۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ خرداد

رسوایی بزرگ مایکروسافت

مثلث شیطانی علیه ایران
نسترن صائبی - ICTPRESS - ادوارد اسنودن، متخصص ۲۹ ساله امنیت دیجیتال و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) که در پی افشای برنامه جاسوسی PRISM متواری شده است، روز پنج‌شنبه گذشته اسناد فوق‌ محرمانه‌ای را در اختیار روزنامه گاردین قرار داد که نشان می‌دهد غول‌های فناوری جهان از جمله گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت برخلاف ادعای‌شان، نزدیک به سه سال است که با نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده همکاری می‌کنند و اطلاعات کاربران را در اختیار آنها گذاشته‌اند.
روزنامه گاردین در ادامه این افشاگری‌ها پیرامون سیستم عظیم و مخوف جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و پروژه جنجال‌برانگیز پریسم در این سازمان، اعلام کرد که این اسناد نشان می‌دهد که مایکروسافت، مالک سرویس محبوب اسکایپ، امکان تجسس در تماس‌های متنی، صوتی و تصویری کاربران اسکایپ را برای آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم کرده است.
آخرین اسناد منتشر شده در گاردین، نقطه پایانی است بر تصور امن بودن و غیرقابل‌ کنترل بودن مکالمات مبتنی بر سرویس اسکایپ؛ تصوری رایج در جهان که به گواه این اسناد، چیزی جز توهم نبوده است.
این در حالی است که یکی از دلایل محبوبیت چشمگیر اسکایپ در سراسر جهان، همین تصور عمومی درباره امن بودن این سرویس و رمزگذاری مکالمات متنی، صوتی و تصویری آن است، اما ظاهرا مایکروسافت پس از دریافت دستور، از فوریه ۲۰۱۱ به آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه داده سیستم رمزگذاری این سرویس را دور بزند و به اطلاعات خصوصی شهروندان دست پیدا کند.
رسوایی بزرگ مایکروسافت
نسترن صائبی - ICTPRESS - بر اساس این اسناد فوق محرمانه، با امکان ویژه‌ای که مایکروسافت نه ماه پس از خرید اسکایپ در اختیار NSA قرار داده، داده‌هایی که این سازمان از سرویس اسکایپ به دست می‌آورده سه برابر شده است.
آژانس امنیت ملی امریکا این داده‌های خصوصی که شامل مکالمات متنی، صوتی و تصویری می‌شود را به طور مستمر با پلیس فدرال آمریکا (FBI) و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) به اشتراک گذاشته است.
این در حالی است که اسکایپ که امروز بیش از ۶۵۰ میلیون کاربر ثبت شده در سراسر جهان دارد، همواره مدعی بوده که «از حریم خصوصی کاربران و محرمانگی داده‌های خصوصی آنها حفاظت می‌کند و محتوای ارتباطات و ترافیک داده‌ها را در اختیار هیچ شخص یا نهاد دیگری قرار نمی‌دهد».
پیش‌تر یک پژوهشگر ایرانی امنیت شبکه اعلام کرده بود که نشانه‌هایی مبنی بر کنترل مکالمات متنی اسکایپ یافته است. بر اساس اسنادی که گاردین منتشر کرده، مایکروسافت اجازه دسترسی به سرویس ایمیل‌ هات‌میل و سرویس ذخیره‌سازی ابری اسکای درایو را هم به آژانس امنیت ملی آمریکا داده است؛ سرویسی که حالا در سراسر جهان بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر دارد.
همکاری آمریکا با اسراییل برای طراحی استاکس‌نت
ادوارد اسنودن، اواسط هفته گذشته در مصاحبه‌ای با مجله اشپیگل نیز گفته است که آمریکا در حمله استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران، با اسراییل همکاری کرده است. به گفته وی، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) زیرمجموعه‌ای بزرگ به نام «اداره امور خارجی» دارد که با کشورهایی چون اسراییل همکاری می‌کند و در همین راستا نیز آژانس امنیت ملی آمریکا و اسراییل مشترکا به طراحی استاکس‌نت پرداخته‌اند. این در حالی است که آلکسی پاشکوف، نماینده پارلمان روسیه از تصمیم نهایی ادوارد اسنودن برای پناهندگی سیاسی به ونزوئلا خبر داد و ساعاتی بعد رییس کمیته امور خارجی پارلمان روسیه گفت که اسنودن پیشنهاد پناهندگی ونزوئلا را پذیرفته است. پاشکوف این خبر را سه‌شنبه در صفحه توییتر خود منتشر کرده است، اما در این پیام مشخص نکرده که چگونه خبر پذیرفتن پیشنهاد ونزوئلا توسط اسنودن را به دست آورده است.
همان‌طور که می‌دانید سه سال پیش گزارش‌هایی از «جاسوسی» یک کرم اینترنتی که تجهیزات هسته‌ای ایران را آلوده کرده بود، منتشر شد. اما کمی بعدتر روشن شد که دایره عمل این بدافزار فراتر از جاسوسی بوده و عملکرد بخش‌هایی از تجهیزات هسته‌ای ایران، به ویژه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز در اثر آلودگی به آن مختل شده است. پیچیدگی حمله استاکس‌نت به نحوی بوده که کارشناسان امور سایبری معتقدند یک دولت پشت طراحی این بدافزار بوده است. تصور غالب این است که آمریکا و اسراییل کشورهایی بوده‌اند که در این حمله دست داشته‌اند، اما هیچ یک از آنها دست داشتن در این حمله را تایید نکردند. اخیرا یک گروه بین‌المللی از محققان در گزارشی به سفارش ناتو، حمله به تاسیسات اتمی ایران با بدافزار استاکس‌نت را «توسل به زور» خواندند و اعلام کردند که این حمله احتمالا نقض قوانین بین‌المللی بوده است. استاکس‌نت عمده‌ترین بدافزاری بوده که ایران مورد حمله آن قرار گرفته است. به جز آن می‌توان به بدافزارهای فلیم، مهدی و استارس هم اشاره کرد.
اروپا هم در جاسوسی سایبری همکار آمریکا بود
ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی سایبری دولت آمریکا می‌گوید دولت‌های اروپایی که ادعا می‌کنند از انتشار این اخبار شوکه هستند خود در این زمینه با کاخ سفید همکاری صمیمانه دارند. وی در این زمینه تا آنجا پیش رفته که برای توصیف شدت همکاری اطلاعاتی و جاسوسی دو طرف اروپا و آمریکا را «هم‌خانه» یکدیگر خوانده است. وی در مصاحبه‌ای که چند روز پیش منتشر شد، گفت که جاسوسان آژانس امنیت ملی آمریکا هم‌خانه دولت آلمان و دیگر دولت‌های غربی هستند و گله و شکایت آنها در این زمینه بی‌مورد است. اسنودن در مصاحبه یاد شده که به زبان آلمانی در مجله اشپیگل منتشر شده افزود که وظیفه اداره ستاد امور خارجی هماهنگی فعالیت‌ها با سرویس‌های جاسوسی خارجی است. به گفته وی، همکاری‌های دو طرف به گونه‌ای هماهنگ می‌شود که مقامات دیگر کشورها بتوانند از مقامات سیاسی خود در برابر رسوایی‌های ناشی از این همکاری‌ها حفاظت کنند. وی همچنین اعلام کرد که در جریان این همکاری‌ها، حریم شخصی کاربران اینترنت در سطح جهانی نقض می‌شود. به نوشته اشپیگل، این مصاحبه از طریق رد و بدل کردن ایمیل‌های رمزگذاری شده و اندکی قبل از شناسایی جهانی اسنودن و افشای هویت او صورت گرفته است. اسنودن افزود: آژانس امنیت ملی آمریکا با همکاری آژانس اطلاعات خارجی آلمان به نام BND ابزارهایی تحلیلی آماده کرده که از آن برای استخراج اطلاعات از مناطقی همچون خاورمیانه و انتقال این اطلاعات به آلمان و سپس به آمریکا استفاده می‌شود.
منابع: BBC و استریت تایمز

نظرات : 0

ثبت نظر

81109