۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۲ خرداد

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 15 تير ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ساخت باتری‌های آبی ارزان و سازگار با محیط زیست
محققان، باتری‌های آبی ارگانیک ساختند که ارزان، قابل شارژ و سازگار با محیط زیست است.
باتری‌های لیتیوم یون باتری‌های قابل حمل با قابلیت شارژ مجدد و معمولی است، اما این باتری‌ها مشکلاتی از جمله گرما و عناصر سمی دارند و تکنولوژی آنها از نظرکاربردی محدود است.
گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) در حال کار بر روی یک باتری جایگزین مبتنی بر آب هستند که نه تنها ارزان‌تر، بلکه سازگار با محیط زیست است.
اساس این باتری‌ها از مواد الکتروفعال است و به جای فلزات یا سایر مواد سمی، از ترکیبات ارگانیک در آنها استفاده شده است.
با روش آزمون و خطا، محققان قادر به تولید مواد بر اساس ترکیبات آلی اکسید شده به نام کوئین وان شدند که در گیاهان، قارچ‌ها، باکتری‌ها و برخی از حیوانات یافت می‌شود و در فتوسنتز و تنفس سلولی نقش دارد.
این یافته‌ها در مجله Electrochemical Society منتشر شده است.
...............
خبر: مریخ در کنار ماه دیده شد

شب گذشته مورخ چهاردهم تیر ماه 1393 مصادف با پنجم ژوئیه سال 2014 میلادی ، ماه در کنار مریخ قرار گرفت.
شب گذشته ، سیاره مریخ به صورت جسمی نسبتا پر نور در راستای ماه قرار گرفت تا یکی دیگر از عجایب و زیبایی های آسمان را به رخ زمینیان بکشانند.ساکنان اقیانوس مرکزی ، اقیانوس آرام، هاوایی و بخش های غربی امریکا قادر به مشاهده عبور ماه از کنار مریخ بودند.ساکنان نیمه شرقی ایالات متحده و کانادا نیز با دید بهتری قادر به دیدن این اتفاق آسمانی بودند.رنگ سیاره مریخ به دلیل وجود اکسید آهن بر سطح این سیاره متمایل به نارنجی است به همین دلیل این رنگ باعث پر نور تر شدن این سیاره می شود.
در گذشته، زمانی که این اتفاق رخ می داد و مردم اطلاعی از وقایع اجرام آسمانی نداشتند ، گمان می کردند که اجسامی از آسمان در حال سقوط به زمین هستند، بیگانگان فضایی یا بشقاب پرنده و ... اما اکنون ستاره شناسان برای وقوع چنین لحظاتی ثانیه شماری می کنند.
...............
خبر: 4 محصول فناورانه خبرساز

دنیای تکنولوژی در هفته ای که گذشت، سرشار از خبرهای جذاب و متنوع فناوری بود.در این اخبار، معرفی تکنولوژی های جدید یا انفجار باطری لپ تاپ Dell بیش از هر خبر دیگری می درخشید.
در مطلب زیر می توانید تکنولوژی های برتر هفته را مشاهده کنید:
iPod Touch
آی پاد لمسی، یکی از جدیدترین محصولات اپل بوده که به تازگی وارد بازارهای بین المللی شده است.این آی پاد جدید تفاوت خاص و متفاوتی با آی پادهای قبلی ندارد اما مجهز به یک دوربین در پشت گوشی بوده که تا حدودی این طرح جدید را با طرح های قبلی متفاوت ساخته است.قیمت اولیه این محصول در حدودا 199 $ تخمین زده شده است.
ربات های مین یاب
سالانه نظامیان بسیاری به دلیل وجود مین های باقی مانده از سال های دور محکوم به مرگ می شوند.افراد بیشماری در سراسر دنیا برای پاکسازی مناطق جنگی جان خود را از دست دادند.اما این ماموریت سخت و خطرناک اکنون به ربات های مین یاب سپرده می شود.
انفجار باتری لپ تاپ Dell باعث زخمی شدن خانم 72 ساله شد.این کاربر اهل پنسیلوانیا زمانی که در حال کار با لپ تاپ خود بود ، ناگهان باتری لپ تاپ منفجر شده و وی را راهی بیمارستان می کند.علت این حادثه توسط کارشناسان شرکت Dell در حال بررسی است.
این گوشی دارای دوربین 16 مگا پیکسلی، پردازنده 18 هسته ای ، پنل ۵.۵ اینچی  IPS LCD با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل است.صفحه بزرگ نمایش این گوشی به کاربران این امکان را می دهد تا به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند.اما نباید فراموش کرد که صفحه نمایش بزرگ بر عمر باتری تاثیر دارد.
...............
خبر: هکرهای اوکراینی سالگرد استقلال آمریکا را مختل کردند

همزمان با سالگرد استقلال آمریکا در روز چهارم جولای گروهی از هکرهای اوکراینی با طراحی یک بدافزار به دهها سایت آمریکایی ارائه دهنده خدمات مسافرتی حمله کردند.
یافته‌های موسسه امنیتی Proofpoint نشان می‌دهد که بدافزار یادشده توانسته ده‌ها وب سایت آمریکایی را آلوده و عملکرد آنها را مختل کند.با توجه به اینکه مردم آمریکا در این تاریخ معمولا مسافرت‌های برون شهری انجام می‌دهند این حمله مشکلاتی را برای کاربران خدمات سایت‌های سفر آنلاین به وجود آورد.
بخش اعظم این سایت‌ها برای تسهیل سفر شهروندان شهرهای بوستون، هوستون و سالت لیک سیتی طراحی شدند.قربانیان این بدافزار که از طریق ایمیل‌های ظاهرا ارسال شده از سوی سایت‌های مشهور مسافرتی تکثیر می شود ، به سایت های آلوده دیگری هدایت می شوند.البته این بدافزار توانسته خود را بر روی برخی از وب سایت‌های مشهور مسافرتی نیز نصب و رایانه های کاربران را در زمان بازدید از آنها آلوده کند.
این بدافزار پیچیده موفق به فریب 51 نرم افزار ضدویروس مشهور شده و از پیچیدگی بالایی برخوردار است.سرورهای فرمان و کنترل این بدافزار در اوکراین قرار دارند و همزمانی این حمله با روز چهار جولای نیز امری برنامه ریزی شده برای به حداکثر رساندن آلودگی رایانه های کاربران است.
...............
خبر: دستگیری یک آمریکایی مظنون به جاسوسی سایبری در آلمان
مقامات آلمانی یک مرد ۳۱ ساله آمریکایی را به ظن جاسوسی برای آژانس امنیت ملی آمریکا دستگیر کردند.
این فرد ظاهرا برای سرویس مخفی داخلی آلمان موسوم به BND کار می کرد ، اما مقامات آلمانی معتقدند که او جاسوس دوجانبه بوده و به نفع آمریکایی‌ها هم جاسوسی می کرده است.
روابط دو کشور پس از افشاگری ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی کاخ سفید از تلفن همراه آنجلا مرکل صدراعظم آلمان تیره شد و از آن زمان تا به حال آلمانی ها در مورد اهداف واقعی نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده در این کشور مشکوک هستند.
مقامات آلمانی می‌گویند تحقیقات در مورد این فرد در جریان است، اما ظاهرا وی به اطلاعات چندان مهمی دسترسی نداشته است.بر اساس بیانیه‌ای که دولت این کشور صادر کرده وی تماس مستقیمی با کمیته اطلاعاتی این کشور نداشته و مامور برجسته‌ای نبوده است.آژانس امنیت ملی آمریکا هم تاکنون در این زمینه سکوت کرده است.
گفتنی است این فرد ابتدا به ظن جاسوسی برای روسیه دستگیر شد.اما وی پس از بازجویی از رابطه خود با نهادهای اطلاعاتی آمریکا پرده برداشت.ممکن است این رویداد روابط و همکاری های آلمان و آمریکا را باز هم دچار مشکل کند.
...............
خبر: 90 درصد جاسوسی‌های سایبری آمریکا کور و بی‌هدف است

اسناد تازه ای که توسط ادوارد اسنودن افشا شده نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا در جریان فعالیت های روزانه اش اطلاعات بی‌استفاده بسیاری را جمع آوری می‌کند.
از هر 10 کاربر اینترنت که اطلاعاتی در موردشان توسط جاسوسان آمریکایی جمع آوری می‌شود ، 9 نفر نه مظنون بوده و نه دلیل خاصی برای جاسوسی در موردشان وجود دارد.اما آژانس امنیت ملی آمریکا باز هم به جاسوسی از این افراد و نقض حریم شخصیشان ادامه می‌دهد.
بررسی اسناد افشاشده توسط ادوارد اسنودن از سوی روزنامه نگاران واشنگتن پست در چهار ماه اخیر حاکیست که آژانس امنیت ملی آمریکا علیرغم همه تلاش‌های به عمل آمده برای محدود کردن دامنه جاسوسی‌هاش تغییر چندانی در رویه خود نداده است.
گفتنی است این نتیجه گیری حاصل بررسی 7900 صفحه اسناد جاسوسی مربوط به یازده هزار حساب آنلاین و بیش از 160 هزار مکالمه در چت و محتوای ایمیل است.
نکته مهم این است که آژانس امنیت ملی آمریکا اسناد بی فایده و نامرتبط با جاسوسی های خود را هرگز پاک نکرده و آنها را هم برای همیشه نگهداری می کند.از میان اطلاعات مربوط به این 11 هزار حساب ، 10 هزار حساب هدف جاسوسی نبودند ، اما از پاک کردن اطلاعات آنها خودداری شده است.محتوای این داده ها عمدتا مربوط به روابط شخصی و عاطفی افراد ، نگرانی‌های مالی و شغلی و دیگر موضوعات به شدت خصوصی است که از سوی جاسوسان آمریکایی مورد مطالعه قرار گرفته است.
...............
خبر: یوتیوب هم کندی‌اش را به گردن سرویس‌دهنده‌های اینترنت انداخت

مدیران سایت یوتیوب در واکنش به اعتراض کاربران به کندشدن سرعت بالا آمدن ویدیوها در این سایت ، علت این مساله را ضعف عملکرد شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت دانستند.
این شرکت اعلام کرده اگر کاربران در این زمینه مشکلی دارند و ویدیوها با سرعت یا کیفیت پائین نمایش داده می شود، علت این مساله کیفیت پایین خدمات ارائه شده از سوی ISP هاست.
پیش از این شرکت نتفلیکس ارائه دهنده سرویس‌های ویدیویی تحت وب هم پس از اعتراض کاربران به پائین آمدن کیفیت خدماتش مشکل را به گردن شرکت‌های ISP و به خصوص شرکت وریزون انداخت و این مساله باعث شد طرف مقابل نتفلیکس را به شکایت تهدید کند.
یوتیوب در ماه می هم گزارشی در مورد کیفیت نمایش ویدیوهای خود منتشر کرد و به طور مفصل مطالبی مطرح شده در مورد ضعف زیرساخت های این شرکت را رد کرد.یوتیوب بزرگترین سایت به اشتراک گذاری ویدیو در جهان است که در روزهای اوج مسابقات فوتبال جام جهانی پربازدیدتر از روزهای گذشته شده است.
...............
خبر: افزایش 100 تا 1000 درصدی مالیات‌‌ صنف IT

رئیس صنف فناوران رایانه تهران گفت: در صنف IT حاشیه سود بسیار کم و رقابت در بازار شدید است.کسبه با این درصد سود پائین توان پرداخت هزینه‌های بالای بیمه و مالیات را ندارد ؛ با ادامه این روش احتمال تعطیلی واحدهای صنفی زیاد است.
سید مهدی میرمهدی کمجانی در خصوص پرداخت مالیات از مودیان صنف رایانه گفت: امسال اخذ مالیات‌ها ناعادلانه انجام می‌شود و در محاسبه مالیات حق کسبه از بین می‌رود.مالیات‌ها از 100 درصد تا 1000 درصد افزایش یافته و این امر شوک بسیار زیادی به بازار و صنف IT وارد کرده است.
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران افزود: وزارت اقتصاد و دارایی سعی دارد کسری بودجه را از محل مالیات تامین و این درآمد را برای مردم هزینه کند ؛ اما با این روش اخذ مالیات، در نتیجه فشار مضاعفی که به اصناف وارد می‌شود احتمال تعطیلی واحدهای صنفی IT و بسیاری از صنوف دیگر در آینده وجود دارد و در نهایت مردم تاوان آن را خواهند پرداخت.
وی تاکید کرد: برخلاف برخی اصناف که حاشیه سود ثابت دارند ، در صنف IT حاشیه سود بسیار کم و رقابت بین فعالان بازار شدید است.کسبه با این درصد سود پایین توان پرداخت هزینه‌های بسیار بیمه و مالیات را ندارد.
وی افزود: مشخص نیست ممیزین دارایی بر چه مبنا و اسناد و مدارکی مالیات‌ها را محاسبه کردند که به این ارقام منتج شده است.گاهی نحوه محاسبه مالیات سنگ کف مغازه، تجهیزات محل کسب و تعداد کارمندان است.
میرمهدی تصریح کرد: حدود 25 روز است که هماهنگی با اداره دارایی را آغاز کردیم و درگیر این موضوع هستیم ؛ نامه‌هایی برای اطلاع از مبنای محاسبه و کاهش ارقام مالیاتی به وزارت دارایی نوشتیم ؛ اما هنوز بسیاری از پرونده‌ها معطل مانده و مشکلات اصناف حل نشده است.
...............
خبر: نشست وزارت دارایی پاکستان برای رفع موانع تجاری با ایران
وزارت دارایی پاکستان، نشستی به ریاست وزیر دارایی این کشور برای رفع موانع بر سر مبادلات تجاری و تهاتری با ایران برگزار کرد و در این نشست بر این امر تا پیش از برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک تهران و اسلام‌‌آباد تاکید شد.
اسحاق‌دار وزیر دارایی پاکستان گفت: ایران و پاکستان نیازمند ایجاد اعتماد دوجانبه به منظور غلبه بر موانع در تسهیلات مبادلات پایاپای و تبادل کالا هستند و این امر دو کشور را قادر می‌سازد تا از مجاورت و همسایگی با یکدیگر سود ببرند.
وی که ریاست نشستی با موضوع تسهیل مبادلات تجاری ایران و پاکستان در محدوده تحریم‌های سازمان ملل را در وزارت دارایی این کشور بر عهده داشت، افزود: در جریان سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران، هر دو طرف بر تعهد خود بر توسعه مبادلات و همکاری‌های تجاری در محدوده تحریم‌های سازمان ملل از طریق مبادلات تهاتری و سازوکار تبادل کالا تاکید کردند.
اسحاق دار تصریح کرد: ما نیاز داریم تا پیش از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی که قرار است در سه ماهه کنونی برگزار شود، موانع تجارت دوجانبه را برطرف کنیم.
تهران و اسلام‌آباد قرار است که در کمیسیون مشترک اقتصادی در مورد 50 طرح با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند و اجرای طرح‌های معوق از سوی هر دو کشور به تقویت روابط اقتصادی و مبادلات تجاری میان آنها منجر خواهد شد.
وزیر دارایی پاکستان به وزارت دارایی این کشور دستور داد تا نشستی با همه سهامداران برگزار کند و به منظور پیشبرد مبادلات تهاتری و گشایش پایانه‌های مرزی میان دو کشور، اقدامات کاربردی را پیشنهاد کند.
...............
خبر: آفیس مخصوص تبلت‌های اندرویدی از راه می‌رسد

مایکروسافت اعلام کرده که در تلاش برای طراحی نسخه‌ای خاص از برنامه اداری آفیس به منظور استفاده بر روی تبلت‌های مجهز به سیستم عامل اندروید است.
از سال گذشته آفیس اندروید برای استفاده بر روی گوشی‌های هوشمند عرضه شد ، اما این شرکت وعده داده که نسخه‌ای از آفیس را برای استفاده بهینه کاربران تبلت‌ها در اختیار آنان قرار دهد.
قرار است نسخه پیش نمایش این آفیس در قالب برنامه‌ای خاص در دسترس علاقمندان قرار بگیرد و پس از دریافت بازخوردها و رفع نقص های احتمالی نسخه نهایی در اوایل زمستان عرضه شود.
علاقمندان به استفاده از نسخه پیش نمایش می‌توانند با مراجعه به وب سایت SharePoint برای کاربرد آن ثبت نام کنند.این نسخه در اختیار تمامی ثبت نام کنندگان اعم از افراد و شرکت‌ها قرار می‌گیرد.همچنین علاقمندان به طراحی برنامه‌های کاربردی سازگار با این آفیس می‌توانند ظرف چند هفته آینده این کار را آغاز کنند.
رابط کاربری این نسخه از آفیس تفاوت چندانی با نسخه گوشی‌های همراه ندارد و عمدتا بر مبنای نسخه ای از آفیس که قرار است در سال 2015 برای ویندوز عرضه شود ، بهینه سازی شده است.مایکروسافت همچنین از عرضه نسخه سازگار با سیستم عامل مک برنامه آفیس در سال جاری میلادی خبر داده است.
...............
خبر: قابلیت امنیتی جدید در آداپتور رایانه مک بوک پرو
اپل در آداپتورهای رایانه‌های جدید مک‌بوک پرو از قابلیت جدیدی استفاده کرده که امنیت آن را در زمان استفاده در منزل یا محل تضمین می‌کند.
قیمت این آداپتور که البته خرید آن توسط کاربران اختیاری است تنها 49 دلار است.با استفاده از آداپتور یاد شده یک پورت قفل خاص کینگستون به دستگاه اضافه می شود.برای عملیاتی کردن این قابلیت  نیاز به استفاده از هیچ ابزار خاصی نیست.اما با فعال کردن آن نه تنها می‌توان از رایانه به طور فیزیکی حفاظت کرد ، بلکه همچنین دسترسی به فایل‌های ذخیره شده بر روی آن برای دیگران غیرممکن می‌شود.
همچنین با این کار افراد دیگر نمی‌توانند حافظه دستگاه یا دیگر ابزار جانبی را از آن جدا کنند.اپل می‌گوید این آداپتور با اکثر قفل‌های استاندارد کینگستون سازگاری دارد.
طراحی این قفل در واکنش به نگرانی‌های بسیاری از کاربران در مورد سرقت رایانه های مک بوک پرو صورت گرفته و با توجه به گرانی این رایانه‌ها پرداخت چنین رقمی برای قفل یاد شده منطقی به نظر می‌رسد.
...............
خبر:اختراع سريعترين چاپگر سه بعدي جهان

یک نوجوان 15 ساله آمریکایی موفق به اختراع چاپگر سه بعدی شد که سرعت آن 10 برابر چاپگر های موجود در بازار است.
این چاپگر سه بعدی که کارآیی و سرعت بالاتری در مقایسه با چاپگر های موجود دارد، توسط یک نوجوان 15 ساله به نام توماس سوارز" Thomas Suarez" اختراع شد.
سوارز از سن 11 سالگی وارد دنیای فناوری شد و چندین برنامه برای گوشی های تلفن همراه نوشت.او همچنین چند برنامه کاربردی برای گوگل گلس تولید کرده است و در طول چند سال فعالیت خود یک شرکت نرم افزاری با نام CarrotCorp راه اندازی کرده است.
اما فعالیت وی در دنیای فناوری به اینجا ختم نمی شود.سوارز علاقه شدیدی به چاپگر های سه بعدی دارد و یک نمونه اولیه از این نوع چاپگر ها را تولید کرده است.
او معتقد است طرح چاپگر انحصاری وی به گونه ای است که کارآیی بیشتری داشته و سرعت آن در مقایسه با نمونه های موجود ، بسیار بالاتر است.وی طرح این چاپگر را به عنوان اختراع ثبت کرده است و معتقد است این نوع چاپگر 10 برابر سریع تر از نمونه های مشابه است.
این نوجوان در 11 سالگی با تولید دو نرم افزار، لقب جوان ترین برنامه نویس جهان را به خود اختصاص داد.
...............
خبر: تیم‌های ریاضی و زیست شناسی به المپیادهای جهانی 2014 اعزام شدند

با اعزام تیم‌های المپیاد دانش آموزی ریاضی و زیست شناسی به کشورهای آفریقای جنوبی و اندونزی، دانش پژوهان جوان ایرانی آماده می‌شوند تا در بیست و هشتمین سال حضور ایران در این رقابت‌های بین‌المللی دانش آموزی در شش رشته با نمایندگان کشورهای مختلف جهان رقابت کنند.
باشگاه دانش پژوهان جوان هر ساله با برگزاری چندین مرحله آزمون در سطح دانش‌آموزان مقطع متوسطه و برگزاری دوره های آمادگی، زبده ترین دانش آموزان ایرانی را در قالب تیم‌های علمی دانش آموزی به المپیادهای جهانی فیزیک، شیمی، زیست شناسی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و ریاضی اعزام می کند.
المپیادهای جهانی دانش آموزی امسال از دوازدهم تیرماه در آفریقای جنوبی آغاز شده و نوزدهم مردادماه در رومانی به ایستگاه آخر می‌رسد.
نخستین تیم‌های اعزامی ایران به این رقابت‌ها، تیم‌های المپیاد ریاضی و زیست شناسی بودند که جمعه گذشته به ترتیب تهران را به مقصد کیپ تاون و بالی اندونزی ترک کردند.
پنجاه و پنجمین المپیاد جهانی ریاضی در روزهای 12 تا 22 تیرماه در شهر کیپ تاون در کشور آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.اعضای تیم المپیاد ریاضی کشورمان را شش دانش آموز تهرانی به نام‌های سید محمدحسین سیدصالحی، شایان غلامی، آرمین بهنام‌نیا، آرین حسین‌قلی‌زاده، احسان مختاریان و یگانه علی‌محمدی تشکیل می‌دهند.
بهزاد صولتیان، مدیر روابط عمومی معاونت دانش پژوهان جوان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به این که دانش‌پژوهان ایرانی سال گذشته در پنجاه و چهارمین دوره المپیاد جهانی ریاضی با کسب شش مدال طلا، نقره و برنز موفق به کسب رتبه دهم جهان شدند، اظهار داشت: دکتر آرش رستگار به عنوان سرپرست اول، دکتر میرامید حاجی میرصادقی به عنوان سرپرست دوم ، دکتر مصطفی عین‌الله زاده صمدی به عنوان ناظر علمی اول، حسام الدین رجب زاده به عنوان ناظر علمی دوم و مرضیه المطهری به عنوان سرپرست دختران، دانش پژوهان ایرانی را در این مسابقات همراهی می کنند.
وی خاطرنشان کرد: المپیاد جهانی زیست‌شناسی، طی روزهای پانزدهم تا بیست و دوم تیر ماه در شهر بالی اندونزی برگزار می‌شود که اعضای تیم دانش آموزی ایران اعزامی به این مسابقه را محمدحسین سرفراز خباز و ندا کمندی از مشهد، کاوه سامع از اصفهان و آیدا کمالیان از شیراز تشکیل می‌دهند.
صولتیان با بیان این که دانش پژوهان ایرانی سال گذشته با درخشش در بیست و چهارمین دوره المپیاد جهانی زیست شناسی دو مدال طلا و دو مدال نقره کسب کردند و با افتخار در جایگاه چهارم جهان قرار گرفتند، تصریح کرد: دکتر محمد کرام الدینی و دکتر علیرضا ساری به عنوان سرپرستان اول و دوم، دکتر احمد شهاب الدین پارزی به عنوان ناظر علمی و الهه علوی به عنوان سرپرست دختران، دانش پژوهان ایرانی را در این رقابتها همراهی می کنند.
...............
خبر: انسان از چند گیگابایت تشکیل می‌شود؟

انسانها با وجود همه تفاوت‌های ظاهری و رفتاری، از 99.9 درصد کدهای ژنتیکی مشترک برخوردارند؛ اکنون یک فیزیکدان استرالیایی برای تعیین میزان داده‌های درون این کدها، نظریه اطلاعات را بر ماهیت پیچیده دی‌ان‌ای اعمال کرده است.
درک مولر، فیزیک مهندس استرالیایی با استفاده از اصل دودویی، دو بیت داده را برای هر مولکول در دی‌ان‌ای اختصاص داده و این بیتها را برای کشف کل کد معادل 1.5 گیگابایت به بایت تبدیل کرد.
متناوبا، این کد می‌تواند 511 تصویر دیجیتالی با میانگین اندازه سه مگابایت را در خود نگهدارد.
به گفته مولر، کوچکترین میزان اطلاعات موجود، پاسخ "بله" یا "خیر" و "صحیح" یا "غلط" است.
در کد دودویی، این پاسخ می‌تواند به شکل "1" برای صحیح و "0" برای غلط ساده‌تر شود.
در سال 1963، کد استاندارد آمریکایی برای تبادل اطلاعات (اسکی) اعلام کرد هفت بیت اطلاعات برای رمزگشایی همه حروف الفبا از جمله حروف بزرگ و کوچک و نمادها وجود دارد.
رایانه‌ها که به دلیل مبنای دودویی کد، به مضربی از دو برای عملکرد خود نیاز دارند، از هشت بیت به عنوان واحد محاسبه استفاده کرده و این یک بایت خوانده شد.
کد ژنتیکی انسان در یک توالی از چهار مولکول قرار دارد که با حروف A ،B ،G و C نمایش داده می‌شوند.
هرکدام از آنها می‌توانند با دو بیت داده ، 00، 10، 11، 01 ، رمزگشایی شوند.هنگامی که این مولکولها ضرب در شش میلیون حرف شده و سپس تقسیم بر هشت بیت در بایت شدند ، مولر دریافت که کل کد حاوی 1.5 گیگابایت داده است.
وی سپس این محاسبات را گسترش داده و دریافت که هر سلول در بدن انسان حاوی این 1.5 گیگابایت داده بوده و اینکه 40 تریلیون سلول در بدن انسان وجود دارد.این میزان با 60 زتابایت (60 با21 صفر) اطلاعات مساوی است.
علاوه بر این، از آن جا که 99.9 درصد از این اطلاعات با انسانهای دیگر مشترک است، کمتر از یکی در هر 1000 داده منحصربفرد بوده که این میزان به آسانی در یک فلاپی جا می‌شود.
این کار مبتنی بر مفهوم عمومی نظریه اطلاعات است.در ساده‌ترین تعریف، این نظریه به بررسی چگونگی شکل‌گیری پیغامها از اطلاعات، ‌تفاوت آنها و شباهتشان می‌پردازد.
برای مثال اگر کسی بخواهد ایده‌ای را به اشتراک بگذارد، می‌تواند آن را ایمیل کرده، بنویسد، تصویر آن را بکشد یا درباره آن صحبت کند.همه این روشها با هم تفاوت دارند اما نتیجه آنها که به اشتراک‌گذاری اطلاعات است، یکی است.
مغزها از طریق زبان می‌توانند زبان یا تفکر را بدست بیاورند و آنها را به تکه‌هایی تبدیل کنند که بعد توسط نمادها و سیگنالها قابل بیرونی‌سازی است.
اطلاعات، جدای از شکل ذخیره و به اشتراک‌گذاری آن، می‌تواند توسط فرآیندی اساسی موسوم به آنتروپی سنجیده شود.
این سنجش با بیت صورت گرفته و اطلاعات بدون توجه به چگونگی به اشتراک‌گذاری آن،‌ از یک میزان مشابه بیتها ساخته شده که تنها در تراکم با هم تفاوت دارند.
...............
خبر: دنیای پیچیده و رنگی درون مغز در تصاویری خارق‌العاده

تفاوتهای مغز افراد پیر و جوان، مبتلایان به اوتیسم و حتی موش‌های مونث در مجموعه تصاویر جذاب و رنگین‌کمانی جدیدی منتشر شده است.
این مجموعه تصاویر از یک زیبابین رنگی برای نمایش نورونها، ارتباطات الکتریکی بین سلولها و سایر فعالیتهای مغزی استفاده کرده است و برای اولین بار در میدان سنت اندروی ادینبورگ در معرض عموم قرار داده خواهند شد.
تصاویر خارق‌العاده این مجموعه با استفاده از اسکن‌های ام‌آرآی، تصاویر میکروسکوپی و سیستم نظارت الکتریکی ایجاد شدند و بخشی از نمایشگاهی موسوم به "مغز گسترده‌تر از آسمان است" هستند.
محققان دانشگاه ادینبورگ این نمایشگاه را برای نمایش زیبایی‌های که آنها در زمان بررسی اختلالات عصبی مانند اوتیسم مشاهده می‌کنند، راه انداختند.
این نمایشگاه همچنین فناوری‌های پیشرفته مورد استفاده توسط دانشمندان را برای به تصویر کشیدن مغز و سلولهای در حال فعالیت آن، نمایش می‌دهد.
برخی از تصاویر از جمله تصویر با عنوان "موزائیک زنانه" نورونها را در مغز یک موش ماده نمایش می‌دهند.
دانشمندانی که در طول دوره تحقیقات خود این تصاویر را بوجود آورده‌اند، دریافتند اوتیسم و ناتوانی فکری که با کروموزوم X مرتبطند، در مردان بیشتر از زنان شایعند.
مردان از یک کروموزوم X‌ و یک Y‌ برخوردارند در حالیکه زنان دو کروموزوم X‌ دارند که هر کدام را از یکی از والدینشان به ارث بردند.برای جبران این X دوم، هر سلول در بدن زنان بطور تصادفی یک کروموزوم X را خاموش می‌کند.
تصویر موزائیک زنانه به نمایش آن دسته از نورونهای مغز موش می‌پردازد که کروموزوم X‌ به ارث رسیده از مادر (رنگ سبز) را خاموش کرده و همچنین نورونهایی که X به ارث رسیده از پدر (رنگ قرمز) را خاموش کردند.
تصویر دیگر موسوم به "عظمت گلیال" بیشتر شبیه تصاویر فضای عمیق است که تلسکوپ هابل ثبت می‌کند.
مغز از دو گونه سلول اصلی نورونها و گلیاها تشکیل شده است.
دانشمندان ابتدا تصور می‌کردند گلیا ، واژه یونانی به معنی چسب، سلولهای حامی نورونها هستند اما اکنون مشخص شده که این سلولها از اهمیت زیادی برای بسیاری از عملکردهای مغز برخوردارند.
عظمت گلیال به نمایش دو گونه اصلی گلیها در مغز انسان ، آستروسیت (رنگ سبز) و الیگودندروسیت (سفید) ، پرداخته است.
محققان مرکز پاتریک وایلد دانشگاه ادینبورگ با همکاری بنیاد خیره میاندروم اسکاتلند این نمایشگاه را برپا داشتند.
...............
خبر: پسران متولد کدام فصل چپ‌دست می‌شوند؟

پژوهش محققان دانشگاه وین نشان داد، پسرانی که در ماههای زمستانی به دنیا می‌آیند، بیشتر از متولدین تابستان احتمال چپ دستی دارند.
روانشناسان دانشگاه وین با بررسی 13 هزار داوطلب بالغ دریافتند که در کل 7.5 درصد از زنان و 8.8 درصد از مردان در این بررسی، چپ دست هستند.
آنها همچنین دریافتند که در میان مردان،‌ به طور متوسط ماهانه 8.2 درصد از چپ دست‌ها طی ماههای اکتبر تا فوریه (مهر تا اسفند) به دنیا آمده بودند.
اما در ماههای نوامبر تا ژانویه (آبان تا دی) این تعداد تا 10.5 درصد افزایش یافت.
به گفته محققان، نتایج این پژوهش که در مجله Cortex منتشر شده، از نظریه‌ای که بر اساس آن چپ دستی در مردها می‌تواند از دلایل هورمونی برخوردار باشد، پشتیبانی می‌کند.
بنظر می‌رسد که مواجهه جنین با سطوح بالاتری از هورمون مردانه تستوسترون در رحم، شانس چپ دست شدن آنها را افزایش می‌دهد.
نور خورشید بیشتر ممکن است سطوح تستوسترون را افزایش دهد و پسربچه‌هایی که در زمستان به دنیا می‌آیند، مرحله جنینی خود را در بهار و تابستان گذرانده،‌از این رو ممکن است با تستوسترون بیشتری مواجه شوند.
این تاثیر برای مردان و نه زنان توضیح داده شده است چون كه مغز مردان در طول رشد قبل از تولد در معرض سطوح بسیار بیشتری از تستوسترون نسبت به مغز زنان قرار دارند.
نظریه گشویند-گالابوردا (Geschwind-Galaburda) که نام خود را از متخصصین مغز و اعصاب ابداع‌کننده آن گرفته‌ است، نشان می‌دهد تستوسترون، بلوغ نیمکره چپ مغز را در طول رشد جنینی به تاخیر می‌اندازد.
نیمکره چپ مغز در میان راست دست‌ها و نیمکره راست در میان چپ دست‌ها غالب است.
سطوح تستوسترون درون رحمی در جنینهای پسر نسبت به دخترها به دلیل ترشح تستوسترون خود آنها بیشتر است.
اگرچه سطوح تستوسترون مادر و عوامل خارجی نیز می‌توانند سطوح هورمون درون رحمی را تحت تاثیر قرار دهند.
بویژه نور خورشید بیشتر می‌تواند سطوح تستوسترون را افزایش داده و یک اثر فصلی قابل قبول را ایجاد کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

24451