۱۴۰۳ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

محققان موفق به تولید بخش خاکستری مغز شدند

به گزارش ICTPRESS، رشد و تولید قطعات یدکی برای بخش‌های فرسوده و بیمار بدن انسان، یکی از رویاهای مهندسان زیستی است؛ محققان تاکنون موفق به تولید و رشد برخی بافت‌های بدن شده‌اند، اما مغز یکی از پیچیده‌ترین و چالش برانگیزترین عضوهای بدن محسوب می‌شود.
رشد اندام مصنوعی در آزمایشگاه با داربست زدن آغاز می‌شود؛ داربست مانند یک قالب عمل کرده و سلول‌های گرفته شده از بدن بیمار روی آن رشد داده می‌شوند.
از این شیوه برای رشد غدد لنفاوی و سلول‌های قلب استفاده شده است؛ همچنین با کمک داربست، کلیه مصنوعی تولید و به بدن یک موش پیوند زده شد.
رشد بافت عصبی در آزمایشگاه بسیار پیچیده است؛ در مغز، سلول‌های عصبی جدید در یک ماتریکس پروتئینی خاص و پیچیده رشد می‌کنند و این ماتریکس بقدری مهم است که سلول‌های عصبی آسیب دیده بدون آن بازسازی نمی‌شوند.
"پائولو چیارینی" و "سیلویا بایگوئرا" از محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم، یک داربست ساخته شده از ژلاتین را با مقدار کمی از بافت مغز موش که سلول‌های آن از قبل جدا شده بودند، ترکیب کردند.
این بافت تخلیه شده از سلول، نشانه‌های بیوشیمیایی حیاتی برای فعال کردن سلول‌های جدید را فراهم می‌کنند.
سلول‌های بنیادی مزانشیمی گرفته شده از مغز استخوان موش دیگر به ترکیب داربست افزوده شدند و محققان، نشانه‌هایی حاکی از تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های عصبی را مشاهده کردند.
این روش از مزیت ترکیب بافت طبیعی با خواص مکانیکی ماتریکس مصنوعی برخودار است.
به گفته "چیارینی"، در آینده می‌توان از این داربست ترکیبی برای پیوند بافت‌های مهندسی‌ساز بمنظور جایگزین شدن با بخش‌های آسیب دیده مغز استفاده کرد که یک فضای ماتریکسی برای رشد سلول‌های جدید ایجاد می‌کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

72305