۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید درگذشت / پیام تسلیت رئیس جمهور ایران

به گزارش ICTPRESS به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:


جناب آقای جاکوب زوما


رئیس جمهور محترم افریقای جنوبی


با نهایت تأسف وتأثر ازدرگذشت عالیجناب نلسون ماندلا رئیس جمهور پیشین کشور دوست، افریقای جنوبی مطلع شدم.


نلسون ماندلا به آزادی و برابری انسان‌ها نه تنها در کشورش افریقای جنوبی، بلکه در پهنه جهان، باور شک ناپذیری داشت و در این باور راستین هیچ گاه به خود تردید راه نداد.او در این راه پرفراز و نشیب و سراسر رنج، با تحمل آوارگی، دوری از خانه و خانواده و زندان‌های طویل المدت "راه طولانی آزادی" را شکوهمندانه معنا بخشید.


او بی تردید شخصیت ممتازی بود که پس از پیروزی و به بار نشستن مبارزات، با پیوند اخلاق و سیاست، شیرینی بخشش در عین فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بند کشندگان خود چشانید و از خود خاطره کم نظیری برای جهان بشریت به جا گذاشت. شگفتی زندگی او در آن بود که می دانست چگونه زندگی کند.


امروز ما نه فقط شاهد نتایج سیاست‌های خردمندانه او در یکدلی نژادها و یکرنگی رنگ‌های مختلف در تلاش برای ساختن افریقای جنوبی هستیم، بلکه آثار گرانسنگ این زندگی پرامید و نشاط را در کل قاره افریقا برای کسب آزادی و برابری و زدودن آثار شوم به جا مانده از دوران استعمار و استثمار و دمیدن تدبیر درحیات مردم می توان نظاره کرد.


سوگمندانه فقدان این شخصیت بزرگ جهانی را به جنابعالی، خانواده ایشان و ملت بزرگ افریقای جنوبی تسلیت می گویم و برای آن فقید آرامش ابدی مسئلت دارم.

 

به گزارش ICTPRESS ، وزیر امور خارجه کشورمان نیزدر پیامی درگذشت نلسون ماندلا را به مردم و دولت افریقای جنوبی تسلیت گفت.


محمدجواد ظریف در این پیام از ماندلا به عنوان رهبری بزرگ در مبارزات ضد تبعیض نژادی یاد کرد.


وزیر امور خارجه کشورمان نلسون ماندلا را نماد جاودانه آزادی خواهی و مبارزه با آپارتاید توصیف و تصریح کرد: زندگی سراسر مبارزه نلسون ماندلا احترام همه جهانیان را برانگیخت و درس‌های آموختنی بر جای گذاشت.


ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید درگذشت


ساعتی پس از درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات و چهره برجسته جهانی در حوزه جامعه اطلاعاتی ، نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید و رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی با سابقه دهها سال مبارزه مستمر علیه تبعیض نژادی درسن ۹۵ سالگی درگذشت.


بـه گـزارش خبرگـزاری ها، جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد نلسون ماندلا شامگاه پنجشنبه در منزل خود در ژوهانسبورگ درگذشت. رئیس جمهور آفریقای جنوبی، نلسون ماندلا را به عنوان عاملی برای متحد کننده ی مردم این کشور توصیف کرد.


به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی؛درپی درگذشت نلسون ماندلا،جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی درنطقی تلویزیونی در پرتوریا ضمن تسلیت درگذشت وی به مردم آفریقای جنوبی به تمجید از شخصیت نلسون ماندلا پرداخت.


جاکوب زوما،ماندلا را متحدکننده ی مردم آفریقای جنوبی نامید که آنها را دور هم جمع کرد.


پرچم آفریقای جنوبی تا پایان مراسم تشییع جنازه ی نلسون ماندلا نیمه افراشته خواهد بود.


شبکه ی تلویزیونی سی ان ان با قطع برنامه های عادی خود نطق تلویزیونی جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی درباره ی خبر درگذشت نلسون ماندلا را پخش کرد.


جاکوب زوما گفت: مردم آفریقای جنوبی ،  نلسون ماندلای دوست داشتنی ما که پدر موسس کشور دمکراتیک ما بود درگذشت. وی درحالیکه در کنار خانواده اش بود  در تاریخ پنجم دسامبر حدود ساعت بیست و پنجاه دقیقه ی شب در کمال آرامش درگذشت. وی اکنون در آرامش است. کشور ما بهترین فرزند خود را از دست داد. مردم ما یک پدر را از دست دادند. هرچند ما می دانستیم که این روز فرا خواهد رسید اما هیچ چیز نمی تواند حس  فقدان عمیق را در ما از بین ببرد.


رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: آنها فداکاری های زیادی کردند و زحمت زیادی کشیدند تا مردم ما بتوانند آزاد باشند. دل و جان ما در کنار کل خانواده ی ماندلا است.اکنون غمگین ترین لحظه ی ما است. کشور ما بهترین فرزند خود را از دست داد.


جاکوب زوما در ادامه ی تمجید از شخصیت نلسون ماندلا گفت:نلسون ماندلا ما را درکنار هم قرار داد و ما در کنار یکدیگر با وی وداع خواهیم کرد. برای نلسون ماندلای دوست داشتنی  یک مراسم تشییع جنازه ی دولتی برگزار خواهد شد.من دستور داده ام که پرچم آفریقای جنوبی از ششم دسامبر به حالت نیمه افراشته درآید و تا پایان مراسم برگزاری تشییع جنازه به حالت نیمه افراشته باقی بماند.


بان کی مون :‌ ماندلا منبع الهام برای جهان است


بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه درگذشت نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی را تسلیت گفت و وی را «منبع الهام» برای جهان دانست.


پیش از این نیز شورای امنیت در پی اعلام خبر درگذشت ماندلا در ابتدای نشست خود به احترام رییس جمهور پیشین آفریقای مرکزی یک دقیقه سکوت کردند.

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دستور داد در پی درگذشت نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی پرچم آمریکا تا شامگاه دوشنبه به حالت نیمه افراشته درآید. 


اوباما در اقدامی کم سابقه درخصوص یک شخصیت خارجی دستور داد پرچم آمریکا در ساختمانهای دولتی در آمریکا و خارج از این کشور به حالت نیمه افراشته درآید.


فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه دستور داد در سوگ نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی که پنجشنبه در ژوهانسبورگ درگذشت پرچم فرانسه به حالت نیمه افراشته درآید. 


ماندلا از سال 1962 به دلیل مبارزه با نظام تبعیض نژادی حاکم بر آفریقای جنوبی به زندان افتاد و تا سال 1990 در زندان بود .


نلسون ماندلا رهبری جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی (تبعیض نژادی)، نخستین سیاهپوستی بود که از سال 1994 تا 1999 ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی را بر عهده گرفت.


ماندلا در 83 سالگی به سرطان پروستات مبتلا شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و در سال 2004 اعلام کرد که فعالیت‌های عمومی خود را کاهش می‌دهد تا بقیه عمر خود را با خانواده و دوستان در زادگاه خود در روستا با آرامش بیشتر سپری کند.


وی را در آفریقای جنوبی اغلب تحت عنوان  مادیبا می‌شناسند، این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به وی داده‌اند و بسیاری از مردم آفریقای جنوبی نیز به نشانه احترام وی را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زنند.


ماندلا که 27 سال از عمر خود را در دوره رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی در زندان سپری کرد وپس از آن به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست روی کار آمد و برنده جایزه صلح نوبل نیز شده است.این مرد 95 ساله که به دلیل کهولت سن و ابتلا به عفونت ریوی درگذشت از محبوبترین شخصیت‌های مردمی در جهان است اگر چه وی از سال 2010 در انظار عمومی ظاهر نشده است.


رهبر سابق کنگره ملی آفریقا ، یازدهم فوریه 1990 پس از قریب به سه دهه تحمل حبس در رژیم آپارتاید و ازادی از زندان ، رئیس جمهور کشورش شد و مسیر آشتی ملی در آفریقای جنوبی را بنیان نهاد، اعتبار اکثریت سیاهپوست این کشور را به آنها بازگرداند و البته به سفیدپوستان نیز اطمینان خاطر داد که تغییر چیز نگران کننده‌ای برای آنها نمی‌تواند باشد.


اسقف اعظم دسموند توتو که خود نیز برنده جایزه صلح نوبل است می‌گوید: ماندلا در سال 1994 به قدرت رسید اما بخشش و مهربانی که در روحش موج می‌زد به وی اجازه نداد که کسانی را که روزی در حق وی ظلم و جفا روا داشته بودند مجازات کند.


ماندلا در سال 1961 فرمانده عالی جناح مسلح محرمانه کنگره ملی آفریقا بود سپس یک سال بعد در الجزایر و اتیوپی آموزش‌های نظامی دید و پس از یک سال مقاومت مخفیانه دستگیر و در سال 1964 به حبس ابد محکوم شد.ماندلا پس از آن در بیانیه‌ای اعلام کرد در طول زندگی خود برای ملت آفریقا مبارزه و با سیطره سفید پوستان مبارزه کردم و از نمونه یک جامعه دموکراتیک آزاد دفاع کردم و من آماده‌ام در این راه جان خود را از دست بدهم.


ماندلا 18 سال از دوران حبس خود را در جزیره روبن سپری کرد و پس از آن در سال 1982 به زندان بولزمور در کیپ تاون منتقل شد و سپس در زندان ویکتور فیرستر در شهر بارل زندانی بود.ماندلا پس از آزادی از زندان در سال 1990، سیاست صلح‌طلبی را در پیش گرفت، و این امر منجر به تسهیل انتقال آفریقای جنوبی به سمت دموکراسی‌ شد که نماینده تمامی اقشار مردم باشد.


ماندلا تا سال 1999 برای یک دوره پنج ساله ریاست جمهوری در آفریقای جنوبی را دراختیار داشت اما پس از آن از صحنه سیاست خارج شد. وی پس از آن نقش میانجیگر را در مناقشات مختلف کشورها به خصوص در جنگ بوروندی برعهده داشت.

نظرات : 0

ثبت نظر

55512