۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۲ خرداد

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 18 تير ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: نسخه جدید فلش‌پلیر برای مقابله با حملات اینترنتی
شرکت ادوبی نسخه جدیدی از نرم افزار فلش پلیر را عرضه کرده و به همه کاربران این برنامه توصیه کرده که برای جلوگیری از موفقیت حملات سایبری آن را روی رایانه‌هایشان نصب کنند.
نصب نسخه 14.0.0.145 از برنامه فلش به کاربران کمک می‌کند از موفقیت حمله اینترنتی خطرناکی که بسیاری از سایت‌های مشهور را هدف گرفته، جلوگیری کنند.
این آسیب‌پذیری اولین بار توسط میشله اسپگنواو متخصص امنیتی شرکت گوگل شناسایی شده است.
این نقص مربوط به ابزاری موسوم به روزتا فلاش است که از آن برای تبدیل فایل‌های فلاش با پسوند SWF استفاده می‌شود.نقص یاد شده در زمان تبدیل فایل‌های فلاش با استفاده از این ابزار موجب می‌شود تا فایل های معیوبی که به این شیوه تهیه شدند برای آلوده کردن رایانه‌های کاربران قابل استفاده باشند.
هکرها با سوءاستفاده از این مشکل فایل‌های فلش آلوده ای را تهیه کرده و در وب سایت های پرطرفدار گنجاندند که از جمله آنها می‌توان به سرویس های مختلف وابسته به گوگل، توییتر و اینستگرام اشاره کرد.
البته گوگل می گوید به سرعت وارد عمل شده و مشکل فایل‌های فلاش را در زمان لاگین به این سایت و همین طور در سرویس های نقشه، کتاب، یوتیوب برطرف کرده است.
با این حال مشخص نیست دیگر سایت های پرطرفدار آسیب پذیر مانند ای ، بی، توییتر و اینستگرام هم برای مقابله با این مشکل وارد عمل شده اند یا نه.
فیس بوک هم اعلام کرده که خطری از بابت آسیب‌پذیری یاد شده کاربرانش را تهدید نمی کند.لذا به کاربران توصیه شده تا هر چه سریع‌تر نسخه به روز شده برنامه فلاش را بر روی رایانه‌های خود نصب کنند.
..............
خبر: تبدیل فیس‌بوک از شبکه اجتماعی به سرویس دهنده اینترنت

فیس بوک در تلاش است از یک شبکه اجتماعی به یک سرویس دهنده اینترنت مبدل شود و برای این کار از ابزارهایی که شاید علمی ، تخیلی به نظر برسند، استفاده می کند.
مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک در مقاله‌ای  در روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: همانطور که دسترسی به پلیس یا اورژانس از طریق یک تلفن ضرورت و اهمیت انکارناپذیری دارد، امکان متصل شدن به اینترنت هم به همین اندازه حیاتی است.
وی دیدگاه‌های خود در مورد آینده اینترنت را شرح داده و گام هایی که باید در این راستا برداشته شود را نیز برشمرده است.به گفته وی هم اکنون تنها یک سوم مردم زمین به اینترنت دسترسی دارند و بقیه به علت هزینه‌های بالا یا ضعف زیرساخت ها از چنین قابلیتی بهره مند نیستند.
وی افزوده که فیس بوک در تلاش است از یک شبکه اجتماعی به یک سرویس دهنده اینترنت مبدل شود و برای این کار از ابزارهایی که شاید علمی ، تخیلی به نظر برسند، استفاده می کند.پهباد، ماهواره و اشعه لیزر از جمله ابزاری هستند که فیس بوک از آنها برای ارائه خدمات خود در آینده استفاده خواهد کرد.
به گفته زاکربرگ مشکل 90 درصد مردم کره زمین عدم دسترسی به شبکه اینترنت نیست، بلکه آنها قادر به تامین هزینه‌های دسترسی به انواع داده نیستند.بخشی از راه حل در صورت تامین اینترنت رایگان در دسترس خواهد بود.
وی اضافه کرد: همان طور که تلفن زدن به پلیس یا اورژانس در اکثر کشورهای جهان برای دریافت کمک‌های ضروری رایگان است و از این بابت هزینه‌ای در قبض تلفن منظور نمی‌شود، باید در آینده استفاده از سرویس های اساسی و مهم اینترنتی هم برای همه کاربران رایگان شود.
زاکربرگ منظور خود را از این سرویس‌ها مشخص نکرد، اما این تحول را عامل ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی، فرصت‌های تجاری گسترده‌تر و در نهایت پیشرفت انسانی دانست.
..............
خبر: عرضه ساعت هوشمند اندرویدی با قابلیت درک فرامین صوتی

شرکت ال جی از عرضه جهانی ساعت‌های هوشمند خود که مجهز به سیستم عامل اندروید هستند، خبر داد.این اولین بار است که این ساعت‌ها در دسترس عموم مردم قرار می گیرند.
علاقمندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه گوگل پلی یا فروشگاه‌های خرده فروشی در سراسر جهان این ساعت‌ها را خریداری کنند.کارشناسان معتقدند با عرضه این ساعت به زودی شاهد عرضه محصولات مشابهی از سوی شرکت‌های رقیب نیز خواهیم بود.
بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید 4.3 یا بالاتر، رابط کاربری ساده برای مشاهده سریع اطلاعات حیاتی روی ساعت اعم از پیامک‌های دریافتی، پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و همین طور یادآوری امور حیاتی و ضروری به کاربر از جمله ویژگی های این نوع ساعت‌هاست.
پردازنده این ساعت از نوع 1.2GHz Qualcomm Snapdragon 400 و دقت نمایشگر ال سی دی 1.65 اینچی آن 280 در 280 است. 512 مگابایت RAM، 4 گیگابایت حافظه داخلی، 63 گرم وزن و  سازگاری با فناوری بلوتوث 4 از جمله دیگر امکانات این ساعت ضد آب و ضدگرد و غبار است.
شاید جالب ترین ویژگی این ساعت‌ها امکان دریافت فرامین صوتی از طریق فناوری تشخیص صدای آن باشد.باتری 400 میلی آمپری هم از دیگر امکانات این ساعت است که 22 میلیمتر ضخامت دارد.فعلا این ساعت در 12 کشور آمریکا، کانادا، فرانسه، ایرلند، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، استرالیا، هند، ژاپن و کره جنوبی عرضه شده و قرار است به زودی در 15 کشور جهان از جمله برزیل، مکزیک، روسیه، سنگاپور ونیوزلند هم عرضه شود.قیمت این ساعت در بازارهای محلی مختلف متفاوت خواهد بود.
..............
خبر: تشکیل فدراسیون ورزش‌های الکترونیک غرب آسیا با مدیریت ایران

دبیرکل فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک پیشنهاد تشکیل و راه اندازی فدراسیون غرب آسیا را با مدیریت و میزبانی ایران مطرح کرد.
چون وونگ لیم، دبیرکل فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک در سفر به ایران و در دیدار ‌های جداگانه با سیدنصرالله سجادی، سید مناف هاشمی و امیررضا خادم،  معاونان وزیر ورزش و جوانان بر گسترش فعالیتهای مشترک دو طرف و حمایت از این رشته در  شورمان تاکید کرد.
لیم در این دیدارها با ابراز خرسندی از اولین سفر خود به ایران، با اعلام  حمایت از  عضویت رییس انجمن ورزش‌های الکترونیک کشورمان در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی و با دعوت از مسئولین ورزش کشورمان در مسابقات جهانی آذربایجان، ایران را یکی از قوی ترین و تاثیرگذارترین کشورهای عضو فدراسیون خواند.
وی پیشنهاد تشکیل و راه اندازی فدراسیون غرب آسیا را با مدیریت و میزبانی ایران به مسئولین وزارت ورزش داد و تاکید کرد که فدراسیون جهانی به طور کامل از انجمن ایران حمایت می‌کند.همچنین وی اعلام کرد که ریاست کمیته اقتصادی فدراسیون جهانی به ایران محول می‌شود.
معاونان وزیر ورزش و جوانان نیز در این دیدارها حضور  دبیر کل فدراسیون جهانی ورزش‌های الکترونیک را فرصت مناسبی برای گسترش فعالیتهای انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران برشمردند و آمادگی این وزارتخانه برای حمایت از ورزش‌های الکترونیک  را اعلام کردند.
در این دیدار لقمان شاورانی بنیانگذار و رییس انجمن ورزشهای الکترونیک ایران، گزارشی را از وضعیت این رشته ارائه کرد.
..............
خبر: پاسپورت بلک‌بری با نمایشگر مربع شکل

شرکت بلاک بری گوشی جدیدی به نام پاسپورت یا گذرنامه عرضه کرده که جالب ترین ویژگی آن برخورداری از نمایشگری به شکل مربع است.
کارشناسان معتقدند علت این مساله تلاش شرکت سازنده برای جلب نظر مساعد صاحبان مشاغل و کاربران حرفه‌ای است که از این طریق به امکانات بیشتری برای پیشبرد امور خود دسترسی خواهند داشت.
این گوشی دارای نمایشگر 4.5 اینچی خواهد بود و عرضه عمومی آن از شهریور ماه آغاز می شود.صفحه کلید فیزیکی گسترده این گوشی برای طراحی و وارد کردن اطلاعات از طریق برنامه های صفحه گسترده و نوشتن یادداشت کاملا مناسب است.جزییات بیشتر در مورد ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری این گوشی در زمان عرضه اعلام می شود.
بلاک بری در ماه نوامبر شاهد حضور مدیر عامل جدیدی به نام جان چن بود و عرضه این گوشی جدید از سوی این شرکت کانادایی تلاشی مهم برای بازگشت به روزهای اوج آن است.بلاک بری تا چند سال قبل انتخاب اول کاربران حرفه ای و متخصصان بود.اما حال این شرکت در رقابت با اپل و سامسونگ به شدت عقب مانده است.
..............
خبر: تنظیمات کارخانه هم اطلاعات شخصی اندرویدی‌ها را پاک نمی‌کند

بررسی های یک موسسه امنیتی ثابت کرده حتی با اعمال تنظیمات کارخانه روی گوشی‌های اندروید هم داده‌های شخصی کاربران از این گوشی‌ها حذف نمی‌ شود.
سیستم عامل اندروید در بخش تنظیمات خود دارای گزینه‌ای موسوم به بازگشت به تنظیمات کارخانه است که در صورت اعمال آن ظاهرا تمامی داده‌های شخصی و تنظیمات تغییر یافته کاربر حذف شده و گوشی به وضعیت اولیه تولید شده باز می‌گردد.
اما تحقیقات شرکت Avast ثابت می‌کند که این قابلیت کارآیی چندانی ندارد و حتی با استفاده از آن هم داده‌های شخصی افراد قابل بازیابی خواهند بود.لذا اگر فردی تصور کند از این طریق گوشی خود را به طور کامل پاکسازی کرده و سپس آن را در اختیار دیگر افراد قرار دهد، کاملا در اشتباه خواهد بود.
کارشناسان Avast با خرید 20 گوشی دست دوم اندروید از سایت ای ، بی و بررسی آنها توانستند چهل هزار عکس را بازیابی کنند که در میان آنها عکس‌های بسیار شخصی افراد نیز وجود داشتند.همچنین 750 ایمیل و پیامک، 250 شماره تماس و هویت چهار مالک قبلی این گوشی‌ها نیز در دسترس قرار گرفت.جالب آنکه در یک مورد فرم کامل و پرشده تقاضای دریافت وام یک کاربر سابق این گوشی ها نیز علیرغم اعمال تنظیمات کارخانه در گوشی دست دوم وجود داشت.
به گفته صاحب نظران اعمال تنظیمات کارخانه تنها باعث حذف اطلاعات در لایه خود برنامه‌های همراه و نه بر روی حافظه یا RAM گوشی می شود و لذا این اطلاعات به سادگی با جستجویی مختصر قابل دسترسی خواهند بود.این شرکت به کاربران گوشی‌های هوشمند هشدار داده قبل از فروش آنها حتما با مشاوره با افراد متخصص از پاک شدن کامل داده‌های شخصی خود مطمئن شوند.
..............
خبر: مطالعه آنی کتب چاپی برای نابینایان ممکن شد

محققان دانشگاه MIT، ابزار خاصی را طراحی کردند که افراد نابینا با نصب آن روی انگشت خود به سادگی می‌توانند کتب عادی را بخوانند.
این ابزار با اسکن کردن سه بعدی کلمات چاپ شده بر روی کاغذ آنها را به صوت مبدل می‌کند و به این طریق قادر به خواندن کتاب چاپی برای افراد نابینا خواهد بود.
ابزار مذکور که FingerReader نام گرفته، مجهز به دوربینی کوچک برای اسکن کردن لغات در زمان حرکت کردن انگشت روی کاغذ نیز هست.همچنین نرم افزار خاصی هم برای ردگیری حرکات انگشت بر روی FingerReader نصب شده است.
این نرم افزار شناسایی متن می‌تواند کلمه آغازین هر خط را تشخیص دهد و فرایند تبدیل آنها را به صوت مدیریت  کند.در صورت تمایل کاربر تبدیل مجموعه این اصوات به یک فایل هم با استفاده از نرم افزار یاد شده امکان پذیر است.این اولین بار است که نرم افزاری عرضه شده که می تواند به طور آنی متن را به صدا تبدیل و برای کاربر قرائت کند.محصولات مشابه معمولا ابتدا کل یک صفحه کتاب را اسکن کرده و سپس به صوت مبدل می‌کنند.
روی شیلک روت، محقق دانشگاه ام آی تی و مغز متفکر این طرح می گوید این وسیله دارای موتور کوچکی هم هست که اگر کاربر نابینا از متن و کلمات منحرف شود به لرزش درآمده و به کاربر کمک می کند با دقت خطوط کتاب را پیگیری نماید. البته این ابزار برای ترجمه کتب، مجلات ، منوی رستوران ها، دستورالعمل ها و ... هم قابل استفاده است.
طراحی این سیستم سه سال زمان برده و این امیدواری وجود دارد که از آن بر روی گوشی های همراه هوشمند نیز استفاده شود.بر اساس برآوردها بیش از 300 میلیون نفر نابینا در سراسر جهان وجود دارد که این اختراع هدیه ای استثنایی برای آنها خواهد بود.
..............
خبر: 150 هزار مشترک وریزون هدف جاسوسی آمریکا در 2014

شرکت مخابراتی وریزون با انتشار گزارشی اعلام کرد دولت آمریکا 150هزار درخواست به منظور دریافت اطلاعات مشتریان خدمات این شرکت در نیمه اول سال 2014 ارائه کرده است.
وریزون بزرگترین اپراتور مخابراتی بی‌سیم در آمریکاست و پس از افشای همکاری‌های شرکت‌های فناوری ایالات متحده با جاسوسان آژانس امنیت ملی آمریکا به منظور مقابله با کاهش اعتبارش در میان مردم دست به انتشار گزارش‌هایی برای شفاف سازی میزان و نحوه همکاری‌های خود با نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی این کشور زده است.
وریزون تنها شرکتی نیست که دست به چنین اقدامی زده و دیگر غول‌های آمریکایی دنیای فناوری مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و ... هم در فواصل زمانی مشخص چنین گزارش‌هایی را منتشر کردند.
این دومین بار است که وریزون چنین گزارشی منتشر می‌کند.
این شرکت مخابراتی پس از افشاگری‌های اسنودن در مورد همکاری‌های نزدیک جاسوسی‌اش با آژانس امنیت ملی آمریکا و تحت فشار سهامدارانش در ماه دسامبر گذشته نیز گزارش مشابهی ارائه کرده بود.
بر اساس این گزارش دولت آمریکا در برخی موارد خواستار دریافت اطلاعاتی در مورد یک شماره خاص یا یک شماره IP خاص بوده و در مواردی به دنبال پی بردن به جزئیات اطلاعات رد وبدل شده میان یک شماره تلفن با شماره تلفن دیگری بوده است.
مجموع درخواست‌های رسمی در این زمینه بالغ بر 72 هزار مورد بوده است.
همچنین 37 هزار درخواست هم نه از سوی دولت آمریکا بلکه در قالب دستور دادگاه ها ارائه شده که در 714 مورد مجوز استراق سمع مکالمات یک شماره خاص صادر شده است.در بخش کوچکی از این گزارش به درخواست دیگر کشورهای جهان برای دریافت اطلاعات مشترکان وریزون اشاره شده که بر اساس آن فرانسه با 762 درخواست در صدر بوده است.
..............
خبر: اینترنت 2 مگابایتی برای 7.5 میلیون ازبک

شرکت‌‌های فعال اینترنتی ازبکستان در حالی مشغول فعالیت هستند که تعداد کاربران اینترنت در این کشور حدود 7 میلیون و 500 هزار نفر است.
شرکت‌‌های فعال اینترنتی در ازبکستان در حالی مشغول فعالیت هستند که تعداد کاربران اینترنت در ازبکستان براساس آمارها بدون احتساب استفاده‌ کنندگان از اینترنت گوشی همراه از 7 میلیون و 500 هزار نفر فراتر رفته است.
این مسئله درحالی است که قیمت و سرعت اینترنت شرکت‌ها نسبت به اینترنت خانگی چندین برابر گزارش شده است.
در ضمن براساس گزارش کمیته دولتی ارتباطات، اطلاع‌رسانی و فناوری‌های مخابراتی ازبکستان، تعداد استفاده‌ کنندگان اینترنت با احتساب تعداد استفاده‌ کنندگان اینترنت گوشی همراه به بیش از 10 میلیون نفر رسیده است.
اینترنت ازبکستان توسط کابل فیبر نوری و یا مایکروویو رله رادیویی با کشورهای عضو جامعه مشترک‌المنافع و کشورهای دیگر به وسیله اتصال از طریق دروازه‌های بین‌المللی مسکو در ارتباط است.
ازبکستان همچنین قصد دارد یک اتصال فیبر نوری به افغانستان نیز ایجاد کند.
از لحاظ سرعت اینترنت، ازبکستان در میان 188 کشور جهان مقام 170 را دارا است و سرعت دانلود اطلاعات در این کشور به طور میانگین 2.4 مگابایت در ثانیه است.
مهم‌ترین شرکت‌هایی که در ازبکستان خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند شامل  Flash" ،"FORMULA-Extreme" ،"Freestyle" ،"Drive" ،"Formula Tornado""Tornado" ،"Formula NITRO" ،"NITRO و "X-Night" و همچنین بخش‌هایی از شرکت‌ معتبر "Sarkor Telecom" است.
در ضمن، هزینه ماهیانه اینترنت در ازبکستان از پنج دلار تا 35 دلار بر اساس سرعت و حجم دانلود متغیر است.
..............
خبر: کاهش سود سامسونگ در اثر تشدید رقابت سازندگان موبایل

مدیران سامسونگ از اینکه تشدید رقابت در چین و اروپا و کاهش رشد بازار گوشی‌های هوشمند موجب کمتر شدن سود این شرکت در سه ماهه سوم سال 2014 شود، نگرانند.
سامسونگ انتظار دارد که سودش از 9.53 تریلیون وون در سه ماهه دوم سال 2013 به 7 تا 7.4 تریلیون وون (معادل 7.3 میلیارد دلار) در سه ماهه دوم سال جاری کاهش یابد.میزان فروش این شرکت هم بین 51 تا 53 تریلیون وون پیش بینی شده که نسبت به رقم 57.46 تریلیون وون در مدت یاد شده کاهش نشان می دهد.
سامسونگ یکی از دلایل این وضعیت را طولانی مدت بودن زمان چرخه جابجایی تبلت‌ها در مقایسه با گوشی های هوشمند دانسته است.به عبارت دیگر مدت زمان بیشتری طول می کشد تا افراد تبلت قدیمی خود را کنار گذاشته و تبلت جدیدی بخرند. همچنین عرضه گوشی های هوشمند با نمایشگر 5 تا 6 اینچی باعث شده تبلت های دارای نمایشگرهای 7 تا 8 اینچی بازار پررونقی نداشته باشند و چندان مورد توجه نباشند.
همچنین رقبای سامسونگ نیز سرمایه گذاری گسترده ای در زمینه ساخت گوشی های هوشمند با قیمت پائین و متوسط به عمل آوردند و جایگاه این شرکا را  در اروپا و چین به خطر انداختند.با توجه به قریب الوقوع بودن عرضه  استاندارد نسل چهارم تلفن همراه، گوشی های نسل سوم هم در بازارهای مختلف و به خصوص چین طرفداران خود را از دست داده است.
سامسونگ امیدوار است علیرغم چشم انداز نه چندان مثبت بازار با عرضه گوشی های جدید با نمایگشرهای قدرتمند و امکانات بیشتر توجه کاربران را به خود جلب کند.این شرکت در سه ماهه اول سال 2014 حدود 89 میلیون واحد گوشی روانه بازار کرده و پس از اپل 31 درصد از بازار را در کنترل دارد.
..............
خبر: احتمال طراحی گوشی اندرویدی از سوی نوکیا و مایکروسافت

احتمال طراحی گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید از سوی نوکیا و مایکروسافت قوت گرفته است.گفته می شود این گوشی نوکیا ایکس نام دارد.
مایکروسافت پس از خرید واحد موبایل شرکت نوکیا قصد داشت به بازاریابی گسترده برای سیستم عامل ویندوز فون خود بپردازد، اما تصمیم دو طرف برای توجه به سیستم عامل اندروید نشان دهنده تغییر در سیاست‌گذاری‌های دو طرف است.
پیش از این مایکروسافت اعلام کرده بود گوشی‌هایی که با همکاری دو طرف عرضه شوند مجهز به ویندوز فون بوده و بر روی آنها عبارت Nokia by Microsoft درج خواهد شد.هنوز مشخص نیست این گوشی‌های جدید به طور کامل مجهز به سیستم عامل آندروید خواهند بود و روی آنها دیگر سرویس های گوگل مانند فروشگاه پلی نیز نصب خواهد شد یا خیر.
برخی منابع می‌گویند ممکن است مایکروسافت کاربران را تشویق به بارگذاری و نصب برنامه های ثالث از فروشگاه نوکیا کند، کاری که مشابه آن را شرکت آمازون نیز انجام می دهد.
نوکیا چندی قبل گوشی نوکیا ایکس 2 را عرضه کرده بود که از جمله گوشی های ارزان قیمت برای جلب نظر کاربران عادی و کم درآمد محسوب می شد.نوکیا در سال 2013 با پرداخت 7.2 میلیارد دلار از سوی مایکروسافت خریداری شده بود.
..............
خبر: فناوری‌های جدید تشخیص هویت اجساد به کمک عراق می‌آید

وکیل سازمان ICMP از وزارت حقوق بشر عراق خواست از تکنولوژی‌های جدید در عملیات کشف اجساد استفاده کند.
حسین الزهیری وکیل وزارت حقوق بشر عراق و رئیس کمیته بین‌المللی مفقودین(ICMP) در دیدار با "ارکان نامرصالح" مدیرکل مرکز حقوق بشر عراق به منظور تسهیل کشف اجساد در عراق پیشنهاد کرد از دستگاه‌های جدید تکنولوژی‌های روز استفاده شود.
حسین الزهیری در این دیدار که با همراهی هیاتی از کمیته بین‌المللی مفقودان شرکت کرده بود،‌ گفت: تکنولوژی‌های جدید می‌تواند کشف گورهای دسته‌جمعی و قربانیان جنگ‌های مختلفی که در زمان رژیم دیکتاتوری صدام‌حسین رخ داد و همچنین قربانیان عملیات تروریستی که عراق این روزها شاهد آن است به کمک این وزارت بیاید.
در این دیدار، الزهیری ضمن تاکید بر افزایش همکاری‌های وزارت حقوق بشر عراق با کمیته بین‌المللی مفقودین اعلام کرد: این کمیته می‌تواند کارگاه‌های آموزشی را در دفاتر وابسته به وزارت حقوق بشر عراق در استان‌های مختلف برای آموزش کار متخصص و افزایش توانایی‌های فنی آنها در جست وجوی اجساد تعیین هویت آنها در زمان کمتر ترتیب دهد.
این وکیل پایان نیز تلاش‌های کمیته بین‌المللی ICMP و همکاری‌اش با عراق را در داخل و خارج این کشور ستود.
..............
خبر: دستاورد جدید محققان برای تفکیک سلول سرطانی از سالم در توموگرافی

پژوهشگران استرالیایی با استفاده از نانوساختارهای هسته‌ای پوسته‌ای از جنس طلا/ سیلیکا و طلا/اکسید آهن موفق به تولید عامل کنتراست دهنده برای سیستم‌های تصویربرداری توموگرافی شدند که با استفاده از این عوامل کنتراست دهنده امکان تفکیک سلول سرطانی از سلول سالم در توموگرافی فراهم می‌شود.
نانوذرات طلا می‌توانند برای شناسایی مرز میان سلول‌های سالم و سرطانی مورد استفاده قرار گیرند.با این کار جراحان قادر به شناسایی سلول‌های سرطانی و جدا کردن کامل آن‌ها از بدن خواهند بود.
جرمی دوزینسکی از دانشگاه استرالیای غربی در تحقیقات اخیر خود به دنبال پاسخی برای این سوال است که آیا می‌توان از نانوذرات به عنوان عامل کنتراست دهنده‌ی مؤثر برای شناسایی و تعیین ابعاد تومورها و همچنین مشخص کردن مرز این تومورها استفاده کرد.
اخیراً از توموگرافی همگرای نوری (OCT) برای آزمایش تصویربرداری با قدرت تفکیک بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما این روش دارای محدودیت‌هایی است که یکی از این محدودیت‌ها، عدم امکان شناسایی سلول‌های سالم از تومورهای سرطانی است.
روش‌های دیگر تصویربرداری مبتنی بر رنگ‌هایی هستند که می‌توان با آن، بافت‌ها را از هم تفکیک کرد؛ اما در OCT چنین رنگ‌هایی وجود ندارد.جرمی دوزینسکی می‌گوید: OCT یک روش اولتراسونیک آنالوگ است که به جای نور از امواج صوتی برای شناسایی استفاده می‌شود.مشکل این روش آن است که امواج صوتی به بافت‌ها برخورد کرده و به شناساگر باز می‌گردند؛ بنابراین امکان تفکیک سلول‌های سالم از سرطانی در این روش مبتنی بر صدا وجود ندارد.
در برخی تحقیقات از نانوذرات طلا به عنوان عامل کنتراست دهنده استفاده می‌شود اما مشکل نانوذرات طلا این است که نور را جذب می‌کنند، در نتیجه کنتراست منفی به تصویر می‌دهند، به طوری که نقاطی که این نانوذرات وجود دارند تاریک‌تر است. از سوی دیگر نقاط خالی نیز تاریک هستند که تفکیک میان این دو بسیار دشوار خواهد شد.
برای حل این مشکل، محققان سطح نانوذرات طلا را با پوسته‌ی سیلیکا پوشش دادند.پیش از این مشخص شده بود که تغییر نسبت میان هسته و پوسته می‌تواند خواص پراش نور را در این ساختار تغییر دهد.بنابراین محققان با استفاده از این عامل، نانوذرات هسته‌ای پوسته‌ای طلا سیلیکا را به نحوی طراحی کردند که بتواند به عنوان عامل کنتراست دهنده در OCT استفاده شود.
در ادامه، این گروه تحقیقاتی به سراغ ساخت نانوذرات هسته‌ای پوسته‌ای از جنس طلا ، اکسید آهن رفتند.دلیل این امر مشکلات پوشش‌دهی طلا با سیلیکا بود.این گروه دریافتند که ساختار طلا، اکسید آهن نیز دارای خواصی است که می‌توان از آن به عنوان عامل کنتراست دهنده در OCT استفاده کرد.
..............
خبر: روش ساده و ارزان تولید گرافن با خواص الکترونیکی ویژه

پژوهشگران استرالیایی موفق به ارائه‌ روشی ارزان و ساده برای تولید اکسید گرافن با کیفیت بالا شدند.
پژوهشگران دانشگاه سوینبرن موفق به تولید اکسید گرافن با کیفیت بالا شدند، این ماده خواص الکترونیکی ویژه‌ای برای استفاده در حوزه الکترونیک و مخابرات از خود نشان می‌دهد.
بوهان جیا از محققان این پروژه لایه‌های نازک میکرومقیاسی تولید کرده که رکورد غیرخطی بودن نوری را شکسته است، چنین ماده‌ای برای استفاده در حوزه ادوات الکترونیکی، مخابرات نوری، زیست‌پزشکی و محاسبات فتونیک بسیار مناسب است.
جیا می‌گوید: چنین لایه نازک غیرخطی قابل الگودهی تاکنون ساخته نشده بود.گرافن ماده‌ای از مشتقات کربن است.کربن چهارمین ماده فراوان در کره زمین است که خواص متعددی دارد.گرافن ماده‌ای شفاف با هدایت الکتریکی بسیار بالا است.
برای ایجاد این لایه نازک، محققان محلول اکسید گرافن را به روش چرخشی (اسپینی) روی شیشه قرار دادند.زیاروی ژنگ از محققان این پروژه می‌گوید: ما روش تازه‌ای برای تولید این ماده ارائه کردیم که خاصیت غیرخطی بسیار عالی دارد.در حال حاضر برای استفاده در حوزه مخابرات، شما باید هر قطعه مورد نیاز خود را بصورت جداگانه تولید و خشک کرده و در نهایت آنها را با هم ترکیب کنید.اما با این روش جدید کافی است یک فیلم ایجاد شده و هر آنچه که مورد نیاز است روی این فیلم با لیزر ایجاد شود و در نهایت تمام ساختارهای مورد نظر به‌ صورت خودکار با هم ادغام می‌شوند.
روش‌هایی که در حال حاضر در صنایع نیمه‌هادی استفاده می‌شود نیازمند اتاق تمیز بسیار گرانقیمت بوده و تجهیزات متعدد و پیچیده‌ای است.این در حالی است که ساخت قطعات با لیزر بسیار ساده و ارزان است.
جیا می‌افزاید: با استفاده از این روش، ما موفق شدیم مواد ارزان قیمتی تولید کنیم.مزیت روش ما این است که برای تولید انبوه مناسب است.نتایج این پژوهش در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر روی ساخت ادوات مختلف از این ماده کار می‌کنند. 
..............
خبر: تصاویر خارق‌العاده از نمایش باشکوه کهکشانی در رقابت عکاسان نجومی 2014

 مسیر حرکت ستارگان بر فراز Giant’s Causeway در ایرلند شمالی، ابرهای غبار که توسط تابشهای کیهانی با فاصله هزاران سال نوری به اشکال عظیم‌الجثه تبدیل شده‌اند و بارش‌های درخشان شهاب‌سنگ در آسمان دود گرفته اندونزی بر فراز کوه برومو، تنها برخی از تصاویر خارق‌العاده‌ای هستند که در رقابت سالانه عکاسان نجومی 2014 شرکت کردند.
این رقابت که توسط رصدخانه سلطنتی گرینویچ با همکاری مجله آسمان شب بی‌بی‌سی برگزار می‌شود، امسال ششمین سال خود را گذراند که در آن بیش از 2500 عکاس آماتور و حرفه‌ای از سراسر جهان ثبت‌نام کردند.
فهرست تصاویر منتخب بیش از 120 مورد هستند که در آن میان می‌توان به نمایش باشکوه رقص شفق قطبی بر فراز ابرها از پنجره یک پرواز فراآتلانتیکی بین لندن و نیویورک و صحنه زیبای بازتاب کهکشان راه شیری در رود مار در پارک ملی گراند تتون وایومینگ اشاره کرد.
یک تصویر دیگر به نمایش جمعیتی از تماشاچیان وحشت‌زده پرداخته که از میان بخارهای آبفشان Old Faithful در پارک ملی یلواستون در حال مشاهده نمایش جذاب خورشید گرفتگی هستند.
این عکاسان همچنین تصاویری را از منظومه شمسی، کهکشان و حتی ورای آن ثبت کردند.
در میان این تصاویر یک صحنه نادر از سیاره مشتری در طول روز وجود دارد که پیش از آنکه طی همترازی نجومی در پشت ماه قرار بگیرد، ثبت شده است.گرمای سوزان سحابی هلال در گردابی به رنگ آبی و قرمز و مهد کودک بزرگ ستاره‌ای سحابی اوریون در فاصله 1350 سال نوری که خانه ستارگان در مراحل مختلف زندگی خود هستند، از دیگر موارد ثبت شده در این رقابت به شمار می‌روند.
داوران این رقابت شامل دکتر مگی آدرین پوکوک، دانشمند فضا و مجری تلویزیون، کریس بریملی، سردبیر مجله آسمان شب و دکتر مارک کوکوالا، ستاره‌شناس عمومی رصدخانه سلطنتی هستند.
برندگان چهار گروه و سه جایزه ویژه در روز 17 سپتامبر (26 شهریور) اعلام شده و نمایشگاهی از تصاویر برنده در روز بعد در رصدخانه سلطنتی افتتاح خواهد شد.
..............
خبر: گام بلند محقق ایرانی در فناوری تولید ارزان داروی سکته از کاهو
پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس با پی بردن به این مهم که تکنولوژی انتقال ژن به کلروپلاست چشم‌انداز امیدبخشی را برای تولید انبوه و ارزان قیمت پروتئین‌های نوترکیب دارویی و به ویژه داروی tpa بیماران قلبی فراهم آورده است، طی تحقیقی موفق به ساخت ناقل کلروپلاستی حاوی ژن فعال کننده پلاسمینوژن بافتی tpa و بررسی بیان آن در کلروپلاست گیاه کاهو شدند.
سالانه میلیون‌ها نفر در دنیا از عوارض ناشی از بیماری‌ها قلبی و عروقی رنج می‌برند، یکی از مهمترین داروهای حذف کننده لخته برای درمان این نوع از بیماری‌ها، پروتئین فعال کننده‌ی پلاسمینوژن بافتی (tpa) ا ست.این آنزیم پروتئازی با تبدیل پلاسمینوژن به فرم فعال پلاسمین، موجب تجزیه رشته‌های فیبرین لخته می‌شود.
در تحقیق انجام شده در قالب رساله دکتری تخصصی بابک لطیف، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس،‌ ناقل کلروپلاستی مناسبی به کمک بررسی‌های بیوانفورماتیکی و با در نظر گرفتن توالی‌های مورد نظر مانند نواحی احاطه‌ کننده‌ی اختصاصی گیاه کاهو و عناصر افزایش دهنده بیان در سطوح رونویسی و ترجمه، طراحی شد.
دکتر بابک لطیف در تشریح دلایل کاربردی بودن این پروژه تحقیقاتی گفت: در حال حاضر داروی tpa با قیمت بالایی وارد کشور می‌شود و هزینه تقریبی هر بار درمان حدود 2900 دلار است.هم اکنون تعداد معدودی از شرکتهای چند ملیتی این دارو را تولید می‌کنند.تکنولوژی انتقال ژن به کلروپلاست چشم‌انداز امیدبخشی را برای تولید انبوه و ارزان قیمت پروتئین‌های نوترکیب دارویی و به ویژه این دارو فراهم آورده است.
وی در خصوص مزایای انتقال ژن به کلروپلاست افزود: از مزایای انتقال ژن به ژنوم کلروپلاست در مقایسه با ژنوم هسته می‌توان به سطح بالای بیان، امکان بیان چند ژن در یک اپرون بالی سیسترونی، نبود اثرات خاموشی ژن و احتمال بسیار اندک انتقال افقی ژن از طریق دانه گرده اشاره کرد.ناقل کلروپلاستی حاوی آن، ترکیبی plyGBS:k2s پس از همسانه سازی، از نظر ساختاری و عملکردی با استفاده از روش‌های مولکولی مورد تائید قرار گرفت.
پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در اشاره به نتایج به دست آمده اظهار داشت: نتایج ارزیابی گیاهان تراریخت کلروپلاستی در سطح DNA نشان داد که ژن‌های انتقالی در جایگاه صحیح در ژنوم کلروپلاستی درج شدند.بررسی بیان پروتئین، تولید پروتئین نوترکیب plyGBS-K2S را در کلروپلاست گیاهان کاهو تائید کرد.
دکتر لطیف در پایان خاطرنشان کرد: طبق سند ملی زیست فناوری جمهوری اسلامی ایران، یکی از اهداف کشور در زمینه استفاده از فناوری زیستی تا پایان برنامه پنجم توسعه، د ستیابی و به کارگیری این فناوری در تولید و کشت و کار سه گیاه تراریخت در کشور هر یک به مساحت نیم درصد سطح زیر کشت همان گیاه در دنیاست؛ به طوری که سه درصد از تولید کل این محصول در جهان، به ایران اختصاص یابد.برای دستیابی به گیاهان تراریخت کلروپلاستی پایدار، ساخت ناقل کلروپلاستی از نظر تکنیکی و دانش فنی به عنوان پایه‌ای به منظور تراریختی گیاهان مختلف و با اهداف متفاوت، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.با انجام موفقیت‌آمیز این پروژه، امکان انتقال انواع ژن‌های مفید به کلروپلاست گیاهان فراهم شد و در مجموع کار انجام شده در این رساله دکتری کاملا کاربردی است.
این پژوهش با راهنمایی دکتر مختار جلالی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.
..............
خبر: ساخت نانوحسگر برای پایش فساد فرآورده های دریایی در کشور

مدیر گروه نانوفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا از جنبه های کاربردی نانو برای توسعه صنایع مختلف استفاده می شود گفت: این دسته از تحقیقات سبب افزایش بازده صنایع شده و بسترهای لازم برای رشد آنها را فراهم می کند.
دکتر بهاره عمادزاده با بیان این مطلب اظهار کرد: این علم با گستره دربرگیری بالایی که دارد می تواند موجبات بهبود وضعیت تمام صنایع از جمله صنعت غذا را فراهم آورد.
وی با اشاره به خط مشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در زمینه کاربردی کردن پژوهش های انجام شده تصریح کرد: در این مرکز علمی تنها پژوهش هایی اجرایی می شوند که تقاضا محور بوده و جنبه های کاربردی علم نانوفناوری در مواد غذایی را مورد استفاده قرار می دهند.
مدیر گروه نانوفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: این تحقیقات که در زمینه های مختلف در این مرکز در حال انجام است در واقع سبب بالا رفتن کیفیت و سلامت مواد غذایی و در نتیجه ارتقا سطح سلامت و امنیت غذایی در کشور می شود.
عمادزاده با بیان اینکه ورود تکنولوژی نانو به صنعت غذا در زمینه های مختلف بسیار موثر بوده است، خاطرنشان کرد: در حوزه هایی مانند بسته بندی، افزایش ماندگاری مواد موثره محصولات غذایی مختلف، رسانش هدفمند ریز مغذی ها، پایش فساد مواد غذایی و موارد دیگری از این قبیل استفاده از این علم بسیار اثرگذار بوده است.
وی افزود: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، محققان جوان با انجام تحقیقات در زمینه های مختلف علم نانوفناوری موفق به تولید محصولات مختلف اثرگذار در صنایع شدند.
مدیر گروه نانوفناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی عنوان کرد: ساخت بسته بندی های مناسب برای افزایش مدت زمان ماندگاری مواد غذایی، ریز پوشانی ترکیبات موثره زعفران با هدف افزایش کارایی و بازدهی اقتصادی، ساخت نانوحسگر برای پایش فساد فرآورده های دریایی، استفاده از نانوحامل های لیپیدی براي رسانش غذا داروها به بخش های مختلف بدن، پوشش دهی روغن هل و گیاه زنجبیل به نحوی که خواص آن حفظ شده و در شرایط مناسب آزاد شود و همچنین طراحی و ساخت سطوح خود تمیز شونده از جمله این طرح ها بوده است.
عماد زاده تاکید کرد: تمام این پروژه ها به صورت تقاضا محور و با حمایت صنایع به انجام رسیده و از نتایج آنها به صورت کاربردی استفاده می شود.
..............
خبر: چگونگی حمایت ستاد توسعه زیست فناوری از طرح‌های مهندسی ژنتیک در کشاورزی و محیط زیست

 طرح های کاربردی در حوزه مهندسی ژنتیک با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی می‌شود.
چگونگی حمایت ستاد توسعه زیست فناوری از طرح‌های مهندسی ژنتیک در کشاورزی و محیط زیست مشخص شد.
در فراخوان این ستاد مراحل توسعه فناوری و تولید رخدادهای مستقل و انجام آزمایش های مولکولی از ایده پردازی تا تجاری سازی معرفی خواهد شد.
محصولات اولویت دار این طرح شامل برنج، پنبه، ذرت، جو، گندم، چغندرقند، دانه های روغنی، سیب زمینی، حبوبات یونجه و ماهی می‌شود.
هدف از این اقدام، رصد و حمایت از طرح های خوش آتیه، مشتری گرا و کاربردی در حوزه مهندسی ژنتیک عنوان شده است و فراخوان این حمایت نیز به زودی در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

66386