۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ خرداد

غربالگری بیماری آلزایمر با نرم‌افزار فضایی

به گزارش ICTPRESS، ابزار AlzTools 3D Slicer که برای تحلیل تصاویر روزنانس مغناطیسی (MRIs) به‌کار می‌رود، توسط دانشمندان رایانه‌ در گروه Elecnor Deimos اسپانیا ساخته شد.
این محققان سال‌ها با هدف طراحی نرم‌افزار مزبور به‌منظور ایجاد برنامه‌ای که مسیرهای فضایی را با تحلیل اسکن‌های مغز انسان سازگار می‌کند، تلاش کرده‌اند.
تیم مبتکر که برای آژانس فضایی اروپا کار می‌کند، تجربه پردازش داده‌های تصویری خام ماهواره‌ای را با استفاده از شیوه‌های نرم‌افزاری پیشرفته در پرونده کار خود دارد.
به گفته کارلوس فرناندز دو لا پنا از Deimos، مشاهده و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای را می‌توان با آن‌چه پزشکان باید برای درک اسکن‌هایی مانند MRIs انجام دهند، مقایسه کرد.
پزشکان همچنین به شناسایی ویژگی‌های نشان‌دهنده عملکرد نادرست براساس مشخصه‌های خاص، نیاز دارند.
سازگارکردن تکنیک‌هایی برای تحلیل تصاویر فضایی پیچیده با نیازهای دانشمندان پزشکی که درحال مطالعه بیماری آلزایمر هستند، نیازمند همکاری نزدیک بین Deimos و متخصصانی از دانشگاه فناوری مادرید است.
ابزار مزبور هم‌اکنون برای تحقیق در مورد آلزایمر در دانشکده پزشکی دانشگاه کاستیلالامانچای اسپانیا به‌کار می‌رود.
دانشمندان براین باورند که فناوری‌های فضایی راهکارهای هوشمندانه و ابتکاری را برای حل مشکلات موجود در بخش‌های غیرفضایی ارائه می‌دهند.
با استفاده از ابزار AlzTool، محققان با داده‌های خام حاصل از اسکن مغزی و نه تصاویر ماهواره‌ای سر و کار دارند و به جای مشاهده یک مسیر در تصویر ماهواره‌ای، نواحی از مغز مانند هیپوکامپ را بررسی می‌کنند که با آلزایمر مرتبط است.

نظرات : 0

ثبت نظر

79730