۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

وزیر ارتباطات: کاغذ باید از مسیر ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی حذف شود

 ICTPRESS - وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه کاغذ باید از مسیر خدمات دولتی حذف شود، گفت: امسال قرار است غیر از اینکه صد درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شود، یک پنجم این خدمات باید به شکل کاملاً هوشمند باشد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه روز خبرنگار با حضور در سازمان صدا و سیما ضمن تبریک این روز به خبرنگاران، از بخش‌های مختلف تحریریه سازمان بازدید کرد.

 

 

زارع پور در جریان این بازدید با حضور در برنامه زنده «سلام خبرنگار» پاسخگوی سوالاتی به ویژه در حوزه توسعه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه پیام رسان های بومی بود.

وزیر ارتباطات در این گفتگو با بیان اینکه اکنون ۹۸ درصد دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند، گفت: این اتفاق بزرگی است که با همراهی و مطالبه گری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اتفاق افتاد.

وی در تشریح نقش رسانه در این رابطه افزود: در دولت هوشمند بر اساس تعریف اگر کاری با دولت داشته باشید، باید بتوانید بدون مراجعه حضوری و بدون ارائه مدرک، خدمت را در هر ساعت شبانه روز دریافت کنید برای تحقق این موضوع یک برنامه چهار ساله پیش بینی کرده بودیم که دو سال آن گذشته و دو سال دیگر باقی مانده است و برای تحقق آن در قانون بودجه هر ساله تکالیف دستگاه‌ها را مشخص کرده‌ایم تا هم تکالیف دستگاه‌ها مشخص شود و هم نهادهای نظارتی پیگیری کنند.

زارع پور ادامه داد: در قدم اول قرار شد دستگاه‌ها هر خدمتی که دارند در این پنجره واحد ارائه کنند. الان هم معدود دستگاه‌هایی از جمله چند دانشگاه، چند شهرداری کلان شهرها، سازمان سنجش و… باقی مانده‌اند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اکنون قاطبه دستگاه‌ها به این پنجره پیوسته‌اند، تصریح کرد: انصافاً اگر پیگیری‌های رسانه ملی نبود این اتفاق نمی‌افتاد. این خیلی خوب است که چنین ظرفیت مطالبه گری در صداوسیما وجود دارد که پروژه‌های ملی که منافع مردم در آن قرار دارد و می‌تواند خیلی زود حال مردم را خوب کند، در دستور پیگیری قرار می‌گیرد. این مطالبه گری یک سرمایه برای کشور محسوب می‌شود و باید قدر آن را بدانیم.

زارع پور با اشاره به گام‌های بعدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمتد خاطرنشان کرد: امسال قرار است غیر از اینکه صد درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شود، یک پنجم این خدمات باید به شکل کاملاً هوشمند باشد یعنی مردم بدون مراجعه حضوری و ارائه مدرک، خدمت را درخواست کنند و این خدمت به آنها ارائه شود. همچنین در حوزه خدمات هوشمند همه استعلامات بین دستگاهی باید تا آذرماه برخط شوند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه کاغذ باید از مسیر خدمات دولتی حذف شود، گفت: امسال قرار است غیر از اینکه صد درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شود، یک پنجم این خدمات باید به شکل کاملاً هوشمند باشد.

وی افزود: باید کاغذ از مسیر خدمات دولتی حذف شود و همه خدمات باید آنی و برخط شود. در این مسیر حتماً مطالبه گری رسانه، به ویژه رسانه ملی حتماً می‌تواند گره گشا باشد و با همراهی دستگاه‌های نظارتی حتماً امسال را می‌توانیم به یک سال خوب و تاریخی در ارائه خدمات فناورانه به مردم عزیز تبدیل کنیم.

زارع پور در ادامه با اشاره به توسعه خدمات سکوها و پیام رسان های بومی گفت: ما از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال این بودیم که از سکوهای بومی حمایت کنیم تا بتوانند با نسخه‌های مشابه خارجی رقابت کنند. اما سال گذشته اتفاقاتی افتاد که نهادهای امنیتی مجبور به اعمال محدودیت بر پلتفرم‌های خارجی شدند که همین امر باعث شد که کار ما بیشتر شود و ما در فرصت کوتاهی مجبور شدیم زیرساخت‌های بسیار زیادی را در کشور فراهم کنیم.

وی افزود: در حال حاضر این سکوها پذیرای میلیون‌ها نفر در روز هستند. در همین ایام حج گذشته و در حدود ۵۰ روز، قریب به ۱۴ و نیم میلیون تماس از عربستان از طریق دو پیام رسان ایرانی با رضایت حدود ۸۰ درصدی داشتیم. در این اتفاق هم نقش صدا و سیما بسیار پررنگ بود از این جهت که صدا و سیما تعاملات خود با مخاطبان را به سکوهای بومی منتقل کرد.

وزیر ارتباطات در خاتمه خواستار مطالبه گری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از همه دستگاه‌های دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها و … برای استفاده از پیام رسان های بومی به جای نمونه‌های خارجی برای تعامل با مخاطلبان شأن شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

98342