۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 30 دي ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: کشف ماده‌ای سه‌بعدی که مانند گرافن دوبعدی رفتار می‌کند
دانشمندان ماده‌ای سه‌بعدی یافته‌اند که ویژگی‌های گرافن دوبعدی را از خود بروز می‌دهد.
گرافن نازک‌ترین و مستحکم‌ترین ماده در جهان و رسانای قابل‌توجه الکتریسیته و گرماست.
این ماده دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است و فقط دو بعد را اشغال می‌کند.
گرافن چون از لایه‌ای منفرد از اتم‌ها ساخته شده، دارای طول و عرض بوده و فاقد هرگونه ارتفاعی است.
هم‌اکنون دانشمندانی از "آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده" امریکا و "آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی" ماده سه‌بعدی را کشف کرده‌اند که مانند گرافن دوبعدی رفتار می‌کند.
یولین چن از دانشگاه آکسفورد و فیزیکدان آزمایشگاه برکلی در این زمینه، گفت: از زمانی که گرافن در سال 2004 ایزوله شد، محققان سراسر جهان به دنبال یافتن شیوه‌هایی برای استفاده بهینه از بسیاری از ویژگی‌های مطلوب این ماده بوده‌اند، اما چون گرافن از لایه‌ای منفرد از اتم‌ها ساخته شده، همواره انجام عملیات با این ماده دشوار و تولید آن چالش‌بر‌انگیز بوده است.
تیم تحقیقاتی آزمایشگاه برکلی و آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده، ترکیب سدیم-بیسموت Na3Bi را به عنوان کاندیدای احتمالی تقلیدکننده رفتار گرافن معرفی کرد و تحقیقات دقیق نشان داد ساختار الکترونیکی‌ این ماده امکان نشان‌دادن چنین رفتاری را به آن‌ می‌دهد.
در حالی که این ترکیب خاص برای استفاده در ابزار الکترونیکی بیش از اندازه بی‌ثبات است، تیم علمی در حال آزمایش ترکیبات باثبات‌تر و راه‌هایی برای انجام کاربردهای مطلوبشان هستند.
................................
خبر: پیش‌بینی دقیق خطر حمله قلبی با یک آزمایش خون جدید

محققان موسسه تحقیقات اسکریپس در کالیفرنیا موفق به ارائه نوعی تست خونی برای پیش بینی اینکه آیا بیماران در معرض خطر بالای حمله قلبی هستند یا خیر، شده‌اند.
پروفسور پیت کوهن، رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: تاکنون هیچ تست قابل دسترسی که بتواند بروز حمله قلبی را با دقت خوبی پیش‌بینی کند، وجود نداشته است.
به گفته این محققان، تست جدید با استفاده از روش "نمونه برداری مایع" از سرخرگ، در جریان خون با شناسایی حضور سلول‌های اندوتلیال کار می‌کند. سلول‌های اندوتلیال که در جریان خون گردش کرده و با حملات مداوم تخریب شده‌اند، وارد جریان خون می‌شوند و به عنوان عاملی برای ایجاد پلاکها در رگهای بیمار موجب پارگی و زخم شدن در شریان‌ها و بروز التهاب می‌شوند.
محققان می‌گویند: این آسیب به شریان‌ها می‌تواند به تشکیل لخته خون منجر شود. این قطع جریان خون از طریق سرخرگ، به نوبه خود می‌تواند منجر به حمله قلبی شود.
به گفته محققان بنیاد قلب امریکا، بیشتر از 920 هزار نفر از آمریکایی‌ها از حمله قلبی در سال رنج می‌برند که بسیاری از این حملات بدون هشدار رخ می‌دهد.
این تیم تحقیقاتی نشان داد که در روش جدید به نام HD-CEC قادر به تشخیص سلول‌های اندوتلیال در گردش خون از بیماران از طریق ویژگی‌های مورفولوژیکی سلول‌ها و واکنش‌های خود با آنتی بادی‌های خاص بوده‌اند.
CellSearch یک آزمایش است که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FDA) برای شناسایی گردش سلول‌های تومور در بیماران مبتلا به سرطان مورد تایید است. از این رو، محققان دریافتند که آزمون HD-CEC قادر به تشخیص سلول‌های اندوتلیال در گردش دقیق‌تر از آزمون CellSearch بود.
پروفسور کوهن می‌گوید: دلیل این است که آزمون HD-CEC با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مستقیم در مراحل غنی سازی سلولی عمل می‌کند.
محققان بر این باورند که این روش در حال حاضر در بیمارانی که علائم افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی را دارند، تست می‌شود و خطر حمله را نشان می‌دهد.
نتیجه این پژوهش در مجله زیست شناسی فیزیکی به چاپ رسیده است.
................................
خبر: بوئینگ به دنبال استفاده از سوخت کامیون جدید در جت

شرکت بوئینگ به دنبال ترکیب‌کردن سوخت جت با دیزل سبز (دیزل تجدیدپذیر) است که در حال حاضر در کامیون‌ها به کار می‌رود.
دیزل سبز از نفت و مواد اولیه چربی‌محور مشتق می‌شود.
این سوخت‌ متفاوت از بیودیزل است، زیرا به روش همسان پردازش نمی‌شود و دارای ترکیب شیمیایی متفاوتی است.
براساس مطالعات انجام‌شده توسط بوئینگ، سوخت هوانوردی ترکیب‌شده باید 50 درصد دی‌اکسیدکربن کمتر در مقایسه با سوخت معمول جت تولید کند. همچنین، بهای دیزل سبز باید به همان اندازه سوخت جت معمولی باشد.
تجهیزات موجود در حال تولید دیزل سبز برای وسایل حمل‌ونقل‌ زمینی هستند و می‌توانند تا یک درصد تقاضای سوخت جت را برآورده کنند.
دکتر جیمز کیندر، کارشناسی فنی "تقسیم سیستم‌های پیشرانش هواپیماهای تجاری بوئینگ" در این زمینه گفت: ما به دنبال همکاری با شرکای صنعتی خود و جامعه هوانوردی به منظور پیشرفت‌دادن این راهکار فناورانه و کاهش اتکای صنعت به سوخت فسیلی هستیم.
................................
خبر: افزایش کاربران تلفن هوشمند به یک میلیارد و 75 میلیون نفر

کارشناسان پیش بینی می کنند تعداد کاربران تلفن های هوشمند امسال به رقمی فراتر از یک میلیارد و 75 میلیون نفر برسد.
بر اساس پیش بینی شرکت eMarketer  تعداد کاربران تلفن همراه در سراسر جهان به  چهار میلیارد و 55 میلیون کاربر در سال 2014 می رسد و تعداد کاربران تلفن هوشمند در سراسر جهان که در سال 2012 از یک میلیارد نفر فراتر رفت ، در سال 2014 به یک میلیارد و 75 میلیون نفر خواهد رسید.
ای مارکتر انتظار دارد استفاده از تلفن هوشمند تا سال 2017 به روند سریع نفوذ خود در جامعه جهانی ادامه دهد.
حدود دو پنجم تمامی کاربران تلفن همراه یعنی حدود یک چهارم از جمعیت جهان، دستکم امسال به صورت ماهانه از تلفن های هوشمند استفاده خواهند کرد.
این شرکت اعلام کرده است روند کند استفاده از تلفن همراه در مناطق در حال توسعه در آسیا اقیانوسیه و دیگر مناطق، روند افزایشی به خود خواهد گرفت.
ای مارکتر انتظار دارد 4.55 میلیارد نفر در سراسر جهان در سال 2014 از تلفن همراه استفاده کنند. استفاده از تلفن همراه در حال کند شدن است اما کاربران جدید در مناطق در حال توسعه آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا می توانند رونق تازه ای به این بازار داده و روند آن را تساعدی کنند.
این شرکت در گزارش خود با عنوان "کاربران تلفن همراه : پیش بینی سال 2014 و برآوردهای تطبیقی " خاطر نشان کرده است : بین سالهای 2013 تا 2017 نفوذ تلفن همراه از 61.1 درصد به 69.4 درصد جمعیت جهانی افزایش خواهد یافت.
کاربران تلفن همراه به سرعت در حال گذار به سوی تلفن های هوشمند هستند چرا که این گوشی ها با دسترسی به شبکه های 3G  و 4G  مزایای بیشتری برای کاربر دارد.
در این گزارش آمده است بیش از 2.23 میلیارد نفر در سراسر جهان – 48.9 درصد از کاربران تلفن همراه- دستکم به طور ماهانه از طریق تلفن های همراه خود به اینترنت متصل خواهند شد و بیش از نیمی از کاربران این تلفن ها سال آینده از اینترنت تلفن همراه استفاده خواهند کرد.
تحلیلگران احساس می کنند توسعه شبکه داده تلفن همراه در بازارهای نوظهور، افزایش کاربران طبقه متوسط و استفاده از تلفن های هوشمند و تلفن های معمولی با قابلیت های اینترنت، به رشد اینترنت تلفن همراه دامن می زند.
عرضه گسترده گوشی های تلفن هوشمند ارزان قیمت با پردازشگرهای دو هسته ای و حافظه چند گیگا بایتی توسط بسیاری از شرکت های تولید کننده این گوشی ها می تواند به مصرف بیشتر داده و رشد ارتباطات از طریق وسایل الکترونیکی هوشمند کمک کند.
................................
خبر: گیاه هوشمند بدون مغزی که از تجربیات خود یاد می‌گیرد

بر اساس تحقیقات دانشمندان استرالیایی و ایتالیایی، نوعی گیاه هوشمند بدون داشتن مغز یاد می‌گیرد و دانسته‌هایش را به خاطر می‌آورد.
در آزمایشات انجام‌شده، محققان دریافتند نوعی گیاه هوشمند که به لامسه واکنش نشان می‌دهد، یاد می‌گیرد که قطرات آب مضر نیستند و این نکته را هفته‌ها به خاطر می‌سپارد.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد چنین تجربه‌ای به گیاه مزبور، جزئیاتی را در مورد بقا آموزش می‌دهد.
تیم تحقیقاتی حاضر در این مطالعه، گیاه Mimosa pudica را بررسی کرده‌اند که به هنگام لمس‌شدن برای محافظت از خود در مقابل شکارچیان، به سمت داخل تا می‌شود.
دانشمندان دانشگاه وسترن استرالیا و دانشگاه فلورانس ایتالیا دریافته‌اند که این عمل فقط یک واکنش ساده نیست.
آنها حافظه‌های کوتاه و بلندمدت این گونه‌ را تحت هر دوی محیط‌های دارای نور بالا و پایین مطالعه کردند.
محققان این عمل را با ریختن مکرر آب بر روی Mimosa pudica انجام دادند تا واکنش آن را مشاهده کنند.
آنها پی بردند زمانی که این گیاه متوجه شد آب تهدیدی برای بقایش نیست و هیچ آسیبی به آن نمی‌زند، تازدن خود را متوقف کرد.
گیاه Mimosa ظرف چند ثانیه و درست مانند حیوانات این رفتار را یاد گرفت و چنین عملی را در نور کمتر، سریع‌تر انجام داد.
تحقیق جدید حاکی از آن است گیاه مزبور درست مانند حیوانات می‌تواند یاد بگیرد و به یاد آورد و تمامی این فرآیند را بدون داشتن مغز انجام ‌دهد.
دانشمندان تصور می‌کنند این رفتار به دلیل وجود نوعی شبکه‌ سیگنال‌دهی کلسیم‌محور در سلول‌های گیاه Mimosa رخ می‌دهد که به فرآیند حافظه حیوانات شباهت دارد.
این تحقیق، شیوه‌ تصور انسان‌ها از حیوانات و مرزهای بین حیوانات و گیاهان را دستخوش تغییر می‌کند و همچنین تعریف دانشمندان از یادگیری را به عنوان مشخصه‌ مختص موجودات زنده دارای سیستم عصبی، متحول می‌کند.
................................
خبر: ادعای دانشمندان در مورد غیر واقعی بودن حس ششم

دانشمندان استرالیایی مدعی شده‌اند که اعتقاد رایج در مورد وجود حس ششم احتمالا غلط است.
پژوهش دانشمندان دانشکده علوم روانشناسی ملبورن نشان داده که انسانها می‌توانند با اطمینان از بروز یک تغییر باخبر شوند، حتی اگر نتوانند دقیقا چیزی که تغییر کرده را مشاهده کنند.
برای مثال، فرد ممکن است یک تغییر کلی را در ظاهر فرد دیگر متوجه شود اما نتواند تشخیص دهد که وی موهایش را کوتاه کرده است.
دکتر پیرز هووه، محقق ارشد این پژوهش اظهار کرد، این پروژه برای اولین بار در یک تحقیقات علمی نشان داده که افراد می‌توانند با اطمینان تغییراتی که بطور بصری قادر به تشخیص آنها نیستند را حس کنند.
هووه گفت: باور متعارفی وجود دارد که ناظران می‌توانند تغییرات را بطور مستقیم در ذهن خود و بدون نیاز به تکیه بر حسهای فیزیکی سنتی مانند بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه برای تشخیص آنها تجربه کنند. این توانایی مورد ادعا گاهی اوقات به عنوان حس ششم نام برده می‌شود.
وی افزود: ما توانستیم نشان دهیم درحالیکه ناظران می‌توانستند با اطمینان تغییراتی را که با چشمان خود قادر به تشخیص نبودند، حس کنند، این قابلیت به حس ششم ارتباطی نداشت.
در این پژوهش، به افراد جفتهایی از تصاویری رنگی از زنان نشان داده شد. در برخی موارد ظاهر زن در دو تصویر متفاوت بود؛ برای مثال از مدل موی متفاوتی برخوردار بود.
هر تصویر برای 1.5 ثانیه با یک فاصله یک ثانیه‌ای در بین آنها به ناظران نمایش داده شد. پس از آخرین تصویر، از افراد در مورد تغییر تصاویر سوال شد و در صورت مثبت بودن پاسخ باید این تغییر را از روی فهرستی از 9 تغییر احتمالی تشخیص می‌دادند.
نتایج بدست آمده نشان داد افراد حاضر در این پژوهش، تغییر را شناسایی می‌کردند، حتی اگر نمی‌توانستند آنرا دقیقا تشخیص دهند.
برای مثال، آنها می‌توانستند درک کنند که دو تصویر از مقادیر متفاوتی از رنگهای قرمز و سبز برخوردار بود اما نمی‌توانستند از این اطلاعات برای تشخیص اینکه فرد در تصویر رنگ کلاه خود را عوض کرده بود، استفاده کنند.

این امر منجر به حس ناظر در مورد رویداد یک تغییر بدون اینکه بتواند بطور بصری آن را تشخیص بدهد، می‌شد.
................................
خبر: کشف نخستین سیاره‌ در اطراف دوقلوی خورشید

دانشمندان موفق به کشف سه سیاره شده‌اند که حول ستارگانی واقع در خوشه Messier 67 می‌چرخند.
منجمان با استفاده از شکارچی سیاره‌ای هارپس (HARPS) متعلق به آژانس فضایی اروپا در شیلی و دیگر تلسکوپ‌های سراسر جهان این کشف را صورت داده‌اند.
گرچه وجود بیش از 1000 سیاره در خارج از منظومه شمسی تایید شده‌، فقط تعداد معدودی از آنها در خوشه‌های ستاره‌ای کشف شده‌اند.
یکی از این سیارات فراخورشیدی حول ستاره‌ای می‌چرخد که دوقلوی نادر خورشید است و این ستاره تقریبا در همه جوانب به خورشید شباهت دارد.
سیاراتی که حول ستارگان واقع در خارج از منظومه شمسی می‌چرخند، رایج هستند.
این سیاره‌های فراخورشیدی در اطراف ستارگان دارای سن‌ و ترکیبات بسیار متغیر می‌چرخند و در سراسر آسمان پراکنده شده‌اند، اما تاکنون، تعداد بسیار معدودی از سیارات کشف شده در درون خوشه‌های ستاره‌ای واقع شده‌اند.
منجمان معتقدند شاید مولفه‌ای متفاوت در خصوص شکل‌گیری سیاره‌ای در خوشه‌های ستارگان وجود دارد که این پدیده نادر را توضیح می‌دهد.
آنا بروکالاسی از موسسه مارکس پلانک آلمان و نویسنده ارشد این مطالعه و همکارانش دریافتند در خوشه‌ ستاره‌ای Messier 67، ستاره‌ها تقریبا دارای عمر و ترکیب همسان با خورشید هستند.
چنین موضوعی این خوشه را به آزمایشگاهی کامل برای مطالعه تعداد سیاراتی تبدیل کرده که در چنین محیط شلوغی شکل می‌گیرند.
تیم علمی از ابزار رصد سیاره‌ای هارپس استفاده کرد که بر روی تلسکوپ 3.6 متری در رصدخانه "لاسیلا" نصب است.
این نتایج مکمل مشاهدات حاصل از دیگر رصدخانه‌های سراسر جهان است.
دانشمندان حاضر در این پروژه، با دقت 88 ستاره گزینش‌شده در Messier 67 را طی شش سال مطالعه کردند تا بتوانند حضور سیاره‌ها را در مدار آنها آشکار کنند.
این خوشه در فاصله 2500 سال نوری از زمین و در صورت‌فلکی سرطان واقع شده و دارای 500 ستاره است.
دو سیاره در این خوشه حدود یک سوم مشتری جرم دارند و به ترتیب در هفت و پنج روز حول ستاره میزبانشان می‌چرخند. سیاره سوم نیز 122 روز طول می‌کشد تا حول ستاره‌اش بچرخد و بسیار عظیم‌تر از مشتری است.
................................
خبر: رونمایی از سمفونی حیات و رقص پروتئین‌ها برای نخستین بار

محققان برای نخستین بار، قادر به مشاهده دقیق سمفونی حیات و ارتعاش‌های پروتئین‌ها شدند.
دانشمندان مدت‌ها بر این باور بوده‌اند که پروتئین‌ها در بدن انسان درست مانند تارهای ویولن در قالب الگوهای مختلف مرتعش می‌شوند و هم‌اکنون محققان نخستین مدرک دال بر اثبات این ادعا را ارائه داده‌اند.
دانشمندان دانشگاه بوفالو و "موسسه تحقیقاتی پزشکی هاوپتمان-وودوارد" (HWI) با استفاده از تکنیکی مبتنی بر میکروسکوپ میدان نزدیک تراهرتز، برای نخستین بار جزئیات ارتعاشات ﻟﯿﺰوزﯾﻢ (lysozyme) را با دقت مشاهده کرده‌اند. لیزوزیم نوعی پروتئین باکتریایی است که در انسان و بسیاری از حیوانات یافت می‌شود.
تیم علمی دریافت که این ارتعاش‌ها مانند صدای زنگ در مولکول‌ها دوام دارند.
این حرکات ریز پروتئین‌ها را قادر می‌سازد به سرعت شکلشان را تغییر دهند و بنابراین، آماده متصل‌شدن به دیگر پروتئین‌ها باشند.
چنین فرایندی برای اجرای کارکردهای زیستی بدن از قبیل جذب اکسیژن، ترمیم سلول‌ها و تکثیر دی ان ای ضروری است.
تحقیق جدید شیوه کاملا نوینی را برای مطالعه فرایندهای سلولی پایه که حیات را ممکن می‌سازند، پیش روی دانشمندان قرار می‌دهد.
دانشمندان از دهه 1960 به دنبال اندازه‌گیری این ارتعاش‌ها در پروتئین‌ها بوده‌اند.
در تکنیک جدید نیازی به خنک‌کردن پروتئین‌ها تا زیر دمای انجماد یا استفاده از منبع نوری سنکترون یا رئاکتور هسته‌ای نیست.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Communications منتشر شده است.
................................
خبر: عینک هوشمندی که به حریم خصوصی دیگران تجاوز نمی‌کند

یک شرکت فرانسوی عینک هوشمندی ابداع کرده که از حریم خصوصی اطرافیان کاربر، محافظت می‌کند.
سامانه جدید که SeeThru نام گرفته، یک عینک واقعیت افزوده بی‌سیم است و از نیروی پردازشگر گوشی‌هوشمند کاربر استفاده می‌کند که توسط بلوتوث به آن متصل می‌شود.
این عینک هوشمند برخلاف سایر انواع موجود در بازار، از دوربین برخوردار نیست؛ این موضوع در تلاش برای اجتناب از ورود به حریم شخصی افراد اطراف کاربر بوده است.
می‌توان از این فناوری ارائه‌شده برای برقراری تماس، گوش‌دادن به موسیقی و نمایش‌دادن ایمیل، پیغام‌های متنی، داده‌های تماس و دیگر متون استفاده کرد.
علاوه بر این کارکردهای استاندارد، شرکت «فناوری‌های لستر» فرانسه در حال طراحی تعدادی از نرم‌افزارها، راهبری ماهواره‌ای و برنامه‌هایی برای کاربردهای خاص این عینک است.
یک نرم‌افزار ابزار قایق‌رانی نیز به زودی به کاربران امکان رهگیری سرعت قایق، جهت و سرعت باد را می‌دهد.
همچنین، نوعی برنامه نمایش بالا سری به خلبان‌ها امکان نظارت بر ابزار هواپیما را فراهم می‌سازد.
شرکت "لستر" مدعی است SeeThru دارای بهترین کیفیت تصویر و میدان دیدی بزرگ‌تر از زاویه دید عینک گوگل است.
علاوه بر این، در هر بار شارژ می‌توان شش تا هشت ساعت از آن استفاده کرد و هزینه‌های تولید این سامانه بسیار پایین است.
عینک مزبور مجهز به سه حسگر ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و قطب‌نما، رهگیری جی‌پی‌اس، رهگیری سر و همچنین گیرنده صوتی جاسازی‌شده است.
................................
خبر: ابداع سیستم رهگیری دیجیتالی آتش‌نشان‌ها

سامانه جدید محققان "موسسه فناوری رویال KTH" در استکهلم، امکان رهگیری آتش‌نشان‌ها به هنگام ناکارآمدی جی‌پی‌اس را فراهم می‌کند.
جهت‌یابی نادرست در ساختمان‌های ناآشنا و مملو از دود می‌تواند مانعی جدی بر سر راه فعالیت آتش‌نشان‌ها باشد.
سیستم مکانیابی دیجیتال جدید مجهز به یک پردازنده و حسگرهایی مانند شتاب‌سنج و ژیروسکوپ است.
این فناوری در پاشنه چکمه‌ جاسازی می‌شود و در آنجا می‌تواند شوک و دماهای بی‌نهایت بالا را تحمل کرده و به هنگام ناکارآمدی فناوری جی پی اس، به فعالیت خود ادامه دهد.
داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرها، از طریق یک ماژول بی‌سیم که روی شانه آتش‌نشان نصب است، به فرمانده عملیات مخابره می‌شود.
این امر به فرماندهان مواقع اضطراری امکان رهگیری مکان منفرد، حرکات آتش‌نشان‌ها و همچنین هدایت آن‌ها به جایی که حضورشان لازم است، را فراهم می‌کند.
این تکنولوژی در مورد آتش‌نشان‌های واقعی، در عمق 25 متری زیر زمین با موفقیت آزمایش شده است.
گام بعدی دانشمندان جاسازی این حسگرها در کف پاست؛ چنین موضوعی انعطاف‌پذیری سیستم و کارآیی آن برای تولید نیروی الکتریسیته مطلوب خود را افزایش می‌دهد.
هدف نهایی تیم تحقیقاتی تولید حسگری است که به اندازه‌ کافی برای کاربرد در کفش‌های معمولی نازک باشد.
این تیم مدعی است چنین مکانیابی دیجیتالی را می‌توان برای فعالیت‌های پلیس، نیروی‌های واکنش نظامی و حتی ورزشکاران نیز به کار برد.
افزون بر این، به دلیل قابلیت کاربرد آن در زیر زمین، می‌توان از این سامانه در معدن، مکانیابی کارگران و تیم‌های نجات، بدون نیاز به زیرساخت گسترده، بهره برد.
دانشمندان در این پروژه با "آژانس تحقیقات دفاعی" و مرکز خدمات نجات سوئد و همچنین "موسسه علم" هند همکاری داشتند.
................................
خبر: رصد یک تصادم نادر برای نخستین بار در هسته کهکشان راه شیری

منجمان دانشگاه میشیگان احتمالا نخستین دانشمندانی خواهند بود که در فصل بهار تصادم نادری را در مرکز کهکشان راه شیری رصد خواهند کرد.
تیم علمی این دانشگاه با استفاده از تلسکوپ مدارگرد ناسا به نام «سویفت»، در حال گرفتن تصاویر روزانه از یک ابر گازی مرموز است که سه برابر زمین جرم دارد.
این ابر گازی به صورت چرخان به سمت سیاهچاله فوق‌عظیم در هسته کهکشان راه شیری حرکت می‌کند.
این هسته، 25 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و در نزدیکی صور فلکی قوس و عقرب واقع شده است.
ابر گازی مزبور که G2 نام دارد، در سال 2011 توسط منجمان آلمانی کشف شد.
آنها انتظار داشتند این شی اواخر سال 2013 به سیاهچاله کهکشان راه شیری موسوم به *Sagittarius A برخورد کند، اما چنین انتظاری برآورده نشد.
این ابر به هسته نزدیک می‌شود و دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که چنین برخوردی طی چند ماه آینده رخ خواهد داد.
گفته می‌شود، منجمان تاکنون چنین پدیده‌ای را مشاهده نکرده‌اند.
تصور می‌شود، سیاهچاله‌های فوق‌عظیم در مراکز تمامی کهکشان‌های مارپیچ و بیضوی پنهان شده‌اند.
چنین برخوردی به منجمان فرصت بی‌نظیری در خصوص چگونگی تغذیه سیاهچاله‌های فوق‌عظیم کم‌نور (مانند سیاهچاله کهکشان‌ راه شیری) ارائه می‌دهد.
این پدیده همچنین توضیح می‌دهد که چرا این سیاهچاله‌ها به همان شیوه‌ همتاهای روشن‌ترشان در دیگر کهکشان‌ها، ماده را مصرف نمی‌کنند؛ در حالی که خود سیاهچاله‌ها نامرئی هستند و امکان فرار نور را نمی‌دهند، ماده‌ای که به درون آنها سقوط می‌کند، در پرتوهای ایکس می‌درخشند.
رصدخانه سویفت تنها تلسکوپی است که بروزرسانی‌های روزانه‌ای را در طول موج‌های پرتو ایکس ارائه می‌دهد و در این طول‌ موج‌ها تصادم موردانتظار به عمیق‌ترین شکل رخ خواهد داد.
ابزار به کاررفته در این مطالعه شفافیت پرتو ایکس تصاویر را تحلیل می‌کند و افزایش ناگهانی چنین شفافیتی می‌تواند نشان‌دهنده برخورد باشد.
سیاهچاله‌ها نقش کلیدی را در چرخه‌های زندگی کهکشان‌ها ایفا می‌کنند؛ آن‌ها ماده اطرافشان را مصرف می‌کنند و آن را دوباره به بیرون ساطع می‌کنند.
چگونگی انجام این فرآیند بر تکامل تمامی کهکشان، چگونگی شکل‌گیری ستارگان، چگونگی رشد کهکشان‌ها و همچنین چگونگی تعامل آن‌ها با دیگر کهکشان‌ها تاثیر می گذارد.
................................
خبر: نخستین آزمایش نمونه خاک ماه توسط ماهنورد چین

نخستین مأموریت نمونه‌برداری و آزمایش خاک ماه توسط ماهنورد یوتو با موفقیت انجام شد.
فرودگر چانگه 3 حامل ماهنورد Jadde Rabbit یا «یوتو» 14 دسامبر (23 آذر) بر سطح ماه فرود آمد؛ فرودگر و ماهنورد پس از طی کردن یک دوره سکون دو هفته ای 12 ژانویه (22 دی) از خواب شبانگاهی بیدار شدند.
یک شب در ماه 14 روز زمین بطول می‌انجامد و در طول این زمان دما تا منفی 180 درجه سانتیگراد می‌رسد که در این زمان نور خورشید برای تأمین انرژی پنل‌های خورشیدی وجود ندارد.
واحدهای گرمایشی رادیوایزوتوپ حامل پلوتونیوم-238 باعث گرم‌ نگه داشتن ماهنورد یوتو در شب‌های سرد ماه می‌کنند.
بر اساس اعلام مرکز کنترل هوافضای پکن(BACC) ، نخستین مأموریت نمونه‌برداری و آزمایش خاک ماه، عصر پنج‌شنبه 16 ژانویه (26 دی) با موفقیت انجام شد؛ در این مأموریت، ماهنورد یوتو بمدت 30 دقیقه و با کمک بازوی مکانیکی اقدام به جمع‌آوری نمونه خاک از سطح ماه کرد.
«وو فنگلای» از محققان BACC تأکید می‌کند: در یک دستاورد مهم موفق به کنترل بازوی مکانیکی از فاصله 380 هزار کیلومتری و جمع‌آوری نمونه از سطح ماه شدیم.
مأموریت اصلی ماهنورد یوتو، آزمایش فناوری‌های جدید و جمع‌آوری داده‌های علمی از سطح ماه عنوان شده است که به توسعه برنامه فضایی چین در آینده منجر خواهد شد.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فرودگر چانگه-3 بمدت یک سال و ماهنورد یوتو بمدت سه ماه به فعالیت بر سطح ماه ادامه خواهند داد.
................................
خبر: کشف نحوه دخالت سلول‌های بنیادی در گسترش سرطان پستان

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی در دو حالت مختلف نقش مهمی در گسترش سرطان پستان ایفا می‌کنند.
یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش امید به نجات مبتلایان به سرطان، تبدیل نشدن تومور به سرطان متاستاتیک است؛ متاستاز به مرحله گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی به سایر بافت‌های بدن گفته می‌شود و مرگبار‌ترین مرحله یک تومور سرطانی، سرایت کردن آن به سایر نقاط بدن است؛ بنابراین درک درست از نحوه متاستاز شدن یک تومور به توسعه روش‌های درمانی موثر منجر می‌شود.
محققان مرکز جامع سرطان در دانشگاه میشیگان در تحقیقات خود در حوزه سرطان پستان، موفق به یافتن شواهدی از دخالت سلول‌های بنیادی در متاستاز شدن تومور شده اند.
"ماکس ویچا" نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می‌کند: شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی سرطان مسئول متاستاز شدن تومور هستند و در اصل نقش میانجی را در گسترش سرطان ایفا می‌کنند؛ در این تحقیق موفق به کشف مکانیسم عملکردی این سلول‌های بنیادی شدیم.
خارج از تومور نوعی سلول بنیادی در مرحله‌ای موسوم به حالت انتقال اپیتلیال مزانشیمی (EMT) وجود دارد که بسیار تهاجمی بوده و قادر به ورود به جریان خون و سفر به مناطق مختلف بدن است.
انتقال سلول‌های بنیادی به حالت دوم، حالت کاملا متضادی موسوم به حالت انتقال مزانشیمی اپیتلیال (MET)‌ است؛ این سلول‌ها قادر به رشد و تکثیر خود هستند و تومورهای جدیدی تولید می‌کنند.
این مطالعه روی سلول‌های بنیادی سرطان پستان متمرکز بود، اما محققان معتقدند که نتایج این یافته‌ در انواع دیگر سرطان نیز قابل تعمیم است.
نتایج این مطالعه در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.
................................
خبر: رکوردزنی سلول خورشیدی گرافن‌محور با کارآیی 15.6 درصد

دانشمندان سلول خورشیدی گرافن‌محور جدیدی را با کارآیی 15.6 درصد تولید کرده‌اند که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌آید.
در سال 2012، تیمی از محققان دانشگاه فلوریدا رکورد کارآیی 8.6 درصد را برای نمونه اولیه سلول خورشیدی‌شان گزارش کردند.
این سلول حاوی ویفر سیلیکونی بود؛ این ویفر شامل لایه‌ای از گرافن بود و گرافن نیز با آمید trifluoromethanesulfonyl پوشیده شده بود.
هم‌اکنون تیم دیگری از دانشمندان مدعی‌اند رکورد کارآیی 15.6 درصد برای نوعی سلول خورشیدی گرافن‌محور را با بخیه‌زدن تمامی سیلیکون به یکدیگر، ثبت کرده‌اند.
ابزار فتوولتائیک جدید توسط محققانی از گروه «ابزار فتوولتائیک و اپتوالکترونیک» دانشگاه Jaume اسپانیا و دانشگاه آکسفورد ساخته شده است.
سیستم جدید از ترکیبی از اکسید تیتانیم و گرافن به عنوان جمع‌آوری‌کننده بار و همچنین پروسکیت به عنوان جذب‌کننده نور خورشید استفاده می‌کند.
تیم علمی حاضر در این پروژه مدعی است، علاوه بر کارآیی خورشیدی قابل‌توجه، این ابزار در دماهای پایین‌ تولید شده و دارای چندین لایه است که موجب پردازش آن در زیر دمای 150 درجه سانتی‌گراد می‌شوند؛ در این فرایند، از تکنیک رسوب محلول‌محور استفاده می‌شود.
این موضوع نه تنها به معنای هزینه‌های تولید پایین‌تر است، بلکه امکان کاربرد این فناوری در پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر را نیز فراهم می‌کند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nano Letters منتشر شد.
................................
خبر: کشف علت کاهش جمعیت زنبورهای عسل با حسگر امواج رادیویی

محققان استرالیایی قصد دارند با نصب ریز حسگرهای RFID بر پشت زنبورهای عسل، نحوه تعامل این حشرات با محیط اطراف و دلایل کاهش شدید کلونی‌های آنها را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زنبورهای عسل با انجام گرده‌افشانی، نقش حیاتی در کشاورزی ایفا می‌کنند و حدود یک سوم غذای ساکنان کره زمین وابسته به عمل گرده‌افشانی است.
کاهش سریع جمعیت زنبورهای عسل بویژه طی سال‌های اخیر در سراسر جهان، منجر به نابودی مزارع کشاورزی و کمبود شدید مواد غذایی طی چند دهه آینده خواهد شد.
محققان سازمان تحقیقات علمی و صنعتی (CSIRO) با هدف توقف روند پر شتاب کاهش جمعیت زنبورهای عسل جهان، ریز حسگرهای RFID‌ – سامانه بازشناسی با امواج رادیویی – را به ابعاد 2.5 میلی‌متر توسعه داده‌اند.
ریز حسگرها بر پشت پنج هزار زنبور عسل در منطقه هوبارت در تاسمانی نصب شده و سپس حشرات در طبیعت رها شدند.
با عبور زنبورهای عسل از مناطق کنترلی خاص، اطلاعاتی ثبت می‌شود که بصورت بی‌سیم برای مرکز کنترل ارسال می‌شود و محققان با کمک سیگنال‌های دریافتی می توانند مدل سه‌بعدی از حرکت زنبورها طراحی کنند.
هرگونه تغییر در رفتار زنبورها، تغییر در محیط زیست آنها را نشان می‌دهد؛ با طراحی این مدل محققان قادر به شناسایی سریع این دگرگونی و کشف دلایل کاهش جمعیت این حشرات خواهند بود.
این نخستین مطالعه در این مقیاس بزرگ برای نظارت محیطی محسوب می‌شود که به ارتقاء گرده‌افشانی و افزایش 15 درصدی تولیدات کشاورزی منجر می‌شود.
گام بعدی این مطالعه، کاهش اندازه حسگرها به یک میلی‌متر برای نصب روی بدن حشرات کوچکتر مانند مگس میوه است.
................................
خبر: طراحی سیستمی برای استفاده از انرژی خورشیدی در شب

تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی به ساخت سیستمی پرداخته‌اند که می‌تواند برای جمع‌آوری انرژی خورشید در طول روز و استفاده از آن در طول شب بکار گرفته شود.
محققان سیستمی طراحی کرده‌اند که انرژی خورشید را نه به برق بلکه به سوخت هیدروژن تبدیل کرده و آنرا برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌کند؛ اینکار به کاربران اجازه می‌دهد تا در زمانی که خورشید در آسمان نیست نیز بتوانند نیروی دستگاههای برقی را تامین کنند.
به گفته دانشمندان، این سیستم پاسخی برای چگونگی ذخیره انرژی با الهام از فتوسنتز طبیعی برای استفاده در شب است.
در یک ساعت، خورشید انرژی کافی برای تامین نیروی یک خودرو، کارخانه و دستگاهای روی زمین را برای یک ساعت تولید می‌کند. پنلهای خورشیدی می‌توانند این انرژی را برای تولید برق در طول روز جمع‌آوری کنند.
سیستم جدید موسوم به «سلول الکتروسنتز نوری حساس به رنگ» (DSPEC) با استفاده از انرژی خورشید برای تجزیه آب به اجزای تشکیل‌دهنده آن، سوخت هیدروژن تولید می‌کند. هیدروژن پس از تجزیه، جدا و ذخیره می‌شود اما محصول جانبی دیگر یعنی اکسیژن در هوا منتشر خواهد شد.
................................
خبر: تولید پارچه پنبه‌ای ضد قارچ و عاری از عوارض جانبی
محققان دانشگاه آزاد با استفاده از فناوری بیو نانو روش نوین برای فرایند تکمیل کالاهای پنبه‌ای ارائه کردند که منسوجات تولید شده با این روش خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد و به دلیل سمیت عوارض جانبی روی پوست انسان ندارند.
برای دستیابی به خواسته‌های مصرف کنندگان صنعت نساجی در جستجوی استفاده از فناوری‌های جدید است. در سال‌های اخیر، تحولات جدید از جمله فناوری‌ نانو و بیو اجازه تولید پارچه‌های هوشمند را ایجاد کرده است. استفاده از آنزیم‌ها در فرایند تکمیل نساجی یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از بیوفناوری در منسوجات است.
آنزیم‌ها، کاتالیزورهای بیولوژیکی هستند که می‌توانند به منظور توسعه فرایندهای سازگار با محیط زیست در راستای بهبود خواص مواد نساجی مورد استفاده قرار گیرند. از طرفی تحقیقات بسیاری برای استفاده از نانو مواد، به منظور تولید نانوساختارها در فرایند ساخت و تکمیل انجام شده است؛ چرا که این فناوری در نساجی تکمیل به دلایل مختلف نظیر خواص مطلوب پایانی بسیار امیدوار کننده است.
از این رو پژوهشگران دانشگاه آزاد اردبیل با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دنبال معرفی روشی جدید و ساده با استفاده همزمان از فناوری بیو و نانو در تکمیل کالاهای نساجی هستند که برای این منظور از آنزیم‌هایی مانند سلولاز و لاکاز و ترکیب آنها به همراه نانورس در تکمیل ضد میکروبی کالای پنبه‌ای رنگرزی شده استفاده کردند.
ویژگی‌های ضد باکتری و ضد قارچ محصول نهایی را مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که پارچه پنبه‌ای تولید شده به این روش دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی بوده و سازگاری بالایی با پوست انسان دارد و همچنین به دلیل استفاده از نانورس در فرایند رنگبری و کهنه شویی، محصول نهایی دارای ظاهری شفاف وزیبا بود.
نرمی و انعطاف پذیری بیشتر کالا به دلیل حذف پرز از سطح کالا از دیگر خواص مطلوب این محصول به شمار می‌رود. در نهایت به علت همزمانی فرایند رنگبری، آنزیم شویی و ضد میکروبی، این روش صرفه جویی در میزان انرژی مصرفی را به دنبال دارد.
منسوجات تولید شده با این روش ضد باکتری و ضد قارچی بوده که به دلیل سمیت کم هیچ گونه عوارض جانبی بر روی پوست انسان ندارند و از این منسوجات می‌توان در صنایع نساجی برای تولید پوشاک و همچنین در صنایع پزشکی و نظامی کاربرد دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

20155