۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۲ خرداد

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يكشنبه 22 تير ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: خرابی نرم‌افزاری علت ۷۰ درصد مرجوعی موبایل‌های اندرویدی
مدیر نماینده ایران یک برند موبایل گفت: 70 درصد گوشی‌های هوشمند اندرویدی که برای تعمیر به نمایندگی مرجوع می‌شوند دارای اشکالات نرم‌افزاری و نیازمند فلش کردن هستند.بسیاری از نرم‌افزارها که از هر منبعی روی گوشی‌های اندرویدی نصب می‌شوند به گوشی آسیب می‌رسانند.
رضا آقایی‌‌نیا در خصوص میزان مرجوعی‌های گوشی‌های موبایل وارداتی هوشمند چینی، اظهار داشت: اغلب خرابی‌هایی که برای تعمیر به نمایندگی فروش بازگردانده می‌شوند دارای اشکالات نرم‌افزاری است که به طور متوسط حدود 70 درصد خرابی‌ها را خرابی‌های نرم‌افزاری تشکیل می‌دهد که با فلش کردن گوشی رفع می‌شود.
فلش کردن راهی برای ریست کردن گوشی و نصب دوباره نرم افزار‌ها است.
مدیر نمایندگی ایران یک برند موبایل توضیح داد: بخش زیادی از اشکالات نرم‌افزاری مربوط به ماهیت سیستم‌عامل اندروید است که کاربر از هر سایت و منبع امکان نصب برنامه روی گوشی خود را دارد و بسیاری از نرم‌افزارهایی که روی گوشی‌های اندرویدی نصب می‌شوند به گوشی آسیب می‌رسانند.
وی ادامه داد: همین عامل باعث رشد آمار خرابی‌های نرم‌افزاری و ارجاع گوشی‌های هوشمند اندرویدی به نمایندگی تعمیرات می‌شود.
آقایی‌ نیا تصریح کرد: این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد تنها حدود 2 درصد از گوشی‌های هوشمند جدید به دلیل خرابی‌های سخت‌افزاری مرجوع می‌شوند.
...............
خبر: گلوله هوشمند هدایت شونده؛ ابزار تروریستی جدید آمریکا

دولت آمریکا می‌گوید برای اولین بار موفق به طراحی گلوله‌هایی شده که می توانند روی یک هدف خاص قفل شوند و وی را بیش از یک مایل تعقیب کرده و به قتل برسانند.
این گلوله‌ها از توان مانور خوبی نیز برخوردارند و حتی می‌توانند برخی موانع را که بر سر راهشان قرار دارد تشخیص داده و پشت سر بگذارند و بالاخره به هدفشان برسند.
این گلوله‌های هوشمند با کالیبر 0.50 به اختصار (Extreme Accuracy Tasked Ordnance (EXACTO نام گرفته و به طور ویژه برای نظامیانی طراحی شدند که در شرایط بی‌ثبات آب و هوایی در حال نبرد هستند.این گلوله‌ها حتی در صورت وزش باد شدید، تغییر شدید دما و ... می توانند هدف خود را تعقیب کنند.
فناوری مورد استفاده در این گلوله توسط موسسه Teledyne Scientific ابداع شده و تامین بودجه این کار توسط آژانس دارپا صورت گرفته که وظیفه پشتیبانی از تحقیقات در مورد فناوری‌های جدید نظامی را بر عهده دارد و یکی از توسعه دهندگان کلیدی اینترنت هم محسوب میشود.
قرار است در آینده دقت این نوع گلوله‌ها برای استفاده در روز و شب ارتقا یابد .همراه با این گلوله‌‌ها از یک سیستم لیزری هدایت کننده آنی هم استفاده می‌شود که وظیفه هدایت گلوله تا رسیدن به مقصد را بر عهده دارد. گلوله یاد شده می‌تواند پس از هدف گذاری لیزری می تواند هدف را تا فاصله 1.2 مایلی تعقیب کند و از این لحاظ کمک بزرگی برای تک تیراندازها محسوب می شود.
این گلوله 4 اینچی دارای یک حسگر اپتیکی در دماغه خود نیز هست و از این طریق سیستم لیزری هدایت کننده را شناسایی و تعقیب می کند.سیستم مذکور هنوز در دست توسعه است و تلاش می شود تا دقت و کارآیی آن در مراحل بعدی افزایش یابد.
...............
خبر: آمریکا ۸۰ درصد از مکالمات صوتی جهان را ضبط می‌کند

ویلیام بینی یکی از افشاگران قدیمی جاسوسی‌های دولت آمریکا معتقد است آژانس امنیت ملی این کشور ۸۰ درصد مکالمات صوتی مردم را به طور کامل ضبط و نگهداری می‌کند.
وی که قبلا برای رمزگشایی از پیام‌های مختلف با نهادهای اطلاعاتی آمریکا همکاری داشته می‌گوید هدف نهایی آژانس امنیت ملی جاسوسی از تمامی شهروندان آمریکایی و کنترل کل آنهاست.نکته جالب این است که این نهاد این اطلاعات را به صورت متادیتا نگهداری نمی‌کند و کل مکالمات صورت گرفته را در قالب فایل‌های صوتی نگهداری می کند.
به گفته بینی، آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد ماهیت اطلاعاتی که ذخیره می‌کند، دروغ می‌گوید.وی در کنفرانسی که هفته قبل توسط مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی در لندن برگزار شد اظهار داشت حداقل 80 درصد از کابل‌های فیبرنوری جهان از آمریکا گذر می‌کنند.این امر تصادفی نیست و به آمریکا امکان می‌دهد تا همه ارتباطات تبادل شده از این طریق را کنترل و بررسی کند.از همین طریق 80 درصد کل مکالمات صوتی و نه فقط متادیتای آنها ضبط  و در آمریکا ذخیره می شوند.
ویلیام بینی مدت اندکی بعد از حوادث 11 سپتامبر و به دنبال تشدید فعالیت های جاسوسی دولت آمریکا که باعث نقض حریم شخصی مردم عادی شده بود، آژانس امنیت ملی آمریکا را ترک کرد.
وی افزود که اعتمادی به رویه های جمع آوری اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا وجود ندارد و این سازمان به کمتر از جاسوسی از همه مردم آمریکا رضایت نخواهد داد.
بینی همچنین از ادوارد اسنودن به علت افشاگری‌های تکان دهنده‌اش بر علیه تخلفات آژانس امنیت ملی آمریکا تقدیر کرد.
...............
خبر: بازگشت بدافزار سارق به رایانه‌های ویندوزی

محققان امنیتی نسخه جدیدی از بدافزار ظاهرا منسوخ شده زئوس را شناسایی کردند که رایانه‌های کاربران را آلوده و به شبکه بوت‌نت خود ملحق می‌کند.
این شبکه بوت‌نت با هدف سرقت کلمات عبور کاربران حساب‌های بانکی طراحی شده و به طور خاص رایانه‌های مجهز به سیستم عامل ویندوز را هدف قرار می‌دهد.
انتشار خبر از راه رسیدن نسخه تازه زئوس در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات آمریکایی شش هفته قبل مدعی شده بودند توانستند شبکه بوت نت ایجاد شده توسط این بدافزار خطرناک را نابود کنند.نسخه جدید زئوس که Gameover ZeuS نام گرفته تاکنون برای سرقت بیش از صدمیلیون دلار پول از حساب‌های بانکی کاربران با موفقیت به کار گرفته شده است.
در بدافزار Gameover ZeuS از الگوریتمی موسوم به Domain Generation استفاده شده که با سهولت بیشتری قادر به آلوده کردن رایانه‌های شخصی است.
بررسی‌های به عمل آمده در مورد ماهیت این شبکه بوت نت نشان می‌دهد این شبکه احتمالا از چین هدایت می‌شود.
وزارت دادگستری آمریکا می گوید شبکه بوت نت جدیدا ایجاد شده ارتباطی با شبکه بوت نت قدیمی بدافزار زئوس ندارد و تلاش ها برای شناسایی عوامل ایجاد آن و همین طور نابودی این شبکه در جریان است.
...............
خبر: مدیرعامل مایکروسافت اخراج گسترده کارکنان را تکذیب کرد

ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت هرگونه گمانه زنی در مورد احتمال اخراج گسترده کارمندان این شرکت نرم افزاری را تکذیب کرد.
پس از ارسال تازه‌ترین ایمیل نادلا خطاب به کارکنان مایکروسافت که در آن چشم‌انداز تازه این شرکت تشریح و از تغییر فرایندهای تجاری خبر داده بود، شایعات در مورد احتمال کاهش چشمگیر کارکنان مایکروسافت شدت گرفت.
در بخشی از این ایمیل از کاهش اهمیت و اولویت نرم افزارها و سیستم عامل هایی مانند آفیس و ویندوز سخن گفته شده و تصریح شده بود که مدیرعامل مایکروسافت در سال جدید میلادی خود به طور جزیی به موضوعات مالی و سازمانی این شرکت رسیدگی خواهد کرد. سال مالی جدید مایکروسافت از دو هفته دیگر آغاز می شود.
تعداد کارکنان مایکروسافت بعد از خرید واحد تولید گوشی همراه شرکت نوکیا در بهار امسال به 127 هزار نفر افزایش یافته که بیشتر از رقبایی همچون گوگل و اپل است. همین مساله باعث شده احتمال کاهش جدی کارکنان مایکروسافت مطرح شود. این شرکت از سال 2009 تا به حال دست به اخراج گسترده کارکنان خود نزده است.
با افزایش گمانه‌زنی‌ها، مایکروسافت تمامی مباحث مطرح شده در مورد کاهش کارمندانش را رد و مجددا بر توجه جدی این شرکت به فناوری کلود و محصولات همراه تاکید کرده است.
...............
خبر: اپل نگرانی‌های چین در مورد آیفون را رد کرد

اپل به مشتریان خود در چین اطمینان داد که قابلیت مکان‌یابی کاربران روی این گوشی برای شناسایی هویت آنان و ردگیری فعالیت هایشان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
این خبر یک روز پس از آن منتشر می‌شود که تلویزیون دولتی چین گزارشی پخش کرد و گوشی آیفون را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور دانست.
در این گزارش از قول ما دینگ رییس موسسه امنیت آنلاین در دانشگاه امنیت عمومی چین تصریح شده بود که گوشی همراه آیفون از قابلیت‌هایی برای جمع آوری داده‌های شخصی کاربران برخوردار بوده و از این طریق امکان نشت اسرار دولتی نیز وجود دارد.
اپل هم در واکنش به این گزارش در وب سایت چینی خود اعلام کرده که هرگز با هیچ نهاد دولتی در هیچ کشوری برای ایجاد قابلیت جاسوسی روی خدمات یا محصولاتش همکاری نکرده و ایجاد قابلیت ردگیری موقعیت مکانی کاربران نیز با هدف تسریع کارکرد برنامه‌های همراهی طراحی شده که از آنها برای کمک به رانندگان به منظور در امان ماندن از ترافیک استفاده می‌شود.
به گفته اپل کاربران در صورت تمایل می توانند قابلیت یاد شده را بر روی گوشی‌های خود از کار بیندازند تا اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی آنها در دسترس نباشد.
این ادعاها در شرایطی مطرح می شود که بر اساس افشاگری‌های ادوارد اسنودن، اپل از جمله شرکت هایی است که به آژانس امنیت ملی آمریکا امکان داده از کاربران خدماتش جاسوسی کند. به غیر از اپل، گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و یاهو هم با اتهامات مشابهی روبرو هستند.
...............
خبر: احتمال محکومیت حقوقی فیس‌بوک در اروپا

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال آماده کردن زمینۀ اقدامی بازدارنده‌اند که ممکن است بدل به پرونده‌ای مهم در حوزه فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی و مؤسسات ارتباطی شود.
مارک زاکربرگ ممکن است به زودی با مسائل حقوقی بیش‌تری مواجه شود و به نظر می‌رسد که اقدامات حقوقی علیه فیس‌بوک در پی خرید 19 میلیارد دلاری واتس‌ اپ و نرم افزار کاربردی بسیار محبوب آن، واتس اپ مسنجر، آغاز شده باشد.
به دلایل مختلف، این اطمینان وجود داشت که معاملۀ مذکور در ایالات متحده با مخالفت حامیان حریم خصوصی مواجه شود. اما در وجه بین‌ المللی، وال استریت جورنال در تاریخ 10 ‍ژوییه گزارش داد که اعضای اتحادیۀ اروپا در مورد تأثیرات بالقوۀ این اقدام بر وضعیت اقتصادی، حریم خصوصی و انحصار فعالیت‌ها در کشورهای عضو این اتحادیه در حال تحقیق‌اند.
اعضای این اتحادیه در حال آماده کردن زمینه برای اقدامی بازدارنده‌اند و برای این منظور، پرسش‌نامه‌ای دقیق تهیه و به چندین شرکت رقیب فعال در انتقال پیام‌های آنلاین ارسال کردند. آن‌ها از پاسخگویان پرسیدند که آیا ادغام شرکت‌های مذکور بر کسب‌ و کارشان و نیز کل بازار تأثیری خواهد گذاشت یا نه. آشکار است که پروندۀ مذکور قرار است آزمونی باشد برای اتحادیۀ اروپا در نحوۀ اِعمال قوانین پیچیدۀ رقابت با دنیای جدید و قدرتمند رسانه‌ های اجتماعی.
اقدام جاری اتحادیۀ اروپا اولین واکنش قانونی در رده ‌های بالاست که به موضوع کسب‌ و کار ذخیره‌ سازی، امنیت، و کنترل داده های شخصی در رسانه های اجتماعی و نحوۀ استفادۀ شرکت‌های مذکور از این داده ها برای ایجاد خدمات و کسب پول، ورای مرزهای بین المللی، معطوف شده است. یقیناً این آخرین اقدام نیز نخواهد بود.
سه ماه پیش، وقتی کمیسیون تجارت فدرال برای معاملۀ مذکور چراغ سبز نشان داد، هم به فیسبوک و هم به واتس اپ توصیه کرد که به تعهدات خود در مورد حفظ حریم خصوصی کاربرانشان و رعایت خواسته‌های آنان پایبند بمانند. در حالی که واتس اپ تاکنون با مشکلی مواجه نبوده است، فیسبوک همواره در معرض حمله قرار داشته است. آخرین حملات نتیجۀ اقدامی بود که معترضان آن را دستکاری خبرهای منتشرشدۀ کاربران خواندند. این کار که دو سال پیش انجام‌ گرفت مربوط به تحقیقی در مورد کنترل احساس در شبکه‌‌های اجتماعی بود.
ظاهراً اتحادیه اروپا این اطلاعات را از آن رو گردآوری میکند که پرونده ای را علیه مالکیت واتس اپ توسط فیس‌بوک باز کند. فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی است و بیش از 2 میلیارد کاربر دارد. این احتمال نیز وجود دارد که اقدامات پس ‌زمینه ‌ای در جریان باشد تا از قضایی شدن موضوع جلوگیری شود.
شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار ارتباطی نیز بر این اقدام صحه گذاشته و با ادغام مذکور مخالفت کردند. استدلال آنها این است که اپراتورهای رده بالایی چون واتس اپ از زیرساخت های شرکت‌های ارتباطی استفاده می‌کنند و با دور زدن کانال های استاندارد، از مالیات دادن میگریزند یا مالیات اندکی پرداخت میکنند. شرکتهای ارتباطی از طریق مسیرهایی که ایجاد و خدماتی که عرضه میکنند درآمد به دست می آورند و یقیناً مایل نیستند که شرکتهای خدمات وب درآمد بالقوه بالای آنها را کاهش دهند.
واتس اپ مسنجر متداولترین نرم افزار کاربردی پیام رسان در اروپاست که به کاربران امکان تبادل پیام را بدون نیاز به پرداخت پول بابت اس ام اس فراهم میکند. این پیام رسان برای گوشی‌های آیفون، اندروید، بلک بری و نوکیا قابل کاربرد است.
علاوه بر ارسال پیام، کاربران واتس اپ میتوانند به طور نامحدود برای هم عکس، ویدئو، و فایل صوتی بفرستند. نرم افزار اولیۀ ارسال پیام فیسبوک هرگز به یکی از پرکاربردترین امکانات آن بدل نشد.
واتس اپ که حدوداً 50 کارمند دارد، از زمان راه اندازی در سال 2009 رشد بسیاری کرده و از سه سال و نیم قبل بر بازار اروپا حاکم شده است. این شرکت مدعی است که تا ژانویه 2014 تعداد 430 میلیون کاربر داشته و گزارشها حاکی از آن است که هم اکنون بیشتر از 470 میلیون نفر از آن استفاده میکنند.
منبع: سازمان فناوری اطلاعات ایران
...............
خبر: گوگل زیر بار اتهام انحصارطلبی نمی‌رود

گوگل امیدوار است شکایت از این شرکت به علت انحصارطلبی تجاری از طریق عرضه سیستم عامل اندروید و تلاش برای همه‌گیر کردن آن لغو شود.
گوگل به شدت علیه این شکایت موضع گرفته و می‌گوید شرکت‌های سازنده گوشی های همراه مجبور نیستند از سیستم عامل اندروید بر روی تولیداتشان استفاده کنند و اگر هم چنین کاری انجام دهند اجباری برای نصب برنامه‌های همراه فروشگاه گوگل برایشان در نظر گرفته نشده است.
این در حالی است که دو شرکت سازنده گوشی های همراه دادخواستی را علیه گوگل تقدیم دادگاه کرده و مدعی شدند که نحوه صدور مجوز استفاده از اندروید بر روی گوشی‌های هوشمند ساخت دیگر شرکت‌ها مانند سامسونگ ناعادلانه و به ضرر رقبایی است که بر روی گوشی‌ها سرویس‌های جستجو و دیگر خدمات را ارائه می‌دهند.
چندی قبل مایکروسافت هم شکایتی را از گوگل تقدیم دادگاه کرده و مدعی شده بود این شرکت به شیوه‌هایی ناعادلانه محصولات و خدمت خود را در نتایج جستجو در رتبه ای برتر از محصولات رقبا به نمایش درمی آورد و حقوق دیگر مؤسسات تجاری را ضایع می کند.
در شکایت اخیر، از این مساله که جستجوگر گوگل به عنوان جستجوگر پیش فرض در گوشی های اندروید به نمایش درمی آید هم شکایت شده و همین مساله عامل افزایش سهم جهانی آندروید در بازار جهانی سیستم عامل های همراه و افزایش درآمد این شرکت به علت نمایش انبوهی از آگهی های مرتبط با نتایج جستجو دانسته شده است.
...............
خبر: سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری آی بی ام برای ارتقای تراشه‌ها

شرکت آی بی ام روز گذشته از سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در پنج سال آینده به منظور تحقیق و توسعه و ارتقای فناوری ساخت تراشه‌های رایانه‌ای خبر داد.
شرکت آی بی ام که زمانی یکی از برترین تولیدکنندگان انواع سخت افزار و تراشه‌های رایانه‌ای بود، چند سالی است که در این زمینه حرف چندانی برای گفتن ندارد و لذا امیدوار است با این سرمایه گذاری هنگفت وضعیت را به سود خود تغییر دهد.
آی بی ام یک هفته قبل از برنامه‌های خود در این زمینه خبر داد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی آی بی ام میزان فروش واحد سخت افزار این شرکت در مقایسه با یک سال قبل 23 درصد کاهش نشان می‌دهد و همچنین کاهش درآمد سه ماهه این شرکت در پنج سال اخیر بی سابقه بوده است.
آی بی ام امیدوار است که راهی برای طراحی تراشه ها با استفاده از فناوری های جدید بیابد و از این طریق ضمن افزایش کارآیی آنها، انرژی مصرفیشان را نیز کمتر کند. نانوتیوب‌ها که در مقایسه با سیلیکون پایداری و مقاومت بیشتری در برابر گرما داشته و سرعت انتقالشان هم بالاتر است از جمله موادی هستند که آی بی ام قصد دارد در تولیداتش از آنها استفاده کند.
این رقم سرمایه گذاری برابر با نیمی از بودجه تحقیق و توسعه آی بی ام در سال 2013 است. گفته می‌شود آی بی ام برای توسعه فعالیت های خود در این حوزه با شرکت تراشه ساز Globalfoundries هم قراردادی منعقد کرده، اما در این زمینه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. آی بی ام امیدوار است از طریق این سرمایه گذاری شرایط بخش سخت افزار خود را در سال 2014 تثبیت و در سال 2015 ارتقا بخشد.
...............
خبر: تشخیص سن ستاره‌های شبیه خورشید ممکن شد
روش جدیدی موسوم به gyrochronology که علم مطالعه سن سیارات شبه زمینی است، به دانشمندان در تعیین سن دقیق ستارگان شبیه خورشید با استفاده از دوره چرخش آنها کمک کرده است.
دانشمندان مرکز فیزیک نجومی هاروارد ، اسمیتسونین که پیش از این توانسته بودند سن تنها دو ستاره شبه خورشیدی را تعیین کنند، اکنون با استفاده از این شیوه موفق به تخمین سن حدود 22 ستاره شیه خورشید شدند.
به عقیده دانشمندان تعریف ماهیت ستاره‌های شبیه خورشید به اندازه تشخیص ماهیت سیاره‌های شبه زمینی دشوار است.
جوز ناسیمنتو، محقق ارشد پروژه تشخیص نوین سن ستاره‌ها در این باره اظهار کرد: ما با تشخیص ستاره‌هایی که خواص شبیه به ستاره‌های دو قلو دارند، قادر هستیم که گذشته، حال و آینده ستاره‌های شبیه به خورشید را بررسی کنیم، در نهایت با استفاده از این شیوه نوین قادر به تشخیص تاثیر ستاره‌های مرکزی در منظومه‌های خورشیدی بر سیاره‌های درون مدار هستیم.
ستاره‌های شبیه به خورشید باید از لحاظ دما، جرم و طیف نور به خورشید منظومه شمسی شباهت داشته باشد. دانشمندان هم اکنون عمر تقریبی خورشید را 4.5 میلیون سال می‌دانند.
این تحقیقات در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.
...............
خبر: کشف یخ خشک در مریخ

محققان ناسا با استفاده از تصاویر با کیفیت به دست آمده از فضاپیمای ناسا موفق به کشف منابع سطحی دی اکسید کربن یا یخ خشک در مریخ شدند.
نخستین یافته‌ها در مورد وجود مجراهای یخ خشک مریخ مربوط به سال 2000 میلادی بود که باعث شگفتی دانشمندان شد، زیرا آنها معتقد بودند وجود مجراها در سطح مریخ حاصل عمل فرسایش ناشی از آب است که در نهایت با بخار شدن آب مایع امکان وجود آب در حالت جامد را در مریخ امکان پذیر می‌کند. هرچند که برای بقای حیات وجود آب مایع حیاتی است.
دکتر کولین داندس، محقق و اخترشناس مرکز فضایی فلگ استاف عنوان کرد: در طی پنج سال گذشته همواره بر این باور بودم که رودهای خشکیده سطح مریخ حاکی از وجود آب در سطح مریخ است، اما پس از بررسی‌ها و دقت بیشتر در تغییرات ایجاد شده در رودخانه‌های خشکیده سطح مریخ این نتیجه حاصل شد که این تغییرات در زمستان اتفاق می‌افتد.
محققان پس از بررسی بیشتر تصاویر ارسالی از مریخ به این نتیجه رسیدند که مجراهای سطح مریخ ناشی از فعالیت دی اکسید کربن جامد یا یخ خشک است، زیرا این اتفاق در زمستان مریخ که دمای هوا بسیار پایین بوده و باعث جامد شدن دی اکسیدکربن می‌شود، رخ می‌دهد.
این تحقیقات در مجله علمی journal Icarus منتشر شده است.
...............
خبر: ساخت نوع جدیدی از موتور گرافنی

محققان سنگاپوری با استفاده از گرافن و تابش لیزر، نانوموتوری ساختند که مکانیسم عملکردی مشابه با موتورهای احتراقی دارد.
موتورهای مولکولی خودکار نقش بسیار مهمی در بسیاری از فرآیندهای موجود در فناوری ‌نانو دارند. این نانوماشین‌ها می‌توانند عملکردی همانند موتورهای زیستی داشته باشند و فعالیت‌هایی نظیر انتقال مواد، خودآرایی مولکولی و تسهیل واکنش‌های شیمیایی را انجام دهند.
هرچند که این نانوموتورها هنوز در مراحل نخستین توسعه قرار دارند، اما به عنوان بخش در حال رشد سریع فناوری‌ نانو شناخته شدند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ نزدیک شاهد موتورهایی باشیم که با نور، گرما یا واکنش شیمیایی کار می‌کنند.
پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور موفق به ساخت نوع جدیدی از موتور گرافنی شدند که شباهت زیادی به موتورهای احتراقی دارد. بارباروز اوزیلماز از محققان این پروژه می‌گوید: "موتور گرافنی ما تنها چند بخش دارد که به قرار زیر است: گرافن عامل‌دار که به عنوان پیستون الاستیک عمل می‌کند، مولکول‌های تری‌فلورید کلردار که به صورت شیمیایی روی این سطح جذب شده است و یک پرتو لیزر که به عنوان جرقه‌زن عمل می‌کند.این اولین باری است که با استفاده از گرافن چنین موتوری طراحی می‌شود."
فیلم CIF3 به صورت ساندویچی دور تک لایه‌های گرافن پیچیده شده و توسط زیرلایه‌ سیلیکونی حمایت می‌شود. این ساختار در معرض تابش لیزر 532 نانومتری قرار می‌گیرد که این تابش موجب انبساط مولکول‌های CIF3 می‌شود. این انبساط موجب افزایش فشار درون ساختار شده و گرافن را متورم می کند. پس از آن، گرافن به سمت بالا حرکت می‌کند. بعد از خاموش شدن لیزر، گرافن به جای اولیه‌ خود باز می‌گردد.
این فشار درونی تقریبا 10 مگاپاسکال تخمین زده می‌شود. سرعت حرکت این موتور بسیار بالاست، به طوری که هر بار حرکت پیستون آن کمتر از 0.001 ثانیه طول می‌کشد. نتایج نشان می‌دهد که حتی بعد از 10 هزار بار حرکت و بالا و پایین شدن، موتور گرافنی دچار آسیب نشده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.
محققان می‌گویند ابعاد تاول (محلی که موتور از آنجا بالا و پایین می‌شود) به سادگی قابل کنترل است و می‌توان آن را با اصلاح پارامترهای احتراق کنترل کرد. این موتور هیچ محصول جانبی تولید نمی‌کند.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان "Nanometer Thick Elastic Graphene Engine" در نشریه‌ Nano Letters به چاپ رسیده است.
...............
خبر: عقرب‌ها استادان معمارند

دانشمندان دریافتند عقرب‌ها سکویی را در پناهگاه‌هایشان خلق می‌کنند که پیش از شکار غروب‌هنگام‌، خود را در آنجا گرم می‌کنند.
عقرب‌ها به انرژی محیط برای تنظیم دمای درونی‌شان متکی‌اند و محققان معتقدند این سکو مکانی ایمن و گرم را در اختیار آن‌ها می‌گذارد تا دمای بدنشان را پیش از ترک مخفی‌گاه در شب برای شکار افزایش دهند.
پس از به دام‌انداختن عقرب‌های وحشی دارای چنگال‌های بزرگ به نام Scorpio Maurus Palmatus، محققان پناهگاه‌های آن‌ها را با آلومینیوم ذوب‌شده پر کردند و پس از منجمدشدن، آلومینیوم را حفاری و آن را با استفاده از یک اسکنر لیزر سه‌بعدی و نرم‌افزار تحلیل کردند.
دانشمندان دریافتند این پناهگاه‌ها از طراحی بسیار پیشرفته‌ای بهره می‌برند. آن‌ها مرطوب و خنک بوده و از دست رفتن بخار آب را به حداقل می‌رسانند. پناهگاه‌ها مکانی در اختیار عقرب‌ها می‌گذارند تا در طول گرمای روز در آنجا استراحت کنند.
تمامی پناهگاه‌های عقرب‌های مطالعه‌شده از طراحی پیشرفته‌ای بهره می‌بردند و این موضوع نشان می‌دهد ساخت چنین سازه‌هایی در این حیوانات توسط گزینش طبیعی و برای برآوردن نیازهای فیزیولوژیکی آن‌ها تکامل یافته است.
جزئیات این مطالعه در نشست سالانه انجمن زیست آزمایشگاهی در منچستر انگلستان ارائه شد.
...............
خبر: ضربان قلب انسان چقدر قدمت دارد؟

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقات خود دریافتند، یک مسیر مولکولی باستانی با قدمت 700 میلیون تا یک میلیارد سال، کنترل ضربان قلب را برعهده داشت.
از عمر بشر حدود 2.5 میلیون سال می‌گذرد، اما ضربان قلب قدمتی بسیار طولانی‌تری دارد؛ این کشف زمانی صورت گرفت که محققان تکامل سیستم‌های عصبی و عضلانی شقایق دریایی را مورد بررسی قرار دادند.
شقایق دریایی (sea anemone) دارای سیستم عصبی است که اجازه هماهنگی حرکت و واکنش نشان دادن به اطراف را فراهم می‌کند، اما این موجود فاقد مغز یا هرگونه اندام مشابه است.
هدف از این مطالعه، یافتن ژن‌هایی است که صفات خاصی را در این سیستم ها کنترل می‌کند.
در این مطالعه، ژن‌های مسئول حرکت شقایق دریایی مورد بررسی قرار گرفت و محققان همان خانواده ژنی را شناسایی کردند که مسئول انقباضات آهسته قلب انسان است.
پس از شبیه‌سازی ژن‌ها محققان دریافتند که عملکرد آنها از زمان مرجانیان و سپس انسان ، در طول چندین میلیون سال ، دست‌نخورده باقی مانده است؛ این بدان معناست که مکانیسم ضربان قلب قدمتی 700 میلیون تا یک میلیارد ساله دارد.
به گفته "تیم جگلا" از نویسندگان این مطالعه، این کشف نشان می‌دهد که دست‌کم برخی از مکانیسم‌های مولکولی کنترل‌کننده فعالیت الکتریکی مانند ضربان قلب، سال‌ها پیش از شکل‌گیری بافت قلب در موجودات اولیه وجود داشته بود.
...............
خبر: امکان مشارکت مردم در انتخاب نام 30 سیاره بیگانه

برای نخستین‌بار امکان مشارکت مردم برای انتخاب نام 30 سیاره بیگانه فراهم شد.
تنها مرجع رسمی نامگذاری سیارات بیگانه، اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU)‌ است که بر اساس اصول خاصی نام یک سیاره را انتخاب می‌کند.
بطور مثال نام سیاره بیگانه kepler-186f از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول kepler-186 نشانگر ستاره میزبان و حروف بعدی که شامل a,b,c,d,e یا f هستند، میزان نزدیک بودن سیاره به ستاره را نشان می‌دهد.
برای نخستین‌بار، اتحادیه بین‌المللی نجوم شرایط حضور مردم برای انتخاب نام سیارات بیگانه را فراهم کرده است؛ فهرستی از 305 سیاره که پیش از 31 دسامبر 2008 شناسایی شدند، در نوبت انتخاب نام قرار دارند.
از ماه سپتامبر (شهریور ماه) سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌های نجوم می‌توانند در وب سایت این انجمن ثبت‌نام کرده و متقاضی شرکت در رقابت NameExoWorlds شوند؛ در ماه اکتبر از مجموع 305 سیاره بیگانه، 20 تا 30 سیاره انتخاب می‌شوند.
سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌های نجوم، نام‌های پیشنهادی خود را ارائه می‌کنند که دارای ویژگی‌هایی از جمله حداکثر 16 کاراکتر، قابل تلفظ آسان بودن، متعلق نبودن به یک فرد زنده هستند.
در مارس 2015 (فروردین 94) شرایط حضور مردم برای رأی دادن به نام‌های پیشنهادی برگزیده فراهم می‌شود.
...............
خبر: هشتاد درصد نور کائنات گم می‌شود!

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، حدود 80 درصد از نور فرابنفش ستارگان در فضا گم می‌شود.
صدها هزار ستاره در هسته کهکشان راه شیری قرار دارند که نور زیادی تولید می‌کنند، اما مطالعه صورت گرفته توسط محققان مؤسسه کارنگی نشان می‌دهد، بخش زیادی از این نور در کائنات گم می‌شود.
محققان در این مطالعه از ابزار 70 میلیون دلاری طیف‌نگار کیهانی (COS) بر روی تلسکوپ فضایی هابل استفاده کردند.
اتم‌های هیدروژن در برخورد با نورهای فرابنفش پر انرژی، از اتم‌های خنثی الکتریکی به یون‌های باردار تغییر پیدا می‌کنند؛ میزان یون‌های هیدروژن بسیار زیاد است که می‌تواند میزان نورهای فرابنفش در فضا را مشخص کند و این تفاوت حدود 400 درصد است.
نوع نوری که از انرژی کافی برای تبدیل هیدروژن خنثی به یون‌های هیدروژن برخوردار باشد، فوتون‌های یونیزه شده نامیده می‌شود که از دو منبع نوری کوازارها و ستارگان جوان نشأت می‌گیرد.
فوتون‌های یونیزه شده متعلق به ستارگان جوان، اغلب توسط گاز موجود در کهکشان میزبان جذب می‌شوند و تعداد کوازارهای شناخته شده نیز بسیار کمتر از میزانی هستند که قادر به تولید این میزان نور باشند.
در شرایطی که 80 درصد فوتون‌های یونیزه در فضا گم می‌شوند، احتمالا یک منبع جدید مسئول این فوتون‌های گم شده است.
نتایج این مطالعه در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.
...............
خبر: دستاورد محققان کشور برای تشخیص فوری و تسهیل ژن‌درمانی هدفمند سرطان

محققان گروه نانوبیوتکنولوژی دانشگاه تهران، نانوحسگری زیستی طراحی کردند که بالاترین میزان حساسیت گزارش شده در تحقیقات موجود، براي تشخیص سرطان را دارد. این نانوحسگر با فراهم آوردن روشی سریع، ساده و ارزان، تشخیص بیماری سرطان را در مراحل اولیه آن امکان‌پذیر می‌کند.
حضور رشته‌های DNA ناشی از مرگ سلولی در خون، فرصت بسیار مناسبی برای شناسایی آن‌ها و تعیین تغییرات متیلاسیون (خصوصیتی که طی آن گروه‌های متیل به دلایل نامشخص روی بازهای سیتوزین DNA اضافه می‌شود) و درنهایت تشخیص زود هنگام سرطان است. تغییر متیلاسیون در بخشی از توالی ژن به نام پروموتر، باعث خاموش شدن و یا بیان آن ژن می‌شود. اگر این ژن نقش بازدارندگی در ایجاد تومور داشته باشد، متیله شدن پروموتر آن باعث خاموشی ژن و در نتیجه ایجاد تومور و سرطان می‌شود.
مهدی دادمهر، دانشجوی دکتری نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و محقق طرح در این باره اظهار کرد: از چالش‌های بسیار مهم برای شناسایی این تغییرات، مقدار بسیار پایین DNA در خون است که نیاز به سیستم تشخیصی بسیار حساس دارد. روش‌های معمولی که امروزه در دنیا استفاده می‌شود، عموما مبتنی بر تکثیر DNA بعد از پیش تیماری (تیمار بی‌سولفیت) است که منجر به تخریب بیش از 90 درصد DNA مورد آزمایش می‌شود.
وی افزود: در این کار تحقیقاتی، با استفاده از یک نانو سامانه مبتنی بر کاوشگر فلورسنت، امکان شناسایی تغییرات متیلاسیون و حتی بصورت دقیق‌تر درصد متیلاسیون فراهم شده است. حساسیت این نانوسامانه بسیار بالا است به نحوی که غلظت‌هایی در حد 0.3 فمتو‌مولار از DNA را شناسایی می‌کند. این میزان تا به امروز بهترین حد تشخیص در مقایسه با دیگر روش‌های مختلف گزارش شده در دنیا است.
محقق طرح گفت: در ساخت این نانوحسگر، از نانوذرات مغناطیسی اکسیدآهن با پوشش طلا استفاده شده است.
دادمهر درمورد مزایای نتایج این طرح افزود: این نانوحسگر زیستی علاوه بر فراهم کردن امکان تشخیص زود هنگام سرطان، با تعیین نوع ژن متیله شده، امکان ژن‌درمانی هدفمند سرطان را نیز تسهیل می‌کند.
وی در ادامه درباره عملکرد این نانوحسگر گفت: ابتدا نانوذرات مغناطیسی اکسید‌آهن با اندازه حدود 10 نانومتر ساخته و یک لایه طلا با ضخامت حدود 1.2 نانومتر روی آن احیا شد. در حالی‌که خصوصیت مغناطیسی امکان جداسازی زیستی را فراهم می کند، لایه بسیار نازک طلا با حفظ خصوصیت رزونانس پلاسمون سطحی، باعث تثبیت تک رشته DNA حاوی گروه سولفیدریل، به عنوان کاوشگر روی سطح نانوذره می‌شود.
دادمهر افزود: هنگامی که این نانوسامانه در معرض تک رشته‌های مکمل متیله و غیر متیله مربوط به ژن سرکوب کننده تومور قرار گیرد، با آن‌ها هیبرید (اتصال دو رشته DNA دارای توالی‌های مکمل) می‌شود. پس از اضافه شدن یک نشانگر فلورسنت (دیپریدامول) و واکنش آن با رشته‌های DNA، برای توالی‌های مختلف، رفتار فلورسنتی متفاوتی توسط نانوحسگر مشاهده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: حضور گروه‌های متیل روی بازهای سیتوزین DNA، باعث کاهش فلورسنت می‌شوند. در حالی‌که عدم حضور آن‌ها نشر فلورسنت را افزایش می‌دهد. با به کارگیری نانوحسگر طراحی شده در آزمایش نمونه حقیقی در سرم خون، کارایی آن حدود 80 درصد بود که نشان‌دهنده قدرت بالقوه آن برای تعیین مقادیر بسیار ناچیز DNA متیله در خون است.
نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری مهدی دادمهر، دکتر مرتضی حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر سامان حسین خانی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و سایر همکارانشان است، در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.
...............
خبر: ابداع نمایشگر نانوپیکسلی انعطاف‌پذیر به رهبری دانشمند ایرانی

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد به رهبری "پیمان حسینی"، روش جدیدی برای ساخت صفحات نمایش با وضوح تصویری بسیار بالا به ضخامت چند میلیمتر ابداع کردند.
کلید ساخت این صفحه نمایش میلیمتری، استفاده از ماده تغییر فاز است که در شرایط قرار گرفتن در معرض گرمای تولید شده توسط جریان الکتریکی، بین دو حالت شیمیایی متغییر است.
در ساخت این نمونه از یک لایه نازک ماده تغییر فاز شامل آلیاژی از ژرمانیوم، آنتیموان و تلوریوم (Ge2Sb2Te5) استفاده شد.
با ساندویچ کردن ماده تغییر فاز (GST) بین الکترودهای شفاف با قابلیت رسانایی الکتریکی، یک فیلم سه لایه‌ای با ضخامت 0.0002 میلیمتر تولید شد؛ با هدایت جریان الکتریکی روی نقاط مختلف فیلم، تصویری روی ماده تغییر فاز بصورت پیکسل به پیکسل ترسیم شد.
جریان الکتریکی باعث تغییر فاز ماده و تغییر رنگ شده و در نهایت تصاویری میکروسکوپی در ابعاد 300 نانومتر ، کوچکتر از تار موی انسان ، تولید شد.
وضوح تصویری بدست آمده در این صفحه نمایش بالاترین میزان در نوع خود محسوب می‌شود.
"پیمان حسینی" از دپارتمان مواد دانشگاه آکسفورد و مؤلف ارشد این مقاله گفت: مدل‌های ما آنقدر در پیش‌بینی آزمایشات خوب هستند که می‌توانیم پیکسل‌های پیش‌ساخت خود را برای ایجاد رنگ‌های دلخواه از جمله رنگ‌های اولیه مورد نیاز برای یک نمایشگر تنظیم کنیم.
حسینی افزود: یکی از مزایایی طراحی ما این است که بر خلاف بیشتر نمایشگرهای ال‌سی‌دی رایج، نیازی به بازیابی مدوام همه پیکسل‌ها نبوده و تنها باید پیکسل‌هایی که تغییر می‌کنند را بازیابی کرد؛ این امر بدان معناست که هرگونه نمایشگر مبتنی بر این فناوری از مصرف انرژی بسیار پایینی برخوردار خواهد بود.
این روش ثبت اختراع شده در فناوری‌های پوشیدنی، لنزهای تماسی هوشمند یا صفحات نمایش تاشو کاربرد دارد؛ محققان با این حال تأکید می‌کنند که عرضه فناوری مبتنی بر این روش دست‌کم پنج سال آینده بطول خواهد انجامید.
نتایج این دستاورد در مجله Nature منتشر شده است.
...............
خبر: متخصصان ایرانی موفق به مهار میگرن شدند

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از یک کاشت محرک عصب، موفق به مهار میگرن در بیماران مقاوم به درمان شدند.
میگرن اختلالی است با ویژگی‌های سردردهای ملایم یا شدید پی در پی که غالبا با علائمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است.
این نوع سردرد در یک طرف سر است و از دو تا 72 ساعت از زمان شروع ادامه می‌یابد. از دیگر علائم میگرن حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی، صداترسی و افزایش درد با بالا رفتن میزان فعالیت بدن است. دلایل بروز میگرن محیطی و ژنتیکی است، اما حدود یک سوم مبتلایان آن را به ارث بردند.
میگرن در میان زنان دو تا سه برابر مردان است و گفته می‌شود 10 درصد از جمعیت جهان مبتلا به میگرن هستند.
در حالی که هم‌اکنون درمان میگرن به روش دارویی در این بیماران انجام می‌شود، دسته‌ای از آنها با هیچ یک از رو‌ش‌های دارویی درمان نمی‌شوند.
اکنون متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند با کاشت یک محرک عصب، میگرن را در این بیماران مهار کنند.
دکتر آرمان طاهری، متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد و مدیر برنامه فلوشیپ درد دپارتمان بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره گفت: محرک عصب اکسی پیتال گردن، دستگاهی است در اندازه 3*5 سانتی‌متر برای تحریک ناحیه پشت گردن بیمار (ناحیه عصب پس سری) که با تونلینگ، زیر ناحیه شکم بیمار کار گذاشته می‌شود و از طریق یک ژنراتور اقدام به ایجاد تحریک عصب کرده و موجب کاهش دردهای شدید میگرن می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این‌که این کاشت (محرک عصب) برای اولین‌بار و به تازگی وارد ایران شده است افزود: این محرک عصب برای نخستین بار در کشور در یک بیمار که به مدت هشت سال از سردرد‌های میگرنی رنج می‌برد، کار گذاشته شد که نتایج حاصل، نشان از مهار درد میگرن در اوست.
دکتر طاهری درباره‌ی این کاشت عصبی افزود: این دستگاه بسیار کوچک دارای باتری با عمر 10 تا 15سال است که هیچ زحمتی برای بیمار به دنبال ندارد.
به گفته این متخصص، عمر این باتری توسط تولیدکنندگان در حال افزایش است.
وی با بیان این‌که محرک عصب اکسی پیتال در آمریکا ساخته شده و 20 سال است که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: من این محرک را برای تعدادی از بیماران مبتلا به میگرن در استرالیا کار گذاشتم که نتایج آن موفقیت‌آمیز بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران قیمت این محرک عصبی کوچک را 90 میلیون تومان اعلام کرد که در دو مرحله پرداخت می‌شود. مرحله‌ اول، تست دستگاه برای مدت دو هفته در بیمار است که در صورت نتیجه رضایتبخش هزینه‌ کامل در مرحله نهایی پرداخت می‌شود.
دکتر طاهری استفاده از این دستگاه را مناسب بیمارانی دانست که درمان میگرن آنها به هیچ یک از روش‌های دارویی در فرآیند مراجعه به روانشناس بالینی، نورولوژیست و متخصصان درد پاسخ نداده است و در واقع مقاوم به درمان دارویی هستند.
متخصص بیهوشی و فلوشیپ درد، کاشت این محرک عصبی را کاملا بدون درد دانست و گفت: این محرک عصبی پیش از این برای کاهش درد پا در بیمارانی که اقدام به جراحی اندام تحتانی کردند به کار برده شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

42899