۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي پنجشنبه 7 فروردین ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

 

خبر: همکاری شرکت گوگل با سازنده‎ عینک‎های "ری بن"
دیگر زشتی نمی‌تواند مانع فروش گسترده عینک‌های هوشمند شود. شرکت گوگل با همکاری با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده عینک در جهان تلاش دارد مدل‌هایی زیبا از این عینک را روانه بازار کرده و برای آن اقبال بیافریند.
 
شرکت گوگل در تلاش است تا با زیباتر کردن ظاهر عینک هوشمند گوگل (گوگل گلاس) بازار وسیع‌تری برای فروش آن به‌وجود بیاورد. در همین راستا، این شرکت اعلام کرد، سعی دارد با همکاری با شرکت ایتالیایی لوکسوتیکا، سازنده و عرضه‌کننده مارک‌هایی مانند "ریبن" و "ووگ" گوگل گلاس را با طراحی‌های زیباتری به بازار ارائه کند. گوگل اعلام کرده که این بزرگ‌ترین قدم برای بازار نوپای عینک‌های هوشمند است.

عینک‌های هوشمند گوگل مجهز به دوربین‌ و نمایشگری‌ هستند که قادر است اطلاعات برگرفته از اینترنت یا اخبار را نشان دهد. این عینک‌ها می‌توانند دستورات صوتی را نیز از کاربر دریافت کرده و مورد پردازش قرار دهند.
 
گوگل گلاس حاوی امکاناتی است که شخص را قادر می‌سازد تنها با زدن این عینک از برخی داده‌ها مانند اطلاعات آب و هوایی، نقشه خیابان‌ها و ویدئوها بهره‌مند شود. این عینک طوری برنامه‌ریزی شده که در صورت احتیاج می‌توان از آن به عنوان عینک طبی یا آفتابی هم استفاده کرد.
 
شرکت گوگل هنوز تاریخ دقیق ورود این عینک‌ها به بازار را تعیین نکرده است. ناظران بر این نظرند که ممکن است فروش گوگل گلاس در بازار در سال جاری (۲۰۱۴) آغاز شود. بهای طرح‌های اولیه این عینک ۱۵۰۰ دلار (۱۰۰۰ یورو) تخمین زده شده است.
 
در حال حاضر گوگل گلاس توسط ده‌ها هزار کاربر آزمایشی در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته شرکت اینترنتی گوگل، این کاربران می‌توانند عینک‌های هوشمند مدل "لوکسوتیکا" که شرکت سازنده عینک‎های "ری بن" است را نیز به چشم بزنند.
 
انتظار می‌رود که گوگل گلاس ابتدا در آمریکا به فروش برسد. بازار اروپا باید مدت زمان بیشتری را در انتظار دریافت این عینک‌ها بماند. به ویژه‌ تعبیه دوربین در این عینک‌ها به دلیل نقض حفاظت از اطلاعات خصوصی شهروندان نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. گوگل اخیرا قوانین کاربرد عینک‌های هوشمند را برای کاربران منتشر و آن‌ها را از تصویربرداری مخفیانه منع کرده است.
.........................
خبر: ابلاغ آئین‌نامه‎ی اجرایی قانون بودجه سال 1393 به وزارت ارتباطات
سهم هریک از شرکتهای موضوع بند (ب) ماده (۱) با تصویب مجمع عمومی و متناسب با سود ویژه آنها در بودجه سال ۱۳۹۳ مطابق جدول مورد توافق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تعیین می‌شود.

هیأت ‌وزیران در جلسه 28/12/1392 به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد بند (ج) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1393 کل کشور، آئین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آئین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (12) قانون بودجه سال 1393 کل کشور

ماده 1ـ در این آئین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ وجوه اداره شده: اعتباراتی که طی قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک عامل قرار می‌گیرد.
ب ـ واگذارنده اعتبار: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات.
ج ـ بانک عامل: بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک هستند.
د ـ سرمایه‌گذاری خطرپذیر: سرمایه‌ای که به همراه کمک‌های مدیریتی و مشاوره‌ای در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا قرار داده می‌شود.

ماده 2ـ سهم هریک از شرکتهای موضوع بند (ب) ماده (1) با تصویب مجمع عمومی و متناسب با سود ویژه آنها در بودجه سال 1393 مطابق جدول مورد توافق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تعیین می‌شود.

ماده 3ـ اعتبارات موضوع این آئین‌نامه بابت سرمایه‌گذاری در توسعه و ارتقاء کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، سطح فناوری و کیفیت تولیدات، تولید برنامه‌های نرم‌افزاری، ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، حمایت از طرحهای تحقیقاتی منتهی به تولید نمونه صنعتی یا تولیدات آزمایشگاهی، آموزشی، توسعه‌ای، اشتغال‌ آفرین و یا صادرات کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در قلمرو ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت تسهیلات و کمک در اختیار بخشهای تعاونی و خصوصی می‌باشد.

ماده 4ـ واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد این آئین‌نامه و براساس قرارداد منعقد شده با بانک عامل پس از تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعتبارات مربوط را در اختیار بانک عامل قرار دهد.

ماده 5 ـ بررسی و تصویب طرح‌ها، چگونگی مصرف، نحوه توزیع وجوه (تعیین گیرندگان تسهیلات)، سقف تسهیلات اعطایی، مدت بازپرداخت تسهیلات، نرخ سود وجوه اداره شده، نوع تضمینات و گردش‌کار و نظارت بر حسن اجراء بر عهده کارگروه منتخب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌باشد.
تبصره 1ـ مصوبات کارگروه پس از تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل اجراء می‌باشد.
تبصره 2ـ کارمزد بانک عامل به عنوان حق عاملیت طی قرارداد از طرف واگذارنده اعتبار قابل پرداخت است.
تبصره 3ـ نحوه حمایت از سرمایه‌گذاری خطرپذیر براساس آئین‌نامه اجرایی ماده (118)، بند (الف) ماده (151) و بند (ص) ماده (224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، موضوع تصویب‌نامه شماره 134878/ت47220هـ مورخ 6/7/1390 می‌باشد.

ماده 6 ـ ذی‌حساب دستگاه واگذارنده اعتبار، وجوه پرداختی به بانک عامل را براساس ماده (7) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آئین‌نامه اجرایی آن به عنوان هزینه قطعی منظور می‌نماید.

ماده 7ـ بانک عامل موظف است حساب‌های مربوط به وجوه اداره شده را به صورتی نگهداری نماید که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک طرح‌ها، اصل و سود تسهیلات اعطایی و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده و مانده اعتبارات قابل تحصیل باشند.
تبصره ـ اصل و سود تسهیلات و اقساط بازپرداختی در اختیار واگذارنده اعتبار قرار می‌گیرد تا مطابق مفاد ماده (7) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آئین‌نامه اجرایی آن و ماده (3) این آئین‌نامه مجدداً به صورت تسهیلات در اختیار بخش‌های غیردولتی قرار گیرد.

ماده 8 ـ بانک عامل موظف است هر سه ماه یکبار عملکرد اعتبارات موضوع این آئین‌نامه را به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گزارش نماید.

ماده 9ـ نظارت بر حسن اجرای این آئین‌نامه با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌باشد.
...........................
خبر: یک اَپلیکیشن آیفون که قدرت بینایی را بهبود می‌بخشد
زمانی‌که به چیزی نگاه می‌کنید، تصویر آن در نهایت در مغز شکل می‌گیرد، نه در چشم. مغز به فرد این امکان را می‌دهد که شیء را همراه با شکل، رنگ، فاصله‌‏ی نسبی و سایر جنبه‌های آن تشخیص دهد. بنابراین زمانی‌که تیمی از روان‌شناسان روی بهبود بینایی تیم بیس‌بال کالج متمرکز شدند، به جای چشم روی مغز کار کردند.
 
اپک تایمز در ارائه‎ی نتایج یک تحقیق افزوده است: این تیم با همکاری شرکت کَرُت نوروتکنولوژی، پروفسور ارون سِیتز ، دانیل اوزِر  و جنی دِوُ، یک فارغ‌التحصیل دکترای جدید، یک اپ آیفون را با نام «UltimEyes» توسعه دادند.
 
UltimEyes بر روی عملکرد نوروپلاستیسیتی در مغز کار می‌کند که مسئولیت تنظیم تصاویری که به مغز می‌رسد را بر عهده دارد. این اپ کاربران را با یک بازی تعاملی سرگرم می‌کند که مغز آنان را به شیوه‌ی تقویت مثبت با روش‌هایی مانند گرفتن امتیاز، به منظور پردازش بهتر اطلاعات تصویری آموزش می‌دهد.
 
این اپ ثابت کرده که قادر است کیفیت بینایی را در دنیای واقعی بهبود بخشد؛ چیزی که تمرینات چشمی رایج نتوانست به آن دست یابد.
 
وب‌سایت Ultimeyes چنین عنوان می‌کند که «Ultimeyes به منظور کاهش تاری دید، فرآیند بینایی را بهینه‌سازی می‌کند. الگوریتم‌های اختصاص‌یافته، بر عملکرد شما نظارت می‌کند و خود را با آن هماهنگ می‌کند و جلسات سفارشی‌شده‌ای را ترتیب می‌دهد تا از پیشرفت شما اطمینان حاصل کند.»
 
تیم بیس‌بال سال پیش پس از به‌‏کار بردن Ultimeyes، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در عملکرد خود داشته است. نتایج این مطالعه در ۱۷ فوریه در مجله کارشناسی «کارِنت بیولوژی» با عنوان «بهبود بینایی و عملکرد در میدان بازی بیس‌بال از طریق یادگیری ادراکی» به چاپ رسید.
 
این برنامه‌‏ی آموزشی شامل جلسات ۲۵ الی ۳۰ دقیقه‌ای است که در آن بازیکنان را در بازی ویدئویی درگیر می‌کند. ۱۹ بازیکن از تیم در این آموزش شرکت کردند و ۱۸ نفر شرکت نکردند.
 
افرادی که ثبت‌نام کردند شاهد ۳۱ درصد بهبود در شدت بینایی خود بودند، به‌طوری‌که برخی به اندازه‌ی دو خط بر توانایی خود در خواندن نمودار چشمی اسنلن افزودند و حساسیت خود را به اختلاف روشنایی نور افزایش دادند.
 
سیتز در این مطالعه گفت: «آزمایش‌های بینایی نشان می‌دهد که فواید مبتنی بر آموزش، به محیط بیرون از زمینه‌ی برنامه‌ی آموزش رایانه‌ای در نمودارهای چشمی استاندارد انتقال می‌یابد. بازیکنان گزارش دادند که توپ را بهتر می‌بینند، حاشیه‌ی بینایی آنان بزرگتر شده و قادر شدند که اشیاء با اختلاف روشنایی پایین تشخیص بدهند.»
 
وی افزود: «توپ‌زن‌های حرفه‌ای بیس‌بال اطلاعات حسی مختلفی را به کار می‌گیرند تا یک توپ‌زن موفق باشند، که بیشترین میزان در این بین به بازخورد حس بینایی تعلق می‌گیرد.»
 
این برنامه، سایر روشهای آموزش چشمی را که مبتنی بر تمرین روی عضلات چشمی است، برانگیخته است که به نتایج ترکیبی نیز توجه کند. برنامه‌ی آموزشی یکپارچه‌ی ما به این دلیل منحصربفرد است که بر روی آموزش مغز برای داشتن پاسخ بهتر به ورودی که از چشم می‌رسد تمرکز می‌کند و به این منظور معیارهای استاندارد بینایی را همراه با عملکرد بازیکنان نخبه، در دنیای واقعی برای بررسی در نظر گرفتیم. پیشرفت به دست آمده قابل توجه بوده است و به مراتب بیشتر از پیشرفت سایر بازیکنان در لیگ در همان سال بوده است.»
 
بیس‌بال معمولاً توانایی بینایی بالایی نیاز دارد و اکثر بازیکنان آن از درجه‌‏ی بینایی عالی برخوردار هستند، بنابراین این درصد از بهبود، محققین را حتی بیشتر هیجان‌زده کرده است. مربی ارشد تیم بیس‌بال «داو اسمیت» گفت: «بچه‌های ما از تاب خوردن در برخی ضربات پرهیز کردند و در عوض شروع به ضربه زدن در برخی دیگر کردند.
 
میانگین استرایک اوت (زمانی که ضربه زننده نتواند در سه پرتاب همزمان ضربه بزند) آنها کاهش یافته و در عوض تعداد ضربات آنان افزایش یافت. در بازی ما درصد بالایی از عدم موفقیت وجود دارد. حتی بهترین بازیکنان قادر نیستند در ۷۰ درصد موارد ضربه بزنند. هر کسی به دنبال حاشیه‌ای هرچند کوچک از بهبود است. هم‌اکنون بچه‌های ما با اعتماد به‌نفس بالاتری در صحنه حاضر می‌شوند.
 
UltimEyes را می‌توان با قیمت ۵.۹۹ دلار از اپ‌استور خریداری کرد.
...........................
خبر: اعلام پیامکی وضیعت سربازی به مشمولان
مشمولان از این پس با ارسال یک پیامک به سامانه پیامکی سازمان وظیفه‌عمومی ناجا می‌توانند از وضیعت سربازی خود مطلع شوند.
 
در راستای کاهش مراجعات حضوری شهروندان به سازمان وظیفه عمومی و همچنین افزایش سطح کیفیت، ارائه خدمات سامانه پیامکی سازمان وظیفه عمومی ناجا به شماره 110206010 راه‌اندازی شده است.
 
با راه‌اندازی این سامانه، امکان دسترسی به انواع خدمات سازمان وظیفه عمومی ناجا با ارسال پیامک‌ فراهم شده است.
 
برای بهره‌مندی از این خدمات، مشمولان باید تنها یک کد که به آن کد سخا گفته می‌شود را با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس+10 دریافت کنند و پس از آن برای طرح پرسش خود علامت سوال (؟) را به شماره سامانه پیامک فرستاده و برای اطلاع از آخرین وضعیت مشمولی خود عدد 1 را به همراه کد سخا و کد ملی به این سامانه ارسال کنند.
 
همچنین برای اطلاع از نحوه رسیدگی به پرونده باید عدد 2 را به همراه کد سخا و کد ملی به سامانه 110206010 ارسال کرد و برای اطلاع از وضعیت رسیدگی به تعویض کارت نیز باید عدد 3‌، کد سخا و کد ملی به این سامانه فرستاده شود.
............................
خبر: تخفیف 3 هزار تومانی مکالمه از تلفن ثابت به همراه اول
معاون بازاریابی و فروش شرکت مخابرات استان تهران، گفت: اگر مشترکان از تلفن ثابت به همراه اول بیش از 10 هزار تومان مکالمه داشته باشند مبلغ 3 هزار تومان تخفیف مکالمه دریافت می‎کنند.
 
مهندس "محمدرضا بیدخام" با اشاره به تمهیدات مدنظر مخابرات در ایام تعطیلات نوروز در تهران، گفت: همکاران ما در شرکت مخابرات تهران به صورت شبانه روزی و شیفتی فعال هستند تا در صورت بروز مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنند،.
 
وی، تاکید کرد: در همین حال مرکز خرابی تلفن 17 نیز فعال است که مشترکان در صورت نیاز می‎توانند با این مرکز تماس بگیرند.
 
بیدخام گفت: مراکز خدمات مشترکان در 16 نقطه در تمامی روزهای نوروز پاسخگوی خدمات مشترکان خواهند بود که این مراکز تا ساعت 3 بعدازظهر به ارائه سرویس می پردازند.
 
وی ادامه داد: در همین حال 5 مرکز مخابراتی نیز تا ساعت 10 شب پاسخگوی مشکلات مشترکان خواهند بود که لیست این مراکز در سایت شرکت مخابرات تهران قرار دارد.
 
معاون شرکت مخابرات استان تهران، همچنین از ارائه‎ی سرویس های ویژه به مشترکان تلفن ثابت در ایام نوروز خبر داد و گفت: یکی از این سرویس های ویژه، تخفیف در مکالمه مشترکان تلفن است به نحوی که اگر مشترکان از تلفن ثابت به همراه اول بیش از 10 هزار تومان مکالمه داشته باشند مبلغ 3 هزار تومان تخفیف مکالمه دریافت می کنند.
...............................
خبر: تخفیف ویژه‎ی رایتل برای خریداران مودم های نسل سوم
اپراتور سوم تلفن همراه در ایران به مناسبت نوروز 1393 تخفیف ویژه‎ای برای خریداران مودم های نسل سوم رایتل (دانگل) در نظر گرفته است.
 
با در نظر گرفتن این تخفیف 350 هزار ریالی رایتل برای همه‎ی مشترکان سیم‎کارت‎های دائمی، اعتباری و دیتا، قیمت دانگل به 950 هزار ریال کاهش یافته است.

گفتنی است؛ امکان خرید دانگل برای تمامی مشترکین از طریق مدیریت حساب در سایت رایتل و تمامی فروشگاه های رایتل امکان پذیر است.
.............................
خبر: گام نهایی گوگل برای ارتقای امنیت جی‌میل
گوگل پس از افشاگری‌های سال گذشته اسنودن به این نتیجه رسید که امنیت جی‌میل را باز هم ارتقا دهد. اکنون جی‌میل تنها از پروتکل HTTPS که اطلاعات را کدگذاری می‌کند قابل دسترسی است.
 
کمپانی گوگل با ارتقای امنیت سرویس ایمیل خود (جی‌میل) در صدد جلوگیری از خوانده شدن ایمیل‌های کاربران خود است. امری که از طرف ناظران رویارویی این کمپانی با آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) خوانده شده است.
 
پس از آن‌که سال گذشته یکی از کارکنان سابق آژانس امنیت ملی آمریکا٬ ادوارد اسنودن٬ اطلاعات مفصلی درباره چگونگی شنود ارتباطات آن‌لاین شهروندان اقصی نقاط جهان از سوی این آژانس منتشر کرد٬ شنودهای آن‌لاین شهروندان در سطحی گسترده مورد بحث قرار گرفت.
 
گوگل روز پنج‌شنبه (۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند) اعلام کرد که از این پس جی‌میل همواره از پروتکل امن HTTPS استفاده خواهد کرد. گوگل از سال ۲۰۱۰ استفاده از پروتکل HTTPS را به صورت پیش‌فرض استفاده از جی‌میل درآورد ولی هنوز برای کاربران ممکن بود که این پروتکل را خاموش کرده و از HTTP استفاده کنند. از این پس استفاده از جی‌میل تنها از طریق پروتکل HTTPS ممکن خواهد بود و کاربران مجاز به استفاده از HTTP که ناامن و قابل نفوذ است نخواهند بود.
 
گوگل اعلام کرده است که ارتقای امنیت جی‌میل چیزی بود که این کمپانی پس از مشخص شدن اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا از تابستان گذشته در اولویت کار خود قرار داده بود. گوگل اعلام می‌کند که تعهدش به حفظ امنیت کاربران امری مطلق است و مدام در حال جستجو برای افزایش آن است.
 
پروتکل HTTPS امکان دسترسی امن کاربر به اینترنت را فراهم می‌کند. فعالیت‌های کاربر بر این اساس کدبندی شده و دسترسی شخص ثالث به اطلاعات رد و بدل شده تقریباً غیرممکن است.
............................
خبر: دامنه‌های ir. مرز نیم میلیون را رد کرد
پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، اعلام کرد: دامنه‌های ایرانی اینترنت هم‌زمان با آغاز سال نو رکورد ۵۰۰ هزار را رد کرد.
 
تعداد دامنه‌های ایرانی اینترنت با پسوند ir. مرز نیم میلیون را رد کرده است.
 
پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، تاکید کرده است که این امر درحالی اتفاق افتاد که این تعداد دامنه در اول مرداد سال 92 حدود 400 هزار بوده است و طی مدت هشت ماه با رشد خیره کننده‌ای به نیم میلیون دامنه رسیده است.
..........................
خبر: جاسوسی فرانسه از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران
لوموند نوشت: دولت فرانسه در جمع‌آوری اطلاعات سری در سطح بین‌المللی، و جاسوسی از دوستان و دشمنان خود بسیار فعال است.
 
مدارک اخیر ادوارد اسنودن از نظر فنی بسیار پیچیده و فهم آن بسیار دشوار است.
 
این مدارک نشان می‌دهند که سازمان‌های امنیتی فرانسه نیز در عرصۀ "هک کردن" و جاسوسی الکترونیکی و نبرد سایبری، از دیگر همکاران غربی و شرقی‌شان عقب نمانده‌اند. ظاهراً فرانسه به ویژه بین سال‌های ٢٠٠۶ تا ٢٠١٠ در این زمینه پیشرفت داشته است.
 
مدارک جدید نشان می‌دهند که هدف اصلی فرانسه، کسب اطلاعات در بارۀ ایران و فعالیت‌های اتمی این کشور است.
 
به نوشتۀ لوموند، علاوه بر وزارت خارجۀ ایران، چهار مؤسسۀ دیگر بسیار تحت مراقبت فرانسوی‌ها بوده است:
- دانشگاه علم و تکنولوژی ایران (شاید منظور دانشگاه علم و صنعت باشد)
- سازمان انرژی اتمی
- دانشگاه امام حسین
- دانشگاه مالک اشتر.
 
این روزنامه می نویسد: فقط دستگاه‌های امنیتی فرانسوی‌ نیستند که به این نهادها توجه دارند. سرویس‌های اسرائیلی و آمریکایی نیز از خیلی وقت پیش به آنها "علاقه" داشته‌اند.
 
لوموند به نقل از منابع دیپلماتیک و امنیتی می‌افزاید که فرانسه قبلاً اطلاعات در بارۀ ایران را از اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها دریافت می‌کرد، اما اینک استقلال عمل پاریس در این زمینه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های کلان فرانسه در فن‌آوری‌های مربوطه طی سال‌های ٢٠٠۶ تا ٢٠١٠ و استخدام کادرهای جدید توسط سازمان امنیت، بی‌فایده نبوده و به نظر می‌رسد که این کشور در عرصۀ حملات سایبری به سطح بالایی رسیده است.
 
همین منابع توضیح می‌دهند که فرانسه قادر خواهد بود از این پس با دوستان نزدیک خود، مثل آمریکا یا اسرائیل، "معاملات پایاپای" در حوزۀ اطلاعات انجام دهد.
 
نکتۀ جالب اینجاست که فرانسه، که پس از افشای اسناد اسنودن، به آمریکا درس اخلاق می‌داد، خود کشورهای دوست مثل اسپانیا، نروژ و برخی کشورهای آفریقایی را پیوسته زیر نظر داشته است.
............................
خبر: عبدالله گل: توییتر رفع فیلتر خواهد شد
رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که فیلتر شدن پایگاه توییتر در این کشور در آینده‌ای نزدیک پایان می‌یابد.
پایگاه اینترنتی پانوراما، نوشت: عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه پیش از این که برای مشارکت در نشست سران امنیت هسته‌ای در هلند از ترکیه خارج شود، در مصاحبه با خبرنگاران در آنکارا عنوان داشت: از لحاظ قانونی ممکن نیست که اینترنت یا پایگاه‌های اینترنتی همچون توییتر بسته شوند.
وی با بیان این‌که "من بر این باورم این مشکل در آینده نزدیک حل خواهد شد"، افزود: طبیعتا در کشور پیشرفته‌ای همچون ترکیه که دارای مسوولیت منطقه‌ای است و مذاکراتی با اتحادیه اروپا دارد، این اوضاع ناخوشایند است و به همین دلیل این مساله در آینده‌ای نزدیک رفع خواهد شد.
عبدالله گل با بیان این‌ که توییتر هیچ نماینده‌ای در ترکیه ندارد، خاطرنشان کرد: باید شبکه‌های ارتباطی خوبی با این شرکت‌های بزرگ برقرار کرد.
رئیس جمهوری ترکیه برجسته‌ترین مقام مسوول در ترکیه است که از اقدام اخیر دولت انتقاد کرده است.
پیشتر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دستور فیلتر شدن پایگاه توییتر در این کشور را صادر کرد که این اقدام موجی از انتقادات در ترکیه و جامعه بین‌الملل را در پی داشت.
...........................
خبر: اعلام اسامی برندگان هفته یازدهم «هفته های ۲۰۰ میلیونی» همراه اول
قرعه کشی هفته یازدهم طرح «هفته¬های ۲۰۰ میلیونی» همراه اول برگزار شد و برندگان آن مشخص شدند.

روز جمعه اول فروردین ماه، طی مراسمی با حضور جمعی از مدیران اپراتور اول و نمایندگان نهادهای نظارتی، قرعه کشی جوایز هفته سوم اسفند ماه طرح «هفته های۲۰۰ میلیونی» همراه اول که زمستان سال گذشته اجرا شد، برگزار گردید و دو برنده خوش شانس جایزه یکصد میلیون تومانی معرفی شدند.

پس از قرعه کشی میان شماره های دایمی و اعتباری، آقایان علی اکبر رضایی شورکایی از استان مازندران به شماره موبایل 51***091192 و  حجت کشاورز اشکلک از استان مازندران به شماره موبایل 13***091199 به عنوان برندگان خوش شانس هفته یازدهم معرفی شدند.
 
در طرح «هفته های ۲۰۰ میلیونی» که تا پایان زمستان سال گذشته ادامه داشت، همراه اولی ها می توانستند برای برنده شدن جوایز ۱۰۰ میلیونی، به روش های مختلف نظیر فعالسازی سیم کارت دائمی(۱۰۰ امتیاز)، کارکرد سیم کارت دائمی(هر ۱۰۰۰ تومان یک امتیاز)، فعالسازی سیم کارت اعتباری(۱۰ امتیاز) و شارژ سیم کارت اعتباری(هر ۱۰۰۰ تومان یک امتیاز) اقدام کنند.
 
در طرح مذکور، محاسبه امتیازات شرکت کنندگان در قرعه کشی بصورت هفتگی بود و امتیازات یک هفته به هفته بعد انتقال نمی یافت.

لازم به ذکر است که مشترکین برای شرکت در این قرعه کشی نیاز به هیچ گونه ثبت نام یا فعالیت خاصی نداشتند و به صورت خودکار در قرعه کشی شرکت داده می شدند.
 
همراه اول اعلام کرده که قرار است صحنه هایی از این مراسم قرعه کشی، در بخش های تبلیغات تلویزیونی هفته جاری پخش شود.
 
مشترکین اپراتور اول می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به پرتال همراه اول به نشانی www.mci.ir مراجعه کنند.
..............................
خبر: وزیر ارتباطات: تغییر اپراتور با حفظ شماره موجود برای هر کاربر میسر شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرده است: اپراتورها باید به مسایل نگاه میان مدت داشته باشند و منافع کوتاه مدت را در نظر نگیرند.

دکتر محمود واعظی در جدیدترین دست نوشته در شبکه‎های اجتماعی داخلی تاکید کرده است: برای ایجاد فضای رقابتی در مورد تلفن همراه تصمیم گرفتیم که ترابرد پذیری شماره تلفن یا تغییر اپراتور با حفظ شماره موجود هر کاربر امکان پذیر باشد؛ یعنی کاربر هر شماره‌ای که از هر اپراتوری دارد، بتواند از اپراتوری که سرویس بهتر می‌دهد با همان شماره اپراتور خود را تغییر دهد.

وی، ادامه داده است: نکته دیگر، رومینگ ملی را در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب کردیم؛ یعنی مثلا اگر سیم‌کارت یک اپراتور در جایی آنتن نمی‌دهد از طریق شبکه اپراتور دیگر ارتباط برقرارمی‌شود.

او افزوده است: البته در ارتباط با این پیشنهاد واکنش‌هایی هم میان اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد. بعضی‌ها مخالفند بعضی‌ها موافقند اما چیزی که قطعی است این است که این اقدام به نفع مردم است و باید حتما در آینده مقدمات اجرای آن را فراهم نماییم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اپراتورها باید به مسایل نگاه میان مدت داشته باشند و منافع کوتاه مدت را در نظر نگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرده است: وقتی مردم بتوانند تمامی کارهای خود را از طریق شبکه ارتباطی انجام دهند این امر در بلندمدت برای اپراتورها درآمدزا خواهد بود؛ بنابراین این مصوبه هم منافع مردم و هم منافع اپراتورها را در نظر گرفته است .
............................
خبر: دیدار مدیران غول‌های تکنولوژیک دنیا با اوباما؛ گوگل و فیس‌بوک در کاخ سفید
مدیران شش کمپانی بزرگ تکنولوژیک مستقر در آمریکا٬ از جمله گوگل٬ فیس‌بوک٬ نت‌فلیکس و دراپ‌باکس٬ در دیدار با اوباما درباره پی‌آمدهای نفوذ به حریم خصوصی کاربران توسط سازمان‌های جاسوسی گفت‌وگو کردند.
 
در پی افزایش نگرانی‌ها پیرامون جاسوسی گسترده ارتباطات دیجیتال توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) مدیران و بنیان‌گذاران چندین غول تکنولوژیک مستقر در ایالات متحده روز جمعه (اول فروردین/ ۲۱ مارس) در کاخ سفید با باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کردند.
 
به گزارش گاردین٬ مارک زاکربرگ٬ بنیان‌گذار فیس‌بوک و اریک اشمیت، مدیر اجرایی گوگل٬ رید هستینگز٬ مدیرعامل نت‌فلیکس و مدیران سه کمپانی عظیم تکنولوژیک دیگر از جمله باکس٬ دراپ‌باکس و پلنتیر٬ از جمله کسانی بودند که به کاخ سفید رفتند تا نگرانی‌های خود پیرامون نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت توسط سازمان‌های جاسوسی در آمریکا و دیگر نقاط جهان را با باراک اوباما و دستیاران ارشدش در میان بگذارند.
 
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای پس از برگزاری این دیدار که نخستین دیدار رسمی و تکنولوژیک -سیاسی باراک اوباما با محوریت رسوایی جاسوسی‌های NSA است٬ اعلام کرد: «رئیس‌جمهور تلاش کرد تا بار دیگر به مدیران این کمپانی‌ها اطمینان دهد که اصلاحات وعده داده شده درباره روش‌های جمع‌آوری اطلاعات را اجرایی خواهد کرد.»
 
در پی افشاگری‌های تکان‌دهنده ادوارد اسنودن پیرامون تلاش‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا برای نفوذ به حریم خصوصی شهروندان با توسل به شیوه‌های پنهان‌کارانه و غیرقانونی٬ فشار افکار عمومی بر دولت اوباما چنان افزایش یافت که رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۱۴ وعده داد به زودی روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در سازمان‌های جاسوسی را متحول خواهد کرد.
 
در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: «رئیس جمهور بر تعهد دولت‌اش به برداشتن گام‌هایی در جهت اطمینان دادن به مردم درباره حراست از حقوق اساسی آنها تاکید کرد و گفت با این حال از ابزارهای مهمی که به امن‌تر نگه داشتن ما کمک می‌کنند٬ بهره خواهد گرفت.»
 
مارک زاکربرگ ۲۹ ساله٬ بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک از جمله کسانی است که بیشترین انتقادات و اعتراضات را درباره برنامه‌های گسترده جاسوسی ارتباطات دیجیتال٬ از دولت آمریکا کرده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

64347