۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

آغاز مراسم هفته جهاني فضا

به گزارش ICTPRESS، قائم مقام سازمان فضایی در این مراسم با بیان این که آینده متعلق به فضاست گفت: بنا بر اعلام موسسات جهانی در دو سال گذشته، ایران جز پنج قدرت نوظهور فضایی جهان شده است.
حمید فاضلی افزود: اولویت های ما در موضوع فضایی شامل مخابرات فضایی، سنجش از دور، علوم و اکتشافات فضایی و زیست فضاست.
وی گفت: هفته جهانی فضا فرصتی برای توجه و تاکید بر فعالیت های فضایی و اهمیت آن است.
همچنین معاون حقوقی رییس جمهور نیز در سخنانی گفت: ایران در منطقه خاورمیانه طلایه دار پیشرفت های فضایی است.
الهام امین زاده افزود: برای حفظ این جایگاه باید قانون یکپارچه و ساز و کار فضایی تنظیم شود.
وی با اشاره به جایگاه هوا فضا در نقشه جامع علمی کشور و سند چشم انداز بیست ساله گفت: ضروری است در تدارک قانونی جامع برای فعالیت های فضایی باشیم.
امین زاده افزود: در برنامه ششم توسعه کشور باید بخش ویژه ای برای فضا تدوین شود و همچنین در این برنامه باید راهکارهایی برای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی پیش بینی شود.
معاون اجرایی رییس جمهور نیز در این مراسم گفت: نگاه کاربردی به موضوع فضا و استفاده از علوم و فنون فضایی در توسعه کشور اولویت دارد.
محمد شریعتمداری با اشاره به برخی از دستاوردهای علوم و فنون فضایی کشور افزود: هرچند که در علوم و فنون فضایی در مقایسه با کشورهای پیشرفته در نقطه مطلوبی نیستیم، اما همه اهداف صلح آمیز علوم فضایی در تیررس دیده بانان علم و فناوری فضایی کشور است.
وی گفت: در هیچ کدام از موضوعات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اهداف و برنامه های هوا فضا،‌ تغییری به معنای حذف وجود ندارد.
شریعتمداری افزود: همه این برنامه مورد تائید دولت و فقط به علت شرایط مالی ممکن است اولویت بندی آنها تفاوت کند.
وی با اشاره به استفاده از فناوری ماهواره ای برای سنجش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی گفت: قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی برای استفاده از این فناوری در حال تنظیم است.
شریعتمداری افزود: استفاده از این فناوری کاربردهای بسیاری شامل تعیین میزان آب مصرفی و میزان محصول و شناسایی آفات و بیماری ها دارد.
معاون اجرایی رییس جمهور گفت: کارگاه آموزشی مقابله با ریزگردها و خشکسالی سال آینده با همکاری کارشناسان سازمان ملل متحد در ایران برگزار می شود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در علوم و تکنولوژی فضائی از بیشتر کشورهای منطقه به شکل قابل ملاحظه‌ای پیش است.
محمد شریعتمداری در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم هفته جهانی فضا افزود: ایران از منادیان استفاده از فضای ماورای جو به شکل صلح آمیز است.
وی گفت: استفاده کاربردی‌تر از علوم و فنون فضایی برای تسریع توسعه متوازن و پایدار در جمهوری اسلامی اولویت اول ماست.
شریعتمداری افزود: در عرصه بین‌المللی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نمایشی از خرد و عقلانیت به جامعه جهانی عرضه کرده است بگونه ای که امروز هیچ کشوری در دنیا نیست که نداند جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها بدنبال صلح پایدار است.
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: همگرایی برای ایجاد صلح و ثبات به جای درگیری، تنش، خشونت و ترور شعار اصلی جمهوری اسلامی در سه سال آینده دولت تدبیر و امید خواهد بود.
شریعتمداری در پاسخ به پرسشی درباره پرتاب ماهواره شریف‌سَت افزود: ماهواره کاملاً آماده است و در این باره جلساتی با مسئولان داشته‌ایم.
12تا 18مهر هفته جهانی فضا نام گذاری شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

21050