۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 8 ارديبهشت ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: آب و بطری را با هم بخورید!
محققان اسپانیایی برای کمک به حل معضل بطری‌های آب پلاستیکی، جایگزین بادوام، بهداشتی و زیست‌ تخریب‌پذیری طراحی کرده‌اند که به همراه آب قابل خوردن است.
زباله‌های پلاستیکی شامل کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی به مدت صدها سال در طبیعت باقی مانده و تجزیه نمی‌شوند.
گروهی از دانشجویان اسپانیایی با هدف کاهش نیاز به مصرف بطری‌های پلاستیکی، طرح جدیدی به نام Ooho را ارائه کرده‌اند که شامل کپسول آب درون یک غشاء دو گانه ژلاتینی از جنس جلبک قهوه‌ای و کلرید کلسیم است.
جایگزین جدید بطری‌های پلاستیکی، یک محصول ساده، بادوام، بهداشتی و زیست تخریب‌پذیر بوده و هزینه ساخت هرکدام از این کیسه‌های ژلاتینی حدود دو سنت است.
کیسه‌های ژلاتینی حاوی آب، بطور کامل خوردنی بوده یا بدلیل ویژگی زیست‌ تخریب‌پذیر بودن می‌توان پس از مصرف آنها را در طبیعت رها کرد.
این محصول به شکل بطری‌های متداول طراحی نشده‌ است، با این حال محققان از امکان ایجاد تنوع در اندازه بطری در زمان فرآیند تولید خبر می‌دهند؛ با توجه به دو لایه بودن غشا، امکان نصب برچسب بین دو لایه بدون اثرگذاری بر کیفیت آب وجود دارد.
طرح کیسه ژلاتینی آب Ooho برنده جایزه 2014 Lexus Design Award شده است.
............................
خبر: فرود نرم موشک فالکون 9 در اقیانوس اطلس

مدیر اجرایی شرکت اسپیس‌ایکس فرود کنترل‌شده و نرم موشک فالکون 9 را روی سطح اقیانوس اطلس تایید کرد.
«الون ماسک» مدعی شد مرحله اول موشک فالکون 9 که فضاپیمای دراگون CRS-3 را به مدار پرتاب کرد، این فرود را با موفقیت انجام داده است. با این حال، امواج سهمگین دریا موشک را پیش از بازیابی‌اش توسط تیم ریکاوری نابود کردند.
زمانی که دراگون CRS-3 در 18 آوریل (29 فروردین) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال فلوریدا برخاست، مرحله اول موشک فالکون 9 مجهز به پاهای فرودگری بودند که روی بدنه تا شده بودند. هدف اصلی بررسی این نکته بود که آیا حضور چنین پاهایی در فرآیند پرواز دخالتی خواهد داشت یا خیر.
زمانی که فالکون 9 به سطح اقیانوس رسید، همچنین پاهایش را باز کرد و موتور خود را برای آخرین بار و با هدف انجام فرود نرم کنترل‌شده با سرعت صفر، روشن کرد. به گفته ماسک، این عملیات فقط 50 درصد شانس موفقیت داشت اما خوانش‌های اندازه‌گیری از راه دور نشان می‌دهد موشک فرود نرمی را روی آب تجربه کرده و هشت ثانیه پیش از محوشدن داده‌ها بی‌حرکت باقی مانده است. به نظر می‌رسد پس از آن، فالکون 9 توسط امواج نابود شده و این موضوع بازیابی آن را غیرممکن کرده است.
دو روز بعد و زمانی که خدمه ریکاوری به محل رسیدند، فقط قطعاتی که برای اتصال مرحله اول و دوم به کار می‌رفت و همچنین بخشی از پای فرودگر را یافتند.
ماسک ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک امکان بازیابی و پرتاب یک موشک در یک روز وجود داشته باشد. فرود روی آب در ماموریت‌های پرتاب آتی تکرار خواهد شد زیرا مهندسان اسپیس‌ایکس هم‌اکنون روی دقیق‌کردن این فرآیند کار می‌کنند.
............................
خبر: تلفن های آینده روی لباس چاپ می شوند

دانشمندان بر روی فناوری نسل جدیدی کار می کنند که می تواند تلفن های همراه را آن گونه کوچک ، موثر و انعطاف پذیر کند که امکان چاپ بر روی پارچه را داشته باشند.
محققان دانشگاه موناش در استرالیا در حال بررسی نسخه جدیدی از فناوری spaser هستند که امکان چاپ بسیار ریز و کوچک تجهیزات الکترونیکی را فراهم می آورد.
آنها نخستین spaser (تقویت پلاسمون سطحی ناشی از گسیل تابش القایی) جهان را با استفاده از کربن مدل سازی کردند.
spaser یک لیزر نانومقیاس یا نانولیزر است. این لیزر، به جای فرایند موج الکترومغناطیسی فضاگیر لیزرهای رایج، از طریق لرزش الکترون های آزاد، پرتویی از نور را متساطع می کند.
"چاناکا روپاسینگه" مجری این تحقیقات گفت: طرح  spaser مدل سازی شده با استفاده از کربن، می تواند مزیت های بسیاری داشته باشد.
وی افزود: تا به امروز برای طراحی spaser ها از نانوذرات طلا یا نقره و نقاط کوانتومی نیمه رسانا استفاده شده است، در حالی که دستگاه ما می تواند شامل یک تشدید کننده گرافنی و یک عنصر نانو لوله کربنی باشد.
استفاده از کربن به معنای آن است که spaser های انعطاف پذیرتر خواهد بود و در دمای بالا نیز به عملکرد خود ادامه می دهد و بسیار دوستدار محیط زیست خواهد بود.
به خاطر این ویژگی ها، احتمال عرضه تلفن های همراه بسیار نازک با قابلیت چاپ بر روی لباس در آینده وجود دارد.
دستگاه های بر پایه Spaser می توانند جایگزینی برای وسایل برپایه ترانزیستور کنونی مانند میکروپردازشگرها، حافظه و نمایشگر باشند تا بر محدودیت های کنونی کوچک سازی و پهن باند غلبه شود.
محققان از آن جهت برای ساخت spaser از گرافن و نانولوله های کربنی استفاده کردند که ده ها برابر قدرتمندتر  از فولاد هستند و می توانند گرما و برق را بهتر از مس عبور دهند. گرافن همچنین در برابر گرمای زیاد نیز مقاوم است.
............................
خبر: باتری هایی با دوام 10 سال

پژوهشگران باتری جدیدی ساخته اند که بدون نیاز به شارژ مجدد، به مدت 10 سال انرژی لازم برای وسایل الکترونیکی پوشیدنی و مراقبت از سلامت را تامین می کند.
این فناوری جدید می تواند باتری ها را نسبت به باتری های پیشین، ایمن تر کند چرا که از ماده شیمیایی لیتیوم کربن فلوراید ( CFx ) استفاده می کند.
این باتری نوین می تواند پیشرفتی در صنعت باتری تلقی شده و در دستگاه هایی مانند ضربان سازها بسیار موثر عمل کند.
"چنگ دو لیانگ" پژوهشگر این طرح می گوید: این باتری ها می توانند به کوچکی یک سکه باشند و سالها دوام بیاورند. این باتری ها که نیازی به شارژ دوباره ندارند یک بار مصرف اند.
نمونه اولیه این باتری در آزمایشگاه ملی اوک ریج وزارت انرژی آمریکا آزمایش شده و نتایج آن در نشریه انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است.
این باتری برای حسگر و ایمپلنت های انسانی مانند ضربان سازها که شارژ دوباره و یا جایگزینی شان دشوار است کاربرد بالقوه دارند.
قرار نیست نمونه اولیه باتری  CFx در شکل کنونی اش در رایانه ها و وسایل الکترونیکی همراه مانند تلفن و تبلت استفاده شود چرا که این وسایل نسبت به حسگرها انرژی بیشتری مصرف می کنند و بر شارژ دوباره تکیه دارند.
امروزه محققان تلاش خود را برای ساخت باتری های جدیدتر با دوام بیشتر متمرکز کرده و مطالعه برای باتری های جدید برپایه فناوری روی- هوا و لیتیوم – هوا  ادامه دارد.
برخی باتری های جایگزین مانند آنهایی که نقره- روی استفاده می کنند بسیار گران قیمت هستند.
............................
خبر: خدمت میکروب‌ها به تکامل زبان
محققان انگلیسی موفق به کشف نحوه ارتباط گونه‌ای از باکتری‌ها شدند که بینش جدیدی در خصوص تکامل زبان انسان‌ ارائه می‌کند.
تیم تحقیقاتی دانشگاه دورهام به سرپرستی دکتر «تام اسکات فیلیپس» با همکاری متخصصان باکتری‌شناسی دانشگاه‌های ناتینگهام و ادینبورگ، گونه‌ای از باکتری به نام سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) موجود در آب و خاک را مورد بررسی قرار دادند.
نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، این باکتری‌ها به شیوه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که پیش از این تصور می‌شد منحصر به انسان و برخی گونه‌های پستانداران است.
باکتری سودوموناس آئروژینوزا از ارتباط ترکیبی استفاده می‌کند که در آن دو سیگنال باهم برای رسیدن به یک اثر ارسال می‌شوند.
در این شیوه ارتباطی، پیام‌های شیمیایی برای تولید پروتئین‌های خاصی ارسال می‌شوند که برای بقای باکتری ضروری هستند.
با مسدود کردن یک سیگنال و سپس سیگنال دوم، محققان نشان دادند که اگر هر دو سیگنال بصورت مجزا ارسال شوند، اثربخشی آنها بر روی تولید پروتئین بسیار متفاوت از ارسال همزمان دو سیگنال خواهد بود.
به گفته دکتر «اسکات فیلیپس»، این شیوه برقراری ارتباط هرگز در هیچ گونه دیگری بجز انسان و برخی پستانداران مشاهده نشده بود و نتایج بدست آمده در این مطالعه به درک بهتر نحوه تکامل زبان انسان کمک می‌کند.
............................
خبر: نقشه راه ناسا برای اعزام انسان به مریخ تا دو دهه آینده

آژانس فضایی آمریکا جزئیات جدیدی از پروژه‌ سفر سرنشین‌دار به یک سیارک و سیاره مریخ تا دهه 2030 میلادی منتشر کرد.
ناسا در قالب پروژه سفر به عمق فضا قصد دارد تا سال 2025 میلادی، مسیر یک سیارک را به سمت مدار ماه تغییر داده و فضانوردان را به وسیله کپسول فضایی اوریون برای نمونه‌برداری از سطح سیارک راهی فضا کند.
در گام نخست، محققان ناسا در حال طراحی سیستم پرتاب فضایی (SLS) و کپسول فضایی چند منظوره اوریون (Orion) هستند.
برای اجرای این پروژه، دو نسخه از سیستم پرتاب فضایی (SLS) در حال طراحی است که موشک کوچکتر به ارتفاع 97 متر و وزن 2.494 میلیون کیلوگرم قادر به حمل محموله‌ای به وزن 69 هزار کیلوگرم است و موشک بزرگتر به ارتفاع 117 متر و وزن 2.948 میلیون کیلوگرم، محموله‌ای به وزن 130 هزار کیلوگرم را حمل می‌کند.
سیستم پرتاب فضایی (SLS) امکان سفر به عمق فضا از جمله سفر سرنشین‌دار به مریخ را فراهم می‌کند.
گام بعدی محققان، انجام مأموریت رباتیک برای گرفتن و تغییر مسیر سیارک به سمت مدار ماه است؛ پس از تغییر مسیر سیارک در سال 2025، فضانوردان به وسیله کپسول فضایی اوریون راهی سیارک شده و پس از نمونه برداری به زمین باز می گردند.
انجام این مأموریت در مدار پایین زمین، برای آزمایش و بررسی قابلیت‌های سیستم‌های جدید برای سفر سرنشین‌دار به مریخ در دهه 2030 میلادی الزامی است.
مأموریت بدون سرنشین برای آزمایش عملکرد موشک SLS و کپسول فضایی چند منظوره اوریون برای سال 2017 برنامه‌ریزی شده است.
سفر سرنشین‌دار به سیاره سرخ وابسته به دو پروژه اوریون و نسخه پیشرفته سیستم پرتاب فضایی (SLS) است که در صورت تأیید عملکرد، این مأموریت در دهه 2030 انجام خواهد شد.
............................
خبر: تشخیص سرطان با تلفن همراه تا دو سال آینده!
دانشمندان پارک فناوری دانشگاه کمبریج انگلستان به نام «اولستون نانوتک» یک تحلیلگر تنفس (breathalyser) رومیزی را برای تشخیص بیماری‌ها ابداع کرده‌اند.
آن‌ها هم‌اکنون به دنبال کوچک‌سازی بیشتر فناوری‌شان با هدف خلق ابزار افزودنی کوچکی هستند که بتوان آن را به سادگی در قاعده یک تلفن همراه جا داد.
بیلی بویل، یکی از موسسان شرکت اولستون، در این زمینه گفت: تا ساخت یک ابزار دستی خودکفا یا ماژولی که به یک تلفن همراه متصل می‌شود، دو سال زمان فاصله است.
در قلب این فناوری، میکروتراشه‌ای وجود دارد که به اندازه ناخن انگشت بوده و می‌توان آن را برای «بو کشیدن» هر نوع ماده شیمیایی مطلوب برنامه‌ریزی کرد. این سامانه قادر است مواد شیمیایی را در سطوح فوق‌العاده پایینی شناسایی کند و این موضوع آن را برای تشخیص ویژگی‌های خاص شیمیایی بیماری‌ها، ایده‌آل می‌کند. این نشانگرها یا از راه تنفسی استنشاق می‌شوند یا در ادرار و مدفوع وجود دارند.
طی یک سال گذشته، ابزار رومیزی Lonestar که مانند آی‌پد مجهز به یک لوله تحلیلگر تنفس به نظر می‌رسد، روی تعدادی از نشانگرهای مختلف بیماری آزمایش شده‌ است؛ به طور مثال، محققان دانشگاه وارویک از آن برای تشخیص افراد سالم از اشخاص مبتلا به بیماری کولیت روده و افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ استفاده کردند. با استفاده از این ابزار، محققان به دنبال بررسی مواد شیمیایی بودار در بخار ادرار آن‌ها بودند و این آزمایش موفقیت‌آمیز گزارش شد.
مبتکران امیدوارند فناوری جدیدشان بتواند یک ابزار غربالگری ارائه دهد که دارای دقت تشخیصی بهتری است تا افراد کمتری کولونوسکوپی غیرضروری را تجربه کنند. بویل امیدوار است بتوان از این ابزار سیار برای بررسی دیگر بیماری‌های مرگبار از قبیل سرطان ریه و بیماری مزمن انسداد ریه بهره برد.
............................
خبر: دارویی که مانع ساخت کلسترول بد می‌شود
دانشمندان شیوه نوینی ابداع کرده اند که می تواند مانع از شکل گیری کلسترول اضافی در بدن شده و پایانی برای بیماری قلبی باشد.
دانش پژوهان دانشگاه جان هاپکینز در تحقیق بر روی موشها و خرگوشها، موفق شدند مانع از ایجاد تصلب شرایین-  عامل اصلی بروز سکته های قلبی و مغزی و دلیل شماره یک مرگ در بین انسان- شوند.
این بیماری زمانی بروز می کند که در طول زمان و به تدریج، چربی درون عروق خونی تجمع، و عروق را سخت و باریک کرده و توانایی آنها را برای رساندن خون اکسیژن دار به عضلات قلب و مغز کاهش می دهد.
محققان در این راه، فعالیت مولکولی را که مقصر گستره ای از مشکلات زیستی است، شناسایی و متوقف کردند. این مولکول توانایی بدن را برای استفاده مناسب، انتقال و پاک کردن خود از کلسترول تحت تاثیر قرار می دهد.
آنها می گویند این متخلف، یک مولکول نمکی- قندی موسوم به GSL است که در غشای تمامی سلول ها وجود دارد و عمدتا به خاطر نقش خود در  تنظیم رشد سلول شناخته می شود.
نتایج این آزمایش ها نشان داد این مولکول در تنظیم کلسترول بدن نیز نقش دارد.
محققان جان هاپکینز، از یک ترکیب دست ساز موسوم به D-PDMP برای مسدود سازی سنتز مولکول GSL استفاده کرده و با این کار از بروز بیماری قلبی در موش و خرگوش های تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب و پر کلسترول جلوگیری کردند.
این یافته ها که نتایج آن در نشریه Circulation منتشر شده است نشان می دهد D-PDMP با دخالت در مسیرهای ژنتیکی کار می کند که سوخت و ساز چربی را از چندین مسیر تنظیم می کند از شیوه ای که سلول ها مشتق می شوند و کلسترول را از غذا جذب می کنند تا شیوه ای که کلسترول به بافت و عضوها منتقل شده، توسط کبد تجزیه و از بدن دفع می شود.
داروهای کاهنده کلسترول فقط از یک مسیر با این مشکل مبارزه می کنند یعنی یا مانع سنتز کلسترول می شوند یا مانع جذب میزان زیادی از آن توسط بدن می شوند.
دانش پژوهان معتقدند با ممانعت از سنتز GSL به یک درمان چند وجهی می رسیم، درمانی که از ته نشین شدن پلاک های چربی و کلسیم در عروق حیوان جلوگیری می کرده و در نهایت مانع از بروز بیماری قلبی در آنها می شود.
............................
خبر: کشف حفره خطرناک در تمام نسخه‌های مرورگر IE
مایکروسافت از شناسایی آسیب پذیری خطرناکی در تمامی نسخه‌های مرورگر IE خبر داده که اجرای کدهای مخرب را از راه دور بر روی رایانه کاربران ممکن می‌کند.
مایکروسافت هشدار داده که حفره یاد شده در مرورگر Internet Explorer به سرعت مورد سوءاستفاده هکرها و ویروسنویسان قرار گرفته و حملات محدود هدفمندی با سوءاستفاده از آن انجام شده است.
بر طبق گزارش موسسه امنیتی FireEye، اگر چه تمامی نسخه های 6 تا 11 این مرورگر در برابر حفره یاد شده آسیب پذیر هستند، اما بخش عمده حملات هکری علیه نسخه‌های 9، 10 و 11 مرورگر یاد شده انجام می شود.
یافته های FireEye نشان می‌دهد که حفره یاد شده به گونه ای است که دو سیستم حفاظتی و چک و کنترل سیستم عامل ویندوز به نام های DEP (Data Execution Prevention) and ASLR (Address Space Layout Randomization) را دور می زند. مواردی از سوءاستفاده از مشکل یاد شده در سازمان‌های دفاعی و مالی در آمریکا گزارش شده است.
با توجه به اینکه بیش از یک چهارم کاربران اینترنت از نسخه های مختلف مرورگر IE برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند، حملات یاد شده می تواند خسارات جدی به بار آورد. مایکروسافت می‌گوید در حال بررسی مساله است تا در اولین فرصت وصله امنیتی برای حل مشکل عرضه کند.
............................
خبر: گلایه کاربران از نقص فنی در دوربین Galaxy S5

عده‌ای از کاربران گوشی هوشمند Galaxy S5 از اینکه دوربین عکاسی و فیلم برداری آن دارای نقص فنی است، به شدت ناراحت هستند.
این کاربران می‌گویند وقتی آیکون دوربین را در این گوشی فشار می‌دهند، با پیغام هشداری مواجه می‌شوند که از عدم کارکرد گوشی خبر می‌دهد. این مساله جلوی عکاسی و فیلم‌برداری با استفاده از دوربین گوشی را می‌گیرد.
حتی پاک کردن برنامه دوربین و نصب مجدد آن هم جلوی تکرار این مشکل را نمی‌گیرد و کاربران مجبور شده‌اند برای حل این مشکل به فروشگاه‌های سامسونگ مراجعه کنند.
تعدادی از اپراتورهای طرف قرارداد سامسونگ از جمله اپراتور وریزون در آمریکا از کاربرانی که دچار این مشکل هستند خواست تا برای رفع نقص گوشی‌های مذکور به نمایندگی‌های آن مراجعه کنند.
سامسونگ هم با صدور اطلاعیه‌ای این مشکل را محدود به تعداد اندکی از گوشی‌های Galaxy S5 دانسته و از مالکان این گوشی‌ها خواسته برای حل مشکل به نمایندگی سامسونگ مراجعه کنند.
ظاهرا مشکل یاد شده چهار تا پنج روز بعد از آغاز استفاده از گوشی رخ می دهد و کارشناسان هشدار می‌دهند که تداوم این وضعیت به جایگاه گوشی های هوشمند سامسونگ در بازار در رقابت با اپل لطمه می‌زند.
............................
خبر: مجوز جاسوسی آمریکا از ایمیل غیر آمریکایی

بر اساس حکم یک قاضی آمریکایی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت در این کشور موظف هستند اطلاعات ایمیل کاربران سرویس‌های ایمیل غیرآمریکایی را نیز در صورت درخواست دولت ارائه دهند.
شرکت‌های یاد شده حتی اگر این اطلاعات بر روی سرورهایی در خارج از خاک آمریکا ذخیره شده باشند نیز باید با دولت همکاری کرده و اطلاعات شخصی کاربران خدمات ایمیل مورد نظر مقامات آمریکایی را افشا کنند.
جیمز فرانسیس قاضی دادگاهی در نیویورک که چنین حکم بی‌سابقه‌ای صادر کرده معتقد است شرکت‌های اینترنتی مانند گوگل و مایکروسافت حق ندارند در صورت درخواست دولت آمریکا از افشای اطلاعات شخصی کاربران سرویس‌های ایمیل که بر روی سرورهایی در دیگر کشورها ذخیره شده، خودداری کنند.
صدور چنین حکمی باعث نگرانی کارشناسان مدافع حریم شخصی و آزادی بیان در آمریکا شده و آنها معتقدند اجرای چنین حکمی تبعات جدی برای صدها میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان خواهد داشت. با توجه به افشاگرهای ادوارد اسنودن در مورد دامنه گسترده جاسوسی‌های کاخ سفید از اینترنت، نگرانی های موجود در این زمینه کاملا منطقی به نظر می رسد.
............................
خبر: حسگر اثر انگشت به آی‌پد اضافه می‌شود
متخصصانی که فایل‌های به روزرسان نسخه 7 سیستم عامل iOS را بررسی کرده‌اند، می‌گویند سرنخ‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فناوری شناسایی کاربر با اثر انگشت به آی پد اضافه می‌شود.
این فناوری موسوم به Touch ID تنها به کاربر یا کاربرانی که اثر انگشتشان برای گوشی آیفون یا تبلت آی پد تعریف شده باشد اجازه استفاده از دستگاه را می‌دهد.
در حال حاضر تنها کاربران گوشی iPhone 5S اپل می‌توانند از فناوری یاد شده بهره مند شوند، اما بررسی‌های یک برنامه نویس نشان داده که کدنویسی برنامه این فناوری به گونه‌ای انجام شده که قابل گسترش به تبلت آی پد نیز باشد.
اپل پیش از این نیز اقدامات مشابهی انجام داده و از جمله فناوری سیری را ابتدا به گوشی iPhone 4S خود و سپس به برخی محصولات دیگر اضافه کرد.
به روزرسانی سیستم عامل iOS 7.1.1 ، هم موجب ارتقای Touch ID شده و هم برخی مشکلات امنیتی گوشی های آیفون و صفحه کلید آن را برطرف کرده است. سامسونگ پس از افزوده شدن Touch ID به آیفون فناوری مشابهی را به گوشی Galaxy S5 خود افزود، اما هکرها توانستند هر دو گوشی مجهز به این فناوری را هک کنند.
............................
خبر: افزایش 150 درصدی درآمد مایکروسافت از خدمات کلود

مایکروسافت در سه ماهه سوم مالی سال 2014 به سود 5.66 میلیارد دلاری دست یافته و کل درآمد آن طی این مدت هم به 20.40 میلیارد دلار رسیده است.
عامل اصلی این موفقیت استقبال از خدمات کلود این شرکت و همین طور نسخه تحت وب ویندوز موسوم به ویندوز آزور اعلام شده است.
البته این سود نسبت به رقم 6 میلیارد دلاری سال 2013 در مدت مشابه کاهش اندکی نشان می دهد. با این حال افزایش 150 درصدی درآمد مایکروسافت از خدمات کلود ویندوز آزور بسیار خیره کننده بوده است.
ساتیا نادلا مدیر عامل تازه مایکروسافت چندی قبل تصریح کرده بود که این شرکت به طور جدی به فناوری کلود توجه نشان خواهد داد و حال نتایج این توجه در حال ظاهر شدن است. به گفته وی این نتایج نشانگر قدرت کسب و کار مایکروسافت و استفاده آن از فرصت‌هایی است که دنیای همراه و فناوری کلود فراهم آورده اند.
مدیران مایکروسافت از درآمدزایی موتور جستجوی بینگ و همین طور Office 365 هم اظهار رضایت کرده و از افزایش صد درصدی درآمد Office 365 خبر داده اند. در سه ماهه یاد شده یک میلیون نفر دیگر به جمع کاربران Office 365 افزوده شده و تعداد کل این افراد به 4.4 میلیون نفر رسیده است.
............................
خبر: جایزه ۱۰ هزار دلاری موزیلا به هکرها

اپلیکیشینی برای افزودن سنسور ضربان قلب به گوشی‌های اندرویدی، تاخیر در عرضه Xperia Z2 سونی تا تابستان، پرونده تبانی غول‌های فناوری که فقط با 324 میلیون دلار مختومه شد و جایزه ۱۰ هزار دلاری موزیلا برای یابنده حفره فایرفاکس از مهمترین عناوین خبری امروز حوزه فناوری اطلاعات بود.
چکیده‌ای از مهمترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات امروز خبرگزاری فارس را در ادامه می‌خوانید:
سنسور ضربان قلب را به گوشی خود اضافه کنید
سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب یکی از قابلیت‌های نسل جدید گوشی‌های هوشمند است، اما برنامه‌های کاربردی نیز وجود دارد که گوشی‌های قدیمی شما را به این سنسور مجهز می‌کند.
تبلیغات وبلاگی چهره‌های مشهور بی‌تاثیر است
نتیجه یک بررسی جدید نشان می‌دهد 96 درصد مردم آمریکا به اظهارنظرها و تبلیغات غیرمستقیم چهره‌های مشهور این کشور در مورد محصولات مختلف از طریق وبلاگ‌هایشان توجهی ندارند.
مخالفت سنای کالیفرنیا با طرح از کارانداختن گوشی‌های دزدی
نمایندگان مجلس سنای کالیفرنیا علیه طرحی رای دادند که شرکت‌های سازنده گوشی و اپراتورها را ملزم می‌کرد تا ابزاری برای از کارانداختن گوشی‌ها در صورت دزدی روی آنها نصب کنند.
راهکار شناسایی و مقابله با خونریزی قلبی/ تشخیص سیستم‌عامل‌های آسیب‌پذیر
پس از گذشت سه هفته از کشف آسیب پذیری خونریزی قلبی، مرکز ماهر که مخصوص مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای راه‌‌اندازی شده، گزارشی از این آسیب پذیری، نسخه‌های در معرض خطر، راهکار شناسایی و مقابله اعلام کرد.
تغییرات در ایمیل AOL برای مقابله با هرزنامه‌ها
با افزایش تعداد حساب‌های کاربری جعلی در سرویس ایمیل شرکت AOL که برای ارسال هرزنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تلاش برای مقابله با این روند آغاز شده است.
عرضه Xperia Z2 سونی تا تابستان به تاخیر افتاد
در حالی که سونی قبلا وعده داده بود گوشی Xperia Z2 خود را تا اوایل فروردین روانه بازار می کند، این بار از عرضه جهانی آن در تابستان امسال خبر داده است.
عرضه اولین سرورهای آی بی ام برای تحلیل حجم بالای دیتا
شرکت آی بی ام از عرضه اولین مجموعه از سرورهای مجهز به پردازنده پاور8 خود خبر داد که برای تحلیل حجم بالای داده در شرکت‌های بزرگ تجاری و موسسات دولتی قابل استفاده هستند.
پرونده تبانی غول‌های فناوری با 324 میلیون دلار مختومه شد
پس از سه سال کشمکش حقوقی چهار شرکت گوگل، اپل، ادوب و اینتل با پرداخت 324 میلیون دلار پرونده شکایت تعدادی از کارکنان خود را مختومه کردند.
جستجوی صوتی هتل‌ها و رستوران‌ها روی گوشی‌های اندرویدی
گوگل با ارتقای جستجوگر گوشی‌های اندروید نه تنها جستجوی رستوران‌ها و هتل‌ها را ممکن کرده، بلکه به کاربران امکان می‌دهد که منوی رستوران مورد نظرشان را نیز مشاهده کنند.
جایزه ۱۰ هزار دلاری موزیلا برای یابنده حفره فایرفاکس
بنیاد موزیلا طراح مرورگر فایرفاکس پس از سوءاستفاده گسترده از نرم‌افزار امنیتی OpenSSL به دنبال ارتقای امنیت گواهی‌های امنیتی SSL است.
............................
خبر: اذعان مدیر ارشد مایکروسافت به منسوخ شدن رایانه‌های شخصی

استفان الاپ مدیر عامل سابق نوکیا که پس از خرید این شرکت توسط مایکروسافت به عنوان معاون اول اجرایی این شرکت در گروه ابزار خدمت می‌کند از منسوخ شدن کاربرد رایانه‌های شخصی خبر داد.
به گفته وی بسیاری از مردم به خصوص در کشورهای در حال توسعه هرگز ویندوز یا نرم‌افزار اداری آفیس را ندیده‌اند و بعید است که در زندگی خود در آینده هم چنین چیزی را ببینند.
این افراد که میلیاردها نفر را در این کشورها در بر می گیرند قبل از هر چیز با خدماتی نظیر اسکایپ آشنا می‌شوند و به جای استفاده از رایانه شخصی از تبلت و گوشی بهره می‌گیرند.
به گفته وی این تحول امری است که Satya Nadella مدیر عامل جدید مایکروسافت هم به خوبی از آن آگاه است. کسب و کار مایکروسافت تا چندی قبل مبتنی بر رایانه های شخصی بود، اما امروزه قبل از هر چیز مبتنی بر گوشی های همراه و فناوری کلود است.
الاپ افزود: مایکروسافت به طور بنیادین در بازار رایانه‌های شخصی مشارکت داشت و حال در بازاری حضوری دارد که بسیار بزرگتر از بازار رایانه‌های شخصی است.
............................
خبر: جستجوی صوتی هتل‌ها و رستوران‌ها روی گوشی‌های اندرویدی

گوگل با ارتقای جستجوگر گوشی‌های اندروید نه تنها جستجوی رستوران‌ها و هتل‌ها را ممکن کرده، بلکه به کاربران امکان می‌دهد که منوی رستوران مورد نظرشان را نیز مشاهده کنند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جستجوگر ارتقا یافته اندروید، امکان یافتن رستوران‌ها و هتل‌هایی است که در فاصله کمی با محل استقرار کاربر قرار دارند.
برای فعال کردن این قابلیت کافی است کاربر عبارتی مانند رستوران‌های واقع در مرکز شهر آستین را به من نشان بده، بر زبان آورد. با این کار نتایج جستجو به رستوران‌های مذکور محدود شده و قیمت غذاها، همراه با زمان سرو غذا و دیگر اطلاعات خاص هر رستوران به نمایش درمی‌آید.
اگر کاربر عبارت بسیار خوب گوگل به رستوران ... زنگ بزن را بر زبان آورد، گوشی به طور خودکار با رستوران یاد شده تماس می گیرد. استفاده از این قابلیت به خصوص برای افرادی مفید است که دائما در مسافرت هستند.
خدمات یاد شده فعلا فقط در آمریکا قابل دسترس است، اما گوگل قول داده به زودی آن را در دسترس کاربران دیگر کشورها نیز قرار دهد.
............................
خبر: کلید لاغری در ارتفاعات است

بر اساس تحقیق جدید، زندگی در ارتفاعات بالا می‌تواند به جلوگیری از چاقی مفرط کمک کند.
محققان با مطالعه پرسنل نظامی سنگین‌وزن در ارتفاعات مختلف ایالات متحده دریافتند افرادی که در ارتفاعات بالا خدمت می‌کنند، کمتر چاق هستند.
این مطالعه شش ساله نشان می‌دهد سربازان در ارتفاعات بالا 41 درصد کمتر احتمال داشت که از شرایط سنگین‌وزنی به چاقی مفرط انتقال یابند.
در این پژوهش، محققان امریکایی تقریبا 100 هزار سرباز زن و مرد ارتش یا نیروی هوایی ایالات متحده با حداقل دو سال سابقه خدمت را بررسی کردند و تعدادی از این افراد در ارتفاعات بالا و تعدادی دیگر در ارتفاعات پایین خدمت می‌کردند.
Hypozia ،شرایطی است که در آن، بدن یا بخشی از آن از ذخیره اکسیژن کافی محروم می‌شود و ترشح هورمون لپتین افزایش می‌یابد. این موضوع اشتها را سرکوب و متابولسیم را کنترل می‌کند.
علاوه بر این، ترشح هورمون cholecystokinin که مسئول تحریک هضم چربی و پروتئین و همچنین هورمون norepinephrine که شریا‌ن‌های خون را باریک می‌کند و می‌تواند با کاهش جریان خون به روده به طور غیرمستقیم بر اشتها اثر بگذارد، نیز در ارتفاعات بالا افزایش می‌یابد.
جزئیات این بررسی در مجله PLOS One منتشر شده است.
............................
خبر: قلقلک، زبان آموزش کلامی نوزادان

بر اساس پژوهش جدید، قلقلک‌دادن آرام نوزاد می‌تواند به آن‌ها در یادگیری زبان کمک کند.
محققان بر این باورند والدینی که هنگام سخن‌گفتن با کودکان خود، به آرامی قلقلکشان می‌دهند، به آن‌ها در شناسایی کلمات طی جریان سیال کلام کمک می‌کنند.
تیم علمی با بررسی 48 نوزاد چهار ماهه در حال یادگیری زبان انگلیسی در «آزمایشگاه کلام نوزاد» دانشگاه پوردیو آمریکا، به این نتیجه رسید حس لامسه کودکان با رشد زبانی‌ آن‌ها بسیار بیش از آنچه تصور می‌شد، مرتبط است.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد لمس کردن کودکان به آنها در یافتن لغات در جریان کلام کمک کند.
آماندا سیدل، دانشیار کلام، زبان و علوم شنوایی دانشگاه پوردیو و رهبر ارشد این مطالعه، گفت: ما دریافتیم نوزدان با این لمس‌شدن‌ها طوری برخورد می‌کنند که گویی با آنچه می‌شنوند ارتباط دارد و بنابراین این لمس‌ها می‌تواند بر یادگیری لغت آن‌ها اثرگذار باشد.
............................
خبر: مدير کل يونسکو از همکاري براي بازسازي تخت جمشيد خبر داد
   
مدیر کل یونسکو از مشارکت و همکاری در بازسازی تخت جمشید خبر داد.
ایرینا بوکووا دیشب در حاشیه بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید با بیان این که شیراز شهر بسیار زیبا و دیدنی است که در زمینه شعر و شاعری شهره است، گفت:یونسکو در زمینه باز سازی آثار باستانی استان فارس و شهر شیراز بخصوص تخت جمشید کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به پیشنهاد استاندار فارس مبنی بر ایجاد موسسه تحقیقاتی اب با همکاری یونسکو و دانشگاه شیراز گفت :این سازمان در این زمینه با علاقه مندی برنامه ریزی می کند .
مدیر کل یونسکو گفت: امیدوارم این مراودات نتایج خوبی برای ایران و فارس داشته باشد.
وی از روند ثبت جهانی مجموعه زندیه در یونسکو نیز ابراز رضایت کرد و گفت این مهم در حال انجام است .
مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) گفت: مجموعه جهانی تخت جمشید یکی از زیباترین و باشکوه ترین مجموعه های ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو است که از لحاظ غنای فرهنگی، به عنوان یکی از شواهد بزرگ در طول تاریخ جهان محسوب می شود.
ایرینا بوکووا بیان کرد: وجود آثار ارزشمندی مانند تخت جمشید، مایه افتخار و مباهات مردم ایران و استان فارس است.
وی افزود: مردم جهان باید بیایند و از چنین میراث های جهانی بازدید کنند و جوانان نیز باید در قالب سازمان های مردم نهاد (NGO) و انجام مطالعات، برای حفظ و نگهداری این گونه آثار کمک کنند.
بوکووا اظهارداشت: براساس کنوانسیون ها، وظیفه حفظ و نگهداری آثار جهانی از جمله تخت جمشید بر عهده دولت هاست که تلاش ما در سازمان جهانی یونسکو کمک در زمینه حفظ و نگهداری این گونه آثار است.
وی اضافه کرد: آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند دیگری در نزدیکی مجموعه جهانی تخت جمشید قرار دارد که در سازمان یونسکو برای حفظ و نگهداری آن ها نیز کمک های کارشناسی ارائه خواهیم داد.
بوکووا با اشاره به این که سازمان یونسکو برای کشورهایی که دارای این گونه آثار جهانی هستند کمک های کارشناسی می کند ادامه داد: برای حفظ و نگهداری آثار جهانی استان فارس برنامه هایی در قالب ارائه نظریات کارشناسی در دستور کار داریم.
ایرینا بوکووا در صدر هیأتی بلند پایه عصر دیروز وارد شهر شیراز شد.
وی از مجموعه جهانی تخت جمشید و آرامگاه حافظیه بازدید کرد.
............................
خبر: جزئیات یارانه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه 2 وزارتخانه علوم و بهداشت از مراکز علمی و پژوهشی برای خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل حمایت می کنند که در این راستا جزئیات ارائه یارانه خرید و تسهیلات لیزینگ اعلام شد.
یارانه خرید و تسهیلات لیزینگ برای خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی به خریدارانی تعلق می گیرد که در روزهای برپایی دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل از شرکتهای حاضر در این نمایشگاه خرید به عمل آورند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار در جهت حمایت مالی از خریداران تجهیزات و مواد آزمایشگاهی خبر داده است.
براین اساس تسهیلات قابل ارائه در دو نوع کمک بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه خواهد بود به نحوی که مراکز علمی و پژوهشی زیرمجموعه وزارت علوم و پارک های علم و فناوری و نیز دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و زیرمجموعه وزارت بهداشت مشمول حمایت تا سقف 40 درصد خرید به صورت کمک بلاعوض خواهند شد.
در همین حال مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی و پژوهش سراهای دانش آموزی نیز 40 درصد یارانه خرید تا سقف مشخص به صورت کمک بلاعوض دریافت می کنند.
دانشگاههای آزاد اسلامی، جامع علمی کاربردی، پیام نور و جهاد دانشگاهی از 20 درصد یارانه خرید به صورت کمک بلاعوض در خرید تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل بهره مند می شوند.
ارائه تسهیلات لیزینگ به صورت وام قرض الحسنه و با بازپرداخت کم بهره به موسسات آموزشی و پژوهشی غیرانتفاعی، آزمایشگاههای خصوصی و کلیه خریداران بخش خصوصی تعلق می گیرد به نحوی که برای خرید تا سقف 100 میلیون تومان 50 درصد تسهیلات، از 100 تا 200 میلیون خرید 60 درصد و از 200 تا 300 میلیون تومان خرید 70 درصد تسهیلات قرض الحسنه به خریداران تعلق می گیرد.
نرخ بازپرداخت این تسهیلات 4 درصد خواهد بود و پس از تنفس 3 تا 6 ماهه خریداران 12 تا 24 ماه برای بازپرداخت زمان خواهند داشت.پ
امسال در دومین نمایشگاه خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی که از امروز تا 10 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود 4 هزار و 400 محصول از حدود 200 شرکت سازنده تجهیزات و مواد آزمایشگاهی عرضه عمومی می شود.
............................
خبر: مقدمات تشکیل پایگاه اطلاعات ایرانیان

شورای ملی طراحی آدرس دهی بر اساس عوارض جغرافیایی G-NAF با هدف ارائه و بررسی راهکارهای اجرا و پیاده سازی بهینه این طرح تشکیل جلسه داد.
در این جلسه که با حضور معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، مدیرعامل شرکت پست، استاندار استان بوشهر، مشاور پروژه G-NAF، رییس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، مدیرکل جغرافیایی و کدگذاری پستی کشور و جمعی از مدیران سازمان ثبت اسناد کشور برگزار شد راهکارها، نحوه اجرا و چگونگی پیاده سازی طرح، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این جلسه مقرر شد به منظور رفع مشکلات و موانع موجود در زمینه نشانی اعم از معابر فاقد نام در شهرها و روستاها، ساختمان های فاقد پلاک و غیره کمیته ای تحت عنوان کمیته نشانی استاندارد در سطح کشور تشکیل شود.
اعضای کمیته مزبور را سازمان فناوری اطلاعات، شرکت پست، سازمان ثبت اسناد، شهرداری تهران و رجبی فرد تشکیل می‌دهند و در هر شهر نیز شهرداری مربوطه عضو این کمیته خواهد بود.
محوریت اطلاعات کدپستی و نقشه های کاداستری، مبنای بسیار مناسبی برای اتصال تمامی داده‌ها و اطلاعات در کشور است.
در این پروژه، تمامی اطلاعات توصیفی مکانی با اتصال به نقشه های رقومی دارای شناسه جغرافیایی شده ژئو کد مختص هرمکان تولید می شود، پس از آن تمامی اطلاعات مکان مبنای تمامی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور به ژئو کد مذکور متصل و به این ترتیب، نشانی استاندارد پستی، به عنوان تنها نشانی ملی کشور به صورت یکپارچه در سراسر کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اجرای این پروژه زمینه مناسب تحقق اهداف تعیین شده در قانون پنجم توسعه در خصوص تشکیل پایگاه اطلاعات ایرانیان را فراهم خواهد ساخت.

نظرات : 0

ثبت نظر

42284