۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

فناوري‌هاي نوين، بشر را با مسائل اخلاقي جديدي مواجه کرده است

به گزارش ICTPRESS واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، دومین نشست هیات ایرانی با عنوان "آینده جامعه اطلاعاتی پس از سال 2015، چالش‌ها و فرصت‌ها" با حضور دکتر یونس شکرخواه، استاد ارتباطات، دکتر ابراهیم طلایی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و دکتر بهروز مینایی، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی و رئیس هیات مدیره هیات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از ساعت  14:30 الی 18 روز دوشنبه، 19 خرداد (9 June) به وقت سوییس برگزار شد.
دکتر بهروز مینایی، موضوع "اخلاق در آینده جامعه اطلاعاتی" را باتوجه خط عمل  C10، محوریت بحث قرار داد و از پیش‌نویس سند راهبردی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی اسناد مهم در این حوزه یاد کرد که در دستور کار دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی قرار گرفته است.
به گفته وی يكي از مهم‌ترين تحولات زندگي اجتماعي ظهور و توسعه فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات است و ظهور انقلاب صنعتي و بيشتر شدن قدرت تصرف آدمي در طبيعت، معضلات و مسايل اخلاقي جديدي را نيز دامن‌گير زندگي بشر کرده است.
وی گفت: غفلت از اين مسايل و معضلات باعث شده است كه گاه فناوري به جاي كمك در مسير به‌دست آوردن سعادت براي آدمي او را با بحران‌هايي جدي مواجه سازد و حتي محيط زيست او را به مخاطره افكند.
وی با اشاره به تبدیل رسانه‌های دیجیتالی به یک منبع مهم برای سرگرمی، جستجوی اطلاعات و تولید و ابراز عقیده گفت: آینده و فرصت‌های اجتماعی و شغلی کودکان امروز ما به طور مستقیم به رفتارها و میزان فعالیت‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی که در اختیار دارند و در آن فعال هستند وابسته است.
دکتر مینایی، عضو هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اعلام کرد که در حال حاضر 38 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که 20 میلیون از این کاربران، از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند. وي عناصر مهم در بازی‌های رایانه‌ای غربی را ترویج خشونت، استعمال مواد مخدر مانند سیگار، سکس و از بین بردن ارزش‌های مذهبی و نا‌امیدی و برهنه‌گی دانست.
معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با اشاره به پیش‌نویس سند راهبردی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: در اين سند مواردي مانند مسائل اخلاقي، تربيت اخلاقي نسل کاربران در فضاي مجازي، متعهد ساختن به تعهدات اخلاقي و چگونگي استفاده بهينه و اخلاقي از فضاي مجازي مطرح می‌شود.
وي افزود: در پيش‌نويس اين سند 9حوزه راهبردي شامل "گم‌نامی در فضای مجازی"، "حریم خصوصی در فضای مجازی"، "گردش آزاد اطلاعات در فضای مجازی"، "مالكیت معنوی در فضای مجازی"، "نقش فناوری اطلاعات در تحکیم نهادهای مدنی، مشارکت عمومی و اقتدار دولت"، "پژوهش در فضای مجازی"، "بازی‌های رایانه‌ای"، "آیین‌نامه‌های اخلاقی" و "كودكان، نوجوانان و جوانان در فضای مجازی" مشخص شده است كه به تفضیل چشم‌انداز، ماموریت‌ها و راهبردهای اصلی پيشرو در آنها تعیین شده است.
به گفته وی اين سند با توجه به موضوعاتي مانند شناسائي منابع مختلف در حوزه اخلاق فناوري اطلاعات، بومي‌سازي منابع، شناسایی حوزه‌هاي راهبردي در زمينه اخلاق فناوري اطلاعات، تنظيم بيانيه ارزش، چشم‌انداز، ماموريت، راهبردها و راه‌كارهاي اين حوزه، مطالعه پيرامون تدوين منابع درسي اخلاق فناوري اطلاعات و غیره در دست تدوين و تکمیل است.
بنابراين گزارش، پیش‌نویس سند راهبردی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب یک کتاب و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است که در اختیار حضار در این نشست قرار گرفت.

نظرات : 0

ثبت نظر

77383