۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

ژن کودکان در خانواده‌های پر استرس تغییر مي كند

به گزارش ICTPRESS، تحقیقات اخیر دانشمندان امریکایی نشانی می دهد که خشونت یا تنش های دائمی خانواده می تواند ژن های کودکان را دستخوش تغییر کند. این تغییرات با کوتاه شدن تلومرها همراه است.
تلومرها توالی های تکرار شونده ای از DNA هستند که از انتهای کروموزوم ها مانند یک کلاه محافظت می کنند. تا پیش از این تلومرها را به عنوان تعیین کننده طول عمر می شناختند اما تحقیقات اخیر نقش جدیدی را برای آنها تعریف می کند.
تلومرها به طور طبیعی با افزایش سن کوتاه می شوند تا سلول ها توانایی تقسیم سلولی خود را از دست داده و در نهایت بمیرند.
یافته های اخیر محققان در نیواورلئان حاکی از آن است که طول تلومر می تواند یک بیومارکر برای ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، کاهش حافظه، دیابت، بیماری های روانی و جسمی را در بزرگسالی برای کودکان به دنبال داشته باشد.
محققان نیواورلئان در این بررسی 80 کودک بین 5 تا 15 سال را که در خانواده هایی پر تنش یا استرس زا زندگی می کردند مورد آزمایش قرار دادند. "استیسی دروری"،  یکی از محققان شرکت کننده در این تحقیق می گوید: "محیط خانواده تاثیر مستقیمی بر رشد کودکان دارد.
در خانواده های پر استرس یا خانواده هایی که دائما نزاع وجود دارد (به دلیل عوامل مختلفی مانند وضعیت نا به سامان اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات یا سن والدین  و...) نه تنها رشد کودکان در این فضا مختل می شود بلکه با اختلالات عصبی و جسمی در دوران بزرگسالی پاسخ داده خواهد شد."
تاثیر مضاعف فضای خانواده های پر تنش بر دختران
این مطالعه در ادامه نشان داد که جنسیت کودکان بر تغییر پذیری مضاعف آنها از خانواده های پر تنش تاثیر دارد. برای مثال دختران خانواده های پر تنش به نسبت پسران از تلومرهای کوتاهتری برخوردار بودند.
دستاوردی عجیب از این تحقیقات
در روند تحقیقات مشخص شد که سطح تحصیلات مادر با افزایش طول تلومر در پسران ارتباط دارد اما تنها پسران زیر ده سال نه بالاتر از این سن.
محققان امیدوارند تا در ادامه بررسی ها به نتایج بیشتری در رابطه با نقش و ارتباط بین تلومر و بیماری های انسانی پی ببرند زیرا طول تلومر می تواند سرنخ هایی را در مورد شروع یا  پیشرفت بیماری ها ارائه کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

32518