۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

سه سامانه تجزیه هوشمند مرسولات پستی افتتاح شد

ICTPRESS - سه سامانه تجزیه هوشمند و سیستم‌های سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات پستی امروز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، به طور میانگین روزانه و در ۳ شیفت صبح، عصر و شب بالغ بر ۴۲۰ هزار انواع مرسولات به صورت دستی و مکانیزه در مرکز تجزیه و مبادلات لشگر پردازش می شود که با افتتاح این سیستم ها، حداقل ظرفیت تجزیه هوشمند ۲۲ هزار مرسوله در ساعت امکان پذیر می شود و در آینده نزدیک به ظرفیت ۴۰ هزار تجزیه مکانیزه در ساعت خواهد رسید.

سیستم های هوشمند سورتینگ برای تجزیه انواع مرسولات شامل پاکت، بسته‌های کوچک و جوف طراحی شده‌اند و به دلیل فناوری های بکار رفته در  آن ها با یکبار اسکن، فرآیند ثبت ورود مرسوله انجام و و امکان تجزیه مرسولات تا بیش از ۱۵۰ مقصد درج شده بر روی بارکد را ایجاد می‌کنند.

از مزایای این سیستم ها می توان اشاره کرد به: اشغال مساحت کمتر، افزایش سرعت سیر مرسولات، کاهش بی‌ترتیبی‌های پستی و افزایش کیفیت خدمات، اسکن ورود و خروج تمامی مرسولات و ایجاد امکان رصد لحظه‌ای سیر مرسولات، کاهش هزینه (منابع انسانی، تجهیزات اداری و ملزومات مصرفی)، عدم نیاز به کاربر بواسطه اتومایز شدن اطلاعات، کاهش مدت سیر مرسولات، کنترل و نظارت سیستمی و کاهش وابستگی به نیروی انسانی.

بر اساس این گزارش، طراحی و تولید این سیستم‌ها توسط سه شرکت دانش‌بنیان و با توان داخلی و بر اساس جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا صورت گرفته است.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین رونمایی از سیستم های سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات پستی اظهار داشت: درحال حاضر شرکت ملی پست به یکی از پیشران‌های اقتصاد دیجیتال تبدیل شده است. بررسی کسب و کارها نشان می دهد که ۷۰ درصد آنها کالا محور هستند بنابراین پست نقش کلیدی دارد.

وی افزود: با اعتمادی که مردم به پست دارند، لازم است دقت و سرعت خود را افزایش دهند بنابراین ما باید کاری کنیم اعتماد کردن مردم به این شرکت افزون شود و مرسولاتشان در سریع ترین زمان به دستشان برسد.

وی گفت: هدف‌گذاری ما در شرکت ملی پست این است که از قبول مرسوله تا تحویل آن از فناوری‌های جدید استفاده کنیم. کارهای فاخری در این حوزه انجام شده است که باید ادامه پیدا کند. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم مسیر هوشمندسازی شرکت ملی پست را به نقاط مثبتی برسانیم.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار داشت: چند ماه قبل ۱۰۰ خودروی سنگین جدید را با هزینه وزارت ارتباطات به شرکت ملی پست وارد کردیم که منجر با نوسازی بخشی از آن شد با اینکه شرکت ملی پست افزایش تعرفه داشته است، اما ما معتقدیم هنوز هم این تعرفه پایین است؛ به طور مثال یک پاکت از گیلان به سیستان و بلوچستان می‌رود و هزینه آن ۳۰ هزار تومان است که این هزینه‌های شرکت پست را پوشش نمی‌دهد.

در این مراسم محمود لیائی مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: اگر در این فرایند مشکلاتی وجود نداشت و همکاری دیگر دستگاه‌ها و مراجع را داشتیم امروز به جای سه سامانه می‌توانستیم ۳۰ سامانه را افتتاح کنیم، بنابراین انتظار داریم در این راه دیگر دستگاه‌ها به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: برای دستیابی به جایگاه پست در تراز انقلاب اسلامی و وظیفه قانونی که داریم نیازمند همراهی تمام دستگاه‌ها هستیم و همچنین موارد متعددی است که به ما کمک می‌کند در این مسیر پرشتاب‌تر حرکت کنیم.

لیائی گفت: برای هوشمندسازی پست نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که اکنون در حال آماده‌سازی آن هستیم. موضوعاتی مانند کمبود بودجه به ما اجازه نمی‌دهد که بتوانیم این اتفاق را به سرعت طی کنیم؛ اما تصمیم داریم در این مسیر پیش برویم.

وی افزود: با افتتاح این سامانه‌ها به اهداف بزرگی دست پیدا خواهیم کرد. امسال با افزایش ۲۵ درصدی ترافیک پستی مواجه شده و حجم مرسولات نسبت به سال گذشته ۱۷.۳ افزایش پیدا کرده است این در حالی است که زیرساخت و ناوگان ما افزایش پیدا نکرده‌اند. مقایسه با سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ما اکنون شاهد رشد سه برابری مرسولات و رشد دو برابری تناژ آن هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست تاکید کرد: در نظر داریم ابتدا و انتهای چرخه مرسوله پستی که فرستنده و گیرنده است یک فرایند هوشمند را طی کند تا مرسوله به دست طرف مقابل برسد. امسال موفق شدیم ۱۸ خط جدید طراحی و تعریف کنیم و این باعث شده ۵ هزار و ۱۰۰ متر بهسازی محیط خود را داشته باشیم. همچنین ۶۷ دستگاه کامیون جدید خریداری کردیم تا از حجم انبوه ۲۵ درصدی ترافیک بربیاییم.

وی تشریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که امروز افتتاح می‌شود مربوط سورتینگ هوشمند مرسولات جوف است. این اتفاق سرعت تجزیه ۸ تا ۱۶ هزار مرسوله در ساعت می‌رساند و تعداد نقاط خروجی از ۸۰ به ۱۵۲ خواهد رسید. عملیات پردازش روزانه ۳۰ هزار مرسوله کمتر خواهد شد. برای ۹۲ درصد از نقاط مقصد یک روز کاهش در زمان سیر را خواهیم داشت. خطای سیستمی هم به کمتر از ۰.۱ درصد خواهد رسید.

لیائی تصریح کرد: پروژه دیگر که امروز افتتاح شد ربات‌های سورتر مرسولات پستی است. به این واسطه سرعت تجزیه مرسولات از ۳ تا هشت هزار مرسوله در ساعت می‌شود. تعداد نقاط تجزیه به ۸۰ خروجی می‌رسد. ثبت ورود و خروج مرسولات، تولید خودکار بارکد ۲ بعدی سرکیسه، راهکار جامع برای حمل و نقل مرسولات تجارت الکترونیک از جمله مزایای استفاده از ربات‌های هوشمند است.

نظرات : 0

ثبت نظر

56780