۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

دانشمندان موفق به تولید کلیه از سلولهای بنیادین شدند

به گزارش ICTPRESS ، گفته شده است که پیشرفت دانشمندان استرالیایی یک گام هیجان انگیز در عرصه مهندسی زیستی است که می تواند هزاران نفری را که در اثر نارسایی کلیه جان خود را از دست می دهند، نجات دهد.
ملیسا لیتل از موسسه علوم زیستی ملکولی در دانشگاه کوئینزلند اظهار داشت این گروه تحقیقاتی یک پروتکل طراحی کرده اند که موجب می شود سلولهای بنیادین، خود را در ظرف آزمایشگاه به یک کلیه کوچک تبدیل کنند.
وی افزود: در طول این مرحله تبدیل، انواع مختلف سلولها خود را نسبت به دیگران تغییر می دهند تا ساختارهای پیچیده ای را ایجاد کنند که داخل یک عضو وجود دارد.
لیتل گفت: این حقیقت که سلولهای بنیادین می توانند خود را به چنین شکلی تغییر دهند، می تواند نشانه خوبی برای آینده مهندسی زیستی باشد تا از این طریق بتوان اعضا و بافتهای سالم را جایگزین اعضا و بافتهای آسیب دیده و بیمار کرد. این روش می تواند ابزار قدرتمندی برای شناسایی داروهایی باشد که برای کلیه مضر هستند.
این محقق استرالیایی اضافه کرد: کبد، قلب و کلیه از آن دسته اعضای بدن هستند که توسط داروها صدمه می بینند. اگر پیش از مصرف دریابیم که کدام داروها برای کلیه سمی است، نیم میلیارد دلار صرفه جویی کرده ایم. تنها یک نفر از هر چهار بیمار عضو پیوندی دریافت می کند و دیالیز نیز یک درمان محدود و مستمر به شمار می رود.
آیان واکر وزیر علوم کوئینزلند گفت: کار این گروه تحقیقاتی یک نقطه عطف مهم در ساخت درمانهای اصلاح شده برای بیماریهای مزمن کلیه است و به افرادی که در این شرایط هستند اطمینان می دهد که می توانند زندگی راحتی داشته باشند.
نتایج این تحقیقات در مجله علمی زیست شناسی سلولی نیچر منتشر شده است.