۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

تکنولوژی جدید نمایشگرها برای چشمان ضعیف معرفی مي شود

به گزارش ICTPRESS ، از طرفی دیگر عده زیادی از ما هر روزه چندین ساعت به نمایشگر کامپیوترها نگاه می کنیم که خود باعث ضعیف شدن بینایی در افراد می شود.
محققان دانشگاه Berkeley و MIT تکنولوژی جدیدی را در صفحه نمایشگر ها معرفی کرده اند که می تواند مشکل ضعیفی چشم در افراد را تصحیح کند. این تکنولوژی در صفحه نمایش مانیتورها، تبلت ها، گوشی های هوشمند و دیگر وسایل الکتریکی که دارای صفحه نمایش می باشند می تواند به کار برده شود.
اغلب اوقات مشکلات بینایی هنگامی رخ می دهد که چشم انسان نمی تواند در فواصل معینی به درستی فوکوس کند و اشیاء تار دیده می شوند. عینک و لنز های چشمی به گونه ای عمل می کنند که این مشکل را از بین می برند.  در تکنولوژی جدید یک لایه فیلتر بسیار نازک روی صفحه نمایش قرار می گیرد.
سپس یک نرم افزار بر اساس میزان ضعیفی چشم شخص، از الگوریتمی جهت تصیح تصویر استفاده می کند. هنگامی که نور هر پیکسل از این فیلتر عبور می کند، الگوریتم بکار رفته نور را تصحیح می کند. با ویرایش تمامی نورهای ساطع شده از پیکسل ها تصویر واضحی توسط کاربر دیده می شود.
eyesight-display
الگوریتم مذکور که در  دانشگاه Berkeley توسعه داده شده است چگالی براي هر نور تابیده شده از هر پیکسل را تنظیم می کند. بنابراین تصویر واضح و شفاف برای یک شخص ممکن است برای شخص دیگری تار به نظر برسد.
همین امر می تواند مشکلاتی را ایجاد کند زیرا شخصی که چشمان سالمی دارد، تصاویری که برای چشمان ضعیف تصحیح شده است را تار می بیند و در حال حاضر این الگوریتم نمی تواند بطور همزمان برای تمامی افراد که در حال تماشای صفحه نمایش هستند کار کند.
اما مزیت این روش این است که نیاز به هیچ سخت افزار جدیدی ندارد. تیم سازنده این تکنولوژی از یک iPod touch استفاده کردند که  فیلتر را روی صفحه آن قرار دادند.
سامسونگ، ال جی و تعداد کمی از شرکت های دیگر هر ساله زمان و بودجه فراوانی را صرف چنین پروژه هایی می کنند بطوریکه امسال شاهد عرضه صفحات نمایش بدون حاشیه و منعطف بودیم. ولی بنظر می رسد که صفحات نمایش تصحیح کننده ضعف بینایی نیاز به چند سال دیگر تحقیق دارند.
در حال حاضر این پروژه معایبی دارد که باید راه حلی برای آنها در نظر گرفته شود. از جمله اینکه این تکنولوژی توانایی کار کردن با چندین انسان با توانایی های بینایی مختلف بطور همزمان را ندارد. همچنین برای دیدن تصاویر واضح کاربر باید از زاویه خاصی به نمایشگر نگاه کند.
با غلبه بر این مشکلات در آینده ای نه چندان دور شاهد حضور این تکنولوژی در محصولات مختلف خواهیم بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

63311