به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، با وجود مباحث متعدد و تلاشهای فروان از سوی سیاستگذاران در کشورمان، اما این ابزار بسیار کارآمد در حوزه پرداخت هنوز آنطور که انتظار میرود جا نیفتاده و به سر منزل مقصود نرسیده است.
دستاندرکاران و تصمیمگیرندگان توسعه این ابزار پرداخت، خردهفروشان و صاحبان کسب و کار به عنوان ذینفعان میانی و شهروندان به عنوان کاربران نهایی، آنچنان که باید و شاید با چنین ابزارهایی اخت نشدند، یکی از دلایل مورد اشاره کارشناسان در این زمینه شفاف نبودن نحوه درآمدزایی و نظام کارمزدها و همچنین نبود زیرساختهای مناسب است. حوزه حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) مهمترین حوزهای است که پرداخت الکترونیکی در آن معنا پیدا کرده و این در حالی است که از دیدگاه صاحبنظران پرداخت، استفاده از این ابزار باید در همه بخشهای پرداخت خرد فراگیر شود.
حسام مقصودلو مدیرعامل شرکت اتیک با بیان اینکه بانک مرکزی برای ورود به این حوزه هنوز اقدامی جدی انجام نداده است، گفت: دولت و بانک مرکزی باید به عنوان یک نهاد بالادستی بهصورت جدی در حوزه سیاستگذاری ورود پیدا کنند.
وی در رابطه با مشکلات کیف پول الکترونیکی در ایران افزود: یکی از موانع پیشرفت طرحهای ارائه شده در حوزه پرداخت الکترونیکی، شفاف نبودن نحوه درآمدزایی و بحث دریافت کارمزدها است که باید روشن شود. از طرف دیگر، فراگیر بودن استفاده از این ابزار اهمیت زیادی دارد. در واقع، باید زمینهای فراهم کرد که امکان استفاده از کیف پول الکترونیکی علاوه بر حوزه حمل و نقل عمومی در سایر حوزههای پرداخت خرد همچون پرداخت هزینه تاکسی، پارکینگ، خرید نان، خدمات دفاتر پیشخوان دولت، تایپ و تکثیر، خرید از بوفه مدارس، سوپرمارکتها و دیگر صنوف این چنینی نیز ایجاد شود.
وی گفت: انتظار از شهروندان برای پذیرش و استقبال از کیف پول الکترونیکی با اتکای صرف به حمل و نقل عمومی، انتظاری واهی و نابجا خواهد بود.
مقصودلو با بیان اینکه در حال حاضر تعداد تراکنشهای خرد افزایش یافته، گفت: حجم تراکنشهای پرداخت خرد در کشور بسیار بالا است و به هیچوجه با حجم پرداختهای کلان قابل مقایسه نیست. به همین دلیل به زیرساخت پیچیدهتر و سنگینتری نیاز دارد.
لزوم ادغام
کيف پول الکترونيکي در سيستمهاي حمل و نقل عمومي به عنوان ابزاري براي پرداختهای بسیار خرد مورد استفاده قرار میگیرد، اما با وجود این به دلیل فقدان الزامات، هنوز عدهای به کاربردی کردن آن تمایلی ندارند.
مقصودلو در اینباره به نقش مهم بانکها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهرداریها سهم زیادی از اجرایی شدن کیف پول الکترونیکی دارند اما در صورت ورود بانک مرکزی به این جریان، شاهد تحول چشمگیری در استفاده از این ابزار خواهیم بود.
وی گفت: اغلب مردم در حال حاضر بیش از یک کارت بانکی دارند و همین موضوع در بسیاری از مواقع باعث سردرگمی آنها میشود. تحت چنین شرایطی، اضافه شدن یک کارت جدید و مجزا تحت عنوان کیف پول الکترونیکی به پیچیدهتر شدن وضعیت میانجامد. این در حالی است که ادغام کارتهای بانکی با کیف پول الکترونیکی، ضمن کمک به کاهش تعدد کارتهای بانکی، عملاً به سبب حضور و پشتیبانی بانک، کمک گستردهای به ترویج مفهوم پرداخت خرد الکترونیکی خواهد کرد.
بدون پول خرد
یکی از مهمترین اهداف اجرای کیف پول الکترونیکی، انجام سریع پرداختها و حذف مشکلات در دسترس نبودن پول خرد است. پرداختهای خرد روزانه اعم از خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت کرایه سرویس های حمل و نقل عمومی (مترو، تاکسی و اتوبوس)، پارکومترها و پارکینگهای عمومی از دیگر ویژگیهای این خدمت است، اما در پارهای از موارد، عدم دسترسی به مراکز خدماتدهی مجهز موجب میشود مردم برای استفاده از این ابزار تمایلی نشان ندهند. به عنوان مثال، عدم دسترسی آسان به مراکز شارژ کارتهای الکترونیکی در ایستگاههای اتوبوس یا ازدحام صفهای شارژ کارت مترو، افراد از استفاده کردن این ابزار منصرف میشوند تا جایی که به مبادلات سنتی پول خرد روی میآورند.
مقصودلو اظهار داشت: افزایش ضریب نفوذ ابزارهای هوشمندی همچون تلفنهای همراه، تبلت و ... در زندگی روزمره شاید بتواند استفاده از کارتهای هوشمند را به حداقل برساند. بنابراین به نظر می آید تغییر تکنولوژیک اپراتورها و پر رنگتر شدن نقش آنها در ایجاد زیرساخت مناسب، از راههایی است که ضرورت صدور کارتهای هوشمند را برای کاربردی کردن کیف پول الکترونیکی کاهش میدهد.
توسعه کیف پول الکترونیک بدون شبکه بانکی ممکن نیست
ICTPRESS - کیف پول الکترونیکی در جهان یکی از ابزارهای کاربردی و جزیی جدانشدنی از پرداختهای روزمره به حساب میآید.
شماره خبر: 25679