۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

بزرگترین تلسکوپ دنیا در جستجوی حیات فرازمینی

به گزارش ICTPRESS ، ستاره شناسان اعتقاد دارند که بهترین راه پیدا کردن زندگیهای فرازمینی بررسی گرمای تولید شده توسط سایر تمدنها به وسیله یک تلسکوپ بزرگ است.
برهمین اساس، این طیف از دانشمندان پروژه خصوصی را راه اندازی کرده اند تا یک تلسکوپ 76 متری را به نام Colossus به معنای عظیم الجثه بسازند.
اندازه دهانه این تلسکوپ بیش از دو برابر تمام لنزهایی است که درحال حاضر وجود دارد.
این تلسکوپ می تواند شهرها و یا سایر نشانه ها از حیات فرازمینی را تا فاصله 70 سال نوری دورتر از زمین رصد کند.
انتظار می رود این تلسکوپ ظرف 5 سال با هزینه 1 میلیارد دلاری توسط کنسرسيوم کلاسوس ساخته شود.
جف کوهن ستاره شناس موسسه ستاره شناسی دانشگاه هاوایی گفت: اگر یک سرمایه گذار منابع مورد نیاز را در اختیار ما بگذارد ساخت این تلسکوپ بزرگ ظرف 5 سال امکان پذیر است.
این تلسکوپ از فناوری آینه باریک استفاده می کند تا هزینه ها را کاهش دهد اما هنوز تاریخی برای آغاز این پروژه اعلام نشده است.
کوهن اظهار داشت که احتمال دارد این تلسکوپ در مکزیک نزدیک دانشگاه ملی مکزیک که بخشی از این تحقیقات است، ساخته شود.
وی افزود که این تلسکوپ می تواند گرمای محلی را که ممکن است نشانه حیات فرازمینی باشد را تشخیص دهد.
این فرضیات درحالی است که ستاره شناسان به رغم جستجو طی دهه های متمادی، هرگز هیچ نشانه قطعی از وجود حیات فرازمینی به دست نیاورده اند.
آنها همواره به سیگنالهای دریافتی توجه داشتند اما توجه کردن به این سیگنالها و تصور دریافت آنها در شرایطی است که حیات فرا زمینی موجود داشته باشند و این بیگانگان اقدام به ارسال سیگنال کنند و ما توانایی تفسیر آنها را داشته باشیم.
پروژه Colossus ریسک خطرناک محسوب نمی شود چرا که این پروژه یک گیرنده منفعل است که فضا را بدون فاش کردن محل خود، جستجو می کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

51554