۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

درمان نارسایی کلیه با نانوالیاف هوشمند

به گزارش ICTPRESS ، نارسایی کلیه در نتیجه ساخت سموم و مواد زائد اضافی بدن بروز می‌کند. دیالیز رایج‌ترین درمان در این مورد است که در منزل و یا در بیمارستان انجام می‌شود. دستگاه‌های دیالیز نیازمند جریان برق و نگهداری دقیق هستند. هر ساله بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
میتسوهیرو ایبرا و همکارانش در مرکز بین‌المللی طراحی مواد نانو و انجمن ملی مواد علمی در ایباراکی ژاپن روش پیشرفته حذف مواد سمی از خون با استفاده از نانوالیاف مشبک را ارائه کردند.
این شبکه کوچک که در داخل خون عمل تصفیه را انجام می‌دهد، در بازوی بیمار گذاشته می‌شود و موجب کاهش هزینه‌های دیالیز و صرفه جویی در وقت می‌شود.
نانوالیاف مشبک این گروه از دو جزء "پلیمر ماتریس سازگار با خون ساخته شده از پلی اتیلن کو وینیل الکل (EVOH)" و "چندین شکل مختلف زئولیت" ترکیب شده است؛ زئولیت با ساختار میکرو قادر به جذب سمومی مانند کراتینین از خون است.
محققان با استفاده از این شبکه چند بعدی و مقرون به صرفه به نام الکترواسپینینگ با استفاده از یک بار الکتریکی الیاف را از مایع بیرون می‌کشند. آنان دریافتند نسبت سیلیکون- آلومینیوم در زئولیت در جذب کراتینین حیاتی است.
اگر چه طراحی جدید هنوز در مراحل اولیه است، اما بزودی جایگزینی ارزان و کوچک برای دیالیز بیماران کلیوی خواهد بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

32101