۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي يك شنبه 26 مرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: تاریخ نابودی بالقوه زمین تعیین شد!
تاریخ نابودی بالقوه زمین 16 مارس سال 2880 و زمانی خواهد بود که یک سیارک سرگردان در فضا احتمالا به سیاره خاکی برخورد کند.
محققان با مطالعه این صخره دریافتند بدنه آن به حدی سریع می‌چرخد که باید از هم متلاشی شود اما در مسیر خود به سوی زمین سالم باقی مانده است.
گفته می‌شود مؤلفه‌های این جرم کیهانی توسط نیروهای منسجم‌کننده وان‌دروالس به یکدیگر گره‌ خوردند و گرچه کشف این موضوع در نوع خود موفقیتی بزرگ به شمار می‌آید، دانشمندان هنوز نمی‌دانند چگونه حرکت سیارک را متوقف کنند.
تحقیقات پیشین نشان دادند سیارک‌ها مجموعه‌ای از مؤلفه‌های سست هستند که توسط اصطکاک و گرانش به هم گره‌ خوردند.با این حال بر اساس بررسی‌های تیم دانشگاه تنسی، سیارک 1950 DA به اندازه‌ای سریع می‌چرخد که این نیروها را نادیده می‌گیرد.
قطر این صخره آسمانی یک کیلومتر اعلام شده و هر دو ساعت و شش دقیقه یک بار حول محور خود می‌چرخد.
با محاسبه دما و تراکم آن، تیم تحقیقاتی نیروهای واندروالس را که از تجزیه‌شدن سیارک جلوگیری می‌کنند، شناسایی کردند.این سیارک با سرعت 15 کیلومتر در ثانیه به سمت زمین در حرکت است و شاید به اندازه‌ای به سیاره خاکی نزدیک شود که با سرعت 61 هزار و 160 کیلومتر در ساعت در اقیانوس اطلس سقوط کند.
گفته می‌شود 1950 DA احتمالا با نیروی حدود 44 هزار و 800 مگاتن تی‌ان‌تی به زمین برخورد می‌کند.گرچه احتمال چنین برخوردی فقط 0.3 درصد اعلام شده، این امر 50 درصد خطر بیشتری را نسبت به امکان برخورد دیگر سیارک‌ها به زمین ایجاد می‌کند.
سیارک مزبور در 23 فوریه سال 1950 کشف و به مدت 17 روز مشاهده شد؛ سپس برای نیم قرن از دیدگان پنهان ماند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد و دارای مضامینی بالقوه برای حفاظت از زمین در مقابل برخورد سیارک‌های عظیم است.
...............
خبر: بازیابی نخستین سفیران فضای میان‌ستاره‌ای توسط کاوشگر ناسا

نخستین سفیران فضای بین‌ستاره‌ای شاید هفت ذره به اندازه دو میکرون باشند که توسط کاوشگر بدون‌سرنشین "غبار ستاره‌ای" در سال 2006 به زمین آورده شدند.
این غبارها می‌توانند دیدگاه‌های جدیدی درباره منشا و تکامل غبار بین‌ستاره‌ای ارائه دهند.
کاوشگر "غبار ستاره‌ای" (Stardust) در سال 1999 از ایستگاه کیپ‌ کارناوال بر روی موشک Delta II به فضا پرتاب ‌شد و ماموریت‌ آن پرواز از کنار دنباله‌دار Wild 2 و جمع‌آوری نمونه‌هایی از دم آن با استفاده از پنل جمع‌آوری‌کننده ویژه‌اش بود.این پنل از آئروژل و فویل آلومینیومی ساخته شده بود.
زمانی که کاوشگر از کنار هدفش عبور کرد، قسمت جلویی جمع‌آوری‌کننده، نمونه‌هایی از ذرات منتشره توسط دم دنباله‌دار را جمع‌آوری کرد."غبارستاره‌ای" در 15 ژانویه سال 2006 به زمین بازگشت.
سامانه "کانتینر بازگردادن نمونه‌موردی" کاوشگر سپس به مرکز فضایی جانسون واقع در تگزاس برای ذخیره و تحلیل فرستاده شد.
پس از گرفتن یک میلیون اسکن در عمق‌های مختلف از سلول‌های جمع‌آوری‌کننده آئروژل با همکاری دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، ناسا آن‌ها را به صورت آنلاین منتشر کرد و داوطلبانی ملقب به Dusters به دنبال علائمی از برخورد ذره بودند.چنین موضوعی منجر به کشف هفت ذره بین‌ستاره‌ای ممکن شد.
ناسا معتقد است این ذرات‌ میلیون‌ها سال قبل در انفجارات ابرنواختری تشکیل شدند و توسط سفر طولانی‌شان در فضا تغییر کردند.بنا بر اعلام این آژانس، ذرات مزبور دارای ترکیب شیمیایی بسیار متنوع‌تری از آنچه انتظار می‌رفت، هستند و ذرات بزرگ‌تر ساختاری شبیه دانه برف دارند.
یکی از این هفت ذره به اندازه‌ای نسبت به Stardust سریع حرکت می‌کرد که هنگام برخورد با جمع‌آوری‌کننده آن تبخیر شد.تعدادی از این ذرات حاوی گوگرد هستند، این در حالی است که برخی از دانشمندان معتقدند نباید گوگرد در چنین ذراتی وجود داشت.
هم‌اکنون قرار است دو ذره به نام‌های "اوریون" و "هیلابروک" برای اندازه‌گیری ایزوتوپ‌های اکسیژن، تحت آزمایش‌های بیشتر قرار گیرند.
جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.
...............
خبر: ترمیم سریعتر شکستگی استخوان با پلیمر اسفنجی

دانشمندان نوعی پلیمر اسفنجی را برای پرکردن حفره‌های استخوان و کمک به ترمیم شکستگی‌ها و دیگر مشکلات مرتبط با استخوان ارائه دادند.
معمولا نارسایی‌های استخوان موجود در سر، صورت و آرواره با استفاده از استخوان برداشت‌شده از عضو دیگری از بدن (مانند لگن) یا ماده‌ای مانند بتونه استخوانی پر می‌شود.در این جا، استخوان برداشت‌شده برای این که در درون حفره جای شود، باید تراشیده شود و چنین فرآیندی دشوار است.
همچنین ممکن است قسمتی از بدن که استخوان از آن برداشته شده، دچار مشکلاتی شود.علاوه بر این، ساختار غیرمتخلخل بتونه استخوان آن به سلول‌های استخوانی مجاور امکان رشد و قرارگرفتن در حفره‌ را نمی‌دهد.
هم‌اکنون تیمی از دانشمندان دانشگاه "تگزاس ای اند ام" به رهبری "دکتر ملیسا گرونلان"، ماده جدیدی ارائه دادند که پلیمر با حافظه شکلی یا SMP نام دارد و از مولکول‌های به هم‌پیوسته (poly(ε-caprolactone ساخته شده است. (poly(ε-caprolactone زیست‌تخریب‌پذیر و ارتجاعی بوده و پیش‌تر در ایمپلنت‌های پزشکی به کار رفته است.ماده ابداعی با پلیمر چسبنده‌ای به نام پلی‌دوپامین پوشیده می‌شود.
زمانی که SMP تا دمای 60 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شود، نرم و اسفنجی شده و می‌توان آن را به آسانی برای پرکردن گسست‌های استخوان به کار برد.زمانی هم که این ماده تا دمای بدن سرد می‌شود، به استحکام سفت و معمولی‌اش می‌رسد.
ماده مزبور در واقع، در درون حفره قفل می‌شود و پلی‌دوپامین نیز با شکل‌دادن ماده معدنی که معمولا در استخوان وجود دارد، به جایگیری آن کمک می‌کند.
زمانی که SMP در جای خود قرار می‌گیرد و جامد می‌شود، ساختار متخلخل داربستی را برای رشد سلول‌های استخوان بیمار فراهم می‌کند.همچنین چون این ماده زیست‌تخریب‌پذیر است، طی گذر زمان با استخوان طبیعی جایگزین می‌شود.ماده مزبور پیش‌تر در محیط آزمایشگاهی آزمایش شده و آزمایش‌های حیوانی و بالینی نیز برای آن طراحی شدند.
جزئیات این دستاورد علمی در دویست و چهل و هشتمین "نشست و نمایشگاه" انجمن شیمی امریکا ارائه شد.
...............
خبر: شناسایی ژن‌های مقاوم به تغییرات جوی با کمک ریاضیات

محققان در حال توسعه مدل‌های ریاضیاتی برای شناسایی صفات ژنتیکی هستند که می‌تواند انعطاف‌پذیری گیاهان در برابر تغییرات آب و هوایی را ارتقا دهد.
مناطق خشک ، با خصوصیاتی مانند کمبود مداوم آب، خشکسالی و تخریب زمین ، حدود 40 درصد سطح زمین را پوشانده‌اند؛ بیش از 2.5 میلیارد نفر در این مناطق ساکن هستند و خشکسالی، آفات و بیماری‌های شایع در این مناطق، امنیت غذایی در جهان را تهدید می‌کنند.
ریاضیدانان برجسته جهان با حضور در کارگاه آموزشی در مراکش، استفاده از ریاضیات کاربردی را برای سرعت بخشیدن به تحقیقات در حوزه بانک ژنی برای یافتن صفات (گیاهی) مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار دادند.
حدود 1700 بانک ژن کشاورزی در نقاط مختلف جهان وجود دارند که بیش از هفت میلیون نمونه در آنها نگهداری می‌شوند.
محققان مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (Icarda)، روشی جدیدی را طراحی کردند که از یک الگوریتم یادگیری برای دریافت اطلاعات مورد نیاز استفاده می‌کند.
این مدل که به اختصار Figs نامیده می‌شود، بر روی نمونه‌های هدف متمرکز شده و از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند؛ این سیستم تاکنون موفق به شناسایی دقیق صفات مقاوم در برابر خشکی در نمونه‌های باقلا شده است.
محققان قصد دارند با استفاده از سیستم Figs، صفات مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی را در حبوبات پر کشت در مناطق خشک بویژه عدس، نخود، باقلا، جو و گندم دوروم شناسایی کنند.
با توسعه مدل‌های ریاضیاتی جدید، فرآیند مقاوم‌سازی گیاهان در برابر خشکسالی و گرما سرعت پیدا می‌کند.
...............
خبر: با زهر زنبور عسل به جنگ سرطان بروید!
کارآزمایی‌های بالینی محققان دانشگاه ایلینویز نشان داده که از زهر زنبور عسل، مار و عقرب در آینده می‌توان در مبارزه علیه سرطان استفاده کرد.
بر اساس مقاله ارائه شده در نشست انجمن شیمی آمریکت، محققان توانسته‌اند راهی را برای توقف رشد سلولهای سرطانی پیدا کنند.
این کار در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار داشته اما در آزمایشات برای توقف رشد سلولهای سرطان پستان و ملانوما با موفقیت عمل کرده است.
روش محققان از نانوفناوری برای انتقال عنصر مصنوعی مشابه سم زنبورهای عسل، مارها و عقربها استفاده می‌کند.
متون قدیمی نشان می‌دهد که پزشکان در سالیان متوالی از سم برای درمان بیماریها بهره می‌بردند.در سال 14 قبل از میلاد، پلینیوس، نویسنده یونانی به توصیف استفاده از زهر زنبورعسل به عنوان درمانی برای کچلی اشاره کرده است.پزشکان از نیشهای زنبورعسل برای درمان نقرس امپراتور شارلمانی در دهه 700 بهره برده بودند.درمانهای سنتی چینی نیز از زهر قورباغه برای مبارزه با سرطانهای کبد، ریه، روده و لوزالمعده استفاده می‌کنند.
مشکل کلی در تزریق زهر به افراد، عوارض جانبی مضر آن است.ویژگیهای موجود در زهر که سلولهای سرطانی را نبود می‌کنند، می‌توانند به سلولهای سالم نیز مشابه شیمی‌درمانی آسیب وارد کرده و از عوارض جانبی دردناکی برخوردار باشند.
اما محققان ایلینویز روشی را برای جداسازی پروتئینها و پپتیدهای مهم در زهر ایجاد کرده‌اند که بتوان از آنها برای توقف رشد سلولهای سرطانی بهره برد.آنها راهی را برای مصنوعی کردن این سلولهای مفید پیدا کردند.
این ماده مصنوعی سپس با استفاده از فناوری نانو به سلولهای سرطانی منتقل می‌شود.
ماده مذکور با استتار کل سم به شکل بخشی از نانوذره، از کنار سلولهای سالم عبور کرده و تنها به سلولهای سرطانی جذب می‌شوند.این نانوذارت حاوی سم مصنوعی با چسبیدن به سلولهای سرطانی می‌توانند رشد آنها را کند یا متوقف کرده و شاید در نهایت از انتشار سرطان جلوگیری کنند.
بنظر می‌رسد که ذرات درون زهر زنبورعسل می‌توانند بطور خاص سلولهای بنیادی سرطانی را متوقف کنند.
برخلاف شیمی‌درمانی، این روش هدف‌مند در شکل نظری تنها سلولهای سرطانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.در صورت موفقیت می‌توان این ماده طبیعی موجود در زهر را پایه‌ای برای کل مجموعه داروهای مبارزه با سرطان قرار داد.
محققان قصد دارند ترکیب زهر مصنوعی و فناوری نانو را در سلولهای سرطانی موشها و خوکها آزمایش کنند و در صورت موفقیت این روش در گام بعدی بر روی انسان آزمایش خواهد شد.طبق پیش‌بینی دانشمندان، این درمان بین سه تا پنج سال آینده در دسترس قرار خواهد گرفت.
...............
خبر: نانوکاتالیستی کاراتر برای پیل‌های سوختی

محققان ژاپنی با استفاده از نانوذرات پلاتین و اکسید تانتالوم موفق به ساخت کاتالیست کارایی برای استفاده در پیل‌های سوختی الکترولیت پلیمری شدند.
یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تجاری‌سازی پیل‌های سوختی الکترولیت پلیمری (PEFCs) توسعه‌ی کاتدهای جدیدی برای واکنش احیای اکسیژن است که فعالیت بهتری نسبت به کاتالیست‌های پلاتین داشته باشد.
زانال آوالودین و همکارانش از مؤسسه فناوری توکیو موفق به ساخت نانوذرات پلاتین در ماتریکس اکسید تانتالوم (Pt/TaOx) شدند که فعالیت بیشتری نسبت به کاتالیست پلاتین دارد.
کاتالیست Pt/TaOx دارای ساختار منحصر به فردی است، به طوری که نانوذرات پلاتین توسط اکسید تانتالوم محاط شده است.
برای ساخت این کاتالیست، ابتدا نانوذرات اکسید تانتالوم روی سطح الکترود کربن شیشه‌ای رسوب داده شده و سپس نانوذرات پلاتین روی آن قرار داده می‌شود.مساحت سطحی فعال الکتروشیمیایی نانوذرات Pt/TaOx در حدود یک چهارم کاتالیست پلاتین،کربن است، اما فعالیت احیای اکسیژن آن بیشتر از کاتالیست پلاتین،کربن بوده و دوام آن هشت برابر بیشتر آن است.
از آنجایی که نانوذرات پلاتین به دام افتاده‌ی درون ماتریکس اکسید تانتالوم پایداری بیشتری بدست آوردند، در نتیجه این نانوذرات بدون به هم چسبیدن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
به دلیل افزایش جذب مولکول‌های اکسیژن، گونه OHad کمتر به کاتالیست متصل می‌شود.گونه OHad با اتصال به کاتالیست باعث کاهش عمر آن می‌شود.از سوی دیگر این فرآیند موجب کاهش pH در نواحی نزدیک نانوذرات پلاتین شده و برهمکنش میان پلاتین و اکسید تانتالوم را کاهش می‌دهد.
بنابراین افزایش جذب مولکول اکسیژن می‌تواند قدرت احیای اکسیژن را در این کاتالیست افزایش دهد.
این کاتالیست دارای ساختار پایداری است، در نتیجه گزینه‌ی مناسبی برای احیای اکسیژن در پیل‌های PEFCs است.
...............
خبر: گام رو به جلوی دانشمندان در تولید قرص ضد پرواز زدگی

محققان آمریکایی موفق به کشف ژنی شدند که می‌تواند به تولید قرص ضد پرواززدگی در آینده نزدیک منجر شود.
ژن Lhx1 مسئول کنترل الگوهای خواب و بیداری، کنترل زوال عقل، کمک به درمان اختلالات خواب بویژه در کارمندان شیفتی است.
هر سلول دارای ساعتی است که ریتم 24 ساعته بدن را تنظیم می‌کند؛ ساعت اصلی که مسئول تنظیم تمامی ریتم‌ها و نگه داشتن سلول‌ها در ریتم مناسب است، هسته سوپراکیاسماتیک (suprachiasmatic nucleus) نامیده می‌شود.
هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) منطقه کوچکی متشکل از 20 هزار نورون در بخش هیپوتالاموس مغز است؛ این نورون‌ها در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند.
در معرض نور قرار گرفتن کمتر از نیمی از سلول‌های SCN در دوره طولانی منجر به پرواز زدگی می‌شود.
پرواز زدگی (jet lag) حالتی است که در آن تنظیم خواب فرد پس از پروازی طولانی و به علت اختلاف ساعت مبدأ با مقصد پرواز به هم می‌ریزد.
محققان مؤسسه سالک روند مختل کردن چرخه نور ، تاریکی را در موش‌ها مورد بررسی قرار دادند؛ نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که موش‌های فاقد یا دارای مقادیر کم ژن Lhx1 سریعتر از موش‌های معمولی به الگوهای تغییر شیفت زمانی عادت می‌کنند.
در این گروه از موش‌ها، نورون‌ها در هماهنگی کمتری با نورون‌های دیگر هستند، بنابراین ساعت بدن راحت‌تر با تغییرات جدید هماهنگ می‌شود.
نتایج این مطالعه می‌تواند به تولید دارویی برای هدف قرار دادن ژن Lhx1 منجر شود که علاوه بر کاهش حالت پرواز زدگی، به درمان اختلالات خواب نیز کمک می‌کند.
...............
خبر: ساخت نازکترین ترانزیستور دوبعدی جهان

محققان آمریکایی با استفاده از لایه نازکی به ضخامت 10 اتم از جنس دی‌سلنید تنگستن موفق به ساخت نازکترین ترانزیستور جهان شدند که با استفاده از آن می‌توان نمایشگرهای لایه‌نازک انعطاف‌پذیر تولید کرد.
دنیای الکترونیک مدت‌هاست که در رؤیای ساخت تلویزیون‌های قابل رول شدن به سر می‌برد.سال گذشته سامسونگ موفق به ساخت تلفن هوشمندی شد که صفحه انحناداری دارد، در حالی که این تلفن انعطاف‌پذیر نیست.
اخیراً پژوهشگران یک گام دیگر به این هدف نزدیک شدند.محققان آزمایشگاه ملی آرگونه موفق به ساخت نازکترین ترانزیستور لایه نازک دو بعدی انعطاف‌پذیر جهان شدند.این ترانزیستور 10 لایه اتمی ضخامت دارد؛ ابعاد آن به اندازه مقدار رشد ناخن انسان در هر ثانیه است.
ترانزیستورها در تمام ادوات الکترونیکی وجود دارند و به گونه‌ای طراحی شدند که با زبان صفر و یک کار کنند.ترانزیستورهای لایه‌نازک برای ساخت نمایشگرها بسیار مناسب هستند.در حال حاضر تمام تلفن‌های هوشمند و نمایشگرها از ترانزیستورهای لایه نازک ساخته شدند.
معیار خوب بودن یک ترانزیستور به نرخ خاموش و روشن شدن آن بستگی دارد.این نرخ در واقع بستگی به این دارد که الکترون با چه سرعتی از ترانزیستور عبور ‌کند.
سرعت حرکت الکترون در ترانزیستور ساخته شده توسط این گروه، صدها بار سریع‌تر از ترانزیستورهای موجود در بازار است.در ترانزیستورهای رایج در بازار، با خم شدن، ترک‌هایی روی ترانزیستور ایجاد شده و عملکرد آن را تغییر می‌دهد در حالی که در این ترانزیستور، با خم شدن هیچ ترکی ایجاد نشده و ساختار ترانزیستور تغییری نمی‌کند.
یکی از مزایای این ترانزیستورها آن است که در محدوده دمایی مختلف از 320- درجه فارنهایت تا 250+ درجه فارنهایت کار می‌کند.
این گروه تحقیقاتی از لایه‌های دی‌سلنید تنگستن برای ساخت این ترانزیستور استفاده کردند و پس از آن اقدام به افزودن حافظه و مدار منطقی به این لایه کردند تا با این کار نه تنها ترانزیستور بلکه یک نمایشگر واقعی ساخته شود.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان “All Two-Dimensional, Flexible, Transparent, and Thinnest Thin Film Transistor”در نشریه‌ Nano Letters به چاپ رسیده است.
...............
خبر: رونمایی از نخستین ارتش ربات‌های جهان

نخستین ارتش بزرگ رباتی جهان در دانشگاه هاروارد مونتاژ شد.
در این ارتش، چنانچه دستور "یک ستاره دریایی را بسازید" با استفاده از نور مادون قرمز به 1024 ربات کوچک فرستاده ‌شود، آن‌ها به یکدیگر چشمک می‌زنند و سپس به تدریج خود را به شکل یک ستاره پنج گوشه آرایش می‌کنند.
همچنین چنانچه فرمان "یک K را تشکیل دهید" به آن‌ها ارسال شود، ربات‌ها خود را به شکل این حرف آرایش می‌کنند.K نشان‌دهنده کیلوربات (Kilobots) و اسم این ربات‌های بی‌نهایت ساده است که هر یک فقط چند سانتی‌متر عرض دارند و روی سه پایه سنجاق‌مانند خود می‌ایستند.به جای وجود یک ربات بسیار پیچیده، این کیلوربات‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و پلت‌فرمی ساده را برای اجرای رفتارهای پیچیده تشکیل می‌دهند.
درست همان‌طور که تریلیون‌ها سلول منفرد می‌توانند به شکل یک موجود زنده هوشمند مونتاژ شوند، این ربات‌ها نیز با همکاری یکدیگر اشکال مختلف را شکل می‌دهند.آن‌ها نشان می‌دهند چگونه پیچیدگی می‌تواند از رفتارهای بسیار ساده‌ای که در یک جمعیت اجرا می‌شود، ایجاد شود.برای دانشمندان رایانه‌ای، چنین دستاوردی نشان‌دهنده موفقیت مهمی در توسعه هوش مصنوعی جمعی است.
این کیلوربات‌ها زمانی که دستوری را دریافت می‌کنند، نیازمند هیچ‌گونه میکرومدیریت یا مداخله‌ای نیستند و برای کاهش بهای ساخت آن‌ها هر ربات با استفاده از دو موتور ارتعاشی حرکت می‌کند که به آن‌ امکان حرکت در سطح بر روی پاهای سختش را می‌دهد.یک فرستنده و گیرنده مادون‌قرمز نیز به آنها امکان برقراری ارتباط با تعداد معدودی از همسایه‌ها و اندازه‌گیری فاصله آن‌ها را می‌دهد.
...............
خبر: طراحی بلندترین برج زوج جهان

چین بزودی بلندترین برج زوج دنیا را در اختیار خواهد داشت.
شرکت‌ "معماری چت‌وود" در انگلیس، طرح مفهومی "برج‌های ققنوس" را برای چین ارائه داده‌ است.این دو برج برای شهر ووهان در مرکز چین در نظر گرفته‌ شدند.
یکی از این دو برج، ارتفاعی مشابه "برج خلیفه" ، نزدیک به یک کیلومتر ، داشته و دارای فناوری پایدار خواهد بود.این برج‌ها مساحت 17 هکتاری را از یک زمین 47 هکتاری در بر می‌گیرند.این زمین در جزیره‌ای واقع در یک دریاچه قرار دارد.
در تلاش برای تهیه طرح این برج‌ها و متناسب‌کردن آن با فرهنگ چین، شرکت انگلیسی از پرنده اسطوره‌ای Fenghuang (ققنوس چین) الهام گرفته و برج بلندتر را "فنگ" (نر) و برج کوتاهتر را "هوانگ" (ماده) نام گذارده است.
بخش فوقانی هر برج به فناوری محیطی اختصاص داده می‌شود و این قسمت به فناوری‌های روکش فلزی فتوولتائیک سبک، پوشش‌های بیودینامیک جاذب آلودگی، دودکش‌های حرارتی، توربین‌های بادی، برداشت و بازیافت آب، بازیافت اتلاف‌ها و سلول‌های سوختی هیدروژن مجهز خواهد بود.
به گفته انگلیسی‌ها، بخش فوقانی به برج‌ها امکان‌ تولید تمامی انرژی مطلوب را می‌دهد و برج بلندتر مقداری از انرژی‌اش را به برج کوچک‌تر منتقل می‌کند.افزون بر این، مقداری از این انرژی با شبکه محلی به ناحیه اطراف داده می‌شود.
هم‌اکنون شرکت‌ چت‌وود به دنبال دریافت تائید نهایی از شهردار ووهان است.در صورت آماده‌شدن شرایط مطلوب، اجرای این پروژه سال آینده شروع می‌شود و تکمیل آن سه سال طول می‌کشد.بودجه لازم برای ساخت این برج‌ها 1.2 میلیارد دلار برآورد شده است.
...............
خبر: ساخت نخستین هواپیمای نظامی چندکاره در آفریقا
نخسیتن هواپیمای نظامی مجهز به چند پلت‌فرم جهان در آفریقا طراحی و ساخته شد.
باین سامانه که "هواپیمای سبک شناسایی با عملکرد بالای پیشرفته" (AHRLAC) نام دارد، نخستین سامانه هوایی نظامی تمام آفریقایی لقب گرفته است.سیستم مزبور برای جاسازی طیفی از فناوری‌های نظامی و پشتیبانی غیرنظامی در یک بسته‌بندی چندکاربرده طراحی شده است.
هدف از ساخت این هواپیما انجام مسئولیت‌های بالگردهای مهاجم و هواپیماهای شناسایی، حمل تجهیزات نظارتی، تسلیحات، رادار و سیستم‌های جنگ‌افزاری الکترونیکی اعلام شد.این سامانه دارای بال ثابت به عنوان پلت‌فرمی برای هر دوی کارکردهای نظامی و غیرنظامی به کار خواهد رفت.
فناوری مزبور در آفریقای جنوبی و توسط شرکت تولیدکننده صنایع هوایی Aerosud با همکاری گروه Paramount ساخته شده است.این هواپیما دارای ماژول‌های گشت‌زنی و شناسایی و همچنین توانایی جمع‌آوری اطلاعات، پشتیبانی هوایی نزدیک و آموزش، قابلیت‌های حمله سبک و حمل محموله است.
این سامانه قادر به حمل محموله‌های بیش از 800 کیلوگرم، تانکی پر از سوخت و خدمه بوده و می‌تواند برای بیش از 7.5 ساعت پرواز کند.سیستم AHRLAC بیش از 6000 بخش دارد و 60 تکنسین و مهندس به مدت 315 هزار ساعت در حال طراحی و ساخت آن بودند.
فناوری مزبور نخستین پرواز رسمی خود را در تاریخ 13 اوت (22 مرداد) از سر گذراند.
...............
خبر: ایجاد ایستگاه آب‌وهواشناسی شخصی برای پیش‌بینی دقیق آب و هوا

 نوعی پروژه جدید امکان داشتن ایستگاه‌های آب‌وهواشناسی شخصی و ارائه اطلاعات دقیق در این زمینه را برای افراد امکان‌پذیر می‌کند.
گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که برنامه آب‌و‌هوا‌شناسی اعلام می‌کند هوا آفتابی و گرم است اما فرد مشاهده می‌کند که آب و هوای ناحیه زندگی‌اش خنک‌تر می‌شود.چنین مشکلی بدین خاطر به وجود می‌آید که ایستگاه‌های راداری اغلب کیلومترها از مکان زندگی فرد فاصله دارند و پیش‌بینی‌های آب‌وهواشناسی نیز اغلب عمومیت داده می‌شوند.
هم‌اکنون، نوعی پروژه جدید که به تازگی بودجه خود را کسب کرده، به دنبال ارتقای پیش‌بینی‌های آب‌و‌هواشناسی است.پروژه BloomSky متعلق به شرکتی به همین نام، شامل ایستگاه‌های آب‌و‌هواشناسی کوچکی است که افراد در حیاط خود قرار می‌دهند و شبکه‌ای را تشکیل می‌دهد که قادر به ارائه پیش‌بینی‌های هواشناسی دقیق و فوق محلی است.
در این پروژه نوعی ابزار ماژولی 170 دلاری در زمین، بالکن یا روی دیوار قرار داده می‌شود و یک پنل خورشیدی نیز نیروی آن را تامین می‌کند.هر ماژول دارای دوربینی هوشمند است که هر سه تا پنج دقیقه یک بار و از افق تا غروب تصاویری از آسمان می‌گیرد.ایده این پروژه خلق تصاویری از آسمان است که به افراد دیدگاهی درباره آب و هوا می‌دهد.
علاوه بر استفاده از دوربین، BloomSky شامل حسگرهایی است که شاخص اشعه فرابنفش، رطوبت، فشار هوا، دما و بارش باران را اندازه‌گیری می‌کند و کاربران می‌توانند از طریق گوشی هوشمندشان داده‌های لازم را درباره آب و هوا دریافت کنند.
...............
خبر: تصاویر اعجاب انگیزی از طرح یک هواپیمای بدون سقف

آیا یکی از اولویت‌های شما برای گرفتن بلیط هواپیما نزدیکی به پنجره است.طراحی هواپیمایی منحصر به فرد در یکی از کارخانه های فرانسوی در حال اجراست که دارای امکانات ویژه ای از جمله سقف خورشیدی است.
سقف این هواپیما به پنل های خورشیدی مجهز بوده و با دوربین هایی که روی بدنه هواپیما نصب می شوند، دید 360 درجه ای را از محیط به مسافران می بخشد.مسافران این هواپیمای خصوصی به خوبی می توانند شاهد فضای بیرونی محیط باشند.
در این هواپیما می توان شاهد ابر، آسمان، جنگل یا همه فضاها و مکان های روی زمین بود.
در شب هنگام نیز می توان قادر به رویت فضاهای اطراف بود.
حذف پنجره یا دیوارهای اطراف این هواپیما باعث شده تا وزن آن کاهش یافته و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.
داخل این هواپیما مجهز به امکاناتی است که می تواند فضاهای دلخواه مسافران را روی سقف هواپیما منعکس کرده یا به برگزاری کنفرانس های مختلف و بازتاب تصاویر آنها روی دیوارهای نامرئی هواپیما پرداخت.
...............
خبر: وقتی فضانوردان بی‌خواب می‌شوند

در هفته گذشته، اخبار متفاوت و جذابی در حوزه فناوری در خبرگزاری‌های بین المللی منتشر شدند که نشان از پیشرفت محققان در حوزه علم و فناوری است.
در پایان هفته، نشریات و خبرگزاری های برتر دنیا در عرصه فناوری به معرفی برترین و همینطور مهمترین وقایع در این حوزه پرداخته و از اکتشافات و همینطور اختراعات مهم و کاربردی یاد می کنند.
مطالب برتر عرصه فناوری در هفته گذشته بدین شرح هستند:
* ساخت روبات شیمی دان
محققان اعلام کردند به دنبال طراحی و ساخت روباتی هستند تا از آن بتوانند در تحقیقات و همینطور سنتز داروهای مختلف استفاده کنند تا هر چه سریعتر به نتایج مطالعات خود دست پیدا کنند.
* برترین جایزه ریاضی دنیا در دست یک بانوی ایرانی
دکتر مریم میرزاخانی جزو چهار برنده مدال فیلدز سال 2014 میلادی معرفی شد.از آن‌جا که جایزه نوبل در شاخه ریاضیات وجود ندارد، معمولا مدال فیلدز را معادل "نوبل ریاضی‌دانان" قلمداد می‌کنند.میرزاخانی به عنوان اولین بانویی است که موفق به کسب برترین جایزه جهانی ریاضی شده است.
* گرم شدن آهسته زمین
محققان در مطالعات جدید خود اعلام کردند که گرم شدن زمین آهسته و پیوسته آغاز شده اما کشورهای مختلف کره زمین در سال جاری با گرم ترین و داغ ترین روزها روبرو بودند.سازمان هواشناسی جهانی علت عمده گرمای هوا را در امواج جوی و همینطور آب شدن یخ های قطب شمال توجیه کرده است.
* شیوع باورنکردنی ابولا
ابولا، بیماری ویروسی است که پس از ورود به بدن با تب و خونریزی همراه است.تاکنون تمام تلاش های سازمان بهداشت جهانی OMS برای مقابله و همینطور عدم گسترش این بیماری بی فایده بوده است.تنها راه حل موفقیت آمیزی که در رابطه با این بیماری کشف شده، داروی تجربی تائید نشده محققان امریکایی است که با نتایج مثبت بر نمونه های حیوانی پاسخ داده شده است.
* ساخت نورون های مغزی با استفاده از سلول های پوستی موش
محققان لوکزامبورگ از سلول های پوست موش برای رشد و ایجاد نورون های مغزی استفاده کردند.نورون های سالم می توانند جایگزین نورون های از کار افتاده یا بیمار شوند.برای مثال، در بیماری مانند پارکینسون، نورون های مغزی که وظیفه انتقال دستورات را دارند، از کار می افتند و این مطالعه جدید می تواند برای مبتلایان به این بیماری موثر باشد.
* کاوشگر روزتا
روزتا، کاوشگر فضایی رباتیک ساخت سازمان فضایی اروپا است که برای مطالعه ستار دنباله دار 67P ساخته و راه اندازی شده است.روزتا پس از ده سال توانست در مدار ستاره دنباله دار قرار گیرد و در روزهای اخیر بیشترین گزارشات خود را به زمین ارسال کرده است.
* فضانوردان با ورود به فضا بی خواب می شوند
فضانوردان در سفرهای فضایی با اختلال و مشکلات خواب مواجه می شوند که بر عملکرد مغزی آنها تاثیر داشته و کارایی و همینطور بازدهی آنها در سفرهای فضایی را کاهش می دهد.به همین دلیل به فضانوردان قرص های خواب تجویز می شود تا بتوانند کسری خواب خود را جبران کنند.تکنولوژی های برتر جهانی هفته اخیر در حوزه علم و فناوری را در این مطلب مشاهده کنید:
* Samsung Galaxy Alpha
گوشی جدید سامسونگ دارای فرم فلزی بوده و باریکترین گلکسی ساخته شده در کارخانه سامسونگ محسوب می شود.از قابلیت های این گوشی می توان به صفحه نمایش 4.7اینچی با رزولوشن 720*1280 پیکسل، پردازنده 8 هسته ای اکسینوس 5 اکتا، 2 گیگا بایت حافظه رم،32 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی، 12 مگا پیکسل دوربین پشت و 2.1 مگاپیکسل دوربین جلو اشاره کرد.این دستگاه به گروه ششم مودم های  LTE تعلق داشته و با سرعت بالا و قابلیت حداکثر دانلود 300 مگا بایت بر ثانیه، یکی از محصولات برتر کمپانی سامسونگ محسوب می شود.این مدل جدید می تواند رقیب جدی برای آیفون 6 محسوب شود.
* تبدیل دوربین تلفن هوشمند به کینکت
مایکروسافت اخیرا از پروژه ای خبر داده که دوربین تلفن های هوشمند را برای دریافت اطلاعات حرکتی به سنسورهای کینکت تبدیل می کنند.در این مطالعه، دوربین تلفن هوشمند جدا شده و به همراه یک فرستنده در بالای مانیتور قرار گرفته تا بتواند ژست های حرکتی را به نمایش بگذارد.تلفن هوشمند با دوربین اصلی خود به کینکت تبدیل شده و دستورات حرکتی را دریافت می کنند.
* فلاشر هوشمند بلینکر
دوچرخه سواری، یکی از راه حل هایی است که می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.اما هنگامی که یک دوچرخه سوار در حال راندن در جاده یا خیابان است، نگرانی های دائمی وجود دارد که مبادا با خودرویی از روبرو برخورد کرده و از مسیر خود منحرف شود.اما دستبند جدیدی ساخته شده که حالت فلاشر داشته و به دست دوچرخه سواران بسته می شود تا تمامی ماشین هایی که از اطراف به سمت دوچرخه سوار در حرکت هستند، او را مشاهده کنند.این دستبند با انرژی خورشیدی شارژ می شود.
* باطری متمایز ال.جی برای خودروهای برقی
یکی از مسائلی که در رابطه با خودروهای برقی مطرح می شود، میزان شارژ باطری آنهاست.ال.جی خبر از ساخت باطری جدیدی برای خودروهای برقی داده که قابلیت نگه داری شارژ تا بیش از 321 کیلومتر را داراست.
...............
خبر: ساخت دستگاهی برای مرطوب نگه داشتن ریه‌ها

"نبولایزر" دستگاهی است که در بیمارستان ها برای بیماران ریوی، برونشیت و آسم، جهت مرطوب نگه داشتن ریه ها مورد استفاده قرار می گیرد که اخیرا توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده است.دامون نوری حصار، ایده پرداز نبولایزراولتراسونیک، گفت: نبولایزرو نوعی اسپری آسمی است که به صورت صنعتی در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه نبولایزر برای بیماران با مشکلات ریوی مناسب است، اظهار داشت: نبولایزر براي مرطوب نگه داشتن ریه ها ست و در بخش های آی سی یو و ان آی سی یو  بیمارستان ها برای بیماران ریوی، برونشیت و آسم به کار می رود.
نوری توضیح داد: نبولایزر، داروی بیماران ریوی را به صورت مایعاتی با ذرات زیر 0.7 میکرون در می آورد تا بیمار از طریق استنشاق دارو به ریه توسط دستگاه روبه بهبودی رود.
وی با اشاره به این مطلب که تاکنون این دستگاه از امریکا و آلمان وارد کشور می شده ،گفت: با توجه به اینکه نبولایزر از طریق آب کار می کند با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و نیاز به تعمیر پیدا می کردند.ساخت نبو لایزر در کشور بسیار کم هزینه تر از تعمیر و واردات آن در کشور است و به همین دلیل به فکر ساخت دستگاه نبولایزر در کشور افتادیم.
نوری اظهار داشت: شرکت دانش بنیان تولید کننده نبولایزر در پارک علم و فناوری استان اردبیل، تاکنون موفق به ساخت 50 دستگاه شده است که تولید این دستگاه در کشور کمتر از یک سوم قیمت وارداتی دستگاه هزینه بر می دارد.
وی با بیان اینکه سالانه 3000 نبولایزر در کشور نیاز داریم، گفت: با توجه به اینکه هنوز برای تولید نبولایزر،خط تولید نداریم، نمی توانیم همه نیاز کشور را تامین کنیم.
این مخترع خاطر نشان کرد: تولید نبولایزر از سال 1391 صورت گرفته است و نبولایزری که ما تولید کردیم، اولترا سونیک با اندازه ای 25 در 38سانتی متری، یک لیوان 9 سانتی به همراه یک لوله پلاستیکی تنفسی و پایه است.
نوری حصار با اشاره به اینکه صادرات تجهیزات پزشکی در کشور روبه رشد است، یادآورشد: امیدواریم بتوانیم علاوه بر راه اندازی خط تولید در کشور بتوانیم نبولایزر را به کشورهای عمان و عراق و سایر کشورها، صادر کنیم.
...............
خبر: مرورگر اینترنتی مایکروسافت تغییر نام می‌دهد

کاهش اقبال کاربران به مرورگر اینترنتی مایکروسافت موسوم به Internet Explorer مدیران این شرکت را به فکر تغییر نام و لوگوی تجاری آن انداخته است.
اگر چه در اواسط دهه 90 مایکروسافت با عرضه مرورگر اینترنتی IE بیش از 90 درصد از سهم بازار را از آن خود کرد؛ اما با گذشت زمان و از راه رسیدن مرورگرهای دیگری همچون فایرفاکس و کروم عرصه بر این شرکت و مرورگرش تنگ شد و این روزها کاربران وب مرورگر Internet Explorer را با پیام های خطای متعدد؛ آسیب پذیری های خطرناک و کندی و ناکارآمدی به خاطر می آورند.
مجموعه این عوامل موجب شده تا مایکروسافت به فکر تغییر این مرورگر بیفتد تا خاطرات تلخ گذشته را از خاطر کاربران بزداید.بر اساس اطلاعات منتشر شده؛ تیم طراح مرورگر IE مایکروسافت قصد دارند برای نسخه جدید آن از نام کاملا تازه ای استفاده نمایند که البته هنوز نامشخص است.
اگر چه برخی برنامه نویسان نزدیک به مایکروسافت این موضوع را به طور کلی تائید کردند؛ اما از ارائه هرگونه اطلاعات اضافی خودداری کردند.مایکروسافت هم رسما در این زمینه موضع گیری نکرده است.
...............
خبر: نام آیفون جدید شرکت اپل هم مشخص شد

منابع نزدیک به شرکت اپل می‌‌گویند مدل جدید این گوشی با نمایشگر بزرگ 5.5 اینچی آیفون 6 ال نام خواهد گرفت.
مدل جدید آیفون که اواخر تابستان در دسترس علاقمندان قرار می گیرد با دو نمایشگر 5.5 اینچی و 4.7 اینچی عرضه می شود و اگر چه هنوز مشخصات دقیق و قیمت این گوشی‌ها مشخص نیست ولی اندک اندک اطلاعات جدیدی در مورد نام آنها اعلام می‌شود.
برخی منابع خبری معتقد بودند از آنجا که اپل قبلا نام iPhone 5C را برای یکی از گوشی‌هایش انتخاب کرده ممکن است برای گوشی تازه‌اش از نام iPhone 6C استفاده کند؛ اما ظاهرا این گمانه زنی ها درست از آب درنیامده است.
ظاهرا انتخاب کلمه ال برای نشان دادن بزرگتر بودن این گوشی است.زیرا ال ابتدای کلمه لارج یا بزرگ در زبان انگلیسی است.همچنین به احتمال زیاد برای مدل کوچکتر گوشی آیفون از عنوان ساده آیفون 6 استفاده خواهد شد.صفحات ضدخش و سیستم عامل جدید تنها امکانات تایید شده این گوشی های جدید است.
...............
خبر: مواظب جاسوسی ژیروسکوپ‌های گوشی‌های اندرویدی باشید

اگر تا به حال برنامه‌های همراه برای جاسوسی از داده های کاربران و عادات کاربری یا ضبط مکالمات به کار گرفته می‌شدند از این پس باید نگران سوءاستفاده آنها از ژیروسکوپ‌های گوشی‌ها هم باشید.
عده‌ای از محققان با حضور در همایشی امنیتی موسوم به Usenix  در هفته آینده قرار است روشی تازه را برای سوءاستفاده از گوشی‌های هوشمند تشریح کنند.در این روش برای استراق سمع مکالمات گوشی نه از میکروفون آن بلکه از حسگرهای موسوم به ژیروسکوپ استفاده می‌شود.حسگرهای یاد شده در اصل برای شناسایی موقعیت گوشی به کار می روند؛ اما با استفاده از آنها می توان تا حد زیادی به صدای مکالمات افراد هم که ناشی از لرزش هوای اطراف است دسترسی یافت.
تاکنون این حسگرها برای طراحی برنامه‌هایی به منظور لذت بردن از اجرای بازی‌های مختلف؛ تثبیت تصویر دوربین دیجیتال گوشی و ...  مورد استفاده قرار گرفتند.اما محققان به تازگی برنامه همراهی به نام ژیروفون نوشتند که از طریق همین حسگرها می تواند ارتعاش ناشی از امواج هوا را در زمان مکالمه مالک گوشی ذخیره کرده و از این طریق از گفته‌های افراد جاسوسی کند.
در حال حاضر راهی برای از کارانداختن دسترسی برنامه‌های همراه به ژیروسکوپ گوشی یافت نشده و این دسترسی به طور ناخواسته ایجاد شده و برای مالکان گوشی های همراه تبعات امنیتی به همراه می آورد.در جریان یک آزمایش در یک اتاق با همین روش 65 درصد از اعداد به کار رفته توسط افراد شناسایی شده است.در 85 درصد از موارد جنسیت گوینده و در 65 درصد موارد، هویت فردی که از بین افراد صحبت‌کننده مشغول ادای یک جمله است از همین طریق مشخص گردیده است.
البته این نوع جاسوسی مختص گوشی های آندرویدی است و در گوشی آیفون نمی توان از این طریق از کاربران جاسوسی کرد.در میان مرورگرهای اینترنتی هم نسخه سازگار با آندروید مرورگر فایرفاکس بدترین وضعیت امنیتی را دارد. متخصصان امنیتی از گوگل خواستند با بررسی موضوع به سرعت برای رفع این نقیصه اقدام کند.
...............
خبر: حمله کوسه‌ها به کابل های زیردریایی گوگل

کابل های زیردریایی اینترنتی گوگل در اقیانوس آرام مورد حمله تعدادی کوسه قرار گرفته اند و این شرکت به همین علت مجبور به تقویت و بازسازی کابل های مذکور شده است.
کابل های فیبرنوری یاد شده به طول بیش از صدهزار مایل دهها نقطه در سراسر جهان را به اینترنت وصل می کنند و حال گوگل می‌گوید پس از این رویداد لایه بیرونی آنها را مستحکم تر خواهد کرد تا بتواند جلوی قطعی احتمالی و مجدد اینترنت را بگیرد.
اولین بار در اواسط دهه 80 بود که کوسه‌ها به کابل های انتقال داده زیردریایی حمله کردند و از آن زمان تاکنون علیرغم تحقیقات صورت گرفته علت دقیق این حملات نامعلوم باقی مانده است.
برخی دانشمندان معتقدند علت جلب شدن کوسه ها به کابل های زیردریایی سیگنال های الکترومغناطیسی پخش شده از آنهاست که شباهت هایی با اثرات برجای مانده از تحرکات ماهی ها در عمق اقیانوس ها دارد.
استفاده از کابل های فیبرنوری سرعت انتقال داده ها را در مقایسه با کابل های مسی به میزان زیادی ارتقا می بخشد و گوگل هم به منظور ارتقای شبکه ارتباطی خود قصد دارد خطوط فیبرنوری این شرکت را توسعه دهد.
...............
خبر: پیش نمایش ویندوز 9 پاییز در دسترس همگان

مایکروسافت می گوید نسخه پیش نمایش ویندوز 9 را موسوم به Threshold در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر یعنی ابتدای پاییز در دسترس همه علاقمندان قرار می‌دهد.
مایکروسافت تمامی افرادی که این نسخه از ویندوز را نصب کنند مجبور خواهد کرد تا  به طور ماهیانه وصله ‌ای به روزرسان را برای رفع آسیب پذیری های احتمالی این سیستم عامل نصب کنند.این اولین بار است که مایکروسافت قصد دارد کاربران را مجبور به نصب وصله های به روزرسان بر روی یکی از نسخه های سیستم عامل ویندوز نماید.
قرار است نسخه نهایی ویندوز 9 در بهار سال 2015 در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.مهم ترین ویژگی اعلام شده ویندوز 9 آن است که هم کاربران رایانه های دارای موشواره و صفحه کلید و هم کاربران دارای وسایل الکترونیک لمسی به سادگی می توانند از این سیستم عامل استفاده کنند.مایکروسافت یک بار در زمان عرضه نسخه اولیه ویندوز 8 تلاش کرده بود چنین قابلیتی را به ویندوز اضافه کند که طراحی نامناسب آن باعث عدم استقبال از  این ویندوز شده بود.
از جمله دیگر ویژگی های ویندوز 9 می توان به منوی استارت جدید و کوچک؛ ارتقای رابط کاربری مترو برای نمایش برنامه ها و باز شدن پنجره های مختلف؛ حذف میله ابزارهای غیرضروری؛ سازگار شدن دستیار صوتی کورتانا با ویندوز 9 و ... اشاره کرد.مایکروسافت خود در مورد اخبار منتشر شده در این زمینه سکوت کرده و می گوید در زمان عرضه نسخه پیش نمایش ویندوز 9 اطلاعات لازم را در مورد آن ارائه خواهد کرد.
...............
خبر: اپل داده‌های ابری خود را در چین ذخیره می‌کند

شرکت اپل برای اولین بار قصد دارد برخی از داده های شخصی کاربران چینی خود را بر روی سرورهایی در این کشور که در مالکیت شرکت مخابراتی چایناتله کام است؛ ذخیره کند.
اپل با صدور بیانیه‌ا‌ی در این زمینه اعلام کرده که چایناتله کام بزرگترین شرکت مخابراتی چین به فهرست شرکت های ارائه دهنده خدمات دیتاسنتر به اپل اضافه شده است.هدف اپل از چنین تصمیمی ارتقای خدمات آی کلود این شرکت اعلام شده است.
کاربران اپل با استفاده از سرویس یاد شده می‌توانند انواع عکس؛ فیلم و موسیقی و دیگر داده ها را بر روی سرورهای اپل ذخیره کرده و با استفاده از ابزار و وسایل مختلف به آنها دسترسی داشته باشند.مزیت استفاده از سرورهای چینی برای اپل آن است که مشترکان این شرکت در کشور یاد شده با سرعت بیشتری می توانند به داده های مدنظر خود دسترسی داشته و آنها را بارگذاری  کنند.
این اقدام اپل در تضاد با تصمیمات بسیاری از دیگر شرکت های فناوری بزرگ آمریکایی است که معمولا به بهانه های مختلف مانند نقض حریم شخصی و سانسور دولت چین تمایلی به ذخیره سازی داده های کاربرانشان بر روی سرورهای واقع در دیگر کشورها ندارند.البته گوگل و اپل خود همکاری های اطلاعاتی گسترده ای با آژانس امنیت ملی آمریکا داشته و داده های شخصی کاربران را در دسترس جاسوسان کاخ سفید گذاشتند و حال مدعی نگرانی در مورد نقض حریم شخصی کاربران هستند.
چندی قبل گوگل اعلام کرد قصد ندارد در کشور چین دیتاسنتر ایجاد نماید.دولت آمریکا هم تاکنون بارها مدعی شده دولت چین به دنبال هک کردن داده های کاربران بوده است.هر چند این ادعاها به دنبال افشاگری های ادوارد اسنودن کم و بیش رنگ باخته است.

نظرات : 0

ثبت نظر

60807