۱۴۰۳ شنبه ۰۱ اردیبهشت

راهکار جدیدی برای تبدیل کردن اقیانوس به ماشین جذب دی‌اکسید کربن!

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، «گاوراو سنت»(Gaurav Sant)، استاد مهندسی عمران و محیط زیست «دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس»(UCLA)، در اوایل سال جاری با جمعیت حاضر در یک نشست در مورد قابلیت‌های یک راه حل جدید صحبت کرد که می‌تواند دی‌اکسید کربن را از جو بیرون بکشد.

مدیر ۳۹ ساله «مؤسسه مدیریت کربن»(ICM) وابسته به دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس، روشی را برای حذف گازهای گلخانه‌ای خطرناک توصیف کرد که خیلی خوب به نظر می‌رسید. این روش شامل بیرون کشیدن گازهای گلخانه‌ای از اقیانوس است تا اقیانوس مانند یک اسفنج غول‌پیکر جهانی بتواند گازهای گلخانه‌ای بیشتری را از هوا جذب کند. این کار را می‌توان از طریق یک فرآیند نسبتا ساده الکتروشیمیایی و با تقلید از طبیعت انجام داد. محصول جانبی این فرآیند، هیدروژن است که آینده احتمالی انرژی قابل ذخیره و بدون کربن به شمار می‌رود.  

سنت به حضار گفت: آب اقیانوس‌ها ۱۵۰ برابر بیشتر از هوا حاوی دی‌اکسید کربن است. این بدان معناست که اگر می‌خواهید دی‌اکسید کربن را از جو حذف کنید، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای انجام دادن این کار، حذف آن از اقیانوس‌ها است.

روش سنت فراتر از یک آزمایش علمی است و از طریق یک استارت‌آپ مستقر در لس‌آنجلس موسوم به «Equatic» انجام می‌شود که فناوری کاهش دی‌اکسید کربن و تولید هیدروژن مبتنی بر اقیانوس را به خوبی در راه تجاری‌سازی قرار می‌دهد. امید سنت و حامیانی مانند «بنیاد گرانتام»(Grantham Foundation)، «ابتکار چان زاکربرگ»(Chan Zuckerberg Initiative)، «بنیاد تماسک»(Temasek Foundation) سنگاپور و «وزارت انرژی آمریکا»(DOE) که تاکنون ۳۰ میلیون دلار کمک کرده‌اند، این است که Equatic بتواند میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن را در سال‌های آینده حذف کند و این کار را با کمتر از ۱۰۰ دلار در هر تن انجام دهد.

دو تأسیسات کوچک آزمایشی برای اثبات کارکرد این روش، روی شناورهای موسوم به «بارج»(Barge) کار می‌کنند که یکی در لس‌آنجلس و دیگری در سنگاپور است. هر کدام از بارج‌ها می‌توانند ۱۰۰ کیلوگرم دی‌اکسید کربن را حذف کنند و روزانه چند کیلوگرم هیدروژن تولید کنند. یک کارخانه آزمایشی بزرگ‌تر اواخر سال آینده در سنگاپور افتتاح می‌شود که با یک تاسیسات نمک‌زدایی ادغام شده و برای حذف ۱۰ تن دی‌اکسید کربن در روز یا حداقل ۳۵۰۰ تن در سال طراحی شده است. اگر همه چیز خوب پیش برود، هدف Equatic این است که تا اواخر دهه ۲۰۲۰، نیروگاه‌های بزرگ تجاری را راه‌اندازی کند که قادر به حذف یک میلیون تن دی‌اکسید کربن و تولید ۳۵ هزار متریک تن هیدروژن در سال تا اواخر دهه ۲۰۲۰ باشند. هدف این شرکت تا پیش از رسیدن به آن هدف، جمع‌آوری ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر و اصلاح طراحی کارخانه‌های خود است.  

«رابرت فلر»(Robert Feller)، یکی از اعضای هیئت مشاوران مؤسسه مدیریت کربن و مدیر شرکت «آردی‌اف ادوایزرز»(RDF Advisors) که خدمات سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهد و به عنوان یک شریک عمومی برای صندوق‌های خصوصی خدمت می‌کند، گفت: استارت‌آپ Equatic و کسب‌وکارهای مشابه آن در صورت موفقیت، عمیق‌ترین تأثیر را بر سیاره زمین و بشریت خواهند داشت.

افزایش استفاده از باد، خورشید و سایر انواع انرژی بدون کربن و تغییر مسیر به سوی وسایل نقلیه الکتریکی، برای کاهش سرعت انتشار کربن ضروری است اما به حذف مقادیر زیادی از دی‌اکسید کربن هوا و اقیانوس‌ها در مقیاس بزرگ نیاز دارد. «هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی»(IPCC) در گزارش ماه مارس تاکید و به صراحت اعلام کرد که اگر انتشار دی‌اکسید کربن به ‌طور چشمگیر کاهش نیابد، احتمال وقوع فاجعه زیست‌محیطی وجود خواهد داشت. به رغم اهداف اعلام‌شده توسط بزرگترین اقتصادها و شرکت‌های جهان، میزان دی‌اکسید کربن جهان در سال ۲۰۲۲ همچنان افزایش یافت و تا ۰.۹ درصد بالا رفت.

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی تخمین می‌زند که تا اواسط قرن باید سالانه بین سه تا ۱۲ گیگاتن دی‌اکسید کربن از هوا حذف شود تا گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن محدود باشد. اگرچه به نظر می‌رسد فناوری Equatic می‌تواند به این هدف کمک کند و یک چرخه کاملا کارآمد را از حذف دی‌اکسید کربن اقیانوس گرفته تا تولید هیدروژن به وجود بیاورد اما پرسش‌های زیادی در مورد آن باقی می‌مانند. پرسش‌های احتمالی، موضوعات بسیاری را شامل می‌شوند؛ از جمله مقدار زیاد انرژی که این فرآیند نیاز دارد و اینکه آیا خطری برای حیات دریایی وجود خواهد داشت یا خیر.

سنت گفت: ما باید تعادلی را در رسیدگی به شرایط آب و هوایی که ما را احاطه کرده است، برقرار کنیم اما در عین حال مسئول باشیم که آسیبی نرسانیم. آنچه Equatic ارائه می‌دهد، یک راهبرد آب و هوایی است که می‌تواند در مقیاس بزرگ کارآیی داشته باشد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

47621