۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

محققان موفق به توليد فولاد حاوی نانوساختار شدند

به گزارش ICTPRESS ، اخیرا مقاله‌ای با عنوان The first bulk nanostructured metal در نشریه Science and Technology of Advanced Materials به چاپ رسیده است که نویسنده آن اعلام کرده‌ که برای اولین بار در جهان موفق به تولید صنعتی فولاد توده‌ای حاوی نانوساختار شده‌‌است.
زمانی که صحبت از مواد ساختاری می‌شود، همگان تصور توده‌ای بزرگ از مواد با استحکام بالا خواهند داشت همانند تیرآهن‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها و پل‌ها.
با استفاده از نانوفیبرها و نانولوله‌های کربنی می‌توان ساختار مواد توده‌ای را تقویت کرد و ساختار فلزات همجنس توده‌ای را با افزودن نانوساختارها کنترل کرد.
در مقاله‌ای که هادشیا محقق دانشگاه کمبریج اخیرا به چاپ رسانده، چگونگی تولید صنعتی فولاد توده‌ای حاوی نانوساختار را نشان داده است.
در این محصول از ذرات باینایتی آهن به ابعاد 20 و 50 نانومتر استفاده شده‌است. باینایت به ساختارهای سوزنی شکل درون فولاد گفته می‌شود که در دماهای بین 220 تا 550 درجه سانتیگراد تشکیل می‌شود.
براساس اعلام ستاد نانو، در این مقاله ذکر شده است که برای کاهش هزینه تولید صنعتی فولاد توده‌ای حاوی نانوساختار باید این فلز را به مدت 10 روز در دمای 200 درجه سانتیگراد گرما داد؛ با این کار درون فولاد ساختارهای منفرد باینایتی ایجاد می‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

99697