۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

رونمايي از 80 خدمت و 4 سرویس نوین پستي با حضور دبيركل اتحاديه جهاني پست

به گزارش ICTPRESS، سرويس هاي نوین شرکت پست در راستای تحقق شعار نوآوری و ارتقای کیفیت، خدمات پستی و ارائه خدمات بانکی، الکترونیکی و فیزیکی در واحدهای پستی همزمان با حضور دبيركل اتحاديه جهاني پست به بهره برداري رسيد.

 

افتتاح باجه ارائه سرویس های الکترونیکی مبتنی بر اینترنت

سيد مجتبي نصيري معاون شركت پست در تشريح اين سرويس ها گفت: باجه ارایه سرویس الکترونیکی - پست نت - به عنوان یک کافی نت قرار است تمامی خدمات اینترنتی و الکترونیکی را در 100 نقطه در قالب 23 خدمت در دفاتر منتخب پست به مشتریان ارائه كند؛ در این دفاتر هرگونه خدمت مورد نیاز مشتریان مانند تمامی خدمات ثبت نام، پرداخت قبوض خدماتی و عوارض،خرید بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس، انواع شارژ تلفن های همراه، استعلام کدپستی، رهگیری مرسولات پستی،رزرو هتل، صندوق پست الکترونیک  و غیره توسط این باجه ارایه می شود.

 

رونمایی سرویس ارایه خدمات مالی در باجه های پستی

وي گفت: دیگر سرویس طراحی شده و جدید شرکت پست، سرویس ارائه خدمات مالی در باجه های پستی است كه به منظور استفاده بهینه از توانمندی پست و پست بانک ایران و ایجاد هم افزایی هر چه بیشتر براي ارائه خدمات در اقصی نقاط کشور به بهره برداري رسيد.

معاون شركت پست ادامه داد: اين سرويس در فاز نخست 53 خدمت از طریق واحدهای پستی را در 10 استان ارائه مي كند و افتتاح حساب های قرض الحسنه، پس انداز، جاری، افتتاح انواع حساب های سپرده سرمایه گذاری، پرداخت وجه از حساب مانده، تسهیلات وام، صدور گواهینامه عدم پرداخت چک، تقاضای عدم پرداخت چک، صدور ضمانت نامه نقدی و غیرنقدی، دریافت قبوض شرکت های خدماتی و ده ها خدمت دیگر از جمله خدمات قابل ارایه در باجه های مالی ادارات پست به شمار می رود.

 

بهره برداری از سرویس تعیین زمان توزیع توسط فرستنده

نصيري با اشاره به سرویس تعیین زمان توزیع توسط فرستنده ( TLS ) گفت: با توجه به نیاز مخاطبین و همچنین لزوم حضور گیرندگان در مقصد و مشخص نبودن ساعت مراجعه مأمورین پست برای توزیع مرسولات در آدرس گیرندگان، شرکت پست سرویس توزیع در ساعت مشخص را طراحی و راه اندازی كرد كه این سرویس امکان تعیین و ثبت زمان توزیع را در آدرس گیرنده به فرستنده میسر می سازد به طوری که با اعلام ساعت توزیع از سوی وی به پست و گیرنده، تحویل مرسوله پیشتاز در زمان تعیین شده انجام می گیرد.

وي خاطرنشان كرد: در فاز نخست، این سرویس طی دو بازه زمانی ساعت غیر اداری از ساعت 14 تا 18 و و ساعت توزیع شبانه از ساعت 18 تا 22 در مراکز استان ها اجرا می شود به طوری که فرستنده مرسولات پیشتاز بر اساس محدودیت زمانی گیرنده ساعت تحویل را مشخص می كند. این سرویس در فازهای بعدی توسعه یافته و خدمات بیشتری را به هموطنان ارائه مي كند.

معاون پست گفت: در فاز دوم این خدمت به سایر سرویس ها نیز تعمیم یافته و سرویس های سفارشی، بسته کوچک و مرسولات خرید و فروش اینترنتی را نیز در بر خواهد گرفت، همچنین در فاز سوم نیز این سرویس، توزیع در تاریخ مشخص برای مناسبت های مختلف نظیر ارسال هدیه و سوغات را مد نظر قرارداده است، دسترس بودن گیرنده در زمان مشخص شده و جلوگیری از برگشت مرسوله از مهم ترین مزایای این سرویس به شمار می رود.

 

آغاز فعالیت سرویس کرایه در مقصد (پس کرایه)

نصيري با بيان اينكه سرویس کرایه در مقصد (پس کرایه) نيز فعاليت خود را آغاز كرد افزود: سرویس پس کرایه که از سرویس های قابل استفاده در محیط های کسب و کار، اماکن تجاری و اقتصادی به ویژه بنکداران و توزیع کنندگان عمده کالا است جزء خدمات شرکت پست بوده که با تغییر و تحولات روش های کسب و کار و نیاز ذی نفعان بخش تجارت و بارزگانی سرویس مورد اشاره احیا و با نگرشی جدید در برنامه توسعه شرکت پست قرار گرفت؛ در این سرویس فرستنده با مراجعه به باجه های پستی و یا استفاده از سرویس مقر فرستنده (193) و یا انعقاد قرارداد مرسولات خود را در اختیار پست قرار داده و درخواست دریافت هزینه پستی از گیرنده را در مقصد اعلام می كند.

وي گفت: این سرویس توسط شرکت پست در تجارت الکترونیک و بخش خرید و فروش اینترنتی و فروشگاه های مجازی فعال در اختیار خریداران قرار گرفته و با استفاده از این سرویس مشتریان خرید از فروشگاه های مجازی از طریق فضای اینترنت درخواست خود را برای پرداخت کرایه و هزینه پستی در زمان دریافت کالا و در مقصد اعلام می كنند.

به گفته وي شرکت پست پس از حمل مرسولات یا بسته های مذکور و در زمان تحویل به گیرنده هزینه های پستی خود را دریافت می كند. در این سرویس فرستنده متعهد می شود که چنانچه گیرنده از پرداخت هزینه پستی خودداری كند پست علاوه بر برگشت مرسوله به فرستنده هزینه های رفت و برگشت پستی را از فرستنده اخذ كند؛ در فازهای بعدی سرویس پس کرایه به پست ویژه شهری، ارسال امانات و حمل کالاهای انبوه تعمیم خواهد یافت.

 

افتتاح سامانه جامع دفتر پستی تحت وب

معاون فني پست گفت: در کنار 4 سرویس و 80 خدمت جدید پستی سامانه جامع دفتر پستی تحت وب نیز به بهره برداری رسید.

وي افزود: نرم افزار جامع دفاتر پستی تحت وب یكی از گسترده ترین و کاربردی ترین نرم افزار های شرکت پست در حوزه سیستم های فناوری اطلاعات این شرکت محسوب می شود.

وي گفت: امکان ثبت و ارسال اطلاعات آنلاین مرسولات پستی به سایت مرکزی شرکت پست، امکان ارایه رهگیری برخط به مشتریان شبکه پستی، امکان کنترل عملکرد کاربران و متصدیان باجه های قبول، امکان تهیه گزارش های  مالی و آماری دفاتر پستی کل کشور به صورت برخط، کنترل متمرکز و یکپارچه اطلاعات، امکان کنترل تمامی در آمد های پستی، امکان مدیریت یکپارچه و مجمتع قرارداد های سراسری در سطح کشور به صورت متمرکز و غیره از جمله قابلیت های این سامانه به شمار می رود.

 

رونمایی از سامانه نرم افزار مبادله یکپارچه پستی

نصيري ادامه داد: هدف از توليد سامانه نرم افزار مبادله یکپارچه پستی، تجمیع و یکپارچه سازی نرم افزار ها و سیستم های جزیره ای موجود در نقاط مبادله نظیر تجزیه مبادلات، توزیع، تولید و چاپ سرکیسه، اسکن امضا و غیره و اصلاح فرایندهای پستی است.

به گفته وي ممیزی وارده و صادره مرسولات، ورود مکانیزه مرسولات از دفاتر پستی،توزیع مرسولات تکی و انبوه با قابلیت تعیین سرنوشت مرسولات پس از عملیات توزیع  و ایجاد نواحی مختلف وارده و صادره به تفکیک سرویس های پستی و نوع فعالیت از طریق این نرم افزار میسر خواهد بود.

معاون شركت پست تصريح كرد: امکان تبادل مرسولات پستی به صورت نظام مند مابین نواحی کاری، اسکن مرسولات باجه معطله، تولید و چاپ متمرکز سرتخته های پستی، مدیریت مرسولات به تفکیک نوع، ثبت خودکار بی ترتیبی های پستی،ارایه گزارش های متنوع از وضعیت نقطه مبادله و به روز رسانی خودکار نسخ جدید نرم افزار در سطح شبکه از دیگر قابلیت های این نرم افزار  است.

در اين مراسم از تمبر اين مراسم با حضور وزير ارتباطات و دبيركل اتحاديه جهاني پست رونمايي شد.

به گزارش آی سی تی پرس ، دبيركل اتحاديه جهاني پست با اشاره به برخی شکاف ها و چالش ها در پست کشورهای درحال توسعه و ایران گفت: وقتی از ایران بازگردم تیمی را برای بهبود وضعیت پست ایران خواهم فرستاد.

بشار حسين دبيركل اتحاديه جهاني پست به ايران سفر كرد و از نزديك با وضعيت پست ايران آشنا شد. وی از موزه ارتباطات نیز بازدید به عمل آورد و آن را یادآور تحولات پست طی 30 سال اخیر دانست.

وي در مراسم رونمايي از سرويس هاي جديد پستي با تاكيد بر حمایت اتحادیه پستی جهانی از پست جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور ایران سه سال بعد از تشکیل اتحادیه جهانی پست به این مجموعه پیوست و به نوعي یکی از موسسان این اتحادیه محسوب می شود.

دبيركل اتحاديه جهاني پست با اشاره به عضويت 192 کشور در اين اتحاديه ادامه داد: هیات های اعزامی از ایران نقش رهبری را دراین اتحادیه ایفا می کنند.

بشار حسین با اشاره به تحولات پستي ايران در 30 سال گذشته گفت: ایران شریکي قوی از نظر منابع انسانی و تامین بودجه در این اتحادیه است و در خط توسعه پایدار برای اتحادیه جهانی پست قرار دارد.

وي با بيان اينكه 150 کشور جهان مبادلات مالی خود را از طریق پست انجام می دهند ادامه داد: ایران نیز یکی از این اعضا خواهد بود و تحريم هاي سياسي نمي تواند تاثيري در خدمات فني شركت پست داشته باشد، به نحوي كه هم اكنون شاهد امضاي موافقتنامه ايران با چندين كشور در حوزه مبادلات مالي پست هستيم.

دبيركل اتحاديه جهاني پست تاكيد كرد لازم است دولت ايران در دورافتاده ترین نقاط کشور خدمات پستی ارائه دهد. ایران در مقایسه با سایر کشورها از پیشرفت های خوبی در اين بخش برخوردار است و نقش مهمی در تصمیم سازی ها دارد.

بنابراین گزارش ، محمود واعظي در مراسم رونمايي از سرويس هاي پستي كه با حضور دبيركل اتحاديه جهاني پست عصر امروز دوشنبه برگزار شد افزود: اساسنامه پست اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح است و به محض اتمام اصلاحات کار قادر خواهیم بود پروانه دوم پستی را نیز اعطا کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مسیر رفع تحریم‌های بین‌المللی این حوزه اظهار داشت: ارتباطات بین‌المللی ما با پست، از طریق پست جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود که این هم براساس پروتکل‌هایی است که از یک سو در محافل بین‌المللی با حمایت اتحادیه جهانی پستی بین کشورها تدوین شده و همه کشورها ملزم به رعایت هستند.

وي افزود: در یک سال گذشته با بسیاری از کشورها موافقتنامه‌های دو جانبه برای همکاری‌های پستی امضا کردیم که تسهیل کننده اهدافی است که در عرصه خارجی پست دنبال می‌شود.

واعظي در مورد اینکه چه زمانی پست از انحصار خارج شده و پروانه دوم پستی نیز آماده اعطا می شود گفت: در هیچ کشوری بخش خصوصی علاقه‌مند به ارائه خدمات به نقاط دور افتاده نیست و در این زمینه باید احتیاجات و نیازمندی‌های مردم توسط پست دولتی برطرف شود.

وي افزود: از مشاور خارجی در تدوین پروانه استفاده کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد براينكه با اجراي كامل سرويس هاي الكترونيكي در كشور اميدوار خواهيم بود روزي هر ايراني در منزل خود داراي يك دفتر پستي شود افزود: سرویس‌هایی که امروز در پست رونمایی شد بخشی از آنهاست و امروز به دنبال این هستیم که سرویس پست تلفنی را ابتدا در تهران و بعد در شهرهای بزرگ دایر کنیم.

وي افزود: با اجراي كامل شبكه ملي اطلاعات در پايان سال 94 اميدواريم اين هدف محقق شود.

وزیر ارتباطات با تاكيد بر حمايت از شركت پست براي رسيدن به سوددهي در قیاس چهار ماه اول امسال با سال گذشته، رشد سوددهی پست 37 درصد بوده است در حالیکه وقتی پست را سال گذشته تحويل گرفتیم بیش از 200 میلیارد تومان بدهکار بود که بخشی از آن را جبران کردیم و امیدواریم سال آینده تمام آن بدهی‌ها جبران شود.

واعظی توسعه بین المللی تجارت الکترونیکی ایران را با محوریت پست قطعی دانست.

به گزارش ICTPRESS ، مدیرعامل شرکت پست از شناسایی بیش از 37 میلیون مکان پستی در کشور و تکمیل این بانک اطلاعاتی تا پایان سال خبر داد و گفت: طرح طبقه بندی مشاغل در راستای برآوردن نیاز بانک اطلاعاتی مورد نیاز نهادها و بنگاههای اداری و تجاری کشور بر اساس آدرس و کدپستی و در جهت ایجاد خدمات دولت الکترونیک در کشور اجرایی می شود.

شرکت پست و بانک تجارت در جهت ارائه خدمات در حوزه دولت الکترونیک با ابزارهای نوین پستی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

ارائه خدمات انطباق نشانی مشتریان بانک براساس نظامنامه استاندارد کدپستی و یا شماره تلفن ، ارائه خدمات وب سرویس استعلام نشانی استاندارد و توزیع دسته چک ها، کارت های اعتباری و سایر اوراق بهادار مشتریان از جمله مهمترین مفاد این تفاهمنامه همکاری است.

حسین مهری - مدیرعامل شرکت پست در مراسم امضای این تفاهمنامه با تاکید بر استفاده از ابزارهای ارتباطی الکترونیک در حوزه پست و بکارگیری رویکردهای جدید و ابزارهای نو برای تحقق دولت الکترونیک در کشور گفت: سرانه مرسولات پستی در کشور ما 8 مرسوله به ازای هر نفر در سال است و این درحالی است که در کشوری مانند آمریکا که رتبه اول سرانه مرسولات پستی را دارد سهم روزانه هر فرد 3.5 مرسوله است و پس از این کشور، سوییس در جایگاه دوم قرار است؛ این به معنی است که هر فرد آمریکایی در هر روز بیش از 3 بار از پست خدمت می گیرد و این امر نشان می دهد که در سایر کشورها پست همچنان از جمله مهمترین خدمات ارتباطی محسوب می شود.

وی با اشاره به رابطه ای که پست می تواند میان مردم و دستگاههای خدمت رسان ایجاد کند امضای این تفاهمنامه را در راستای رویکرد جدید این شرکت برای ارائه خدمات نوین به مشتریان بانکها عنوان کرد و گفت: تحقق دولت الکترونیک، بدون توسعه و نوسازی خدمات پستی در کشور امکانپذیر نیست.

مهری اضافه کرد: شرکت پست تاکنون موفق به شناسایی بیش از 37 میلیون مکان پستی در کشور شده و در تلاش هستیم تا با تکمیل اطلاعاتمان و طبقه بندی مشاغل براساس جزئیات، بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز نهادها و بنگاههای اداری و تجاری کشور را در اختیار آنان قرار دهیم؛ این اطلاعات، بانکها را نیز در ارائه خدمات مورد نیاز به مشتریان براساس نیازهای جدیدشان یاری می کند.

در این مراسم محمد ابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت نیز با اشاره به تاثیر ظهور ابزارهای جدید فناوری بر روشهای ارتباطی در جامعه گفت: با امضاء این تفاهمنامه از ظرفیتهای نوین ایجاد شده در پست برای انتقال مطمئن تر و سریع تر اسناد و مدارک مهم بانک به مشتریان استفاده کنیم.

وی گفت: در این راستا با استفاده از سامانه پست، از این پس امکان مطابقت آدرس مشتریان با کدپستی 10 رقمی آنها، فراهم خواهد شد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

64309