۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ خرداد

سوسک‌ها الهام‌ بخش طراحان ربات‌هاي فوق مدرن شده‌اند

به گزارش ICTPRESS ، هرچند سوسک‌ها ممکن است موجوداتی چندش‌آور باشند، دانشمندان، با مطالعه روی نوع حرکات این حشرات و سیستم عصبی آنان، تلاش دارند ربات‌های بسیار پیشرفته تولید کنند.
سوسک‌ها طی بیش از یکصد میلیون سال گذشته روی کره زمین زندگی می‌کرده‌اند. توانایی‌های خارق العاده این حشرات باعث بقای طولانی مدت آن‌ها روی زمین و عدم انقراضشان شده است.
یک سوسک قادر است با سرعت یک و نیم متر بر ثانیه بدود، از دیوار راست بالا برود و در تاریکی مطلق، با سرعت و دقت هرچه تمام‌تر حرکت کند.
این قابلیت‌ها باعث جلب توجه دانشمندان و کارشناسان حوزه رباتیک شده است.
مثلاً ژان میشل مانگو، از دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیای آمریکا گفت، یکی از چیزهایی که سوسک‌ها می‌توانند به ما بیاموزند این است که چگونه سامانه‌های مکانیکی را برای بهینه‌سازی حرکات، تنظیم کنیم.
به عنوان مثال، ما آموخته‌ایم که پاهای سوسک‌ها بسیار انعطاف‌پذیر و فنری است که به این حشرات اجازه می‌دهد هنگام دویدن روی سطوح بسیار پیچیده و ناهموار، خود را به سرعت به حالت متوازن بازگردانند. از همین رو، ما نیز ربات‌هایی با پاهای انعطاف‌پذیر و فنری مانند سوسک‌ها طراحی کرده‌ایم.
دانشمندان همچنین بسیار علاقه‌مند اند بدانند آنتن‌ها (شاخک های روی سرِ) سوسک‌ها که معمولاً از طول بدنشان نیز بلندتر است، چگونه کار می‌کند. روی این شاخک‌ها را موهای ریز فراوان پوشیده است که نه تنها برای حس کردن محیط اطراف مناسب است، بلکه برای گرفتن سطوح مختلف و کمک به حرکت سوسک‌ها روی زمین و دیوارها استفاده می‌شود.
ژان میشل مانگو افزود: هدف ما از مطالعه روی نوع حرکات حیوانات و حشرات این است که روزی بتوانیم روبات‌های امداد و نجاتی بسازیم که قادر باشند وارد محیط‌های بسیار خطرناک شوند.
مثلاً بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه یا سایر بلایای طبیعی، اولین امدادگران (انسانی) که به این صحنه ها می‌رسند، قادر نیستند، از ترس جانشان، وارد این محیط‌ها شوند و این در حالی است که ساعات اولیه‌ امدادرسانی برای نجات جان افراد بسیار بحرانی و حساس است.
از اینرو اگر ما ربات هایی بسازیم که به خوبی بتوانند روی سطوح ناهموار حرکت کنند، این ربات ها قادر خواهند بود وارد این صحنه ها شوند و مثلاً در ویرانه های ناشی از فروریختن خانه ها بر اثر زمین لرزه به دنبال افرادی بگردند که زیر آوار مانده اند و آنان را به سرعت نجات دهند.
همچنین با مطالعه روی نحوه ارتباط حرکات حشرات با سامانه های عصبی آنان، ربات هایی را به صورت بالقوه می توان طراحی کرد که به جای اعضای قطع شده سانحه دیدگان یا بیماران قرار گیرند و ضمن برقراری ارتباط با شبکه عصبی انسان، قابلیت های از دست رفته معلولان یا کسانی که قطع عضو شده اند را به آنان بازگردانند.
اگر مطالعات این دانشمندان به ثمر بنشیند، بزودی نسل جدید و بسیار کارآمدی از ربات‌هایی که در طراحی آن‌ها از حرکات سوسک‌ها الهام گرفته شده است، تولید خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

49029