۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

ايران صاحب بانک ذخاير زيستي بيوتکنولوژي نفت شد

به گزارش ICTPRESS به نقل از (شانا) ؛ بهنام راسخ با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین رسالت های مراکز و گروه های تحقیقاتی بیوتکنولوژی حفظ تنوع زیستی در این حوزه است، گفت: به منظور تحقق این مهم پژوهشگاه صنعت نفت
برای تاسیس و استقرار بانک ذخایر زیستی (کلکسیون میکروبی نفت) اقدام کرده است.
مسئول بانک ذخایر زیستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه زیست بانک یکی از زیرساخت های اصلی در پیشرفت علوم زیستی و بیوتکنولوژی است و مسئولیت نگهداری، تهیه و به امانت گذاشتن منابع زیستی و اطلاعات مرتبط را دارد، اظهار
داشت: این زیست بانک دارای بالاترین کیفیت و مهارت های مورد نیاز مطابق با استاندارهای بین المللی، حاوی مجموعه ای از میکروب های قابل کشت و همچنین بخش های قابل تکثیر (مثل ژنوم و پلاسمید) و پایگاه داده رو به گسترش است.
وی با تأکید بر اینکه ایران تنها کشور دارنده کلکسیون میکروبی نفت در دنیاست ، افزود: بر اساس ماموریت محوله برای حفظ و نگهداشت میکروب های حوزه بیوتکنولوژی نفت تلاش کارشناسانه ای داریم و بدین ترتیب ماموریت کلکسیون رو به گسترش است.
راسخ خاطرنشان کرد: آزمایشگاه های گروه میکروبیولوزی و بیوتکنولوزی شامل بیولوژی ملکولی، میکروبیولوژی صنعتی، میکروبیولوژی محیطی، بیوشیمی، قارچ و بی هوازی و مجهز به امکانات و دستگاههای منحصربه فرد است.
در این مجموعه بیش از 15 محقق با تخصص های مرتبط همواره یاری رسان این زیست بانک بوده اند.
وی گردآوری، جداسازی و غربالگری میکروب های مرتبط با فعالیت های صنعت نفت، شناسایی و نگهداری استاندارد میکروب ها، حفاظت از تنوع زیستی کشور درحوزه بیوتکنولو‍ژی نفت، ارزیابی و مستندسازی منابع زیستی موجود در زیست بانک و ارائه تحقیقات انجام شده مرتبط، تدوین استانداردهای مرتبط منطبق با آخرین استانداردهای بین المللی، همکاری با زیست بانک های داخلی و خارجی، حضور موثر در تحقیقات مرتبط با بیوتکنولوژی نفت، ارتقا به یک زیست بانک معتبر در سطح منطقه و جهان، حفاظت از میکروب های مفید گروه های تحقیقاتی و بهبود و ارتقای دائم روش های شناسایی و نگهداری میکروب ها را از وظایف این زیست بانک برشمرد.
راسخ اضافه کرد: اصلی ترین ماموریت کلکسیون پشتیبانی از طرح ها و پروژه های بیوتکنولوژی نفت از جمله ارائه خدمات
شناسایی (بیوشیمیایی و مولکولی)، نگهداری بلندمدت و تهیه میکروب های شاخص از منابع داخل و خارج کشور است.
مسئول بانک ذخایر زیستی پژوهشگاه صنعت نفت، یادآوری کرد: علاوه بر خدمات ذکر شده در این بخش خدماتی همچون شناسایی و پایش میکروب های درگیر با خوردگی، بررسی، کنترل و پاک سازی مخازن و خطوط انتقال سوخت، شناسایی و پایش میکروبی آب های بهداشتی، صنعتی و پساب، ارزیابی مواد میکروب کش در صنعت و بررسی میزان زیست تخریب پذیری مواد از جمله پلیمرها ارائه می شود.
به گفته او به جز تعداد اندکی میکروب که از بانک های زیستی سایر کشورها خریداری شده، بیشتر میکروب‌ها از میدان ها و مناطق نفتی کشور جداسازی شده است.
وی تاکید کرد: کنسرسیوم دانشگاهی ازدیادبرداشت یا شرکت های نفتی می توانند از میکروب های بانک ذخایر زیستی بیوتکنولوژی نفت در پروژه‌های ازدیادبرداشت خود استفاده کنند و این میکروب ها کمک شایانی به آنها خواهد کرد.
مسئول بانک ذخایر زیستی پژوهشگاه صنعت نفت تاکید کرد: حفظ تنوع زیستی در حقیقت پاسداری، صیانت و انتقال ذخایر زیستی کشور به نسل های آینده است و توجه به این زیست بانک نقش مهمی در استقلال کشور ایفا می کند.
این بانک هم اکنون عضو اتحادیه جهانی کلکسیون های میکروبی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

89274