۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

درک رفتار ریشه با گیاه رباتیک

به گزارش ICTPRESS ، باربارا ماتزولایی از موسسه ایتالیایی فناوری جنوا و همکارانش قصد دارند از حسگرهای نرم برای اکتشافات زیر زمینی استفاده کنند.
این سیستم مصنوعی قرار است به دستگاه تشخیص گرانش، آب، دما، pH، تیترات و سولفات مجهز شود.
الگوبرداری یک ریشه درحال رشد کار پیچیده ای است، چرا که ریشه درحال افزایش طولی دچار خمیدگی نیز می شود و سلولهایی را به سمت مخالف سمتی که حرکت کرده نیز اضافه می کند.
در عین حال ریشه به طور همزمان با چندین محرک شیمیایی و فیزیکی رو به رو است، اولویت دادن به این محرکها و نحوه اتخاذ این تصمیمها برای دانشمندان به طور کامل شناخته شده نیست. نمونه های ساختگی و مصنوعی تولید شده توسط محققان ایتالیایی با هدف تقلید برخی از علمکردها و ویژگیهای ریشه های گیاهان ساخته شده تا دانشمندان درک بهتری از آن بدست آورند.
این گروه از محققان علاوه بر تقلید ریشه، قصد دارند به نحوه تعامل ریشه ها با یکدیگر، هماهنگی حرکاتشان در داخل خاک بپردازند. یافته های جدید پایه ای برای هوش جمعی محسوب می شود.
این سیستم می تواند رباتهایی تولید کنند که از نظر انرژی مقرون به صرفه هستند و می توانند خود را با محیط وقف دهند. یکی از استفاده های رباتهای گیاهی شکل برای مونیتور کردن محیط خاک است اما کاربردهای فضایی آنها قابل چشم پوشی نیست. از این نوع رباتها در پزشکی نیز می توان استفاده کرد برای مثال اندوسکوپهای انعطاف پذیری که به سادگی داخل بدن حرکت می کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

72561