۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

چشم انداز اینترنت ایران با حضور اپراتورچهارم

اگرچه آمارارائه شده از سوی مرکز متما نشان می دهد که دسترسی به اینترنت از طریق گوشی های تلفن همراه بیشترین میزان کاربران را به خود اختصاص داده، اما نگاه منطقی بیانگر آن است که این شیوه دسترسی قابلیتهای لازم برای انجام فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را ندارد و عمدتا برای ارتباطات آنی ودسترسی های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد.
بنابراین طبق آمار رسمی، دسترسی به اینترنت به شیوه دایال آپ ، کماکان پیشتاز ارتباطات مجازی در میان ارتباطات ADSL ، وایمکس ، فیبرنوری و دیگر روشهای موجود در ایران است.
از سوی دیگر مشکلات ناشی از دسترسی های موجود به اینترنت سبب شده است که کاربران از رضایت چندانی ازنحوه دسترسی به فضای مجازی برخوردار نبوده و همواره بدنبال شیوه ای پایدار برای انجام امور ارتباطی خود باشند.
در طول سالهای گذشته آنچه به عنوان اصلی ترین مشکل دسترسی به اینترنت از سوی کارشناسان حوزه IT مطرح گردیده، نبود زیرساختهای ارتباطی مناسب بوده و راه حل ارایه شده ، ایجاد شبکه‌های پرظرفیت فیبرنوری در لایه دسترسی بوده است.
 شبکه‌هاییکه در گذشته درلایه‌های شهری، بین استانی و بین الملل مورد استفاده قرار گرفته و امروزه اقتصادی‌ترین شیوه انتقال دیتا در این لایه ها محسوب می‌شود.
کارشناسان میگویند: ایجاد بستر فیبر‌نوری در لایه دسترسی می‌تواند علاوه بر آن که نیاز روزافزون کاربران به پهنای باند را برطرف كند می‌تواند کمک كند تا این لایه ذاتاً انحصاری، رقابتی‌ گشته و منافع کاربران هرچه بیشتر تامین شود.
مهمترین اتفاقی که درتحقق این امر شاهد بوده ایم، درک این نیاز حیاتی برای فضای مجازی کشور از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارائه پروانه فعالیت به شرکت ایرانیان نت بعنوان اپراتور شبکه دسترسی با فناوری فیبرنوری در کشوربوده است که درطول سالهای اخیرجای خالی آن به شدت حس می شد وجامعه با احساس نیازشدید منتظر آن بود.
به نظر می رسد مزایای حاصل از شبکه دسترسی با فناوری فیبرنوری برای کاربر انتهایی کاملا روشن است، زیرا این شبکه می‌تواند پهنای باندگسترده و قابلیت اطمینان بالا نسبت به شبکه هایی که از ADSL یا کابل به عنوان فناوری زیرین خود استفاده می‌کنند عرضه كند.   
کارشناسان می گویند: سرعت دانلود از اینترنت باشبکه دسترسی فیبرنوری Mbps 100 یعنی حداقل ده برابر اتصالات ADSL است اگر چه میزان دسترسی به آن را قوانین کشور تعیین میکند اما همین تمایز گزینش دسترسی با شبکه فیبرنوری رابرای کاربران به شدت تسهیل میکند. به شرط آنکه به زودی شاهد راه اندازی این شبکه در سراسر کشور باشیم.
جامعه مجازی کشور چشم انتظار تحقق وعده های مسئولان وزارت ارتباطات و مدیران اپراتورچهارم در ایجاد شبکه دسترسی با سرعت وامنیت مناسب در زمان مقرر است.

منبع : http://wimaxnews.ir

نظرات : 0

ثبت نظر

26526