۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

کشف راه حلی برای آلزایمر / آیا روزی میرسد که در بدن هر انسان یک تراشه نصب شود ؟

بدین ترتیب با استفاده از سیگنالهای تشخیص فرکانسهای رادیویی موج کوتاه (RFID) این تراشه ها می توانند مثلا در هنگاه عبور از ایستگاههای امنیتی فرودگاهها و یا استادیوم های ورزشی هویت شما را آشکار کنند .حتی اگر زمانی در کشورهای دیگر توسط افرادی به گروگان گرفته شدید این تراشه ها می توانند محل حبس شما را افشا کنند و زندگی تان را نجات دهند .
به گزارش ICTPRESS به نقل از دیسکاوری نیوز، تحقیقات نشان می دهد که در یک دهه آینده نصب تراشه در بدن انسان به امری کاملا معمول و عادی مبدل خواهد شد .  البته محققان در خصوص تحقق این سناریو اختلاف نظر دارند اما این تراشه ها مزایایی دارند که نمی توان به راحتی از آن عبور کرد .
به عنوان نمونه برای سربازان و خبرنگاران در مناطق جنگی می تواند نصب تراشه مسئله مرگ و زندگی باشد . با استفاده از این سیستم ردیابی می توان کودکی که گروگان گرفته شده را به راحتی پیدا کرد .
طبق گفته الکس سوجانگ کیم محقق دانشگاه استنفورد در دراز مدت نصب تراشه زیر پوست انسان می تواند موجب شود که شیوه های برهم زننده آرامش افراد برای تعیین هویت آنها همچون بررسی اثر انگشت و یا چشم نگاری کاملا منسوخ شود .
وی افزود : نصب و یا عدم نصب این تراشه ها کاملا به اختیار افراد صورت می گیرد اما ردیابی انسانها با استفاده از تراشه مزیتی است که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد .
 این محقق معتقد است که به زودی می توان با استفاده از تراشه هایی که بر روی سالمندان مبتلا به آلزایمر نصب شده مسیر رفت و آمد آنها را به راحتی ردیابی کرد .حتی این امکان وجود دارد که بتوان با نصب این تراشه ها رفتار افرادی که از زندان آزاد شده اند را تحت کنترل داشت .
نصب و یا استخراج این تراشه ها بسیار آسان است و از آنجا که زیر پوست کاشته می شوند عوارضی برای سلامتی انسان ندارند . گاهی این تراشه ها به اندازه ناخن دست بوده و روی بازو و یا روی دست نصب می شوند .
اما در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا این فناوری به لحاظ اخلاقی صحیح است یا خیر ؟ همانند دیگر فناوری ها علاوه بر مزایا این فناوری نیز مضراتی دارد که قابل اغماض نیست . این نگرانی همواره وجود دارد که با استفاده از این تراشه ها اطلاعات خصوصی افراد در اختیار افراد و یا گروههای جنایتکار قرار گیرد .امکان هک زیرساخت و دزدیدن هویت شخصی افراد و تعرض به حریم خصوصی از جمله اصلی ترین نگرانیها در خصوص استفاده از این فناوری است .
 گرچه نصب تراشه روی پوست کودکان برای ردیابی آنها و حفاظت از آنها در برابر گروگان گیری می تواند خطراتی نیز برای آنها در پی داشته باشد اما در عین حال وقتی به این فناوری از دید دنیای پزشکی نگاه می کنیم فوایدی بی شمار دارد . در هر صورت با وجود تمامی این معایب و فواید نصب تراشه بر روی بدن انسان آینده ای است که بسیاری از محققان تحقق آن را امری غیر قابل انکار می دانند و اینکه  تا چه حد این فناوری می تواند در خدمات سلامت انسانها باشد و یا سلامتی آنها را به خطر اندازد مسئله است که گذشت زمان مشخص خواهد کرد . 

نظرات : 0

ثبت نظر

72441