۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

دکتر واعظی: ما به دنبال همسایه ای مستقل با اقتصادی قوی و کشوری امن هستیم

به گزارش ICTPRESS به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر واعظی در این ملاقات  گفت: ما به دنبال همسایه ای مستقل با اقتصادی قوی و کشوری امن هستیم .
وی با بیان اینکه 500 میلیون دلار سهم فعلی روابط تجاری بین دو کشور کافی نیست افزود: روابط ایران و آذربایجان وارد فصل جدیدی از مناسبات شده و در 8 ماه گذشته روسای جمهوردو کشور، 4 بار در نقاط مختلف دنیا باهم دیدار و گفتگو داشته اند.
وی اظهارداشت: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان 5 سال پیش تشکیل شده بودو ما توانستیم مجددا با همکاری دو کشور این کمیسیون را راه اندازی کنیم که اسناد بسیار مهمی در این زمینه امضا شد.
واعظی با تاکید بر امضاء 10سند اقتصادی در حضور رئیس جمهور دو کشور افزود: عزم دو رئیس جمهور برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی و بیانیه مشترک سیاسی دو کشور از جمله اقدامات مفیدی  بودکه در زمینه گسترش مناسبات بین دو کشور انجام شد.
وی با بیان اینکه لازم است برای گسترش مبادلات تجاری، تسهیلاتی برای فعالیت بخش خصوصی در کشور آذربایجان ایجاد شود افزود: در بخش گمرک، ویزا، عوارض و گسترش روابط بانکی نیازمند تعامل بیشتر، بین دوکشور هستیم .
در این ملاقات علی حسن اف معاون نخست وزیر و رئیس کمیته دولتی در امور انسان دوستانه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه امروز روابط دو دولت و ملت دوست و برادر ، روز به روز در حال گسترش است؛ ادامه داد: حضور من پس از سفر دکتر روحانی به آذربایجان اولین سفر رسمی بین دو کشوراست که امید واریم بتوانیم در این سفر سهم مبادلات اقتصادی و سیاسی مان را، افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه 16 سال است به عنوان  معاون نخست وزیر در این حوزه فعالیت می کنم گفت: برای برخی کشورها نبود استقلال در آذربایجان  سودآور است تا بتوانند در زمینه انرژی ، نفت و گاز از این کشوربهره برداری کنند.
علی حسن اف با بیان اینکه تا سال 2020 برنامه پنجگانه استراتژیک داریم افزود: سعی داریم وابستگی نفتی را تا سال 2020 میلادی، به سطح صفر برسانیم و یک نفر فقیر در کشور ما وجود نداشته باشد
وی با اشاره به اینکه امروز بر اساس بررسی های سازمان ملل در رده کشورهایی  هستیم که با سرعت در حال پیشرفتیم  افزود: تاسال  2020باید کشوری توسعه یافته باشیم .
علی حسن اف دکتر واعظی را فردی صمیمی و مورداعتماد خواند و افزود: پیوندهایی در روابط ایران و آذربایجان به  وجود  آمده که هیچ سازمان بین المللی و هیچ کشوری نمی تواند آن را قطع کند و موفقیت دولت و ملت ایران باعث خوشحالی کشور و ملت ما است.

نظرات : 0

ثبت نظر

82323