• © تمامی حقوق این وب سايت متعلق به ICTPress.IR می باشد.
    © Copyright 1998-2013 ICTPress.IR - ICT
Facebook
Twtitter
Twtitter
نسخه مناسب چاپ

بیانیه‌ کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران درباره اجبار احراز هویت برای درج آگهی خودرو

ICTPRESS - کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران طی بیانیه‌ای ضمن مخالفت با دستور وزارت صمت مبنی بر اجبار احراز هویت برای درج آگهی خودرو، خواستار توقف آن و اعمال نظرات پلتفرم‌های آگهی در تصویب مصوبه‌ای جدید در رابطه با ساماندهی مؤثرتر آگهی‌های خودرو شد.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، در بیانیه کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران درباره اجبار احراز هویت برای درج آگهی خودرو آمده است:

«پلتفرم‌­های نیازمندی آنلاین به‌­عنوان بسترهای مجازی معرفی کالا و خدمت نقش قابل توجهی را در افزایش مبادلات اقتصادی، کاهش هزینه‌­های مبادله، به­‌کارگیری دوباره کالاهای دست دوم، حذف واسطه‌های مبادله و رونق کسب‌­وکارهای خانگی ایفا می‌­کنند. فعالیت بیش از ۸۰۰ هزار کسب‌­وکار مستقل و پویا اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و کسب‌­وکارهای خانگی گواه اصلی این موضوع است.

با این حال صدور دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص الزام به استفاده از سامانه امتا و سماوا در پلتفرم‌­های آگهی خودرو از جمله دستوراتی است که بدون شک سد بزرگی را در برابر بخش گسترده‌­ای از مبادلات مورد انتظار در بستر فضای مجازی قرار خواهد داد. علاوه بر آن نباید از یاد برد که رفع مشکل اصلی بازار خودرو از طریق ورود نهادهای تنظیم‌گر همچون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و خودروسازان برای اصلاح، تنظیم بازار مربوطه و کنترل انحصار صورت می‌گیرد.

پلتفرم‌­های نیازمندی آنلاین با توجه به انگیزه‌ی اقتصادی و مسئولیت اجتماعی در راستای سالم­‌‌‌سازی بستر خود، نهایت تلاش خود را برای تحقق احراز هویت معتبر و کامل انجام می‌­دهند؛ با این حال اجرای چنین سیاست‌­هایی نباید مزیت اصلی اینگونه پلتفرم‌­ها را که همانا ایجاد بستری برای معرفی کالا و خدمت و مبادلات اقتصادی افراد است با مشکل روبرو سازد.

رویه‌ تنظیم­‌گری کشورهای دیگر در زمینه‌ پلتفرم‌­های آگهی آنلاین نیز استفاده از سیستم­‌های احراز هویت به شکل گسترده را نپذیرفته‌ ­است. تایید هویت کاربر از طریق آدرس الکترونیکی و اخذ کد تایید با شماره تلفن رایج­‌ترین شیوه­‌‌ تایید هویت در کشورهای دیگر است. مضافا اجرای چنین دستوری به علت عدم استماع نظرات بخش خصوصی، عدم ارائه‌ اطلاعات از سوی نهادهای متولی به پلتفرم‌ها و در نتیجه سخت‌­تر شدن مراحل احراز هویت برای کاربران، باعث ریزش شدید کاربران می‌شود و این ریزش نتیجه‌ای جز کاهش مبادلات در بستر فضای مجازی نخواهد داشت.

 

 

اقدامات و تصمیمات یادشده نه­ تنها هزینه­‌های ناشی از ورود به پلتفرم­‌های نیازمندی را افزایش می‌­دهد بلکه منجر به مهاجرت کاربران از رسانه‌­های رسمی و قانونی به صفحات و کانال‌هایی خواهد شد که بر روی آن‌ها هیچ‌گونه نظارت درونی یا بیرونی صورت نمی‌گیرد. در بسیاری از موارد این کانال‌ها هدفی جز ایجاد فضایی ملتهب در بازار و تغییر مسیر بازار به سمت خود را دنبال نمی‌کنند؛ فضایی که دولتمردان به‌هیچ وجه قابلیت نظارت بر آن را نداشته و وضع از گذشته وخیم‌تر می‌گردد.

از آنجا که پلتفرم‌های آگهی با وجود ضعف در ساختارهای احراز هویت کشور مانند سیم‌کارت‌های مجهول‌الهویه، احراز هویت را وظیفه‌ی اجتماعی خود می‌دانند، از پیاده‌سازی سیستم‌های احراز هویت معتبر بر بستر خود تماماً حمایت و استقبال می‌کنند.

با این حال عدم توجه به بخش خصوصی در تدوین دستور به عنوان نهادهای تنظیم‌شونده نتیجه‌ای جز شکست اجرای دستور نخواهد داشت. تجربیات گذشته‌ تنظیم‌گری در این حوزه، این گزاره را اثبات می‌کنند. مضافا با توجه به فنی‌بودن اجرای این دستور مبرهن است که عدم استماعِ راهکارهای تخصصی که توسط مجریان یا پلتفرم‌ها ارائه می‌شود و همینطور عدم هماهنگی با ایشان برای تعیین زمان انجام، اجرای این دستور را با مشکل جدی روبرو خواهد ساخت.

با توجه به جمیع جهات یادشده، کمیسیون تجارت الکترونیکی نصر تهران این تصمیم شتاب­زده و غیرکارشناسی را آغاز روند تضعیف کسب‌وکارهای مجازی به عنوان سکوهای مجازی بومی و کاملا توسعه یافته در داخل کشور می‌داند. علاوه بر آن ورود افراد به بسترهای غیرقانونی مبادلات تجاری، هزینه­‌های سرسام­‌آوری را بر نهادهای ناظر بار خواهد کرد که به هیچ وجه منطقی نیست.

این تصمیم نه‌فقط اقدامی نمایشی برای بهبود وضعیت بازار خودرو است بلکه نهاد متولی به‌جای اصلاح کا‌رآمد و ریشه‌ای مشکلات این حوزه، به دنبال خلع مسئولیت از خود و نهادن آن بر دوش پلتفرمی است که فقط نمایه‌ای از وضعیت وخیم بازار را برای اصلاح وضع موجود پیش روی سیاست‌گذاران می‌گذارد. بنابراین این کمیسیون ضمن اعلام مخالفت شدید خود با این دستور، با توجه به وظیفه خود در جهت حمایت از بستر کسب‌­وکارهای مجازی اکیدا خواستار توقف آن و اعمال نظرات پلتفرم‌های آگهی در تصویب مصوبه‌ای جدید در خصوص ساماندهی مؤثرتر آگهی‌های خودرو است.

شماره خبر: 51245
تاریخ: سه شنبه 2 آذر 1400  

نظر خود را برای ما ارسال کنید

نام شما:
ایمیل شما:
نظر شما:
کد امنیتی:
Jasjoo CAPTCHA

پیوندهای مرتبط