۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت

نخستین نیروگاه اتمی شناور جهان وارد آب‌ها می‌شود

به گزارش ICTPRESS ، این کشتی خاص با نیروگاه انرژی هسته‌ای آنبرد، انرژی، حرارت و آب نوشیدنی برای مناطق تقریبا غیرقابل دسترس کشور بزرگ روسیه را ارائه خواهد کرد.
مدیر کارخانه بالتیک، بزرگترین شرکت کشتی‌سازی روسیه اعلام کرد که این کشتی منحصربفرد باید تا سال 2016 در ششمین نمایشگاه بین‌المللی نیروی دریایی در سن‌پطرزبورگ آماده شده باشد.
اولین کشتی «آکادمیک لومونوسوف» نام خواهد داشت و قرار است اولین ناوگان کوچک از نیروگاههای اتمی شناور در روسیه باشد.
این کشتی برای عرضه انرژی به شرکتهای بزرگ صنعتی، شهرهای بندرگاهی دور و سکوهای نفتی و گازی طراحی شده است.
قابلیتهای تولید انرژی این کشتی بر اساس راکتورهای اتمی بوده که در حال حاضر برای بیش از نیم قرن با موفقیت بر روی کشتی‌های یخ‌شکن در منطقه یخزده کار کرده‌اند.
آکادمیک لومونوسوف ، 21 هزار و 500 تن وزن داشته و تا 69 خدمه را در خود سکونت خواهد داد. اما از سیستم رانشگر برخوردار نبوده بنابراین باید به مناطق مورد نیاز یدک کشیده شود.
این کشتی دارای دو راکتور اصلاح شده KLT-40 خواهد بود که می‌توانند انرژی کافی برای شهری با 200 هزار سکنه را تامین کنند. این راکتورها با هم می‌توانند 70 مگاوات برق یا 300 مگاوات حرارت تولید کنند.
شهرها و بندرهای بزرگ روسیه در امتداد خط ساحلی شمالی و مناطق دور شرقی آن در حال حاضر رشد اقتصادی زیادی را تجربه نکرده که بخشی از آن به دلیل کمبود انرژی است از این رو امید می‌رود که این نیروگاههای برق شناور بتوانند به حل این شرایط کمک کنند.
روسیه همچنین می‌تواند از این نیروگاهها در نزدیکی مناطق ذخایر معدنی و پایگاههای نظامی بیرون از کشور استفاده کند.
نیروگاههای اتمی شناور می‌توانند بازیابی شوند و به عنوان یک کارخانه آب شیرین‌کن مورد استفاده قرار گیرند. این امر بدان معنی است که کشتی می‌تواند روزانه 240 هزار متر مکب آب شیرین تولید کند.
در کل 15 کشور از جمله چین، اندونزی و آرژانتین علاقمند به استفاده از نیروگاههای برق شناور هستند.
شرکت کشتی‌سازی روسیه تاکید دارد که فرایند غنی‌سازی سوخت در این نیروگاههای شناور مطابق با قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
این کشتی برای مقاومت در برابر برخورد با کشتی‌های دیگر و زمین و همچنین تحمل فشار سونامی طراحی شده است.
پس از 40 سال خدمت، راکتور اتمی این کشتی تعویض خواهد شد.
شرکت بالتیک مدعی است که نیروگاه شناور برای محیط زیست ایمن است چرا که هیچ نوع ماده خطرناکی در زمان عملکرد خود منتشر نمی‌کند.
ساخت اولین کشتی در سال 2007 در نیروگاه زیردریایی سازی سوماش در سورودوینسک آغاز شد. این کشتی پس از پایان یافتن بودجه آن به کارخانه بالتیک منتقل شده و برای دو سال در آنجا ماند. اما با سرمایه‌گذاری مجدد بین این شرکت و یک شرکت دولتی در دسامبر سال گذشته کار بر روی این کشتی دوباره آغاز شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

41415