نشان داد که با استفاده از راه‌کار حاوی نمک که شامل داروهای رژیمی انسان است، پشه‌ها احساس کردند که سیر شده‌اند و دیگر اشتهایی برای تغذیه ندارند؛ این کارکرد مشابه همان چیزی است که در مورد انسان رخ می‌دهد.
البته در این تحقیق مشخص نشده که کدام دارو یا داروها در رسیدن به‌این نتیجه تأثیر داشته‌اند، اما گفته شده که این داروهای رژیمی گیرنده‌های Neuropeptide Y یا NPY را که مسئول تنظیم رژیم غذایی در بدن انسان هستند، سرکوب می‌کنند و ظاهرا همین اتفاق برای پشه‌ها هم رخ می‌دهد.
محققان با تحلیل گیرنده‌های NPY در پشه‌ها قادر به تشخیص آنهایی که روی رژیم این حشرات تأثیر می‌گذاشتند، شدند.
به عبارتی آنها موفق شدند همان اثر را بدون استفاده از داروهای رژیمی انسان و با دستکاری کردن گیرنده‌های NPY دوباره تولید کنند.
این تحقیق می‌تواند کاربردهای زیادی برای کنترل جمعیت این حشرات موذی داشته باشد. پیدا کردن راه‌های کنترل اشتهای حشرات باعث کاهش نیاز به استفاده از حشره‌کش‌ها می‌شود؛ زیرا بسیاری از حشرات در حال توسعه مصونیت در برابر این حشره‌کش‌ها هستند که متأسفانه عامل مهمی در مرگ پرندگان و زنبورهای عسل شده است.
«لسلی وسشال»، نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: ایده‌های ما برای روش‌های مقابله با حشراتی که امراض را پخش می‌کنند تقریبا در حال اتمام است و این می‌تواند یک روش کاملا جدید برای کنترل حشرات باشد.

گزارش: مهندس حمید نیک روش