۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ خرداد

وزیر ICT از بدنه ICT

ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از کلیدی ترین فناوری های نوین محسوب می شود که مادام از نگرش انقلابی دولت جدید موجبات حل مشکلات اقتصادی را به بهترین شکل توام با کاهش نرخ تورم و افزایش زمینه های اشتغال به میزان کافی فراهم خواهد کرد .
در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته و کوره راه هایی همچون ادغام با سیمان و آسفالت را طی کرده و به سلامت به این نقطه رسیده است که اکنون وزیر وقتش بر افتخارات ملی آن می بالد نیازمند مدیریت مدبرانه ای است که نقش وزارت را بیش از قبل و حال حاضر موثر سازد.
وزارتی که برخی از کارشناسان در زمان شایعه ادغام صد در صدی می گفتند بود و نبودش تفاوتی در اصل ماجرا ندارد!
اما اکنون که ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از گذشته آثار بی بدیل خود را در صنعت ، اقتصاد، امور دولتی ، معیشت مردم ، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال، توسعه اجتماعی ، توسعه دیپلماسی دیجیتالی، توسعه فرهنگی و دیگر ، در کشور به همگان نشان داده است لیکن باید فردی برای وزارتش انتخاب شود که تدبیر لازم و قوای اجرایی کافی برای آن را دارا باشد.
یکی از مهمترین مقوله های مطرح در انتخاب وزیر برای حوزه ICT نگاه فرابخشی و توسعه ای به موضوع است . وزیر جدید لازم است تا با اشراف کافی بر مناسبات داخلی و بین المللی در سطح جامعه جهانی اطلاعات ، ضمن برآورده کردن نیازهای ملی همچون تجلی شبکه ملی اطلاعات ، ارتباطات و سیاست های بین المللی و خارجی را در حوزه دیپلماسی دیجیتالی منطبق با مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اما با نگاهی توسعه گرا ، فرصت گرا ، سازنده و فراگیر تنظیم کرده و زیرساختار لازم برای آن همچون توسعه پهن باند و شبکه ارتباطات جهانی اینترنت را فراهم سازد.
افزایش میزان GDP ، حمایت از تولید داخلی ، کاهش موانع برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه ICT ، تشویق و ترغیب نخبگان ، برقراری امنیت شغلی ، توسعه کارآفرینی ، توسعه کمی و کیفی زیرساخت های فناوری و کاربری ابزار نوین ، توسعه مبانی دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک ، سلامت الکترونیک ، آموزش الکترونیک ، حمایت از صنف فعال حوزه ICT ، توسعه خصوصی سازی ، بهبود وضعیت اینترنت ، توسعه شبکه ملی اطلاعات ، حضور مناسب و متعهد در جامعه جهانی اطلاعات ، رفع مشکلات کسب و کار ، بهره مندی از ظرفیت های بسیار زیاد فضای مجازی ، توسعه مبانی فعالیت رسانه ها و حمایت های لازم از آن ها از جمله مهمترین ها در سیاستگذاری وزیر منتخب خواهد بود.
تعامل سازنده داشتن با صنف ICT و از بدنه ICT کشور بودن لازمه شخص وزیر جدید است و مهم است که وی سابقه اجرایی خوبی در این حوزه نیز داشته و مسلط بر شرایط فعلی باشد.
چندین گزینه در این روزها برای پست وزارت ارتباطات مطرح شده اند اما باید دید دکتر حسن روحانی با نگاه توسعه گرا و فرابخشی به موضوع به چه میزان فعالیت های اجرایی شخص منتخب در حوزه ICT را برای پست وزارت ICT وی مد نظر قرار می دهد و منطبق با تاکید وی بر همراه داشتن کلید به چه میزان بر توانمندی مدیران باسابقه این حوزه اعتقاد قلبی دارد؟
امید است که رییس جمهور منتخب برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کابینه خود، نظرات متخصصان ، کارشناسان، بدنه ICT کشور و صنف ، رسانه ها و فعالان این حوزه را مد نظر قرار دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

40963