۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

گپ و گفت با برگزیدگان جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

برگزیدگان بخش اصلی (از نگاه همراه)
به گزارش ICTPRESS ، زهرا نجار برنده جایزه بزرگ بخش عکس، متولد 1368 از شیراز و دانش آموخته کارشناس مترجمی زبان انگلیسی و حسابدار شرکت است. وی در دو سال گذشته با دوربین موبایل در کنار دوربین حرفه ای عکس می گیرد. جشنواره همراه تهران اولین جشنواره ای است که علاقمند شده در آن شرکت کند.
عکس برگزیده او با عنوان "کابوس یک مرده" با گوشی ال جی گرفته شده. نجار در تشریح حال و هوای عکس می گوید: این عکس کاملا یک حس شخصی و درونی بود که روایتگر آدم هایی هستند که از زندگی فقط نفس کشیدن برایشان مانده است.
حسن خدابخش متولد1360 و کارشناس ارشد شهرسازی و مهندس شهرسازی است با موبایل نوکیا عکس «طوفان تهران» را گرفته است. او می گوید: به خاطر کارم عکس زیاد می گیرم. در عکاسی سعی می کنم از سوژه های خلاقانه استفاده کنم. ایده این عکس به صورت لحظه ای به ذهنم رسید.
ارسلان امانتی شهری یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره ؛ متولد 1368 از تهران و لیسانس گرافیک تصویرسازی و شغل اصلی وی عکاسی است. موبایلی که با آن توانسته عکس «بدون عنوان» را ثبت کند سامسونگ است. از سال 1385 عکاسی با موبایل را در کنار عکاسی با دوربین حرفه ای دنبال می کند. این عکس نیز به صورت عکس در لحظه گرفته شده و تصویری در شیشه یک گلفروشی است.
باران جعفری متولد 1363 از تهران و  لیسانس سینما؛ عکاس و فیلم ساز است. او عکس «زمان» را با گوشی آیفون گرفته است و از سال 1379 تا کنون عکاسی را دنبال می کند. جعفری از طریق یکی از دوستانش با جشنواره آشنا شده است. عکس او به نوعی پرتره یک زن سالمند در فضایی خودمانی و جالب است.
سیاوش میرخانی متولد 1364 تهران و دانشجوی دکترای تجارت الکترونیک و مدیرعامل شرکت آی تی«مدیاسان» است و عکس «صعود» را با گوشی آیفون گرفته است. او درباره این عکس می گوید: در مسیر صعود به قله دماوند عکس های زیادی گرفتم و چند عکس از بین آنها را به جشنواره فرستادم.
نسترن فرجادپزشک از مشهد، متولد 1363 و کارشناس ارشد مهندس برق و مدرس دانشگاه است. او با موبایل آیفون موفق به ثبت عکس «فوتبال در زمین اسکیت» شده است. این عکس مربوط به کودکانی است که روی زمین اسکیت! فوتبال بازی می کنند.
شیرین افرند متولد 1356 تهران و دانش آموخته کارشناسی ارشد گرافیک است و شرکت در جشنواره فیلم و عکس همراه تهران اولین تجربه فیلم سازی او است. ایده او در فیلم «خط آبی بیکران» برگرفته از دغدغه شلوغی زندگی شهری و جستجوی آرامش روانی و بیان این تضاد در اثرش می باشد. او درباره فیلمش می گوید: امیدوار بودم کار خوبی به نظر برسد چرا که یک بیان نو داشت.
فرید اسحاقی متولد 1355تهران و کارگردان سینما، مستندساز و بازیگر است و موبایلی که با آن فیلم کوتاه «ردپا» را ساخته هواوی است. وی از سال 1380 به بعد بیشتر با موبایل فیلم ساخته و در دوره اول نیز جزو راه یافتگان جشنواره بود. به گفته اسحاقی : ایده کار آن گونه که در اول تیتراژ نوشته شده برداشت آزاد از رمان قلعه حیوانات جورج اورول از زاویه دید متفاوت است. اسحاقی در مراسم اختتامیه جشنواره، از لحظه ورود به سن و دریافت تندیس و لوح تقدیر تا پایان مراسم با موبایل فیلم برداری کرد.
بنیامین اثباتی متولد 1360 تهران دانشجوی دکترای ادبیات نمایشی و فیلم ساز است. موبایلی که با آن فیلم ساخته نوکیا است. او از سال 1386 فیلم سازی می کند و درباره جشنواره می گوید: این جشنواره بهانه ای برای تجربه فیلم سازی با موبایل به وجود آورد. سعی کردم واقعا ذهن و ابزارم موبایلی باشد. ایده فیلم «یک سوال ساده» را از جشنواره گرفتم و تصاویر را طوری کنار هم چیدم که یک سوال را مطرح کند: اگر موبایلتان بدون آنکه بدانید از رفت و آمد شما در طول روز فیلم بگیرد، آیا حاضرید تصاویر آن به دیگران نشان دهید؟
محسن شیرزایی متولد 1358 زاهدان و لیسانس هنرهای تجسمی و دبیر آموزش و پرورش با موبایل سامسونگ فیلم «توتن سوار» را ساخته است. او از سال 1390 در انجمن سینمای جوان فعالیت می کند و دو سال قبل با شرکت در کارگاه آموزش فیلم سازی با موبایل مهرداد اسکویی علاقمند به شرکت در جشنواره شده است. آن طور که می گوید ایده اصلی او در خصوص خشکسالی منطقه سیستان و بلوچستان است.
یاشار دادبخش صباغ متولد 1370 از تبریز و  سینما گر است. فیلم «زیر بازارچه شهرما» را با موبایل نوکیا ساخته و بیشتر کار او تدوین است. از طریق یکی از دوستانش با جشنواره آشنا شده و از اینکه توانسته در یک فعالیت فرهنگی و هنری شرکت کند اظهار خرسندی می کند.
محمداسماعیل جلایر متولد 1365 تهران و دیپلم فنی و حرفه ای دارد و فیلم «سلفی» را با موبایل آیفون ساخته است. او در کانون سینماگران جوان دوره های فیلم سازی را گذرانده و این فیلم با استفاده از ویژگی خاص عکاسی با موبایل یعنی عکس سلفی ساخته که به مرور خاطراتی می پردازد که ممکن است خیلی ها با آن همذات پنداری کنند. 
آرین وزیردفتری متولد 1367 تهران و کارشناس طراحی صنعتی دومین فیلم موبایلیش را در فیلم Mon Amour با موبایل آیفون تجربه کرده است. او از طریق تبلیغات محیطی با جشنواره آشنا شده و در روز آخر مهلت ارسال آثار فیلمش را به دبیرخانه رسانده است. این فیلم یکی از مشکلات استفاده از موبایل در خیابان را نشان می دهد.
 
برگزیدگان بخش تهران از نگاه همراه
درین پورخلیلی متولد 1365 تهران و فوق دیپلم معماری است او عکس «تهران در من» را با آیفون گرفته و 8 سال است که عکاسی می کند. پور خلیلی درباره عکاسی با موبایل می گوید: عکاسی با دوربین حرفه ای در بعضی مواقع سخت است ولی موبایل این ویژگی را دارد که کمتر با عکس العمل سوژه مواجه می شود. پورخلیلی سال قبل یکی از راه یافته های جشنواره بود.
امین امانی شهرک متولد 1361 از تهران و لیسانس عمران است. وی با موبایل سامسونگ موفق به ثبت عکس «طوفان» شده است. عکس او نیز به صورت لحظه ای گرفته شده است و مربوط به طوفان بزرگ تهران در چند ماه پیش است.
سالار سالاری متولد 1362 تهران و لیسانس کامپیوتر و عکاس است. با موبایل آیفون عکس «بدون عنوان» را گرفته است. او درباره این عکس می گوید: اصولا فضایی بود در لحظه که به چشمم خورد و جذابیت ایجاد کرد. همین باعث شکار آن لحظه شد.
روزبه نبی پور متولد 1364 تهران و لیسانس کامپیوتر نرم افزار و در یک شرکت آی تی مشغول به کار است. او در دوره های کارگردانی و فیلم سازی شرکت کرده است. ایده فیلم «برای آخرین بار تهران» برگرفته از زندگی شخصی اش است. در ضمن یکی از عکس های نبی پور نیز جزو عکس های راه یافته بود.
فرشته طاهری متولد 1359 تهران دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر و عکاس و طراح است. فیلم «اینجا تهران است» را با موبایل سامسونگ ساخته است. طاهری تاکنون در جشنواره های زیادی شرکت کرده و ایده اصلی این فیلم را از تصاویر زندگی روزمره گرفته و همه تصاویر واقعی و مستند هستند.
ساقی احتشام زاده متولد 1373 تهران و دانشجوی کارشناسی سینما و تدوین گر است. او فیلم «در دایره شهر» را  با موبایل آیفون ساخته است. آن طور که احتشام زاده می گوید: قرار بود برای پروژه دانشگاهی ویدئوکلیپ بسازم. راه رفتن در خیابان این ایده را به ذهنم رساند و تصمیم گرفتم از این تصاویر فیلم بسازم و برای جشنواره بفرستم.
 
برگزیدگان بخش دانشگاه از نگاه همراه
صابر خواجه دلویی متولد 1371 تهران و دانشجوی کارشناسی عمران است که عکس «همراه با درس همگام با هم» را با موبایل سونی اکسپریا گرفته است. وی از 7 سال پیش عکاسی را  به صورت حرفه ای دنبال می کند و از 2 سال پیش نیز عکاسی با موبایل را تجربه کرده است. خواجه دلویی درباره این عکس می گوید: مسابقه ای در دانشگاه برگزارشد و من که زاویه دید خوبی داشتم این عکس را خیلی اتفاقی گرفتم.
آیدا عباسی مقانکی متولد 1378 تهران دانشجوی کارشناسی گرافیک است. او عکس «مردا اونور؛ زنا این ور» را با موبایل سامسونگ گرفته است. 5 سال است که عکاسی با موبایل را تجربه می کند. عباسی درباره این عکس می گوید: در یکی از مراسم های دانشگاه دانشجویان از طبقات بالا عکاسی می کردند. از صحنه به وجود آمده خوشم آمد و این عکس را گرفتم.
سامان نام نیک متولد 1368 تهران ودانشجوی لیسانس نرم افزار است و با موبایل سامسونگ فیلم «توهم زدگان» را ساخته است. وی درباره ایده فیلمش می گوید: از آنجایی که هنرجوی سینما هستم ایده های زیادی برای فیلم داشتم و موبایل را کم هزینه ترین ابزار برای فیلم کوتاه انتخاب کردم و به نظرم برای کارهای اولیه موبایل وسیله کم هزینه ای است.
احمد محسنیان متولد 1367 از ساری و دانشجوی دکترای دامپزشکی است حدود 3 سال است که در کنار دوربین حرفه ای با موبایل نیز عکاسی می کند. او فیلم «عرصه سیمرغ» را با موبایل سونی ساخته است. آن طور که محسنیان می گوید این فیلم را به پیشنهاد دوستانش ساخته و دیالوگ ها و اتفاقات فیلم واقعی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

52864