۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

مبارزه با تومور مغزی با استفاده از سلولهای بنیادین

به گزارش ICTPRESS به نقل از "ایندیپندنت" این تیم دانشمندان که تحقیقات اولیه خود را بر روی موش ها انجام داده اند با استفاده از سلولهای بنیادین مهندسی شده موفق به آزاد کردن ماده توکسین که کشنده سلولهای سرطانی است شده اند . این در شرایطی است که تنها سلولهای سرطانی در این روند از بین می روند و سلولهای سالم تحت تاثیر این ماده قرار نمی گیرند .
شاید مهمترین نکته این تحقیق آن باشد که سلولهای تغییر یافته قادرند بدون آنکه تحت تاثیر سم سلولهای سرطانی قرار گیرند سم کشنده تومور را از بین ببرند .
در آزمایشات اولیه ای که انجام شد پیش از آنکه سلولهای بنیادین برای از بین بردن سلولهای سرطانی کار گذاشته شوند بخش عمده سلولهای تومور مغز برداشته شدند .
متخصصان این روش را یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی بشر در زمینه مبارزه با سلولهای سرطانی تا به امروز دانسته اند . این تحقیق که در نشریه "سلولهای بنیادین " منتشر شده حاصل سالها تحقیق در خصوص سلولهای بنیادین  و تاثیر آنها در درمان بیماری های سرطانی بوده است .
طبق گفته دکتر خالد شاه رئیس تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد ، چند سال قبل مشخص شد که می توان از سلولهای بنیادین برای انتقال توکسین به تومور در مغز استفاده کرد اما اول می بایست راهی پیدا می شد که با تغییر و مهندسی در سلولهای بنیادین آنها را در برابر خود سم توکسین مقاوم کرد .
وی افزود ما در تحقیقات جدید خود موفق به تولید سلولهای بنیادین مقاوم در برابر توکسین شده ایم که می توانند داروی درمان سرطان باشند . وی پیش بینی کرد که تحقیقات کلینیکی در این زمینه حداقل در 5 سال آینده آغاز شود .

نظرات : 0

ثبت نظر

24293