۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

مقاوم سازی سلول خورشیدی ماهواره در برابر تابش‌های فضایی بررسي شد

به گزارش ICTPRESS به نقل از مهر، افشین ارژنگ مهر مجری اين طرح از ایجاد گروه تحقیقاتی در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: ابن تیم تحقیقاتی متشکل از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است که با هدف بررسی اثرات تابش بر قطعات الکترونیکی مطالعاتی را در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به جزئیات این مطالعات خاطر نشان کرد: در این مطالعات به دنبال مقاوم کردن قطعات الکترونیکی موجود در برابر اثرات تابش‌های فضایی بودیم و در نهایت قادر باشیم که با هزینه کمتر و قطع وابستگی قطعات مورد نیاز ماهواره‌ها را تولید کنیم.
ارژنگ مهر به بیان آخرین یافته این مطالعات پرداخت و ادامه داد: در تحقیقاتی که اخیرا انجام دادیم به بررسی اثرات الکترون‌ها و فوتون‌ها به صورت تجربی در رفتار الکتریکی ماکروسکوپی سلول‌های خورشیدی پرداختیم.
مجری طرح سلول‌های خورشیدی را منبع تغذیه ماهواره‌ها دانست و یادآور شد: سلول‌های خورشیدی به عنوان منبع تغذیه در ماهواره‌ها به کاربرده می‌شوند.
این سلول‌ها قادر به تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته هستند و معمولا روی باله‌های کاوشگرها و ماهواره ها نصب می‌شوند.
وی ادامه داد: در حالت ماکروسکوپی سلول‌های خورشیدی دارای 4 پارامتر جریان، ولتاژ،  توان و فاکتور پوششی هستند که این 4 پارامتر قابل اندازه گیری است و در این مطالعه این پارامترها اندازه گیری شد و پس از پرتودهی دوباره اندازه گیری و مورد مقایسه قرار گرفت.
ارژنگ مهر به جزئیات اجرای این تحقیقات اشاره کرد و یادآور شد: در این تحقیقات سلول‌های خورشیدی را تحت تابش قرار دادیم و تغییرات پارامترهای الکتریکی آنها را اندازه گیری و مشاهده کردیم که توان و جریان قطعات بسیار حساس به تابش هستند و ولتاژ قطعات حساسیت کمتری از خود نشان می‌دهند.
وی اضافه کرد: مرحله بعدی این تحقیقات این بود که داده‌های تجربی را بر اساس روش استاندارد ارائه شده از ناسا تحلیل کردیم و به صورت مدل سازی ریاضی انجام دادیم و خوشبختانه داده‌های به دست آمده از این تحقیقات قابل قبول بوده است.
این محقق به نتایج این مطالعات اشاره کرد و اظهار داشت: داده‌های به دست آمده از مطالعات اثرات تابش‌های کیهانی روی سلول‌های خورشیدی نشان داد که سلول‌های خریداری شده از کشورهای مختلف در محیطی که الکترون باشد اختلالاتی در آن ایجاد می‌شود.
مجری طرح از ارائه راهکارهایی از سوی برخی محققان کشور برای جلوگیری از اختلال سلول‌های خورشیدی بر اثر تابش‌های کیهانی خبر داد و در این باره توضیح داد: سلول‌های خورشیدی به منبع تغذیه‌ای متصل نیستند و خودشان به عنوان منبع تغذیه نور خورشید را دریافت می‌کنند.
اگر قرار باشد به منظور محافظت از سلول‌های خورشیدی در برابر تابش‌های فضایی لایه‌ای بر روی آنها اعمال شود ممکن است بازده این سلول‌ها را کاهش دهند از این رو طرح ژل‌های پلیمری شفاف با ضریب شکست نزدیک به هوا ارائه شده است.
به گفته وی این ژل پلیمری باعث تغییر طیف نور و تغییر بازدهی سلول خورشیدی نخواهد شد و در عین حال برای محافظت از سلول‌های خورشیدی در برابر تابش‌های فضایی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
مجری طرح همچنین با تاکید بر اینکه در این مطالعات ما به راهکار نوینی دست یافتیم، ادامه داد: ایده ما برای محافظت از سلول‌های خورشیدی ماهواره‌ها و کاوشگرها آن است که باید اقدام به تولید مدارهای جبران ساز کنیم.
وی خاطر نشان کرد: مدارهای جبران ساز بلوک‌های الکتریکی تقویت کننده‌ای است که در کنار سلول های خورشیدی نصب می‌شود و به تدریج سیگنال خروجی سلول‌های خورشیدی را تقویت می‌کند تا حالت ایستای مطلوب مورد نظر ما قرار گیرد.
اژنگ مهر، با بیان اینکه در حال حاضر متخصصان خوبی برای طراحی پنل‌های خورشیدی در کشور وجود دارند، گفت: برای اینکه بتوانیم تجهیزات فضایی را با راندمان بالا تولید کنیم نیاز به سرمایه گذاری دارد تا به نتیجه مطلوب برسیم ضمن آنکه تحقیقات ما در مرحله مقاوم سازی قطعات ماهواره‌ها نیز به ثمر برسد.

نظرات : 0

ثبت نظر

27145