۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

رویای صفحات لمسی بدون لکه و باکتری محقق می‌شود

به گزارش ICTPRESS، استیو بلاک دانشمند الکترونیک صنعتی در شرکت چند ملیتی فناوری داو کورنینگ در میشیگان آمریکا که پوشش برای صفحات لمسی تولید می کند گفت: مسئله تنها آلودگی انگشتان انسان نیست، این لکه ها در نتیجه عادات فیزیولوژی مختلف شکل می گیرند و در اثر علل مختلفی چون چربی طبیعی روی انگشتان، کرمی که افراد روی دستهایشان استفاده می کنند و لوازم آرایشی که زنان به صورت خود زده و هنگام گرفتن تلفن نزدیک گوش خود و تعریف صفحه لمسی را آلوده می کنند.
چارلز جربا میکروبیولوژیست دانشگاه آریزونا گفت: اگر دستگاه هایی که دارای صفحه لمسی هستند تنها توسط یک کاربر استفاده شود، مشکل چندانی ایجاد نمی شود.
وی افزود: صفحات لمسی منبع وسیعی از میکروبها هستند، اما اگر این صفحات با دیگران به اشتراک گذاشته نشوند مشکلات کمتر خواهند شد، اگر شما تنها کسی هستید که از آن استفاده می کنید در نتیجه اینها میکروبهای بوجود آمده توسط خودتان هستند.
متأسفانه وقتی قرار است این صفحات لمسی مورد استفاده عمومی قرار بگیرند باید به نگرانی های به وجود آمده توجه کرد.
مطالعات انجام شده شعاع وسیع عفونت و اهمیت آن را هنگام استفاده عمومی از صفحات لمسی مورد تأکید قرار می دهند. در یک تحقیق با مقیاس و وسعت کوچک مشخص شد که این صفحات دارای باکتریهایی MRSA، E. coli و کلوستریدیوم دیفیسیل و باکتریهای دیگری است.
براساس اظهارات جربا، حتی در صورتی که شانس بیماری کم باشد باید این صفحات لمسی را افراد بسیاری از آن استفاده می کنند پاکیزه نگاه داشت.
از دیگر سو سازندگان صفحات لمسی به طور مستمر مواد را پالایش می کنند و فناوری های جدیدی در پوششها اعمال می کنند تا گجتها به سادگی تمیز شوند و تمیز باقی بمانند. این پوششهای شفاف شیشه اما از نوع بسیار خاصی هستند.
پوششهای سیلیکونی که اکنون درحال تبدیل شدن به یک استاندارد هستند نسبت به ترشحات و موادی که روی صفحه قرار می گیرد مقاوم است. این جنس از مواد قوی بوده و می توان از کارایی آن طی چندین سال اطمینان حاصل کرد.
اما نوآوریهای دیگری هم در این عرصه در جریان است. یک شرکت مواد ژاپنی پوششی عرضه کرده که مدعی شده می تواند 50 درصد از چربی و سایر رسوبات روی انگشت را دفع کند. این پوشش زمانی که استفاده می شود به میلیونها چروک کوچک تبدیل شده که موجب می شود صفحه همواره شفاف باقی بماند.
نسل چهارم Gorilla Glass که روی بسیاری از گجتهای صفحه لمسی استفاده می شود دارای یک پوشش ضد باکتری است که بسیاری از باکتریها را از بین می برد. انتظار می رود ظرف چند سال آینده این نوع پوشش مورد استفاده قرار گیرد.
دانشمندان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد و برای ساخت پوشش صفحات لمسی به یک گیاه گوشتخوار روی آورده و به این نتیجه رسیده اند که دیواره های گیاه کوزه ای لغزنده است و حشرات نمی توانند به سادگی روی آن راه بروند چرا که سطح این دیواره های چربی پای آنها را دفع می کند.
محققان با تقلید این سطح و تبدیل آن به یک صفحه فوق باریک تلاش می کنند که یک سطح ضد باکتری و ضد لکه ایجاد کنند اما این پروژه هنوز در آزمایشگاه به سر می برد.

نظرات : 0

ثبت نظر

17585