• © تمامی حقوق این وب سايت متعلق به ICTPress.IR می باشد.
    © Copyright 1998-2013 ICTPress.IR - ICT
Twtitter
نسخه مناسب چاپ

آخرین عکس ثبت شده از کپلر!

1397-11-23 Kepler - Copyحمید نیک روش - ICTPRESS - تلسکوپ کپلر که به ‌آن شکارچی سیاره هم گفته می‌شد، آخرین عکس خود را در تاریخ 25 سپتامبر 2018 میلادی ثبت کرد و بعد از آن برای همیشه خاموش شد.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، آخرین عکس ثبت شده کپلر فضای اطراف صورت فلکی آکواریوس را نشان می‌دهد. البته چند جای خالی مربعی شکل هم در این عکس دیده می‌شود، زیرا عمر تلسکوپ کپلر رو به‌ پایان بود و کار دوربین، ناتمام باقی ماند.

این ماهواره در تاریخ 30 اکتبر 2018 بازنشسته شد و قرار است تا آخر عمرش به‌دور خورشید بچرخد.
دانشمندان آخرین تصاویر ثبت شده کپلر را با تصاویر جانشین آن یعنی "ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" که اصطلاحا TESS نامیده می‌شود روی هم قرار دادند تا از این طریق بتوانند داده‌های به‌دست آمده از دو دستگاه را با هم مقایسه کنند.
اما بد نیست به‌ طور مختصر به تاریخچه ماهوره کپلر اشاره کنیم؛ این ماهواره نخستین شکارچی سیاره ناسا بود که مأموریت آن، کشف سیارات جدید بود.
کلپر در طول دوران حیات خود موفق به کشف بیش از 2 هزار و 600 سیاره فراخورشیدی یا غیر خورشیدی (Exoplanet) در منظومه شمسی شد.
تمام داده‌هایی که این ماهواره جمع‌آوری کرد به‌ طور کامل تحلیل نشده و همچنان طی سال‌های آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در واقع، با توجه به ‌حجم داده‌های تحلیل نشده می‌توان انتظار داشت که احتمالا باید میلیاردها سیاره فراخورشیدی دیگر هم وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده است.
علاوه بر این، کپلر موفق به آشکار کردن گستردگی سیارات در کهکشان‌های مجاور ما شد؛ معمول‌ترین اندازه سیاره کشف شده تا به ‌امروز که چیزی بین نپتون و زمین است در سیستم خورشیدی ما وجود ندارد.

گزارش: مهندس حمید نیک روش