۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

محسن رضایی: در ارائه اینترنت باند پهن متوقف مانده ایم

به گزارش ICTPRESS ، محسن رضایی در کلیاتی که به عنوان برنامه عمل منتشر کرده فصلی را نیز به فاوا اختصاص داده و در آن به بیان دیدگاه هایی که مبتنی بر توسعه فاوا خواهد بود پرداخته است.

- حوزه فاوا سهمی کمتر از ۲/۰ % در تولید ناخالص ملی دارد؛ بر اساس شاخص های جهانی موقعیت، ایران در شاخص IDI برای سال ۲۰۱۱ در جایگاه ۸۷ ام در میان ۱۵۵ کشور جهان قرار دارد. همچنین در شاخص اینترنت در میان ۱۷۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۰ ام برای شاخص آمادگی شبکه ای در جایگاه ۱۰۱ ام در میان ۱۳۸ کشور جهان قرار دارد و در شاخص دولت الکترونیک در جایگاه ۱۰۲ قرار گرفته است.

- مشترکین تلفن همراه و کاربران اینترنت در طی چند سال گذشته به شدت افزایش داشته، اما در ارائه سرویس و خدمات مانند اینترنت باند پهن متوقف مانده ایم و قیمت اینترنت هچنان گران است. خدمات دولت الکترونیک، بهداشت الکترونیک، تجارت الکترونیک نیازمند بازمهندسی جدی فرآیندها و قوانین است که در توسعه این موارد همچنان دچار ضعف و عقب ماندگی هستیم.

- علیرغم دارا بودن نیروی جوان تحصیل کرده، به دلیل عدم دسترسی به فناوری که مهمترین علت آن تحریم است، امکان کارآفرینی، ایجاد ثروت و توسعه اقتصادی و در نتیجه اشتغال نیروهای تحصیل کرده فراهم نشده است.

- عوامل اصلی عدم توسعه یافتگی در این بخش عبارتست از: کم توجهی دولت به این حوزه، نبود نهاد فرابخشی برای هدایت و مدیریت این حوزه، تحریم های بین المللی و عدم دسترسی به فناوری و همکاری با شرکت های صاحب فناوری و دانش، عدم وجود قوانین منسجم و پویا، عدم وجود بخش خصوصی توانمند.

- با توجه به شاخص های جهانی کشورمان در منطقه پس از رژیم اشغال گر قدس، قطر، بحرین، امارات، عربستان، قزاقستان، عمان، لبنان، آ ربایجان، ترکیه، گرجستان، اردن و مصر در رتبه ۱۴ ام قرار دارد.

- ایجاد نهاد راهبری فرابخشی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور به عنوان معاون رئیس جمهور، ایجاد نظام مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور برای حمایت از بخش خصوصی، باز مهندسی و معماری سازمانی ساختار دولتی کشور در راستای چابک سازی و کوچک سازی و تعامل پذیری بین دستگاهی (با توجه به ادغام چندین وزارتخانه در یکدیگر) و در جهت استقرار دولت الکترونیک، تخصیص اعتبارات مصوب به طرح های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه های دولتی به میزان حداقل ۱۰ % از اعتبارات عمرانی دستگاه ها برای توسعه طرح های فناوری اطلاعات و ارتباطات و واگذاری پروژه ها و طرح های دستگاه های دولتی به بخش خصوصی از جمله راهبردها است.

- اینترنت باند پهن ارزان (شبکه ملی اطلاعات) و در دسترس برای عموم مردم، تسهیل دسترسی به فناوری ها و تعامل با مراکز تولید فناوری در سطح بین المللی و حمایت از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جهت تربیت نیروی انسانی ماهر، توسعه خدمات الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، سلامت الکترونیک و آموزش الکترونیکی و تنظیم و تدوین قوانین و مقررات در جهت توسعه فاوا از جمله راهبردهای این بخش است.

نظرات : 0

ثبت نظر

54683