۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۲ خرداد

یافته‌های جدید محققان درباره ریتم بدن

به گزارش ICTPRESS ، این ساعت درونی، ریتم روزانه بسیاری از جنبه های رفتاری و زیستی انسان را تنظیم می کند.
غذا علاوه بر تامین احتیاجات بدن برای رشد و نمو، روی ساعت بیولوژیکی بدن نیز تاثیر می گذارد. این ساعت درونی، ریتم روزانه بسیاری از جنبه های رفتاری و زیستی انسان را تنظیم می کند.
پژوهشی جدید که نتایج آن در نشریه علمی Cell Reports به چاپ رسیده است، دیدگاه های نوینی را در خصوص نحوه کمک به بیماران مختلف از طریق تنظیم ساعت بدن آن ها با استفاده از تنظیم رژیم غذایی شان ارائه کرده و نشان می دهد که انسولین می تواند در این خصوص نقش خاصی داشته باشد.
وجود یک ساعت بیولوژیکی 24 ساعته در بدن انسان ها، نقش مهمی را در تنظیم وضعیت ساعات خواب، زمان های داشتن حداکثر هشیاری و زمان بندی فرایندهای فیزیولوژیکی بدن ایفا می کند.
به گفته دکتر ماکوتو آکاشی از دانشگاه یاماپوچی ژاپن، به هم خوردن مزمن تنظیم زمانی بین فرآیندهای محیطی و ریتم های کارکردی بدن، نه تنها باعث کاهش عملکرد فیزیولوژیکی آن می شود، بلکه ریسک ابتلا به بیماری های مختلف و متنوعی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات خواب و حتی سرطان را افزایش می دهد.
ساعت 24 ساعته بدن مشتمل بر دو مسیر اصلی است. مسیر اول که به "نور" پاسخ می دهد به خوبی شناخته شده است. ولی در خصوص مسیر دوم که به "غذا" پاسخ می دهد، اطلاعات اندکی در دست است.
دکتر آکاشی و همکاران با استفاده از کشت های سلولی، متوجه شدند که انسولین می تواند به نوعی باعث تنظیم دوباره این ساعت 24 ساعته شود. به گفته این محقق استفاده از انسولین در تنظیم ساعت درونی بافت های مرتبط با تغذیه می تواند باعث ایجاد هم گامی بین ساعت تغذیه و عملکرد بافت مربوطه شود که به نوبه خود موجب هضم و جذب بهتری خواهد شد. به عبارت دیگر انسولین می تواند در کوتاه مدت ساعت معده را با زمان غذا خوردن تنظیم کند.
این یافته محققین می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای تنظیم ساعت 24 ساعته بدن از طریق دستکاری رژیم های غذایی ارائه دهد. برای مثال برای مقابله با پدیده "جت لگ" که در پروازهای طولانی اتفاق می افتد، شام می تواند با ترکیباتی که موجب آزادسازی انسولین می شوند غنی شده تا به نوعی باعث جلو رفتن ساعت بدن شود. عکس این کار نیز می تواند برای صبحانه انجام شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

58547