۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ خرداد

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 16 تير ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: چهارمین اپراتور موبایل با تمرکز بر دیتا وارد می‌شود
رگولاتوری از امکان سنجی ورود اپراتور چهارم در قالب اپراتور دیتای همراه خبر داد و اعلام کرد: با توجه به اشباع بازار تلفن همراه کشور در بخش صوت، اپراتور جدید بیشتر در بخش دیتای موبایل فعالیت خواهد کرد.
صادق عباسی شاهکوه با اشاره به انجام مطالعه و امکان‌سنجی ورود اپراتور جدید تلفن همراه با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مشاور بین‌المللی افزود: با توجه به تکنولوژی‌های جدیدی مانند M2 M و سلامت الکترونیک ، فرصت‌هائی برای اپراتور جدید وجود خواهد داشت و به نظر می‌آید به دلیل رشد تصاعدی دیتای تلفن همراه که با افزایش محتوا و سرویس‌های داخلی بیشتر هم خواهد شد ، وجود اپراتور خاص دیتا لازم باشد.
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری گفت: در صورتی که اپراتورهای موجود ، شرایط رگولاتوری برای ارتقاء به نسل‌های بالاتر را که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و در الحاقیه پروانه‌ها نیز منعکس شده را برآورده نکرده و مجوز ارتقاء نگیرند، سهم بیشتری از بازار دیتای تلفن همراه به اپراتور جدید تعلق می‌گیرد.
وی درباره پیش‌شرط‌های ارتقای شبکه‌های تلفن همراه از نسل 2 به نسل‌های بالاتر اظهار کرد: کلیات صدور مجوز ارتقای شبکه تلفن همراه از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است که در آن رویکردهایی مانند ایجاد توازن در تخصیص طیف مورد نیاز اپراتورها، فراهم‌کردن امکان صدور مجوز اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO)، اجرائی‌کردن رومینگ ملی، ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) ، رفع اشکالات و ابهام‌های پروانه‌های موجود و همچنین عمل به تعهدات از سوی دارندگان پروانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
..............
خبر: فیس‌بوک برای گسترش نفوذ به هند متوسل می‌شود
مدیران فیس بوک برای افزایش نفوذ و دامنه تاثیرگذاری در کشورهای در حال توسعه قصد دارند به طور جدی در بازار هند سرمایه‌گذاری کنند.
شرلی سندبرگ یکی از مدیران ارشد فیس‌بوک و نهمین زن قدرتمند جهان در فهرست مجله فوربس قصد دارد به همین منظور این هفته به هند سفر کند.
به گفته وی هند در دهه‌های اخیر شاهد تحولات مهمی بوده و به علت رشد اقتصادی خوب به یکی از چهار مرکز عملیاتی مهم فیس‌بوک در جهان مبدل شده است.وی اظهار داشته که فیس‌بوک از استعدادها و توانایی های موجود در هند برای گسترش کسب و کار خود بهره گرفته و تلاش می‌کند مدل تجاری خود را در این کشور توسعه دهد.
خانم سندبرگ همچنین از تلاش فیس‌بوک برای مدیریت برنامه های کاری خود در هند توسط دو زن خبر داده است.این دو زن سیاست های فیس بوک در زمینه سیاست گذاری عمومی و فروش جهانی را در هند رهبری خواهند کرد.
بر اساس آمار هند دومین بازار بزرگ فیس بوک بوده و از نظر سرعت رشد در رتبه اول قرار دارد.
گسترش سریع خدمات اینترنت همراه یکی از دلایل مهم رشد استفاده از فیس بوک در هند بوده است.تعداد کاربران فیس بوک در هند از 8 میلیون نفر در سال 2010 به بیش از 100 میلیون نفر در حال حاضر رسیده است.در این میان کارشناسان معتقدند با توجه به اشباع بازار کشورهای توسعه یافته و به خصوص آمریکا، فیس بوک چاره ای ندارد تا برای تداوم حیات خود به حضور قدرتمندانه در کشورهای در حال توسعه و همچنین تلاش برای بسط نفوذ سیاسی خود بپردازد.
یکی از جنبه‌های مهم فعالیت فیس بوک در هند ، تلاش برای ارتقای درآمد تبلیغاتی آنلاین خواهد بود.فیس بوک به همین منظور حضور در بازارهای آمریکای لاتین، چین و اندونزی را نیز افزایش خواهد داد.
..............
خبر: پیش‌گویی‌های مدیر گوگل از آینده

لاری پیج و سرگی برین دو بنیانگذار و مدیرارشد گوگل معتقدند با پیشرفت فناوری نحوه کار کردن مردم هم تغییر کرده و مشاغل پاره وقت همه گیر خواهند شد.
این دو نفر در تازه‌ترین مصاحبه خود اظهار داشتند که جهان فعلی دارای مشکلات فراوانی است که باید برطرف شود.به گفته آنان گوگل در تلاش است تا برای برطرف کردن بخشی از این مشکلات تلاش کند و امیدوار است در بخشی از اهدافش به موفقیت دست یابد.
یکی از زمینه‌های مورد توجه گوگل طراحی ماشین‌های خودکار و بدون نیاز به راننده است.به گفته این دو نفر عرضه این خودروها صنعت حمل و نقل را متحول کرده و نیاز به مالکیت خودروی شخصی ، یافتن جای پارک، شناخت جاده و ... را کاهش داده و اثرات اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به همراه خواهد آورد.یکی از مهم ترین این اثرات افزایش کارآیی و مقابله با اتلاف منابع است.
در بخش دیگری از این مصاحبه مؤسسان گوگل در مورد تخریب محیط زیست اظهار نگرانی کرده و از مردم خواستند بخشی از وقتشان را به این دغدغه اختصاص دهند.به گفته آنان با پاره وقت شدن اکثر مردم در آینده زمان بیشتری برای توجه به این نوع مسائل حیاتی وجود خواهد داشت.
افزایش توجه به خلاقیت، تلاش برای ارتقای کمیت و کیفیت تفریح، جدی تر شدن دغدغه های امنیتی از جمله نکات دیگری است که برین و پیچ در مصاحبه خود به آنها اشاره کردند.به گفته پیج انسان‌ها فقط با استفاده از یک درصد منابعی که در اختیار دارند می‌توانند نیازهای اساسی خود مانند مسکن، امنیت و آینده فرزندانشان را تامین کنند.
سرگی برین هم در بخشی از سخنانش از دولت‌ها خواست تا از توان مالی خود برای پیشبرد جدی‌تر خیر مشترک در جوامع اقدام کنند و به عنوان مثال از تولیدکنندگان آنچه که برای طبیعت مضر است، مانند کربن مالیات بیشتری بگیرند.پیج و برین هر دو دولتها را در این زمینه و همین طور در زمینه تعامل با علائق خود در حوزه های مختلف ناموفق و غیرمنطقی توصیف کردند.
پیج در بخش دیگری از سخنانش اظهار امیدواری کرد که روزی برسد که کل قوانین حقوقی در 50 صفحه خلاصه شود تا گوگل در کشورهای مختلف با قوانین مختلف مواجه نشده و بتواند ماموریت های جهانی‌اش را به پیش ببرد.
..............
خبر: خروج IT از سبد خانوار

رئیس صنف فناوران رایانه تهران گفت: نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد و با سیاست‌های اتخاذ شده احساس می‌کنیم IT از سبد خانوار خارج شده است.علاوه بر این امسال توان مردم برای خرید کالای IT‌ به شدت کاهش یافته است.
سید مهدی میرمهدی کمجانی در خصوص وضعیت بازار IT، اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت بازار خوب نیست.پیش از آغاز ماه رمضان نیز اوضاع بازار خوب نبود.
رئیس صنف فناوران رایانه تهران گفت: به دلایلی از جمله ماه رمضان، تعطیلی مدارس و آغاز مسافرت‌ها و موعد ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، بازار IT خلوت است و حتی مشتری‌هایی که قبلا برای بازدید و تماشا به پاساژ‌های کامپیوتر می‌آمدند اکنون به چشم نمی‌خورند.
این فعال بازار IT  گفت:  وضعیت بازار در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته اکنون صفر است.همچنین مذاکرات ژنو نیز هنوز در بازار تأثیرگذار نبوده زیرا دلار ثابت است.
وی تصریح کرد: نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد و با سیاست‌های اعمال شده احساس می‌کنیم IT از سبد خانوار خارج شده و امسال توان مردم برای خرید کالای IT‌ به شدت کاهش یافته است.
میرمهدی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم تعرفه‌ کالای IT  از جمله لپ‌تاپ و تبلت به دلیل حمایت از تولید از 4 به 10 درصد افزایش یافت که در نتیجه آن لپ‌تاپی که با تعرفه 60 هزار تومان وارد می‌شد اکنون با 350 تا 400 هزار تومان وارد می‌شود.با این تعرفه‌ها رغبت به واردات کمتر شده است و از سوی دیگر قاچاق کالا افزایش یافته است.
رئیس صنف فناوران رایانه تهران افزود: همچنین از ابتدای سال قرار بود تعرفه کالاهای فرهنگی 4 درصد افزایش یابد که خوشبختانه با مخالفت بخش خصوصی لغو شد.
..............
خبر: بازگشت بدافزار جاسوسی Miniduke بعد از 14 سال

آزمایشگاه امنیت کسپرسکی هشدار داد که حملات بدافزار جاسوسی Miniduke دوباره بازگشته و طیف وسیعی از کاربران را هدف قرار داده است.
این شرکت امنیتی حملات بدافزار Miniduke را در سال 2013 هشدار داده بود و در این حملات، دولت‌ها بیشتر قربانی این نرم افزار جاسوسی بودند.
بنیان گذار و مدیرعامل کسپرسکی در خصوص این بدافزار می گوید: از نویسندگان این بدافزار تعجب می‌کنیم که در دهه اول  2000 برای مدت زیادی در خاموشی بسر می بردند ، سپس به یکباره فعال و عضو گروه های پیچیده از مجرمان سایبری دنیا شدند.نویسندگان این بدافزار قدیمی در گذشته در ایجاد بدافزارهای پیچیده بسیار موثر عمل می کردند ولی در حال حاضر مهارت‌های آنها در  در جنگ با sandboxهای پیشرفته‌ای است که از هدف قرار دادن سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مؤسسات تحقیقاتی چندین کشور جلوگیری می‌کند.
اخیراً کسپرسکی خبرهایی را در مورد حملات جدید این بدافزار منتشر کرده است و گمان می رود که این بدافزار مورد استفاده سازمان های مجری قانون باشد.
محققان آزمایشگاه کسپرسکی دریافته‌اند که نوع قدیم بدافزار miniduke که از سال 2013 نصب شده‌اند هنوز در برخی کشورها فعال هستند و برخی موسسات و سازمان‌های دولتی را هدف قرار می دهند.این نرم افزار به علت وجود ویژگی های غیرمنتظره ، قربانیان غیرمنتظره نیز دارد.
اما دو احتمال در مورد این بدافزار وجود دارد.یکی آنکه پلتفرم بدافزار Botgenstudio که در Miniduke استفاده می شود به عنوان نرم افزارهای جاسوسی دولت ها مانند نرم افزار دسترسی از راه دور شرکت hacking team براي استفاده قانونی به‌کار می‌رود.
احتمال دیگر آن است که توسط گروه‌های زیرزمینی و کسب و کارهای مختلف براي جاسوسی از رقیبان استفاده می شود.
..............
خبر: تازه‌ترین وصله‌های مایکروسافت برای ویندوز و مرورگر اینترنتی

مایکروسافت وعده داده که برای برطرف کردن برخی آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزارهای تولیدی خود در روز سه‌شنبه وصله‌های تازه‌ای عرضه می‌کند.
آسیب‌پذیری‌هایی که برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده بسیار خطرناک هستند و در صورت عدم نصب وصله‌های طراحی شده، هکرها فرصت می‌یابند از راه دور کدهای مخربشان را بر روی رایانه‌‌ای افراد قربانی اجرا کنند.
عرضه سه وصله مهم برای ویندوز و یک وصله با درجه‌بندی متوسط برای ویندوز سرور در همین راستا برنامه‌ریزی شده است.مرورگر Internet Explorer هم از جمله برنامه‌هایی است که به همین شکل به روز خواهد شد. در ماه گذشته مایکروسافت تنها برای مرورگر Internet Explorer رقم بی‌سابقه 59 بسته به روزرسان را عرضه کرده بود.
مایکروسافت از بیش از یک دهه پیش با هدف مقابله با حملات مکرر هکرها و ویروس‌نویسان و حفاظت از امنیت کاربرانش در اولین سه‌شنبه هر ماه میلادی مجموعه‌ای از وصله‌های به روزرسان را برای برطرف کردن آسیب‌پذیری‌‌های احتمالی محصولات خود در دسترس کاربران قرار می دهد.
..............
خبر: کامیون‌های هوشمند در راهند

مرسدس بنز نمونه اولیه کامیون 18 چرخی را تولید کرده که به طور خودکار حرکت می کند و سرنشینان آن می‌توانند به جای نگرانی در مورد مسیر سفر به گشت و گذار در اینترنت یا بازی با تبلتشان بپردازند.
پس از طراحی موفقیت آمیز خودروهایی که می‌توانند بدون نیاز به راننده، سرنشینان را به مقصد برسانند حال نوبت به ساخت کامیون‌هایی با قابلیت های مشابه رسیده است.
شرکت آلمانی مرسدس بنز نمونه اولیه کامیون  18 چرخی را تولید کرده که به طور خودکار حرکت می‌کند و سرنشینان آن می توانند به جای نگرانی در مورد مسیر سفر به گشت و گذار در اینترنت یا بازی با تبلتشان بپردازند.
در آزمایش صورت گرفته بر روی کامیون ، این خودرو توانسته یک مسیر سه مایلی را با موفقیت پشت سر بگذارد.هنوز مشخص نیست این کامیون‌ها چه زمانی می توانند عملا جابجایی کالا و افراد را در جاده‌ها بر عهده بگیرند ، اما متخصصان می‌گویند بعید است که رسیدن به این هدف در این دهه ممکن شود.
نام گذاری این کامیون از سوی مرسدس بنز به عنوان کامیون آینده 2025 هم تلویحا نشان می‌دهد که این خودروی بدون نیاز به راننده احتمالا تا سال 2025 در دسترس علاقمندان قرار نخواهد گرفت.
این کامیون برای مسیریابی و جلوگیری از تصادف از دوربین‌های خاص و سیستم‌های متعدد راداری استفاده می کند و می‌تواند حاشیه جاده ، دیگر خودروهای مسیر در جلو و عقب خود را تشخیص دهد.قابلیت برقراری ارتباط با دیگر خودروها و دسترسی به داده های آنلاین هم برای این کامیون پیش بینی شده است.
هدایت خودکار این کامیون باعث صرفه جویی قابل توجه در میزان مصرف انرژی آن نیز می شود.بر روی این کامیون ها سیستم های نقشه خوان ، فاصله خوان ، هدایت و مسیریابی ، ترمز هوشمند و دهها ابزار فناوری نصب خواهد شد.کامیون یاد شده در صورت تشخیص ناگهانی مانع در مسیر حرکت خود را کند خواهد کرد ، اما برای توقف کامل دخالت راننده و استفاده از ترمز و فرمان الزامی است.
..............
خبر: گوشی‌های هوشمندی که میزان استرس افراد را تشخیص می‌دهند

جدیدترین نرم افزار سلامت بدن برای گوشی‌های هوشمند با قابلیت تشخیص میزان هورمون استرس به زودی عرضه خواهد شد.
با کمک نرم افزارهای تشخیص میزان هورمون استرس و مقداری نمونه بزاق دهان، مردم و پزشکان قادر به تشخیص میزان هورمون استرس یا کورتیزول خواهند شد.
دکتر جول هرنکاز، متخصص بخش دیابت دانشگاه میسوری افزود: ما با طراحی این شیوه به هرکس توانایی تشخیص میزان کورتیزول بزاقی را تنها با داشتن یک گوشی هوشمند دادیم.
این در حالی است که تشخیص کورتیزول در آزمایشگاه‌های آمریکا هزینه‌ای بالغ بر 50 دلار دارد که اغلب اعلام نتیجه آزمایش به یک هفته زمان نیاز دارد، اما با استفاده از این نرم افزار در گوشی‌های هوشمند که تنها 5 دلار هزینه دارد، نتیجه بعد از 10 دقیقه مشخص می‌‍شود.
وی در ادامه افزود: با استفاده از این دستاورد در مناطقی از ایالات متحده و یا سایر نقاط جهان که فاقد امکانات آزمایشگاهی مناسبی هستند، می‌توان این تست را به راحتی انجام داد.
همچنین این نرم افزار برای افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند نیز می‌تواند مفید باشد.آنها می‌توانند با تست‌های روزانه از میزان استرس بدن خود اطلاع یابند.
جزئیات این دستاورد پزشکی در نشریه washington post منتشر شده است.
..............
خبر: شهر عابران با دمای کنترل شده در دبی

دبی به دنبال ساخت یک شهر ویژه عابران پیاده با دمای کنترل شده است که از بزرگترین بازار و پارک سرپوشیده جهان در کنار هتلها، اقامتگاههای تفریحی و تئاتر برخوردار خواهد بود.
این شیخ‌نشین پر زرق و برق که برای علاقه‌مندی به پروژه‌های بزرگ مشهور بوده و هم اکنون میزبان بزرگترین مجتمع‌های خرید سرپوشیده موسوم به دبی مال است، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت "بازار جهان" (Mall of the World) است.
این مجتمع که کاملا مخصوص عابران پیاده است، محدوده‌ای به اندازه 4.45 میلیون متر مربع را به خود اختصاص خواهد داد.مرکز خرید این پروژه فقط 7.4 میلیون مترمربع را در برخواهد گرفت.
طبق بیانیه این شرکت، این پرژوه شامل بزرگترین پارک سرپوشیده جهان در زیر یک گنبد شیشه‌ای خواهد بود که در طول زمستان باز خواهد شد.تفرجگاههایی به طول هفت کیلومتر که تاسیسات را به یکدیگر متصل می‌کنند نیز در طول تابستان پوشیده مانده و از هوای تهویه‌شده برخوردار خواهند بود.
در حقیقت این پروژه به "شهر عابران پیاده با دمای کنترل‌شده" ملقب شده است.
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دبی و صاحب شرکت دبی هولدینگ گفت: آرزوی ما فراتر از داشتن گردشگران فصلی است.گردشگری عامل اصلی گرداننده اقتصاد ماست و ما می‌خواهیم امارات متحده عربی را به یک مقصد جذاب در همه فصول تبدیل کنیم.
وی افزود: به همین دلیل ما کار بر روی محیطهای با دمای کنترل‌شده را در طول ماههای تابستانی آغاز کردیم.
این بازار بزرگ در نزدیکی امارات مال که در حال حاضر یکی از بزرگترین مراکز خرید جهان است، ساخته خواهد شد.
دبی امیدوار است بازار جهان آن بتواند سالانه بیش از 180 میلیون بازدید کننده را به این کشور روانه کند.
این شیخ‌نشین برای بازارها و هتلهای بسیارش از جمله دبی مال که بزرگترین مرکز خرید جهان نام گرفته ، به عنوان یک مقصد تفریحی شهرت دارد.همچنین برج خلیفه، بزرگترین برج جهان در این منطقه قرار دارد.
دبی خود را به عنوان یک قطب جهانی برای حمل‌ونقل هوایی و تجارت ترانزیتی و همچنین به عنوان یک مرکز مالی منطقه‌ای تثبیت کرده است.
..............
خبر: کوچکترین نانوموتور جهان ساخته شد

محققان موفق به ساخت کوچکترین و بادوام‌ترین نانوموتور جهان شدند که قادر به رهاسازی کنترل شده دارو بوده و سرعت چرخش این نانوموتور قابل مقایسه با چرخش موتور هواپیما است.
پژوهشگران مدرسه مهندسی کاکرل در دانشگاه تگزاس با ساخت این نانوموتور گام بسیار مهمی به سوی توسعه ماشین‌های کوچک برداشتند که در آینده می‌تواند برخی فعالیت‌های بدن نظیر رهاسازی انسولین یا داروهای شیمی‌درمانی را انجام دهد.
برای رسیدن به این هدف، محققان این پروژه درصدد تولید ابزاری برآمدند که بتواند انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل کند، آن هم در مقیاسی 500 مرتبه کوچکتر از دانه نمک.
دانگل فان از محققان این پروژه موفق به طراحی، ساخت و تست این نانوموتور زیستی شد.این موتور سه بخشی، می‌تواند با پمپ‌های خود مواد بیوشیمیایی را ترکیب کرده و از میان یک سیال عبور دهد که این ویژگی می‌تواند کاربردهای متعددی در آینده داشته باشد.
نتایج این پژوهش در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.
این نانوموتور که ابعاد کمتر از یک میکرون دارد، می‌تواند درون سلول‌های انسان قرار گرفته و با سرعت18 هزار دور در دقیقه به مدت 15 ساعت، بدون توقف، بچرخد.سرعت حرکت این نانوموتور، با موتورهای هواپیما برابری می‌کند. نانوموتورها می‌توانند در توسعه سیستم‌های نانوالکترومکانیکی بسیار موثر باشند.این گروه تحقیقاتی معتقدند که به زودی از این نانوموتور جدید برای رهاسازی هوشمند دارویی به درون سلول‌ها استفاده کنند.
برای تست توانمندی رهاسازی دارویی، این گروه تحقیقاتی سطح نانوموتور را با مواد بیوشیمیایی پوشش داده و آنها را به حرکت در آوردند.نتایج نشان داد که با افزایش سرعت حرکت نانوموتور، رهاسازی دارویی تسریع می‌شود.
فان می‌گوید: ما می‌توانیم با تنظیم حرکت موتور، مقدار مولکول رهاسازی شده را کنترل کنیم.در واقع می‌توان گفت که این اولین نانوموتوری است که می‌توان دارو را از سطح نانوذرات رهاسازی کرد.ما معتقدیم که این نانوموتور می‌تواند برای مطالعه رهاسازی دارویی و ارتباط میان سلولی استفاده شود.
محققان برای ساخت این نانوموتور از روشی ثبت اختراع شده استفاده کردند، روشی که مبتنی بر میدان‌های الکتریکی متناوب و مستقیم است.
فان و همکارانش قصد دارند تا روش‌های کنترلی جدیدی روی این نانوموتور پیاده کنند و همچنین حسگری شیمیایی آن را توسعه دهند تا در نهایت بتوانند از این نانوموتور در ادوات نانوالکتروشیمیایی استفاده کنند.اولین برنامه‌، تست نانوموتور در سلول زنده است.
..............
خبر: سرآشپز ابررایانه "واتسون" به دنبال خلق مزه‌های جدید
شرکت آی‌بی‌ام یک رقابت آشپزی برای ابررایانه چندمیلیون دلاری خود به راه انداخته که برای تهییج غدد چشایی برنامه‌ریزی شده است.
یک طرح مشترک بین شرکت آی‌بی‌ام و مجله غذایی "بون اپتیت" در تلاش برای دستیابی به صورت‌غذاهای جدید با ترکیب داده‌های مواد تشکیل‌دهنده است.
اکنون آشپزخانه به قلمرو جدید واتسون تبدیل شده که تا پیش از این برای برنده شدن در رقابت Jeopardy و بررسی درمانهای سرطان مورد استفاده قرار گرفته بود.
نرم‌افزار آشپزی ، سرآشپز واتسون با بون اپتیت ، با استفاده از داده‌هایی که ابررایانه از بیش از 9000 دستورالعمل پخت غذا جمع‌آوری کرده ، کار می‌کند.
واتسون که داده‌ها را در ترکیبات مواد اولیه تجزیه و تحلیل و میزان تناوب ترکیب آنها را در غذاهای مختلف بررسی کرده ، سپس ترکیبات جدید را ایجاد می‌کند.
آزمایشات انجام شده تاکنون گزینه‌های غیرعادی اما خوشمزه‌ای را مانند سس باربکیوی کدوی بنگالی به دنبال داشته است.
ابررایانه واتسون که هزینه ساخت آن حدود 900 میلیون دلار بوده، این ترکیب عجیب را در جواب درخواستی برای ساخت یک سس هندی با استفاده از کدوتنبل ابداع کرد.
این ترکیبات باعث شگفتی و خوشحالی تیم مجله بون‌ اپتیت شده که در مورد نتایج ابداعات واتسون کنجکاو بودند.
آدام راپوپوت، سردبیر این مجله اظهار کرد: شاهد آن هستیم که تلاقی فناوری و مواد غذایی نه تنها باعث ایجاد طرز فکر و خلاقیت جدید در آشپزخانه آزمایشی ما، بلکه در خانه خوانندگان مجله شده است.
مجله بون اپتیت از واتسون برای دستیابی به دستورالعملهای جدید برای سسهای باربکیو استفاده کرد و دریافت که این ابررایانه همچنین ترکیبات جدیدتری ساخته ولی باز هم به یک آشپز انسان برای بکار گرفتن دستورالعملها نیاز دارد.
نتایج کار واتسون برای جشنهای روز استقلال آمریکا شامل دنده با چاشنی رازیانه و سس گوشت تند سیب و خردل، سالاد کلم و تمبر هندی با پیاز ترد و کابلر توت سیاه و گیلاس با خامه عسلی بود.
برای تیم آی‌بی‌ام، برنامه آشپزی یک فرصت دیگر برای آزمایش قابلیتهای ابررایانه واتسون بوده است.
به گفته مایک رودین، معاون ارشد آی‌بی‌ام، این شرکت به دنبال کمک به مردم برای کشف پتانسیل سیستمهای محاسباتی شناختی است.
وی افزود: این سیستمها می‌توانند مقادیر گسترده‌ای از داده‌ها، ترکیبات و فرمولها را درک کرده و همچنین آنها را از تعاملات با افراد و اطلاعات به شکل بسیار محسوس‌تر یاد بگیرند.
..............
خبر: درمان تازه سکته قلبی با کشف گروه جدیدی از عروق کرونر

گروه جدیدی از جمعیت عروق خاص کرونر در قلب نوزادان توسط دانشمندان چینی شناسایی شده است که به گفته آنها می‌تواند راهکارهای جدیدی را برای درمان سکته قلبی ارائه کند.
این دستاورد که در مجله ساینس منتشر شده، نشان داد که بخش قابل‌توجهی از عروق کرونر پس از تولد بجای اینکه از عروق جنینی موجود گسترش یابند ، در قلب موش نابالغ شکل می‌گیرند.
به گفته پروفسور ژو بین از آکادمی علوم چین، تبدیل دودمان سلولهای درون قلبی نوزاد در زمان فشردگی ترابکولار باعث ایجاد یک محفظه مجزای سرخرگ کرونری در نیمه داخلی دیواره بطن می‌شود.
این تبدیل دودمان به ارائه ابزار کارآمدی برای افزایش سریع عروق کرونری می‌پردازد.
انتظار می‌رود این یافته‌ها ، سرنخهایی برای درک و تحریک بازسازی قلبی و عروقی در پی آسیب و بیماری ارائه کنند.
سکته قلبی ناشی از بیماری عروق کرونر از علل عمده مرگ و میر است.

نظرات : 0

ثبت نظر

55950