۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 7 مهر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
 


ممنوعيت دريافت وجه از اولياء براي هوشمند سازي مدارس
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اینکه هزینه هوشمند سازی همه مدارس از اعتبارات آموزش و پرورش تامین شده است ، گفت : دریافت وجه از اولیا برای هوشمندسازی کلاسهای درس حتی به صورت داوطلبانه نیز ممنوع است
اسفندیار چهاربند در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت : گزارش‌هایی
شده است که برخی مدیران در اقدامی مغایر با ضوابط و مقررات با دریافت وجه اجباری با عنوان هوشمند سازی مدرسه، زمینه نارضایتی و نگرانی اولیا را فراهم کرده‌اند و ما هم در بخشنامه ای به مدارس ابلاغ کردیم که دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان با عنوان هوشمند سازی کلاس‌های درس در هر شرایطی اعم از اختیاری و اجباری ممنوع باشد .
وی درباره اینکه آیا مدیران مدارس حق جداسازی کلاسهای دانش آموزان را دارند یا خیر ، گفت : تفکیک دانش‌آموزان در کلاس‌های هوشمند و غیر هوشمند با مبنا قرار دادن مشارکت اولیا فاقد وجاهت قانونی است و با مدیران متخلف برخورد می شود.
چهاربند افزود : در مدارسی که دو یا چند کلاس هوشمند بیشتر وجود ندارد ، مدیران موظفند طوری برنامه ریزی کنند همه تا همه دانش‌آموزان به صورت نوبتی و چرخشی و در فرصتی برابر از مزایای این امکانات بهره‌مند شوند.
................
خبر: صدور مجوز 30 نشريه و پايگاه اطلاع‌رساني
هیئت نظارت بر مطبوعات در نشست اخیر خود شماری از تقاضاهای صدور مجوز نشریات را بررسی کرده است.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در جلسه هفتم مهر هیئت نظارت بر مطبوعات 27 نشریه و سه پایگاه اطلاع‌رسانی مجوز انتشار دریافت کردند.
در ادامه این جلسه به تقاضای تغییر وضعیت، تغییر صاحب امتیازی و تغییر مدیرمسئولی 40 نشریه رسیدگی شد.
اسامی نشریات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در پایگاه اینترنتی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.
................
خبر: تمديد مهلت ثبت نام جذب هيئت علمي وزارت علوم
فرآیند ثبت نام در فراخوان سراسری جذب هیئت علمی وزارت علوم تا چهارشنبه نهم مهر تمدید شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ فراخوان سراسری شهریور تا ساعت16چهارشنبه نهم مهر در سامانه مرکز جذب وزارت علوم، تمدید شد.
متقاضیان می توانند تا تاریخ یاد شده برای ثبت نام و تعیین اولویت اقدام کنند.
اصلاحیات صورت گرفته در اعلام نیاز دانشگاه ها در سامانه اطلاع رسانی مرکز جذب به نشانی news.mjazb.ir منتشر شده است.
................
خبر: معاون علمي و فناوري رييس جمهور: بازار ميلياردي، پيش روي صادرات گياهان دارويي
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اعلام این که سهم ایران از بازار جهانی100 میلیارد دلاری گیاهان دارویی، 450میلیون دلار است، گفت: این نشان می‌دهد در این حوزه ظرفیت عظیمی پیش رو داریم.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، دکتر سورنا ستاری در آیین گشایش دومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی ادامه داد: از این رقم450میلیون دلاری، بیشترین حجم به صادرات زعفران مربوط می‌شود.
وی افزود: این نمایشگاه مردم را با دستاوردهای این حوزه آشنا می کند زیرا کشور ما ظرفیت های بسیار بالایی در زمینه گیاهان دارویی دارد.
معاون رییس جمهور با بیان این که یکی از اولویت های معاونت علمی استفاده از ظرفیت های بومی کشور است و بیشتر این ظرفیت در حوزه گیاهان دارویی وجود دارد، افزود: حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی در ایران خلاءهای زیادی دارد که اگر آنها را برطرف کنیم ظرفیت ها به فرصت تبدیل می شود.
دکتر ستاری با اشاره به این که در نمایشگاه امسال مظلومیت ابوعلی سینا و رازی نمود یافته بود، خاطر نشان کرد: متاسفانه ابوعلی سینا و رازی که بزرگ‌ترین دانشمندان ایران در حوزه گیاهان دارویی هستند، مجهول مانده اند و تاکنون آثار مکتوب آنان به صورت کامل به زبان فارسی ترجمه نشده یا به درستی مورد استفاده قرار نگرفته بود.
رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: به طور مثال پس از گذشت این همه سال تنها11 جلد از کتاب الحاوی رازی ترجمه شده است و تاکنون از کتاب قانون ابوعلی سینا ترجمه مناسبی نشده بود.
وی افزود: خوشبختانه کتاب قانون بوعلی سینا و دو جلد دیگر از الحاوی رازی به همت معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی این معاونت و با ترجمه روان و امروزی رونمایی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
دکتر ستاری در پایان عنوان کرد: تلاش می کنیم تا این دوره از برگزاری نمایشگاه گیاهان دارویی دروازه ای برای توسعه صادرات و کسب استانداردهای مورد نیاز برای صادرات و توسعه گیاهان دارویی در کشور باشد.
دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از7تا10مهر در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست و بیش از 2100 محصول فناورانه در جشنواره امسال عرضه شده است.
................
خبر: برگزاري نشسست ايجاد مراکز رايانه‌اي با عملکرد محاسبات بالا در دانشگاه‌ها
دومین نشست ایجاد مراکز رایانه‌ای با عملکرد محاسبات بالا در دانشگاه‌ها با حضور مدیران پشتیبانی پژوهشی، امور فناوری، تحول اداری و فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تنی چند از مدیران فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در این نشست مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: در چند دهه اخیر محاسبات کامپیوتری در بسیاری از شاخه‌های علوم نقش عمده‌ای در تولید علم ایفا کرده است و ایجاد یک یا چند مرکز قوی در این زمینه یک ضرورت است زیرا مسایلی در علوم مدرن وجود دارد که نیاز به قدرت محاسباتی بالاتری دارد.
دکتر جلال بختیاری ضمن اشاره به کاربرد توان پردازشی بالا در محاسبات بسیاری از زمینه‌ها مانند هواشناسی، فیزیک، ریاضیات، علوم مهندسی، شیمی، بیولوژی، علوم اجتماعی و کاربردهای صنعتی مانند شبیه سازی کشتی و هواپیما و حرکت سیالات و نیاز محققان و دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به این محاسبات بر ضرورت هم‌اندیشی مدیران وزارت علوم و دانشگاهها برای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در خصوص ایجاد و تقویت مراکز رایانه‌ای با عملکرد محاسبات بالا در یک یا چند دانشگاه تاکید کرد.
در ادامه دکتر مصطفی کریمیان اقبال، مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: ایجاد مراکز رایانه ای با عملکرد محاسبات بالا باید به خود دانشگاهها یا بخش خصوصی واگذار شود و این مراکز باید بتوانند متناسب با کیفیت خدماتی که ارائه می دهند و بر اساس ارزیابی هایی که انجمن های تخصصی انجام می‌دهند تعرفه تعیین کرده و به دولت، شرکت های خصوصی، محققان و دانشجویان خدمات ارائه دهند.
مدیرکل دفتر تحول اداری و فناوری اطلاعات وزارت علوم نیز در ادامه این نشست با اشاره به طرح موضوع ایجاد مراکز رایانه ای با عملکرد محاسبات بالا در شورای فناوری اطلاعات وزارت علوم گفت: این شورا تمایل دارد وزارت علوم نقش هماهنگی و نظارت را برای ارائه خدمات بهینه ایفا کند و مدیریت این مراکز به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی واگذار شود.
دکتر علی معینی با اشاره به راه اندازی شبکه علمی به عنوان بخشی از شبکه ملی اطلاعات گفت: باید در این نشست‌ها ارتباط مراکز رایانه‌ای با عملکرد محاسبات بالا با شبکه علمی کشور مشخص شود و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد این مراکز روشن شود تا در قالب شبکه علمی کشور و توسط دولت تامین شود.
................
خبر: جزئیات برنامه فیلترینگ خانگی/ ارتقای نمونه‌های داخلی موجود به جای دوباره‌کاری
شورایعالی فضای مجازی برای کاربردهای مفید اینترنتی، نرم‌افزار فیلترینگ خانگی را در برنامه دارد، کارشناس فنی شورایعالی اطلاع‌رسانی می‌گوید: تاکنون چندین محصول داخلی تولید شده و شورا ارتقا و بهینه‌سازی محصولات موجود را در پیش گیرد.

محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی  در روزهای اخیر به عنوان یک راه‌حل برای استفاده از کاربردهای مفید فضای مجازی، از برنامه‌های این شورا برای فیلترینگ خانگی خبر داد و گفت: به زودی برنامه‌های اجرایی فیلترینگ خانگی اعلام می‌شود.

در این باره، علی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ نرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی با عنوان صحیح parental control به معنی نظارت والدین بر مصرف اینترنت، چندین نمونه داخلی در کشور تولید شده است که یکی از آنها با حمایت شورای عالی اطلاع‌رسانی انجام شده است.

این کارشناس فنی شورایعالی اطلاع‌رسانی توضیح داد: روش عمل این نرم‌افزار‌ها این است که با اعمال محدودیت‌های زمانی، حجمی و تعیین سطح دسترسی، محدودیت‌هایی را برای کامپیوترهای خانگی اعمال می‌کنند که برای استفاده هر یک از اعضای خانواده از اینترنت شخصی‌سازی می‌شود.

وی با اشاره به سابقه تولید نرم‌افزار فیلترینگ با حمایت شورای عالی اطلاع‌رسانی، تصریح کرد: مدت زمان لازم برای به بلوغ رسیدن یک محصول فناورانه حدود 8 سال است؛ هم‌اکنون به مدت حدود 3 سال از این محصول حمایت شده و لازم است که حدود 5 سال دیگر حمایت از این محصولات ادامه یابد تا با بهینه‌سازی به محصول کاملی تبدیل شود.

کاظمی با اشاره به لزوم بهینه‌سازی این محصولات، توضیح داد: با به روز رسانی مداوم سیستم‌عامل‌ها، ارتقای پردازنده‌ها و پیدایش‌ الگوریتم‌های سریع‌تر، می‌توان محصولات به مراتب بهتری نسبت به محصولات سال‌های گذشته تولید کرد و محصولات قبلی را ارتقا داد.

این کارشناس فنی شورایعالی اطلاع‌رسانی توصیه کرد: بهتر است شورای عالی فضای مجازی در صورت تصمیم‌ به تهیه نرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی بهینه‌سازی نسخه‌های فعلی را در دستور کار قرار دهد.
................
خبر: نخستین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند عملیاتی شد/ فقط صفحات دارای محتوای نامناسب پالایش می‌شوند
از سوی مرکز ملی فضای مجازی نخستین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند کشور به بهره‌برداری رسید که تشخیص هوشمند محتوا و اعمال پالایش صرفاً بر صفحاتی که دارای محتوای نامناسبند بدون نیاز به بستن کل دامنه از ویژگی‌های آن است.

به منظور بهره گیری از خدمات مفید شبکه جهانی اینترنت و برنامه ریزی برای صیانت از آسیب های ناشی از آن، با حمایت مرکز ملی فضایی مجازی از طرح های علمی دانشگاهی، سیستم فیلترینگ هوشمند تصویر، فیلم و متن در موضوعات اخلاقی توسط مرکز ملی فضای مجازی به بهره برداری رسید.

از مشخصه های این طرح، تشخیص هوشمند محتوای درخواست شده کاربر است که سرعت و گستره صفحات پالایش شده را افزایش می‌دهد و با کاهش نرخ خطا، کاربر سریع تر و دقیق تر به محتوای مفید مورد نیاز خود دست پیدا می کند. همچنین در این نرم افزار به دلیل امکان پالایش جزئی صفحات و ریزدانگی، پالایش صرفاً بر صفحاتی اعمال می شود که به دلیل محتوای نامناسب نیاز به پالایش دارند و نیازی به بستن کل دامنه نیست.

از ویژگی های دیگر این طرح، توزیع شدگی است که براساس آن سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات میتوانند این نرم افزار را مستقلاً به کار گیرند.

نرم افزار فیلترینگ هوشمند کشور در حال حاضر مراحل آزمایشی نهائی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد راه اندازی شده است.

در مرحله اول، این طرح با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه اطلاع رسانی تبیان) در چندین مرکز داخل کشور و همزمان به عنوان یک طرح صادراتی در خارج از کشور راه اندازی شده است و مراحل بعدی این طرح در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.
................
خبر: برقراری سه میلیون و 800 هزار دقیقه مکالمه حجاج ایرانی تا کنون/سهم 48 درصدی همراه اول و 32 درصدی ایرانسل از ترافیک

از ابتدای ایام حج امسال تا امروز ، هموطنان به میزان سه میلیون و 800 هزار دقیقه با حجاج ایرانی مکالمه داشتند، که شامل دو میلیون و 900 هزار دقیقه ترافیک صادره از ایران و 900 هزار دقیقه ترافیک وارده به کشورمان بوده است .

حسین معدنی‌پور، مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد آمار ترافیک صادره و وارده ارتباطی در ایام حج سال 93 توضیح داد: ترافیک حج سال جاری ازچهارم شهریور شروع شده و از 10 هزار دقیقه ترافیک صادره و 10 هزار دقیقه ترافیک وارده در روز آغاز ، به 250 هزار دقیقه ترافیک صادره و 72 هزار دقیقه  ترافیک وارده در روز رسیده است .

وی تصریح کرد :همانند سالیان گذشته برای تسهیل ارتباط زائران در این ایام ظرفیت مستقیم و ترانزیتی با اپراتورهای کشور عربستان افزوده شده است به طوری که ، تعداد اپراتورهای ترانزیتی نیز در سال جاری از 7  شرکت به 11  شرکت  افزایش یافته اند و همچنین کیفیت ارتباطات از شرکت‌های ترانزیتی تحت کنترل و پایش ویژه قرارگرفته  است.

وی همچنین در خصوص کیفیت مکالمات افزود : علاوه بر امکانات سیگنالینگی شرکت  الجوال ، از امکانات سه ترانزیت کننده سیگنالینگی بزرگ شامل بلژیک ، آلمان و امارات جهت انتقال ترافیک رومینگ زائران ایرانی استفاده شده است.

معدنی پور تصریح کرد: بر اساس ترافیک سنجی انجام شده تاکنون ASR ترافیک صادره از مسیر مستقیم 47درصدو از مسیرهای ترانزیت حدود 40درصداست و با توجه به میزان متوسط مکالمات (ACT ) که بیش از 2 دقیقه است ، شرایط کیفی ارتباطات در حال حاضر بسیار مطلوب ارزیابی می شود .

وی افزود : بیشترین ترافیک حجاج ایرانی از طریق شبکه  تلفن همراه اول برقرار می شود که حدود 48 درصد کل ترافیک را تشکیل می‌دهد و پس از آن شبکه  ایرانسل با 32درصد و شبکه تلفن‌های ثابت استانها با 19درصد و شبکه اپراتورهای رایتل و تالیا نیز یک درصد ترافیک حجاج را به خود اختصاص داده‌اند.
................
خبر: شرط روسیه برای فیلتر نشدن فیس بوک، توییتر و گوگل
رگولاتوری ارتباطات روسیه به مدیران سایتهای فیس بوک، توییتر و گوگل اعلام کرد یا باید به جمع شبکه‌های اجتماعی ثبت شده در این کشور بپیوندند یا بلوکه خواهند شد.
در بیانیه‌ای که به این منظور صادر شده از شرکت های یاد شده خواسته شده تا خود را به عنوان موسسات سازمان دهنده توزیع اطلاعات ثبت کنند و داده های کاربرانشان در روسیه را بر روی سرورهایی در داخل این کشور ثبت کنند. در غیر این صورت با جریمه 500 هزار روبلی (برابر با 13 هزار دلار) مواجه خواهند شد.

این سه شرکت تنها 15 روز پس از صدور این دستور فرصت دارند برای ثبت خود اقدام کنند، در غیر این صورت سایتهایشان در کشور روسیه فیلتر می شود و کاربران نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

رگولاتوری روسیه از سایت های مختلف خواسته تا خود را ثبت کنند و به همین علت در هفته های اخیر روزنامه ها، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و سرویس های ایمیل مختلف روسی از این خواسته تبعیت کرده اند. علاوه بر روسیه، چین هم در تلاش برای محدود کردن فعالیت های شرکت های فناوری آمریکایی در خاک خود و کنترل جدی عملکرد آنهاست.
................
خبر: مهاجرت رایگان از ویندوز 8 به ویندوز 9
مایکروسافت فردا تعدادی از متخصصان و اصحاب رسانه را برای مراسم معرفی رسمی ویندوز 9 تازه‌ترین سیستم عامل خود دعوت کرده است.
این سیستم عامل با اسم کد آستانه یا Threshold قرار است سال آینده میلادی در دسترس علاقمندان قرار بگیرد؛ هر چند زمان دقیق عرضه آن هنوز اعلام نشده است.

در حالی که قیمت و نحوه به روزرسانی به ویندوز 9 اعلام نشده برخی منابع خبری از رایگان بودن انتقال از ویندوز 8 به ویندوز 9 خبر داده اند؛ البته صحت این اخبار فردا مشخص خواهد شد. پیش از این مایکروسافت به کاربران نسخه های قدیمی تر ویندوز اجازه می داد با هزینه اندک به ویندوزهای تازه تر مهاجرت کنند. اما مهاجرت رایگان به ویندوز تازه تر مساله ای است که تاکنون کم سابقه بوده است.

همچنین گفته می‌شود مایکروسافت برای مجبور کردن کاربران ویندوز قدیمی و 13 ساله ایکس پی به مهاجرت به ویندوز 9 هم برنامه خاصی را در نظر دارد که البته هنوز خبری از جزییاتش منتشر نشده است.
................
خبر: صدور اولین مجوز ارائه صدا و تصویر از طریق اینترنت
قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تاکید براینکه مجوز ارائه صدا و تصویر از طریق خطوط پرسرعت ثابت صادر می شود، گفت: در راستای نهضت تولید و توزیع محتوای داخلی این مجوز به صورت غیر انحصاری به همه متقاضیان با شرایطی آسان اعطا می شود.
لطف الله سبوحی گفت: با گسترش پهن باند در کشور ، فراهم کردن محتوای مفید و به خصوص بومی از اولویت های ما بوده که در این راستا ایجاد شبکه هایی که سرویس ویدئو را با بالاترین کیفیت و سرعت و با کمترین تاخیر به کاربران برسانند یکی از بهترین گزینه ها است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا عمده محتوای موجود در شبکه ها بصورت ویدئو است، گفت: در این راستا اولین مجوز ارائه صدا و تصویر  بر بستر های شبکه های مخابراتی مبتنی بر IP اعطا می شود تا به وسیله شبکه توزیع و بطور کلی محتوای صدا و تصویر مورد نیاز مردم با بهترین کیفیت فراهم شود.

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کسب مجوز صدا و تصویر از طریق خطوط پرسرعت ثابت که با استفاده از پروتکل اینترنت ممکن می شود را یکی از شروط ارائه این سرویس خواند و گفت: دریافت کنندگان این مجوز می توانند بانک فیلم های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما را از طریق خطوط پرسرعت ثابت ارائه دهند.
................
خبر: آخرین وضعیت شبکه ملی فیبرنوری/ ایجاد 62 هزار کیلومتر فیبرنوری تا سال 94
توسعه شبکه ملی فیبرنوری کشور و رشد 147 درصدی آن از جمله برنامه های پنجم توسعه کشور است که باید تا سال 95 محقق شود؛ از این رو وزارت ارتباطات اعلام کرده که ظرفیت این شبکه از 51 هزار کیلومتر در ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 94 به 62 هزار کیلومتر می رسد.
گسترش شبکه ارتباطات کشور بر بستر فیبرنوری از جمله اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کرده رشد 147 درصدی شبکه ملی فیبرنوری و رشد یکهزار و 242 درصدی شبکه ملی انتقال را محقق کند.

براساس این برنامه شبکه ملی فیبر نوری باید دارای 147 درصد رشد و توسعه شبکه ملی انتقال باید با یکهزار و 242 درصد رشد همراه باشد و توسعه شبکه ترانزیت ارتباطی نیز به 16 هزار و 700 درصد رشد برسد.

از این رو ظرفیت شبکه فیبر نوری که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 51 هزار و 400 کیلومتر بوده در حال حاضر به 56 هزار و 300 کیلومتر رسیده و قرار است در پایان سال 94 به 62 هزار کیلومتر برسد.

ظرفیت شبکه انتقال نوری نیز در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 450 هزار کیلومتر بوده که این عدد در حال حاضر 540 هزار کیلومتر است و باید در پایان سال 94 به 3 میلیون و 400 هزار کیلومتر برسد.

توسعه ظرفیت شبکه IP داخلی از دیگر برنامه های توسعه زیرساخت ارتباطی کشور است که ظرفیت این شبکه در ابتدای فعالیت دولت، 624 گیگابیت بر ثانیه بوده که این میزان در حال حاضر یک هزار و 200 گیگابیت است و باید تا پایان سال 94 باید به 6 هزار گیگابیت افزایش پیدا کند و 6 برابر شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

24872