۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي یکشنبه 6 مهر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

 

خبر :  رشد نانولوله‌های کربنی تک جداره بلند روی پلاتین
محققان مرکز" EMPA " و مؤسسه ماکس پلانک موفق شدند برای اولین بار نانولوله‌های کربنی تک جداره را با استفاده از الگویی منفرد رشد دهند. براساس مقاله‌ای که این گروه در نشریه Nature منتشر کردند، نانولوله‌های منفرد روی سطح پلاتین رشد کردند.
در طول بیست سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای برای تولید و کاربرد نانولوله‌های کربنی انجام شده‌ است. این نانولوله‌ها دارای خواص الکترونیکی، گرمایی و مکانیکی ویژه‌ای هستند. از آن‌ها می‌توان در تولید نسل جدید ادوات نوری- الکترونیکی استفاده کرد.
نانولوله‌های کربنی تک جداره دارای قطری در حدود 1 نانومتر هستند به‌طوری که می‌توان ساختاری کوانتومی برای آن‌ها متصور بود. کوچکترین تغییر ساختاری مثل تغییر در قطر یا تراز شدن شبکه اتمی می‌تواند تغییرات فراوانی در خواص نانولوله‌ها ایجاد کند.
یک گروه تحقیقاتی ضمن بررسی این موضوع به دنبال این است که چگونه بتواند مولکول‌ها را به یکدیگر متصل کرده و در نهایت نانوساختاری پیچیده روی سطح ایجاد کند. برای مثال با راهبرد پایین به بالا، این گروه موفق به تولید نانوساختاری ویژه به شکل توپ فوتبال شدند. اولین چالش، یافتن مولکولی آغازگر بود تا بتوان هسته‌زایی را از آن آغاز کرد. برای حل این مشکل، محققان مؤسسه ماکس پلانک در اشتوتگارت، مولکول آغازگر مناسبی را طراحی و تولید کردند که یک هیدروکربنی با تقریباً 150 اتم بود.
این مولکول روی سطح پلاتیم با ساختار (111) به کار برده شد. پلاتین به صورت یک کاتالیزور عمل کرده و پیوند‌های کربن- کربن را از هم زدوده و پیوندهای جدیدی در محل‌های از پیش تعیین شده ایجاد می‌کند. پیوند جدید، تا خورده و لبه‌ای ایجاد می‌کند که رشد نانولوله کربنی می‌تواند روی آن انجام شود. از تجزیه اتیلن، کربن‌های جدیدی ایجاد شده که روی این لبه نشست می‌کنند؛ با تداوم این روند، نانولوله به آرامی رشد می‌کند. پس از پایان فرآیند رشد، محققان با استفاده از دستگاه STM به تصویربرداری از این محصول پرداختند. تصاویر دقیق‌تری از میکروسکوپ روبشی یون
 هلیم (SHIM) بدست آمده که نشان می‌دهد طول این نانولوله به بیش از 300 نانومتر می‌رسد.
پژوهشگران نشان دادند که با این روش می‌توان نانولوله‌های بلندی تولید کرد. همچنین محققان معتقدند که با این روش می‌توان نانولوله‌های مارپیچ ساخت.
.............
خبر :  آگاهی رانندگان از نقص فنی خودرو با برنامه جدید گوشی‌هوشمند
یک شرکت امریکایی برنامه‌ای ارائه داده که استفاده از نوعی حسگر رانندگان را از زمان بروز نقص احتمالی خودرو و تعمیرات لازم برای رفع آن آگاه می‌کند.
بسیاری از مردم سالم‌ نگه‌داشتن خودرویشان را فراموش می‌کنند، مگر این که مجبور باشند آن را تعمیر کنند. با این حال، برنامه ارائه‌شده با کمک نوعی حسگر راننده را از تمامی مشکلات احتمالی موجود در اتومبیل آگاه می‌کند.
این برنامه که Fixd نام دارد، میزان هزینه‌های تعمیر را برآورد می‌کند و راننده را از عواقب نادیده‌گرفتن این تعمیرات آگاه می‌کند؛ به طور مثال، به وی تذکر می‌دهد که در صورت انجام‌ندادن تعمیر مطلوب ممکن است کارآیی سوخت خودرو کاهش یابد.
حسگر به‌کاررفته در این فناوری که بهای آن 50 دلار اعلام شده، در درون پورت OBD-II قرار می‌گیرد و تقریبا تمامی اتومبیل‌های مدرن این پورت را دارند. سخت‌افزار موجود در داخل حسگر بر خودرو نظارت کرده و هر نوع مشکلی را در آن بررسی می‌کند، سپس از طریق بلوتوث به برنامه موجود روی گوشی‌هوشمند کاربر متصل می‌شود.
با استفاده از این برنامه، کاربران می‌توانند درباره تغییر روغن وسیله نقلیه یا جایگزین‌کردن فیلتر هوا آگاهی یابند. همچنین حسگر با نیروی خودرو نیرودهی می‌شود و به باتری نیازی ندارد.
برنامه مزبور از ماه اکتبر سال جاری میلادی روی اندروید قابل‌نصب است و نسخه آی‌فون نیز آوریل 2015 عرضه می‌شود. شرکت Fixd واقع در جورجیای امریکا هم‌اکنون در حال جمع‌آوری بودجه برای عرضه محصول خود است.
.............
خبر :  کشف یک مولکول غیرعادی در فضا
تیمی از منجمان از فاصله 27 هزار سال نوری یک مولکول کربن‌محور غیرمعمول (دارای ساختار خوشه‌بندی‌شده) را در درون یک ابر گازی غول‌پیکر و در فضای میان‌ستاره‌ای کشف کردند.
منجمان امواج رادیویی ساطع‌شده از سیانید ایزوپروپیل را شناسایی کردند و این کار مانند پیداکردن سوزن در انبار کاه بود. چنین کشفی نشان می‌دهد مولکول‌های پیچیده موردنیاز برای حیات، احتمالا از فضای میان‌ستاره‌ای نشات گرفتند.
دانشمندان با استفاده از آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما موسوم به "رصدخانه آلما" ناحیه گازی شکل‌گیری ستاره‌ای Sagittarius B2 را مطالعه کردند. محققان دانشگاه کورنل، مؤسسه نجوم رادیویی ماکس پلانک آلمان و دانشگاه کلن این ناحیه را بررسی کردند.
مولکول‌های آلی که معمولا در چنین نواحی شکل‌گیری ستاره‌ای یافت می‌شوند، دارای ستونی از اتم‌های کربن هستند که در زنجیره‌ای مستقیم آرایش شدند. اما ساختار کربنی مولکول سیانید ایزوپروپیل، خوشه‌ای است و این موضوع آن را به نخستین مولکول از این دست در فضای میان‌ستاره‌ای تبدیل می‌کند.
این کشف دریچه جدیدی را به وادی پیچیدگی مولکول‌هایی باز می‌کند که می‌توانند در فضای میان‌ستاره‌ای شکل گیرند و چنین مولکول‌هایی راه خود را به سطح سیارات پیدا می‌کنند. ساختار کربنی خوشه‌بندی سیانید ایزوپروپیل ویژگی معمول مولکول‌های موردنیاز برای حیات از قبیل آمینواسیدهاست و آمینواسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند.
این دستاورد نشان می‌دهد مولکول‌های زیستی مهمی مانند آمینواسیدها که معمولا در شهاب‌سنگ‌ها یافت می‌شوند، در فرآیند آغازین شکل‌گیری ستاره‌ای و حتی پیش از شکل‌گیری سیاراتی مانند زمین، به وجود آمدند.
جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.
.............
خبر :  وضعیت استفاده از داروهای گیاهی در کشور تبیین می‌شود
دومین جشنواره و نمایشگاه ملی "گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران"، هفتم تا دهم مهر ماه به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۱۴ محور در مصلای تهران دکتر محمود خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت ضمن ارزشمند خواندن حرکت جدید برگزاری جشنواره‌های گیاهان دارویی و طب سنتی که در سال‌های اخیر از طرف ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی در حال هدایت است، گفت: با برگزاری این جشنواره‌ها در سطح کشوری به نوعی وضعیت موجود استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و طب سنتی در کشور
 تبیین می‌شود.
وی افزود: این جشنواره‌ها وضعیت موجود را معرفی می‌کنند و قابلیت‌ها را می‌شناسانند.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: برگزاری این قبیل جشنواره‌ها در معرفی طب سنتی ایران و گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به جامعه به طور عام و به جامعه پزشکی و دست‌اندرکاران حوزه سلامت به طور خاص کمک شایانی نموده و بستر بسیار خوبی را هم فراهم کرده که این امر نیز ادغام و ورود خدمات طب سنتی و مکمل را در نظام سلامت تسهیل می‌کند.
دکتر خدادوست با بیان این که با استفاده از این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها می‌توانیم خودمان را با سرعت بیشتری به جایی که قانون به ما تکلیف کرده، برسانیم، افزود: در این راستا سعی می‌کنیم هر آنچه که در بضاعت و توانمان است، برای هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره یاری‌رسان باشیم.
بنابر این گزارش، در بخش نمایشگاهی "دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران"، معاونت طب سنتی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌کنندگان در بخش سازمان‌های دولتی حضور خواهد یافت که علاوه ‌بر غرفه‌های دانشگاهی که معرفی محصولات دانشکده‌های طب سنتی و مراکز تحقیقاتی مرتبط را در بر خواهند داشت، غرفه‌های دیگری را نیز برای حضور در نمایشگاه در نظر گرفته است که از آن میان می‌توان به غرفه‌های کودکان، گردشگری سلامت و رادیو دانش اشاره کرد.
براین اساس : فضایی در حدود 200 متر مربع نیز برای برپایی سلامتکده به معاونت طب سنتی وزارت بهداشت اختصاص یافته است که با حضور پزشکان متخصص دانشگاهی، خدمات مشاوره درمانی بر اساس اصول بهداشت و تندرستی در طب سنتی ایران به بازدیدکنندگان ارائه خواهد شد.
بنابر اعلام معاونت طب سنتی، در کنار برگزاری این جشنواره و نمایشگاه ملی، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی طب سنتی ویژه عموم و جامعه پزشکی نیز ترتیب داده شده است که دو کارگاه آن با عنوان‌های "خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی با آموزه‌های طب سنتی ایران" و "جایگاه طب سنتی در طب دنیا (ویژه پزشکان، داروسازان و پیراپزشکان)"، به ترتیب در روزهای دوشنبه هفتم و چهارشنبه نهم مهرماه با همکاری معاونت طب سنتی برگزار خواهد شد.
.............
خبر :  طراحی کاشی‌های ارتجاعی ال‌ای‌دی‌ دار
شرکت سوئدی Ikea در پروژه "طراحی محصولات ال‌ای‌دی" برای تولید کاشی‌های مجهز به نور ال‌ای‌دی سرمایه‌گذاری کرده است.
کاشی‌های شفاف‌ تولیدشده در این پروژه باریک، ارتجاعی و ارزان‌قیمت هستند و از انرژی کمی استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین دارای طول عمر بالایی هستند و می‌توان بسته به طراحی مطلوب، آن‌ها را به یکدیگر متصل کرد.
ال‌ای‌دی‌ها همراه با اپتیک‌های سطحی چاپی در درون فیلم شفاف باریک و انعطاف‌پذیری جاسازی می‌شوند و الگوی سطح، انسجام و زوایای نور تولیدشده را مدیریت می‌کند.
می‌توان این کاشی‌ها را در رنگ‌های مختلف تولید کرد و آن‌ها در هر متر مربع بیش از 20 هزار لومن نور تولید می‌کنند. کاشی‌های منفرد را می‌توان تا یک متر در هر شکل و اندازه‌ای تولید کرد و از آن‌ها در مبلمان، لامپ‌های بدون حباب یا نور پس‌زمینه تلویزیون استفاده کرد.
.............
خبر :  روشی ساده برای تبدیل اکسید گرافن به قطرات بلور مایع
محققان استرالیایی موفق به ارائه روشی ساده برای تبدیل ورقه اکسید گرافن به قطرات بلوری کروی شدند. این ذرات، پتانسیل استفاده در سیستم‌های رهاسازی دارویی را دارند.
پژوهشگران دانشگاه موناش موفق به تبدیل ورق‌های اکسید گرافن به قطرات بلور مایع شدند، بدون این که از ابزار خاصی استفاده کنند. این قطرات می‌تواند برای رهاسازی دارویی مورد استفاده قرار گیرد.
مانیاک ماجومدر از محققان این پروژه می‌گوید: "از آنجایی که این قطرات می‌توانند در حضور یک محرک خارجی نظیر میدان مغناطیسی خارجی پاسخ دهند، از آن‌ها می‌توان برای رهاسازی کنترل شده دارو استفاده کرد. این درحالی است که گرافن هیچ گونه خواص مغناطیسی ندارد. یکی از موضوعات جالب در این پروژه آن است که برای تبدیل گرافن به قطرات گرافنی نیاز به ابزار پیچیده‌ای نیست، بنابراین می‌توان از این روش برای رهاسازی دارو استفاده کرد."
به طور معمول باید از تجهیزات مکانیکی و اتمیزه کننده برای تبدیل گرافن به ذرات کروی استفاده کرد اما در این پروژه تنها کافی است گرافن وارد فاز سیال شود. در شرایط pH خاصی، گرافن تغییر کرده و رفتاری شبیه به پلیمر پیدا می‌کند بنابراین به سادگی تغییر شکل می‌دهد.
راشل تکاچی از محققان این پروژه می‌گوید: "ما در هنگام آزمایش‌های روزانه، به صورت تصادفی به این یافته رسیدیم. این که بتوان به صورت خودبه‌خودی ساختار گرافن را از حالت ورقه‌ای به شکل کروی درآورد، یافته‌ شگفت‌انگیزی است. کسی تصور نمی‌کرد که بتوان این کار را انجام داد اما ما توانستیم آن را به اثبات برسانیم. در حال حاضر ما می‌دانیم که تحت شرایط خاصی می‌توان گرافن را وادار به تغییر شکل کرد. در حال حاضر می‌خواهیم ببینیم که آیا وجود مواد سمی می‌تواند موجب تغییر شکل گرافن شود. در صورت وجود چنین ویژگی می‌توان حسگرهایی برای شناسایی
 بیماری ساخت."
این گروه تحقیقاتی برای مشخص کردن اندک تغییرات ایجاد شده در گرافن از میکروسکوپ نوری پلاریزه استفاده کردند. این میکروسکوپ، بیشتر توسط جواهرسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا ذرات گرانبها را با آن مشاهده کنند. این میکروسکوپ به دانشمندان در این پروژه امکان مشاهده تغییرات کوچک در ساختار گرافن را فراهم می‌کند.
.............
خبر :  تصاویر جدید کاوشگر ناسا از سیاره سرخ
کاوشگر MAVEN ناسا در سیاره سرخ وقت خود را هدر نداده و نخستین تصاویرش از جو فوقانی این سیاره را روز دوشنبه (31 شهریور) و درست هشت ساعت پس از قرارگرفتن در مدار مریخ مخابره کرد.
این تصاویر با رنگ‌ غیرواقعی که ناسا روز چهارشنبه (دوم مهرماه) منتشر کرد، توسط ابزار "طیف‌نگار فرابنفش تصویربرداری" کاوشگر و زمانی گرفته شدند که این سامانه در ارتفاع 36 هزار و 500 کیلومتری بالاتر از سطح مریخ قرار داشت.
رنگ آبی، نور فرابنفش خورشید را نشان می‌دهد که از گاز هیدروژن اتمی موجود در ابر گسترده‌ای پخش می‌شود که این ابر هزاران کیلومتر بالاتر از سطح سیاره است. رنگ سبز، طول موج مختلف نور فرابنفش را نشان می‌دهد که در اصل نور خورشیدی است که از اکسیژن اتمی منعکس شده و ابر اکسیژنی کوچکی را نمایش می‌دهد.
رنگ قرمز نیز نشان‌دهنده نور فرابنفش خورشید است که از سطح سیاره منعکس شده و نقطه شفاف در سمت راست پایین یا از یخ قطبی یا از ابرها منعکس شده است.
ماموریت 671 میلیون دلاری MAVEN نخستین تلاش ناسا برای مطالعه جو فوقانی مریخ است. این کاوشگر از سه ابزار آنبورد خود برای اندازه‌گیری میزان انتشار گاز به فضا استفاده می‌کند. چنین تلاشی برای درک بهتر این موضوع صورت می‌گیرد که چرا مریخ بخش اعظم جوش را طی زمان‌های طولانی از دست داد. جو این سیاره در زمان‌های باستان نسبتا ضخیم بود اما در حال حاضر تنها یک درصد صخامت جو زمین را دارد.
مشاهدات MAVEN باید این موضوع را روشن کنند که چرا و چگونه مریخ از جهانی گرم و مرطوب در میلیاردها سال پیش، به سیاره سرد و خشک کنونی تغییر وضعیت داده است.
این فضاپیما هم‌اکنون در مرحله راه‌اندازی قرار دارد که طی این مرحله، تیم ماموریتی آن را به مدار نهایی‌اش می‌برد و ابزارهایش را بررسی می‌کند. ماموریت علمی یک ساله این کاوشگر اوایل ماه نوامبر آغاز می‌شود.
سامانه مزبور تنها کاوشگری نیست که به مریخ رسیده چون روز سه‌شنبه (یکم مهرماه) و فقط دو روز پس از قرارگرفتن مدارگرد ناسا در مدار، نخستین تلاش 74 میلیون دلاری هند برای رسیدن به سیاره سرخ به نام "ماموریت مدارگرد مریخ" نیز توسط گرانش این سیاره شکار شد.
.............
خبر :  تامین گرمایش خانه‌ها با یک آتشفشان خاموش!
محققان انگلیسی قصد دارند از انرژی زمین‌گرمایی یک آتشفشان خاموش با قدمت 350 میلیون سال برای تأمین برق یک شهر کوچک استفاده کنند.
این آتشفشان خاموش در منطقه استافوردشایر واقع شده است؛ مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، سنگ‌هایی که در عمق این آتشفشان وجود دارند، می‌توانند آب را تا 105 درجه سانتیگراد گرم کنند.
محققان قصد دارند با سرمایه‌گذاری 85 میلیون دلاری در این منطقه، شبکه زمین‌گرمایی را احداث کنند که آب گرم را به سطح منتقل کرده و از بخار آب برای تولید برق استفاده می‌کند.
در این سیستم، آب به عمق 3.2 کیلومتری زمین پمپاژ می‌شود؛ در تماس با سنگ‌های داغ بستر آتشفشان، آب تا دمای 105 درجه سانتیگراد گرم شده و مجددا به سطح زمین پمپاژ می‌شود.
بخار حاصل از این آب گرم برای حرکت توربین‌های بخار و تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این روش، از انتشار 11 هزار تن دی‌اکسید کربن در جو جلوگیری شده و انرژی برق یک هزار خانه در شهر استوک- آن- ترنت در مرکز انگلیس تأمین می‌شود.
مراحل ساخت این پروژه از سال 2016 آغاز و تا سال 2019 به بهره‌برداری خواهد رسید.
.............
خبر :  تولید روشنایی زیستی با لامپ باکتریایی
طراحی به نام "ته‌رسا فان دونگن"، نوعی لامپ باکتریایی ارائه داده که روشنایی زیستی تولید می‌کند.
لامپ Ambio دارای لوله‌ای نیمه‌پر است که حاوی "محیط آب دریایی مصنوعی" است که این محیط خود دارای نوعی باکتری است.
گونه باکتری به کاررفته در این لامپ Photobacterium نام دارد و از هشت‌پاها گرفته شده است.
روشنایی این سیستم به دلیل واکنش شیمیایی است که باکتری در تماس با اکسیژن انجام می‌دهد. نیمه‌پر بودن لوله این لامپ چنین تماسی را آسان کند.
این لامپ هم‌اکنون کاملا عملیاتی نیست زیرا باکتری در نهایت از بین می‌رود و مطالعات لازم برای طولانی‌کردن عمر باکتری با هدف ساخت نسل جدیدی از لامپ ابداعی در حال انجام است.
.............
خبر :  طراحی جاروی رباتیک برای پاکسازی رودخانه‌ها
یک طراح انگلیسی طرح مفهومی از جاروی رباتیک برای پاکسازی بستر رودخانه‌ها ارائه کرده است.
زباله‌های پلاستیکی یکی از تهدیدات جدی برای محیط زیست محسوب می‌شوند؛ میزان این زباله‌ها طی نیم قرن اخیر بشدت افزایش یافته است.
مقادیر بالای پلاستیک‌های شناور از جمله کیسه و بطری‌های پلاستیکی تا فوم پلی‌استایرن (یونولیت) در رودخانه‌، دریا و اقیانوس، زندگی موجودات دریایی را بشدت تهدید می‌کند.
"جیمز دیسون" طراح انگلیسی برای کمک به کاهش زباله‌های شناور در دریا و در بستر رودخانه‌ها، طرح مفهومی جاروی رباتیک Recyclone barge را ارائه کرده است.
این جاروی غول‌پیکر در حقیقت یک بارج یا یدک‌کش مجهز به تور بزرگی است که در میان رودخانه یا دریا حرکت کرده و زباله‌های پلاستیکی شناور در آب را جمع‌آوری می‌کند.
با کمک این تور بزرگ، تمامی زباله‌های پلاستیکی شناور در آب و در بستر رودخانه جمع‌آوری شده و توسط یک سیستم مکش، جداسازی می‌شوند.
هنوز نمونه اولیه‌ای از طرح مفهومی جاروی رباتیک Recyclone barge ساخته نشده است.
.............
خبر :  سازه‌های پرچمی که نیروی الکتریکی شکار می‌کنند
تیمی از دانشمندان از آرایه‌هایی از پرچم‌های پراهتزاز فناورانه برای شکار جریان الکتریکی استفاده کردند.
این محققان وابسته به مراکز مختلف علمی از جمله "موسسه فناوری سامسونگ"، دانشگاه ملی کره، "مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره"، مؤسسه فناوری جورجیا و چند مؤسسه دیگر بودند.
در این شیوه، نوعی مولد ویژه از الکتریسیته تولیدشده توسط نوسان پایدار یک سازه پرچم‌مانند استفاده می‌کند. گفته می‌شود این مولد نوسانگر تریبوالکتریک، فناوری نویدبخشی برای عملکرد پایدار ابزار الکتریکی در محیط‌های بیرون خواهد بود.
در این سیستم، جریان الکتریکی از حرکت مداوم ساختاری پرچم‌مانند به دست می‌آید.
مولد تریبوالکتریک به کار رفته مبتنی بر قانون انتقال بار در هنگامی است که دو ماده به یکدیگر مالش داده می‌شوند. زمانی که باد به سیستم پرچم‌مانند پوشیده‌ از الکترود برخورد می‌کند، این سازه حرکت می‌کند و به یک صفحه ضدرسانا مالش داده می‌شود. این عمل مالش، بار استاتیکی را روی سطح پلیمری ضدرسانا ایجاد می‌کند و نوعی خازن کوچک نیز بار را درو می‌کند.
اثر تریبوالکتریک برای خلق مقادیری از نیروی الکتریکی از طریق مالش‌دادن یا لمس‌کردن دو ماده مختلف به یکدیگر به کار می‌رود.
هر مولد میزان کوچکی الکتریسیته تولید می‌کند و ساخت آرایه‌ای از سازه‌های پرچمی برای خلق مقادیر بزرگ نیروی الکتریکی لازم است.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Communications منتشر شده است.
.............
خبر :  تبدیل کش‌ لاستیکی به حسگر پوشیدنی پزشکی
محققان انگلیسی با استفاده از گرافن، کش‌های لاستیکی مجهز به حسگر فشار تولید کردند که می‌تواند برا‌ی نظارت بر علائم حیاتی بدن از جمله ضربان قلب و تنفس مورد استفاده قرار گیرد.
دنیای سنجش بهداشت و سلامت طی یک دهه اخیر با تحولات چشمگیری مواجه شده است؛ ظهور دستگاه‌های پوشیدنی ناظر بر علائم حیاتی بدن، تلفن‌های همراه هوشمند با قابلیت اندازه‌گیری دمای بدن و تشخیص بیماری‌های چشم، برنامه‌های نرم‌افزاری مخصوص با کاربردهای بهداشتی بخش از این تحولات محسوب می‌شوند.
در حوزه علم مواد، گرافن پیشتاز محسوب می‌شود؛ این ماده سال 2004 در آزمایشگاه دانشگاه منچستر تولید شد و بسرعت در حوزه‌هایی از جمله سنجش و تصویربرداری پزشکی و حوزه‌های غیرپزشکی مانند الکترونیک کاربرد پیدا کرد.
گرافن از قدرت استثنایی برخوردار بوده و در زمان تغییر شکل، پاسخ الکترومکانیکی مناسبی به حرکت نشان می‌دهد.
محققان کالج ترینیتی دوبلین و دانشگاه سوری (Surrey) انگلیس از این ماده برای تولید کش‌های لاستیکی با قابلیت سنجش علائم حیاتی بدن استفاده کردند.
کش لاستیکی ساخته شده از گرافن، G-band نام دارد که مجهز به حسگر فشار بوده و جایگزین مناسبی برای حسگرهای سرعت یا شتاب‌سنج محسوب می‌شود.
این کش لاستیکی که در یک روش ارزان و نسبتا ساده تولید می‌شود، از عملکرد مناسبی در فرکانس‌های 160 هرتز برخوردار است.
می‌توان از G-band برای نظارت بر تنفس، ضربان قلب، حرکات مفصل و تولید لباس‌های مجهز به حسگرهای سبک وزن برای بررسی وضعیت رشد نوزادان نارس استفاده کرد.
نتایج این مطالعه در مجله ACS Nano منتشر شده است.
.............
خبر :  انتشار نخستین آگهی شغلی تماما کدبندی‌شده
یک شرکت لندنی به نام Woto برای جذب نیروی کار خود، فهرست مشاغلش را به شکل تماما کدبندی‌شده منتشر کرده و مدعی است این نخستین آگهی استخدام از این نوع در دنیاست.
داوطلبان مشاغل اعلام‌شده باید زبان برنامه‌ریزی موجود در آگهی را بشکنند.
این حرکت با هدف برجسته‌سازی اهمیت رو به رشد کدبندی در مدارس انگلستان صورت گرفته که این مدارس واحد کدبندی را نیز به فهرست مطالب درسی افزودند.
Woto، سایتی است که به افراد امکان به اشتراک‌گذاشتن مطالبشان بر روی صفحات سفارشی را می‌دهد. این سایت هم‌اکنون دارای 10 هزار کاربر است.

نظرات : 0

ثبت نظر

87335