۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

نجات جان انسان ها با یک بینی مصنوعی

به گزارش ICTPRESS، این دستگاه با استفاده از حسگرهای تشخیص بو، باکتریهای مهلک را در 24 ساعت به جای 72 ساعت شناسایی می کند.
این فاصله زمانی می تواند به نجات جان بسیاری از انسانها منتهی شود.
محققان امیدوارند که بتوانند از این روش برای ممانعت از ابتلای بیمار به عفونت خونی استفاده کنند، شرایطی که موجب می شود سیستم ایمنی نسبت به عفونت باکتریایی واکنش نشان دهد.
حدود 20 تا 35 درصد از قربانیان عفونت خونی شدید از دنیا می روند.
این دستگاه دربرگیرنده یک بطری کوچک پلاستیکی است که محتوی یک ترکیبی شیمیایی است که از آن به عنوان بینی مصنوعی یاد شده است.
یک نمونه خون وارد این بطری که حاوی محلول مغذی رشد سریع باکتری بوده، می شود، باکتری درحال رشد از خون بو ساطع می کند که این بو توسط حسگرها شناسایی می شود.
نقطه های رنگی روی این بینی ظاهر شده و بسته به نوع باکتری موجود، بطری تغییر رنگ می دهد و به دنبال آن پزشک را از وجود خطر آگاه می کند.
دکتر جیمز کاری از دانشگاه ملی تایوان به عنوان محقق این پروژه اظهار داشت: این بینی مصنوعی را می توان در کشورهای درحال توسعه به کار برد.
بطری کشف خون را می توان در هرکجای جهان با قیمت بسیار کم و  حداقل اقدامات نگاهداری مورد استفاده قرار داد.
ابزارهای مورد نیاز برای انجام این آزمایش بسیار ابتدایی است و در آزمایشگاهی با کمترین امکانات نیز وجود دارد.
عفونت خونی یا سپتی سمی یک بیماری عفونی ناشی از گسترش میکروارگانیسم‌ها و سمهای آنها از راه گردش خون است.
عفونت خونی به عفونت‌هایی که در آن باکتری وارد خون می ‌شود و یا در خون تکثیر می ‌یابد گفته می شود، این بیماری معمولا در بیماران دچار ضعف ایمنی بیشتر دیده می ‌شود و بسیاری از اوقات کشنده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

80608