۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

مجلس با کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی موافقت کرد

به گزارش ICTPRESS، بر اساس این طرح که ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 1382/9/19 موضوع تشکیل شورای عالی فناوری اطلاعات حذف می‌شد مورد بررسی قرار گرفت که پس از اظهارات موافقان و مخالفان و همچنین نماینده دولت کلیات آن با 135 رای موافق، 80 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
در جریان رسیدگی به این طرح احمد توکلی نماینده مردم تهران تذکری را با استناد به اصل 60 قانون اساسی مطرح کرد که طبق این اصل تمام امور اجرایی کشور از طریق قوه مجریه انجام می‌شود.
وی همچنین بیان کرد: اگر این طرح ادغام شود اشکالاتی بر آن وارد است زیرا بر اساس ماده 4 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات برخی از امور اجرایی باید توسط این وزارتخانه پیگیری شود.
بر همین اساس رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات مطرح کرد که برای بررسی مجدد به کمیسیون صنایع ارجاع شود.
همچنین احسن علوی نماینده مردم سنندج در جریان رسیدگی به این طرح به عنوان مخالف اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی، شورای سیاستگذاری است که اساسی‌ترین نکته آن این است که این شورا بالاتر از دولت قرار دارد اما شورای فناوری اطلاعات در بدنه دولت بوده و ماهیت اجرایی دارد لذا وظایف این دو شورا در اجرا و سیاستگذاری با یکدیگر متفاوت است.
کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس نیز در موافقت با این طرح اظهار کرد: متاسفانه در کشور موازی کاری انجام می‌شود و باید جلوی موازی ‌کاری ‌ها را گرفت. اینکه آیا در ارتباط با فناوری اطلاعات و اینترنت و ابزارهای ارتباطی قوی هستیم یا خیر سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود؟
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که دشمن در تبلیغات بسیار قوی عمل می‌کند. ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که مردم و حتی ما و مسئولین از موازی‌کاری خسته شدیم. مجلس جای اصلاحات است.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس اظهار کرد: نمایندگانی که نگران نظارت مجلس هستند نباید نگران باشند چون که شورای عالی فناوری اطلاعات یک موضوع قوه مجریه است اما شورای عالی فضای مجازی فرا قوه‌ای است.
علی ‌محمد احمدی نماینده دهلران در مخالفت با این طرح اظهار کرد: ما باید امور را با دقت و نظارت بیشتری دنبال کنیم. موضوعی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه وجود شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی فناوری اطلاعات نوعی موازی کاری است در حالی که اینگونه نیست و شورای عالی فناوری اطلاعات به دنبال امور اجرایی و سیاست‌های اجرایی است.
موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس در موافقت با این طرح، اظهار کرد: وزارت ارتباطات از عهده این کار بر نمی‌آید زیرا کاری سنگین است و ما باید در کشور بتوانیم خدمات را گسترده و همه‌جانبه ارائه کنیم لذا به منظور هماهنگی مستمر اقتضا می‌شود که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی به وجود آید.

نظرات : 0

ثبت نظر

94147