۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

ربات ها وضعیت آلودگی عمیق ترین اقیانوسهای جهان را بررسی می کنند

به گزارش ICTPRESS، در سالهای اخیر حفاریهای معدنی و اکتشاف نفت در بسیاری از اقیانوسهای جهان توسعه چشمگیری یافته است به طوری که سیستمهای پیشرفته حفاری با نفوذ به بستر اقیانوس به بهره برداری از منابع زمین می پردازند.
در این میان اما تولید انبوهی از آلاینده های زیست محیطی نگرانی حامیان زمین و ساختارهای طبیعی آن را به همراه داشته است.
اکنون گروهی از مهندسان در مرکز ملی اقیانوس شناسی بریتانیا و برخی شرکای اروپایی خود ربات فوق مدرنی در قالب پروژه ای موسوم به BRIDGES Glider ساختند که قابلیت نفوذ به ۷۵ درصد عمیق ترین نقاط اقیانوسهای جهان را دارد.
درحقیقت این ربات می تواند تا عمق ۵ هزار متری اقیانوس شیرجه رفته و خود را به نقاطی برساند که تاکنون بشر دسترسی به آن نداشته است.
ساخت این ربات با همکاری ۱۹ مرکز اروپایی و صرف ۸.۶ میلیون دلار صورت گرفته است. این فناوری جدید بخشی از پروژه بلند پروازانه "افق ۲۰۲۰ اروپا" است که با همکاری کشورهای مختلف این قاره اجرا می شود.
نکته جالب توجه این است که ربات جدید مهندسان اروپایی قابلیت سرویس دهی تا سه ماه متوالی آن هم در عمیق ترین نقاط اقیانوسها را دارد.
مطالعه دقیق رسوبات تولید شده در حین انجام عملیات حفاری در تاریک ترین نقاط جهان از مهمترین توانمندیهای این ربات پیشرفته محسوب می شود.
قرار است آزمایش نهایی این ربات در سال ۲۰۱۹ و در نزدیکی سواحل ایرلند صورت گیرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

70037