۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

سخنان کاظم قلم چی در جلسه رتبه های برتر تهران

به گزارش ICTPRESS به نقل از سایت کانون قلم چی ، مدیر کانون فرهنگی آموزش"قلم چی" در این جلسه که با حضور دانش آموزان رتبه برتر به همراه پدران و مادران شان در ساختمان مرکزی کانون تهران برگزار شد ، نکات مهمی را در مورد عمق کانونی بودن دانش آموزان و نقش موثر پدران و مادران ارائه کرد.

کاظم قلم چي، سخنان امروز خود را در میان رتبه های برتر شهر تهران و پدران و مادران آن ها ، پيرامون توجه به نقاط قوت و بررسی دلایل موفقیت عنوان و تصریح کرد: به طور کلی نقطه ضعف را از ذهن تان دور کنید و آن را چالش بنامید و با شروع از نقاط قوت ضمن تبدیل آن ها به نقاط قوت پایدار سپس به بررسی چالش ها پرداخته و هر بار چالش در یک درس بخصوص را با بررسی روش های موفق درس های دیگر یا کلکسیون روش ها مثلا با مراجعه به سایت کانون و دیدن روش های مختلف ، بر طرف سازید.

کاظم قلم چی ،مبتکر بسیاری از روش های جدید آموزشی ،تاکید کرد: دانش آموزان عزیز اگر به کانون آمدید باید روش های قلم چی را بررسی کرده و اجرا کنید تا به هدف تان دست یابید.

کاظم قلم چي قبل از تشریح موارد یاد شده اظهار داشت: حاضران در اين جلسه دانش آموزان تهراني تراز بالاي 6500 و پدران و مادران آن ها هستند اما این را بدانید که توصیه های ما برای رسیدن به موفقیت برای "همه دانش آموزان" است .

مدیر کانون فرهنگی آموزش افزود: نکته مهم این است که "همه دانش آموزان می توانند موفق شوند" و این موفقیت شامل حال همه کسانی می شود که تلاش کنند اما آن ها که می دانند چه کار می کنند بیشتر موفق می شوند چون ذهن شفاف تری دارند.

 وی خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی کانون طوری طراحی و پیاده سازی شده است که جای هیچ نگرانی برای دانش آموزان در سطوح مختلف و شرایط متفاوت باقی نمی گذارد و حتی آن ها که تراز 4000 دارند و آن هایی که از مهر ماه شروع کرده اند و تابستان را مبنای شروع و تلاش قرار نداده اند می توانند نتیجه بگیرند.

کاظم قلم چی گفت: این یعنی هرکسی تلاش کند نتیجه می گیرد اما به خاطر داشته باشید که آن هایی که چند برابر تلاش می کنند ، ذهن منظم تری دارند، مسیر و نقشه راه را می دانند و به موقع کار را شروع می کنند، برپایه آموزه های کانون و بر مبنای برنامه راهبردی حرکت می کنند ،قطعا نتیجه مطلوب تری می گیرند.

وی گفت: چند درصد شما نقشه راه را می دانید و اصلا می دانید که برای آزمون بعدی کجاها را باید بخوانید تا نتیجه بگیرید؟ این مهم است که شما برنامه راهبردی را کاملا مورد بررسی قرار دهید.

کاظم قلم چي يادآوري کرد : نکاتي که در اين جلسات گفته مي شود، فقط براي دانش آموزان برتر نيست بلکه پدران و مادران و پشتيبانان نيز مي توانند از آن استفاده کنند .

وي خاطر نشان کرد: ويژگي دانش آموزان برتر اين است که مي توانند بيش از ديگران، از آموزه هاي اين جلسه استفاده کنند چون اولويت ها را به خوبي تشخيص مي دهند.

شما باید تفکر کنید و با شناخت دقیق از خودتان و هماهنگی برنامه راهبردی کانون با برنامه شخصی تان و برنامه مدرسه تصمیم بگیرید و با ذهن شفاف به نتیجه برسید.

وی در بیان هدف گذاری گفت: هدف گذاری را در دو قسمت بررسی می کنیم:

نیم سال اول
 آموزش روش هدف گذاری چند تا از 10 تا
کاظم قلم چی گفت: بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آینده است.

شما دانش آموزان و پدران و مادران همواره به فکر هستید که آینده ای را که مد نظر دارید داشته باشید و آنچه مطلوب شماست محقق شود .

بهترین راه برای تحقق این مسئله این است که ، خودتان آن را بسازید، اما چگونه؟ با هدف گذاری  و اینکه آن را یادبگیرید.

شما زمانی که به کانون می آیید فقط حضور در آزمون ها کافی نیست مگر آنکه با یادگیری روش های کانون  همراه شود.

به میزانی که این روش ها را یاد می گیرید و اجرا می کنید موفق می شوید.

5 موضوع را که قبلا نیز به آن ها اشاره کرده ام به عنوان عمق کانونی بودن شما معرفی می کنم.

کاظم قلم چی در بیان این 5 فاکتور که نشان دهنده عمق کانونی بودن هر دانش آموز است موارد زیر را برشمرد:

کتاب
برنامه راهبردی
دفتر برنامه ریزی
کتاب خودآموزی
جدول هدف گذاری چند تا از 10 تا
در اولین مورد ، اولا نباید در آزمون ها غیبت کنید و بعد اینکه باید برنامه راهبردی را بلد باشید.

دو دانش آموز که در آزمون ها شرکت می کنند و یکی از آن ها برنامه را بلد است و دیگری نه بسیار باهم تفاوت دارند.

باید مسیر حرکت را با دانستن برنامه به خوبی بدانید و آگاهانه مسیر را بپیمایید.

لیکن در ابتدا باید در آزمون ها حاضر شوید و بعد بر نقشه راه مسلط شوید.

کاظم قلم چی همچنین در مورد منابع به عنوان آخرین فاکتور نیز گفت: منبع اصلی کتاب است ، پس از آن جزوه معلم و سپس یادداشت های خودتان از نکات مهمی که تشخیص داده اید و بعد از آن کتاب آبی و سوالات کنکورهای سراسری سال های گذشته بهترین منبع است.

به کانون که می آیید از آموزه های کانون استفاده می کنید و باید با تهیه کتاب های کانون منبع مورد نظر این مجموعه را برای کسب موفقیت در اختیار داشته باشید و کار کنید.

وی گفت برای تست زدن هم سوالات کنکورهای سال های قبل بهترین منبع است چون هر چقدر هم که نحوه طراحی سوالات سال به سال تغییر کند اما محتوا بر یک مبنا استوار است و 90 درصد سوالات کنکور لاجرم باید همانند سبک سوالات سال های گذشته باشد.

کاظم قلم چی که خطاب به دانش آموزان  گفت : اگر شما هدف متعالی برای خودتان دارید و می خواهید موفق بشوید باید هدف گذاری را یاد بگیرید و اجرا کنید.

علت تاکيد مکرر من براي حضور اوليا به همراه دانش آموزان در اين جلسه به اين دليل است که پدران و مادران مي توانند موجبات افزايش رتبه دانش آموزان خود را با همراهي و گفت و گو با آن ها فراهم کنند و دانش آموزان نيز با تلاش خودشان به اين مرحله خواهند رسيد.

پدران و مادران، بررسي کنيد که دانش آموزان شما همه سطور کتاب ها را مثل هم مي خواند و يا اولويت ها را تشخيص مي دهد.

هرکس بايد روش خواندن خود را بيابد، آيا باید در پيدا کردن روش خود به ديگران هم توجه کنيد؟  بله.   مدل هاي مطالعه به شما کمک مي کند که بهتر فکر کنيد و بعد روش خود را بيابيد.

 

اما هرکس نهايتا بايد خودش باشد، اين که بدون فکر به دنبال يک نفر راه بيافتيد درست نيست. هر کدام از شما يک موجود منحصر به فرد هستيد از ديگران ياد مي گيريد، اما نهايتاً خودتان بايد باشيد.

کاظم قلم چی با اشاره به هدف گذاری به عنوان محور کلیدی سخنان امروز خود گفت: کار جدیدی که امسال داریم هر پشتیبان از دانش آموزان خود که در نیم سال اول پیشرفت خواهند داشت در جشن پیشرفت درسی پایان نیم سال اول تقدیر می کند.

وی گفت: برای رسیدن به هدف بلند مدت باید هدف میان مدت داشته باشید یعنی نیم سال اول را به خوبی و با موفقیت محقق سازید تا در بلند مدت نیز چنین شود.

شما برای نیم سال اول یک هدف گذاری می کنید.

وی به ویژگی های هدف گذاری اشاره کرد و گفت: هدف گذاری باید به گونه ای باشد که هدف خیلی دست بالا نباشد که مایوس کننده شود و خیلی هم دست پایین نباشد که موجب بی خیالی و بی توجهی شود.

تمام رتبه های برتر و زیر 10 کشوری همین حالا در کانون هستند و در میان شما که از تابستان به کانون آمده اید.

البته هستند برخی هم که دیرتر می آیند و با تلاش و ذهن شفاف به نتایج خوبی دست می یابند.

در پایان آزمون بعدی یعنی 24 آبان دانش آموزان  عکسی می گیرند و همین دانش آموزان را در پایان ترم یعنی پایان نیم سال اول نیز می بینیم که به چه میزان پیشرفت کرده اند.

اگر این پیش بینی پیشرفت خود را خوب انجام دهید برای پایان سال نیز نتیجه خوبی خواهید گرفت.

در ادامه جلسه، کاظم قلم چی در مورد نکاتی مهم در زمان دیدن کارنامه گفت: زمانی که کارنامه را می بینید اول باید نیمه پر لیوان یعنی نقاط قوت به ویژه نقاط قوت پایدار خودتان را ببینید .

چرا اول نقطه قوت را ببینیم و از نقطه قوت شروع کنید ؟ چون موجب می شود:

تقویت خودباوری
شناخت روش های مطالعه (تبدیل نقطه قوت به نقطه قوت پایدار)
افزایش مهارت های فراشناخت
تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار
این را بدانید که همه دانش آموزان نقطه قوت دارند " بدون استثناء "

این نقاط قوت را با توجه به کارنامه چند تا از 10 تا و رنگ آبی می توانید در یابید.

وی گفت : اکنون هدف گذاری چند تا از 10 تا را به عنوان دومین قسمت هدف گذاری مورد اشاره قرار می دهیم.

برخی پیش نیاز ها در این راستا وجود دارد که در کارنامه رنگی به خوبی آن را می بینید و آن رنگ های سبز ، آبی ، زرد و قرمز است.

ما در واقع در اینجا درصد را به چند تا از 10 تا تبدیل کرده ایم.

یعنی دانش آموز در هر درسی می بیند که از هر 10 تا چند تا را پاسخ داده است.

وی گفت: هدف گذاری باید ساده باشد تا دقیق بدانیم چه کار کنیم.

در چندین سال متوالی دیدیم دانش آموزان که مثلا در برق شریف قبول می شوند از هر 10 سوال در درس های اختصاصی به 8 تا پاسخ داده اند و این روند را برای رشته های مختلف مورد بررسی قرار داده ایم و شما حاصل این بررسی را برای اینکه وضعیت خود را به خوبی بدانید می توانید با مراجعه به سایت کانون به خوبی دریابید که برای اینکه در رشته دلخواه تان در دانشگاه ادامه تحصیل دهید در هر درس باید از هر 10 سوال به چند تا جواب دهید.

برای همین به شما پدران و مادران توصیه می کنم که حتما به همراه دانش آموز خود به سایت کانون مراجعه کنید.

با بررسی چند تا از 10 تا در رشته دلخواه می توانید مدیریت بر چند تا از 10 تای خود را به عهده بگیرید و از این طریق نیز برای آزمون بعدی سر جلسه آزمون بفهمید که چه ترازی را کسب خواهید کرد و به نتیجه دلخواه تان دست می یابید.

وی با ارائه این سخنان به کارنامه و کارهای لازم در زمان دریافت آن اشاره کرد و گفت : توجه به نقاط قوت در اولویت مشاهده کارنامه کار بسیار مهمی است ، این بدان معنی نیست که شما خوش خیال یا بی خیال باشید و نیمه خالی لیوان یعنی نقاط ضعف خود را در نظر نگیرید بلکه به معنای آن است که با در نظر گرفتن و یافتن نقاط قوت پایدار و علل کسب موفقیت در آن ها موجبات افزایش نقاط قوت و تثبیت آن را برای خودتان فراهم کنید.

ما انسان ها بسیاری مواقع نمی دانیم که عامل موفقیت مان چه بوده است؟ بنابر این دانش ضمنی داریم که باید با شناخت عوامل موفقیت، آن را به دانش آشکار تبدیل کنیم.

آن هایی که رتبه های برتر می شوند می دانند که چه کار می کنند و عوامل موفقیت شان چه بوده است لیکن این موضوع سبب موفقیت افزون تر آنان می شود.

این موضوع موجب می شود که عوامل موفقیت را به عنوان یک استراتژی و روش برای کسب موفقیت در دیگر درس ها و موارد به کار بندید.

پس از این باید به سراغ چالش های خود بروید و از رفع آن لذت ببرید.

کاظم قلم چی یادآوری کرد و گفت: برای هدف گذاری چند تا از 10 تا باید :

بهترین درس های خود را پیدا کنید
روش هایی را که باعث موفقیت شما شده است پیدا کنید
وی گفت: کدام یک از شما می توانید تشخیص دهید که از کجا سوال می آید؟

کدام یک از شما می توانید داستان و روش های موفقیت خودتان را بنویسید؟

شما روش های موفقیت خودتان را که بنویسید می توانید نقاط قوت خود را به نقاط قوت پایدار تبدیل کنید .

برای هدف گذاری با پدر و مادر و پشتیبان های خودتان مشورت کنید.

 

 کاظم قلم چی انتهای جلسه گفت: پدران و مادران رتبه های برتر سه ویژگی دارند:

نظارت بر عملکرد دانش آموز خود به طور مستمر و مناسب
اعتماد به عملکرد دانش آموز خود
افتخار به موفقیت ها و عملکرد دانش آموز خود
 

کاظم قلم چی در پایان به جمع بندی سخنان خود پرداخت و از دانش آموزان و دیگر حاضران در جلسه نیز خواست تا جمع بندی خود را از جلسه بنویسند.

..........................................

تهيه و تنظيم: زهرا مهدوي
شبکه خبري ICTPRESS

نظرات : 0

ثبت نظر

48761